Наталія  Осадча

Інтерв’ю Наталії Осадчої, співзасновника S&P Investment Risk Management Agency, PhD, MBA, про роль конфліктів у житті великого...

Інтерв’ю Наталії Осадчої, співзасновника S&P Investment Risk Management Agency, PhD, MBA, про роль конфліктів у житті великого бізнесу.

osadcha №6

Бізнес-конфлікт – що це таке, або Як перетворити мінус на плюс

27.03.2020 (№ LDaily #6)

Інтерв’ю Наталії Осадчої, співзасновника S&P Investment Risk Management Agency, PhD, MBA, про роль конфліктів у житті великого бізнесу.

Ні для кого не секрет, що Україна – країна ризикових інвестицій. Процвітаюча корупція, відсутність достатнього захисту прав приватної власності й багато інших чинників створюють підґрунтя для розвитку бізнес конфліктів. Сьогоднішня тенденція в країні – втягнутість у такі конфлікти великої кількості учасників, включно з державними й правоохоронними органами. А ось тих, хто міг би вирішити конфлікт і вивести компанію з нього – одиниці.

LDaily з цих питань поспілкувалося з Наталією Осадчою, співзасновницею саме такої компанії – S&P Agency, яка спеціалізується на мінімізації конфліктів і виведенні бізнесу з конфліктів будь-якого рівня складності. В інтерв’ю Наталія розповіла, що таке бізнес конфлікти, які наслідки вони мають для підприємництва, про стратегію виведення бізнесу з конфліктів, які інструменти необхідно використовувати і які бонуси отримує бізнес, якщо успішно з нього виходить.

LDaily: Наталіє, розкажіть, що таке у Вашому розумінні «конфлікт». І які види конфліктів сьогодні існують?

Н. Осадча: Конфлікти (бізнес-конфлікти) – це термін, який ми вже давно почали застосовувати в нашій практиці. Так, ми зрозуміли, що багато серйозних проблем у бізнесі не підпадають під специфіку корпоративних конфліктів, водночас не можуть бути ідентифіковані як рейдерство. Ми так само зіткнулися з тим, що такі явища як рейдерство та корпоративні конфлікти зазнали настільки істотних змін, настільки переплелися з іншими формами та інтересами, що їх уже не можна віднести до якихось відомих класичних форм і/або класифікацій. Для себе ми запровадили термін «конфлікт», який набагато ширший вищевказаних визначень і, звичайно ж, він включає в себе всі відомі нам види конфліктів, які існують на сьогоднішній день.

За нашим визначенням:

конфлікт – це будь-яка ситуація, що призводить до різних видів втрат для бізнесу.

В Україні сьогодні величезна кількість видів конфліктів, включаючи зовнішні, внутрішні, за участю державних органів, за участю партнерів, конкурентів, нинішніх і колишніх працівників тощо. Перераховувати можна досить довго, ми навіть вивели свою систематизацію видів конфліктів, яку презентуємо на своїх навчаннях для CEO.

На сьогодні не існує конфліктів у чистому вигляді – внутрішніх чи зовнішніх. І навіть не важливо, хто їх ініціював, а важливо те, що 95% всіх конфліктів здійснюються за участю держави та/або правоохоронних органів, а вже в такому форматі конфлікт виходить на інший рівень.

Основна проблема – це неправильна ідентифікація конфлікту. Наприклад, у 90% випадків компанія чи її консультанти не ідентифікують ситуацію як «конфлікт», вони присвоюють їй статус «проблеми», яка відноситься до стандартної господарської діяльності бізнесу. У зв’язку з цим виникають такі помилки:
неправильно визначається стратегія, інструменти, неправильно ідентифікована кінцева мета конфлікту, його можливі терміни, пов’язані із таким конфліктом ризики, можливі втрати, які може зазнати компанія, їх види та розмір.

LDaily: Що ж робити компанії, яка опинилася в серйозному конфлікті?

Н. Осадча: Конфлікт для компанії – це завжди складно. Складно тому, що іноді для компанії це перший подібний досвід. І як я вже говорила, зрозуміти й правильно ідентифікувати конфлікт на ранній стадії – це запорука того, що підприємство уникне «глибокого занурення» і, як наслідок, мінімізує терміни конфлікту, ризики й усі види можливих втрат для бізнесу.

Ми спеціально розробили низку тренінгів саме для CEO і/або власників бізнесу з метою навчитися правильно ідентифікувати конфлікт. Ми показуємо й детально навчаємо бізнес, що саме може вказати на те, що компанія вже перебуває в конфлікті.

Наведу приклад з іншої сфери життя, який, на перший погляд, ніяк не пов’язаний із бізнес-процесами, але він дуже красномовно показує, наскільки важлива правильна діагностика. Приміром, пацієнт приходить на консультацію до лікаря, який після огляду діагностує хворому ГРВІ і призначає лікування згідно з поставленим діагнозом. Звичайно, таке лікування не принесе полегшення, більше того, погіршить стан пацієнта. Але якби лікар провів повне обстеження організму, то він міг би помітити, що кашель у пацієнта —це наслідок запалення легенів. Тобто те, що він бачить і чує, це вже наслідок чогось дуже серйозного й тривалого. З бізнесом так само, і саме тому бізнес часто програє, адже неправильно ідентифікує ситуацію, і внаслідок цього неправильно вибудовує стратегію, використовує не ті інструменти та, відповідно, ще з початку дотримується хибно обраного вектора руху.

LDaily: Які інструменти має застосувати бізнес, щоб вийти з конфлікту переможцем?

Н. Осадча: Наша компанія займається виведенням бізнесу з конфліктів понад 10 років, партнери ж S&P займаються цим усе життя, більше 20 років. Ми довго йшли до цього, методом спроб і помилок, і зрозуміли, що вивести компанію з будь-якого конфлікту, використовуючи тільки один або два інструменти, —неможливо. Одні компанії роблять ставку лише на юридичні інструменти, інші беруть за основу винятково PR, треті думають, що тільки GR допоможе їм вийти зі складної ситуації. Ми ж стверджуємо, що вибір інструментів, їх періодичність (на якій стадії використовувати), основні їхні меседжі повинні тісно переплітатися між собою й вибудовуватися в єдину стратегію. У процесі розвитку конфлікту, як стратегія, так і на початку обраний набір інструментів змінюватиметься. Застосування тільки одного інструмента або свідоме вибудовування стратегії тільки навколо нього нагадує мені картину, коли військовий генерал хоче виграти війну лише за рахунок одного виду зброї, наприклад, списа, хоча арсенал супротивника становить піхоту, танки, авіацію й навіть флот.

Обов’язково повинна бути комплексна стратегія, яка включає PR, GR, поєднання часу й меседжів. Звичайно, без юридичного інструмента неможливо вивести компанію з конфлікту, особливо якщо рівень складності високий. Але працює тільки певний набір інструментів у певному процентному співвідношенні і з певними месседжами, спрямованими на певний результат.

Однозначно можу сказати, що тільки завдяки такому підходу компанія S&P успішно виводить бізнес із серйозних і тривалих конфліктів. Наші успішні кейси є показником ефективності розробленої стратегії та обраних інструментів.

LDaily: Можете навести приклади різних видів конфліктів із практики?

Н. Осадча: Ми не маємо права розголошувати кейси з назвами фігурантів конфлікту, але можу навести окремі приклади різних видів конфліктів. Наприклад, може бути внутрішній конфлікт між партнерами. Один із партнерів (офіційний чи неофіційний) отримав контроль над виконавчим органом і фактично одноосібно контролює компанію, фінансові потоки він так само підпорядковує собі. Щодо другого партнера, то варіанти тут можуть бути різні: від юридичного позбавлення останнього права власності на бізнес, до кримінального переслідування й усунення партнера від управління бізнесом.

Внутрішні конфлікти, як і будь-які інші, вже не існують у чистому вигляді, а завжди тісно переплітаються з державою. Іноді проблеми в одного з партнерів починаються саме з державними органами, і тільки в процесі розвитку конфлікту стає зрозуміло, хто за ним стоїть і хто був ініціатором.

Є зовнішні конфлікти, коли конкурент по ринку здійснює неправомірні дії щодо іншого гравця, іноді лише з єдиною метою – отримати частку ринку й клієнтів свого конкурента. Такі конфлікти часто «стартують» із заяви про злочин, що була подана конкурентами, і, звичайно, такі конфлікти так само здійснюються за участю як державних, так і правоохоронних органів.

LDaily: Виходячи зі сказаного, «конфлікт» дуже нагадує військові дії. Як Ви гадаєте, чи можна говорити про схожість таких явищ?

Н. Осадча: Схожість дуже сильна, більше того, термін «війна» нерідко застосовується в контексті саме корпоративних конфліктів. Дуже часто їх називають «корпоративними війнами». Будь-який конфлікт – це воєнні дії в мініатюрі. Так само є зацікавлена особа, є кінцева мета конфлікту, є стратегія опонентів і, як на війні, усе видозмінюється дуже швидко залежно від дій опонента. Чому ще можна порівняти з війною, так це тому, що кінцевою метою дуже часто є або бізнес загалом, або цінний актив, або значна частка ринку, або фінансові потоки. А це, по суті, і є життєва артерія бізнесу. Тому й стратегія виходу з такої кризи для бізнесу повинна бути ретельно виміряною, системною, із застосуванням правильних інструментів і виключно в рамках правового поля України.

Ще хочеться звернути увагу на той факт, що правильний вихід бізнесу з конфлікту принесе йому досить серйозні бонуси. Ми навіть дали цьому явищу назву «як із мінуса для бізнесу зробити плюс». На нашому тренінгу ми вказуємо, які плюси може отримати бізнес із конфлікту. Як приклад можна говорити про формування репутації як складової і серед бізнес спільноти, і у відносинах з державою. Так само компанія отримує імунітет від можливих конфліктів у майбутньому.

Насправді з конфлікту можна отримати багато плюсів, просто треба над цим попрацювати.

LDaily: Чому S&P вибрала для себе спеціалізацію – виведення бізнесу з конфліктів – як основну?

Н. Осадча: Ми свідомо присвятили себе саме захисту бізнесу. Ми починали ще в далекому 1998 році, коли великі інвестори тільки почали заходити в Україну. І насправді ми витратили величезну кількість часу й отримали безцінний практичний досвід. Ми отримали унікальний шанс займатися тим, що нам подобається, робити те, у що ми віримо. Я так само вірю у вузькоспеціалізованих фахівців, незалежно від сфери їхньої діяльності.

Проблема України в тому, що в нас часто всі пропонують усе. Наприклад, якщо ви зайдете в ресторан, то нерідко ви там знайдете все – від суші до борщу. Але неможливо бути хорошим у всьому: або ти присвятив життя чомусь конкретному, і тоді ти саме в цьому сильний, або ти «скрізь і потрошки», а насправді – ніде.

Робота в якості стратегічного консультанта бізнесу, особливо в такій сфері як конфлікти, покладає на нього повну відповідальність за активи, інвестиції, а іноді й за бізнес загалом, включаючи особисту свободу його власників. І повірте, відповідальність дуже висока, як і ставки в таких конфліктах. Тому успішним буде саме ефективний консультант, який має за плечима чималий практичний досвід. Я вважаю, що компанія S&P на сьогоднішній день відповідає тому, про що заявляє, і я рада, що є частиною такої по-своєму унікальної команди.