Повернутися на сайт

Успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища

Зміст

01.04.2020 (№ LDaily #13)

Успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища

Наталія Осадча, співзасновниця S&P Investment Risk Management Agency, поділилася з LDaily найпоширенішими помилками, яких припускаються компанії, працюючи на українському ринку, і надала поради, як їх мінімізувати.

LDaily: Що ви, як компанія, яка займається управлінням ризиками будь-якої складності та їх мінімізацією, можете порадити новим інвесторам, які планують вийти на український ринок?

Н. Осадча: Україна апріорі є країною з високими ризиками. Але, водночас, варто взяти до уваги той факт, що розмір прибутку, який можна отримати в нашій країні, значно перевищує стандартні відсотки, які іноземні компанії можуть отримати в інших європейських країнах. В Україні окупність проєктів становить 3-7 років.

При визначенні інвестиційної привабливості нашої країни не можна не враховувати величезної площі України: кількість населення на сьогоднішній день — 37 млн осіб (без окупованих територій), населення освічене, а вартість робочої сили мінімальна порівняно з країнами Європи.

Плюсів в України дуже багато, але вони справді зараз нівелюються тими ризиками, від яких реально страждає не тільки іноземний, а й український бізнес.

  • До головних ризиків ми відносимо втрати інвестицій і/або активів на території України.
  • Другим за списком, але не менш важливим ризиком, є конфлікти з українськими партнерами, які так само можуть призвести до втрати активів та/або бізнесу.
  • Третім суттєвим ризиком нині є конфлікти з державними органами, особливо за участю правоохоронних органів.

У будь-якому разі незалежно від складнощів, які зараз присутні в нашій країні, не можна не враховувати, що в Україні вже тривалий час успішно функціонує великий і середній іноземний бізнес. Причому в доволі різних галузях.

Але потрібно зазначити, що успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища, провів аналіз ризиків, а також здійснив їх мінімізацію. Очевидно, що бізнес не може провести такий обсяг робіт самотужки. Тому для успішності бізнесу необхідна командна гра із залученням експертів на всіх етапах реалізації інвестиційного проєкту.

LDaily: Як мінімізувати вищевказані ризики?

Н. Осадча: Насправді наявність вищевказаних ризиків в економічно привабливому середовищі не є чимось притаманним виключно Україні. Будь-яка країна, що розвивається, — це ринок із потенційно високими ризиками за одночасно високих ставок прибутку. Щоб бути успішним у будь-якій країні, що розвивається, потрібно просто навчитися правильно прораховувати ці ризики, тобто свідомо прийняти факт їх існування й навчитися ними керувати.
Щоб захистити свій бізнес від втрати активів та інших ризиків, перше правило — необхідно чітко усвідомити наявність ризиків, визначити загрози, які вони несуть у собі, і потім визначити способи управління ними.

Як фахівець з мінімізації ризиків та бізнес-консультант із понад 20-річним досвідом у захисті активів і мінімізації ризиків в Україні, можу сказати, що чимало ризиків можна не тільки прорахувати, а й успішно мінімізувати. А якщо після проведеного аналізу виявиться, що ризики дуже високі і їх мінімізація чи запобігання їм неможливі, то можна зберегти час, фінанси й здоров’я, просто відмовившись від такого невиправдано ризикованого бізнес-проєкту.
Якщо процес управління ризиками імплементується компаніями в ході формування бізнес-плану, то це дає високі шанси його успішної реалізації. На стадії ж функціонування бізнесу управління ризиками має бути вже імплементоване безпосередньо в бізнес-процеси компанії і, особливо, у процеси ухвалення управлінських рішень.

Наприклад, ухвалення рішення про початок будівництва великого бізнес-об’єкта має як включати в себе аудит ризиків, так і бути предметом обговорення на найвищому рівні компанії СЕО та власників бізнесу, усвідомленого прийняття на себе виявлених ризиків і проведення заходів щодо їх мінімізації.

Успішними були й залишаться ті компанії, які не тільки займаються довгостроковим плануванням, а й мають точну систему координат, яка допомагає потрапити в заплановане майбутнє. Однак без усвідомленого прорахунку ризиків це просто не уявляється можливим.

LDaily: Які основні помилки іноземного бізнесу можна виділити саме на стадії входження?

Н. Осадча: Першою помилкою, на мій погляд, є те, що заходячи в Україну, компанія прагне отримати так зване благословення високопосадовців. Чомусь серед іноземних інвесторів дуже поширена думка, що саме така «комунікація» допоможе уникнути проблем, а новостворена інвестиція буде успішною. Вважаю, що така позиція є нічим іншим, аніж ілюзією. В Україні як президенти, так і парламент, керівники всіх органів влади змінюються настільки швидко, що мова може йти тільки про доволі короткострокові комунікації та «гарантії». Бо кожні п’ять років у нас нова влада, а тому сподіватися, що надані в попередньому періоді гарантії виконуватимуться, щонайменше нерозумно. Крім того, як показує практика, навіть у межах одного короткострокового періоду «гарантії» не завжди виконуються. Тому покладатися тільки на отримані запевнення держчиновників при входженні в Україну просто помилково.

Державні чи чиновницькі гарантії не є юридичним документом, а часто взагалі не фіксуються на папері. Але якщо й фіксуються, яким чином держава може їх виконати? Держава не є страховою компанією. Ми нерідко спостерігали, як у компаній, що мають «комунікацію» з політичними силами, у певний період починалися значні проблеми, іноді навіть у той самий період, в якому й були укладені домовленості. Тож, на моє глибоке переконання, підприємству не варто «домовлятися» з владою. Тобто можна отримати певні гарантії, мати діалог із представниками влади, але «домашню роботу» інвестора ніхто не скасовував. Інвестор просто не може вкласти гроші в неперевірений об’єкт без певного аудиту, аналізу.

Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади.

Друга важлива помилка іноземного інвестора — це відсутність схеми прорахунку ризиків саме на стадії входження в інвестиційний проєкт в Україні. Я не кажу, що інвестори ухвалюють легковажні рішення. Ні, я впевнена, що практично всі вони отримують від своїх радників попередні консультації та проходять юридичний аудит перед тим, як ухвалити рішення — інвестувати чи ні. Попри те, як показує практика, не так легко побачити та змоделювати ризики втрати об’єкта та/або настання корпоративного конфлікту. Тому нині так багато гучних справ про втрату активів саме іноземними компаніями.

Виступаючи бізнесовими та інвестиційними радниками іноземних компаній, ми завжди радимо дотримуватися простого правила: перед тим як інвестувати, чітко прорахуйте, чи буде об’єкт проблемним, змоделюйте ризики втрати активу та дайте собі відповідь — потрібен вам такий актив чи ні?

Ви можете заперечити, мовляв, неможливо прорахувати всі ризики, деякі виникають тільки після придбання або навіть через декілька років. Я принципово не згодна з таким твердженням. Абсолютно точно, це те, що з досить високою вірогідністю можна змоделювати: де, як і коли почнуться проблеми з тим чи іншим активом.

Питання, напевно, у тому, що досить мало людей можуть прорахувати ці ризики.

LDaily: Що, на вашу думку, необхідно зробити бізнесу, щоб успішно функціонувати на ринку України?

Н. Осадча:

Рекомендація №1. Управління ризиками стане важливою конкурентною перевагою.

Ми стверджували й далі стверджуватимемо, що успішним буде той бізнес, який використовуватиме управління ризиками незалежно від розстановки політичних сил у державі. Система управління ризиками, інтегрована в процедури ухвалення бізнес-рішень, — це реальна конкурентна перевага. У всьому світі компанії приймають певні ризики, але використання нових бізнес-можливостей і моделей дає можливість уникнути невиправданих ризиків, особливо ж якщо йдеться про нові країни та ринки. Нинішні реалії — ринок для сильних гравців, а ризик — це частина гри. І ті компанії, які приймають ризики як частину бізнес-процесу, завжди будуть попереду. Проблем у таких компаній буде в рази менше, ніж у тих, які звикли працювати по-старому.

Наведу приклад: керівнику компанії необхідно ухвалити рішення й затвердити стратегію щодо захисту активів чи репутації. У більшості компаній рішення ухвалюється на підставі рекомендацій відповідного департаменту, зазвичай юридичного, безпеки чи PR — тобто того, у компетенції якого перебуває дана сфера діяльності компанії. Рішення, які пропонують окремі департаменти, за своєю суттю є правильними, але часто обмеженими вузькопрофільною сферою. Водночас будь-яке важливе бізнес-рішення матиме наслідки для більше, ніж однієї, сфери діяльності компанії. Наприклад, ухвалення банком рішення про спір із клієнтом з юридичної і фінансової позиції може бути правильним. Але з позицій репутації та захисту бізнесу від втрати ліцензії — може бути абсолютно помилковим. Крім того, дуже часто як керівники компаній, так і начальники відповідних департаментів навіть не бачать причинно-наслідкового зв’язку між ухваленням рішень і їхніми наслідками. Особливо якщо наслідки для компанії настають не в тій сфері, якої стосувалося ухвалене рішення.

Рекомендація №2: Подумайте про звуження горизонту планування.

Вибори, можлива зміна політичних гравців, керівників державних і правоохоронних органів, скасування мораторію на проведення перевірок порушать довгострокове стратегічне планування компаній.

Рекомендація №3: Своєчасне та оперативне реагування на інциденти/конфлікти стане пріоритетом для бізнесу.

2019 року атаки на бізнес не були рідкістю. Траплялися й зупинки господарської діяльності через накладення арештів на рахунки та активи, і вилучення первинних документів та даних під час обшуків й інших слідчих дій. На жаль, ці дії не тільки вплинули на репутацію й фінансові показники залучених у них компаній, а й загалом відбилися на кліматі для ведення бізнесу в Україні. Усі гучні кейси й конфлікти, які виникали в Україні за останні роки, підштовхують бізнес до розуміння того, що в кожної компанії має бути сильний план управління ризиками та виходу з кризових ситуацій. Оперативне і своєчасне реагування компанії на інциденти / конфлікти, незалежно від їх джерел, має входити в межі основних бізнес-функцій.

Читайте також: Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
Prev Next
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com