Володимир Бандура, директор Innolytics Group, спікер та учасник лідерської команди SingularityU Kyiv.
Інновації дуже цікаво впливають на бізнес і на економіку.
Візьмемо, наприклад, компанію Kodak. Вона була світовим лідером у продуктах для фотоіндустрії. На піку, 1997 року, в компанії працювало понад 140 тис. осіб, а вартість її становила близько $30 млрд. 2012-го компанія подала на банкрутство. Чому? Невже з’явився сильніший виробник в її ніші? Ні. Компанію знищила технологія цифрової фотографії, винайдена, за іронією долі, інженером тієї ж Kodak іще 1975 року, але яку топ менеджери компанії проігнорували. Інший приклад: у 2010 році декілька молодих людей завдяки тій самій технології цифрової фотографії створили Instagram. 2012 року молоду компанію з 13 співробітниками і ще без чіткої бізнес-моделі продали за $1 млрд. А вже 2018-го Instagram коштував понад $100 млрд.
Ось ще один приклад, який показує, як корпорації можуть і повинні ставитися до інновацій.
Якщо ви запитаєте, який бізнес у нерухомості є найскладнішим і вимагає найвищої кваліфікації, — гадаю, більшість, як і я, дадуть відповідь, — це готельний бізнес. А хто б міг подумати, що ідея ділитися вільною кімнатою в своїй квартирі або в своєму будинку може лише за кілька років створити готельного оператора №1 у світі? Однак це саме те, що зробили AirBnB. І зробили молоді люди, без досвіду в готельній індустрії. При цьому професійні оператори тільки починають експериментувати з моделлю AirBnB, як, приміром, Marriot. https://www.cnbc.com/2019/04/29/marriott-to-launch-home-rental-platform-to-compete-with-airbnb-report.html
Приклад AirBnB, на мій погляд, дає нам дуже важливий урок.
Скільки б коштував експеримент «AirBnB» у 2007–2008 роках для великої компанії на кшталт Marriot? Практично нічого! Це лише питання ідеї, політики компанії, і бажання такий експеримент провести.
Скільки може коштувати експеримент AirBnB у 2019–2020 роках для такої компанії, як Marriot? Якщо цю конкуренцію розглядати всерйоз, то мільярди доларів. Ключ до успіху бізнесу AirBnB — це мережевий ефект. AirBnB цікавий клієнтам, коли в тисячах міст є мільйони пропозицій. А швидко зібрати ці мільйони пропозицій на ринку, де вже є сильні гравці, дуже складно й вельми дорого.
Тому одна з ключових інновацій, які варто впроваджувати компаніям всіх секторів у 2020-х, — це бути в курсі нових технологій, які з’являються на ринку, відкритими до інновацій, експериментувати, працювати з новими ідеями, технологіями й стартапами. Не боятися помилок, розуміти, що невдалий експеримент — це не помилка, за яку треба покарати відповідального. Це джерело нових знань і можливостей для бізнесу. А також важлива частина культури, відкритої для інновацій.
На що треба такій відкритій компанії звернути увагу? Які технології вивчати і з чим експериментувати? За чим варто практично всім компаніям в нерухомості стежити:
1. Розвиток технологій автономного електричного транспорту. Такий транспорт уже на дорогах США та КНР. І є всі передумови для вибухового зростання автономного транспорту як сервісу і значного витіснення приватного володіння автомобілями. Якщо сказати просто, уявіть собі, що у вас з’являється чудова машина з водієм, зручна й безпечна, за ціною в 3-5 разів дешевша за кілометр, ніж ваш власний автомобіль на бензині. Які наслідки для нерухомості?
А. Значний перерозподіл вартості активів «по горизонталі». Так само як завдяки ліфту було винайдено «пентхаус», і такі квартири стали найдорожчими, так й автономний транспорт дасть змогу перемістити значну частку вартості нерухомості на ринку. Якщо вам не принципово, скільки часу їхати на роботу, то навіщо жити в незручному, шумному й забрудненому центрі?
Б. Інші стандарти планування окремих об’єктів нерухомості та міст. Немає необхідності відводити величезні площі під паркінги, оскільки автономні автомобілі обслуговують людей, а не стоять 95% часу.
В. Відповідно, планування міст та об’єктів нерухомості стає «для людей», а не як зараз — «для машин».
2. Розвиток технологій штучного інтелекту (ШІ). Як щодо знизити на 15% будівельний бюджет проєкту? http://www.bimplus.co.uk/technology/start-launches-ai-based-software-construction-plan/. Хочете швидше спроєктувати більш зручну, оптимальну за собівартістю і за вартістю експлуатації будівлю? Або створювати унікальні архітектурні об’єкти з розумними інтерактивними елементами дизайну? Такі можливості нові технології надають уже сьогодні, а в наступному десятиріччі вони повністю змінять девелопмент нерухомості. ШІ допоможе також розробляти й принципово нові технології, як, наприклад, нові матеріали, колектори та накопичувачі енергії, а також допоможе в управлінні проєктами девелопменту, будівлями та містами.
3. На продовження теми ШІ варто пригадати дрони і робототехніку. Дрони — це вже й сьогодні цілком робочий і корисний інструмент для технічного нагляду на майданчику й точної зйомки виконаних обсягів робіт. Автономна техніка тільки починає з’являтися на будмайданчиках, однак ми розуміємо, що її вплив на будівництво дуже швидко зростатиме.
4. Віртуальна реальність (ВР). Стає незамінним інструментом для проєктування нових об’єктів і продажів. Для мене самого вона була кілька років тому великим відкриттям. Упродовж декількох років ми проєктували великий об’єкт, продумували кожне приміщення й кожен поверх. Робили сотні візуалізацій. Проте тільки коли я побачив його у віртуальній реальності, то зрозумів і його справжні пропорції, і його масштаб, і емоційне враження від об’єкта. Втім, ВР дає можливість робити набагато більше! Навчати співробітників, моделювати й оптимізувати об’єкт, співпрацювати з командами та фахівцями на відстані. І ми навіть маємо можливість розширювати наші об’єкти, оформлювати їх та рекламувати клієнтам у доповненій та віртуальній реальності. А конференції, масштабні події та зустрічі цілком успішно організують і проводять у віртуальній реальності вже сьогодні. Нам також необхідно подумати про нові правові рамки, права та обмеження. Наприклад, про те, хто має право створювати об’єкти доповненої та віртуальної реальності (ДР) для конкретної приватної будівлі (наприклад, рекламу з елементами ДР на реальному торговому центрі)? Чи може приватний користувач розмістити негативний відгук у ДР, прив’язаний безпосередньо до дверей ресторану, який йому не сподобався? Чи може Google стягувати плату за свою рекламу та показувати користувачеві, який дивиться на певну піцерію, конкурента, розташованого на протилежній стороні вулиці?
Зараз ці питання видаються не надто актуальними. Однак уявіть світ усього через кілька років, коли смартфони замінюються окулярами ДР, а майже кожна людина може щосекунди побачити цифровий світ, прив’язаний до фізичного. У цьому світі питання щодо контенту, права власності, чесної конкуренції, відгуків користувачів тощо стають найбільш важливими для майже будь-якого бізнесу B2C. А вся традиційна зовнішня реклама просто стає непотрібною.
5. Нова архітектура енергозабезпечення будівель. Уже сьогодні стає звичайною справою встановлювати локальні сонячні панелі та інші системи генерації та зберігання енергії. Можна створювати будівлі, які практично не потребують енергії з мережі, хіба що для підстрахування. Навіть більше, такі будинки можуть генерувати додатковий прибуток завдяки енергоефективності та надавати за рахунок збереженої енергії додаткові послуги (наприклад, заряджати електромобілі) та продавати власну надлишкову енергію в мережу. Ця тенденція тільки посилюватиметься. А з такими технологіями, як, приміром, ефективні прозорі сонячні панелі, які можна встановлювати прямо на вікна, нас чекає цілковита перебудова і стандартів енергоефективного проєктування нових будівель, і самого ринку електроенергії загалом.
Це тільки декілька інновацій, що очікуються в найближчі 5–10 років. Тому необхідно ще раз повторити: в наш час як ніколи важливо уважно стежити за інноваціями, вміти вибирати найкращі і найбільш підходящі з них, а також ефективно впроваджувати їх у своєму бізнесі.
Читайте також: Успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища
Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8