Геннадій Чижиков, президент Торгово-промислової палати України, експерт з питань зовнішньоекономічної діяльності, поділився своїми думками з читачами LDaily стосовно надзвичайної ситуації, яка склалась у світовому й українському бізнесі через масштабне поширення коронавірусу. Пан Геннадій відмітив одну важливу особливість: у цей складний час підприємницька спільнота України почала активно консолідуватися й усе частіше започатковуються спільні проєкти, що допомагає вирішувати економічні проблеми. А також зауважив, що вкрай важливе, кардинальне значення має державна підтримка насамперед малого та середнього бізнесу, а також розробка й реалізація нестандартної програми виходу з кризового стану.
LDaily: Як коронавірус вплинув на діяльність компаній в Україні? Які галузі постраждали найбільше?
Г. Чижиков: Карантин призвів до значних втрат. Загальний підрахунок показав, що сумарно криза торкнулася 600 тис. підприємців. Найбільше постраждали від карантину торгівля, сфера послуг. Ось приклад: перукарні та салони краси в Україні втрачали сумарно понад 1 млрд грн на місяць. Задумайтесь, це тільки перукарні, здавалося б! Усього лише одна сфера… А вона пов’язана з діяльністю 60-70 тис. осіб по країні. Через карантинні заходи вп’ятеро зменшилася виручка кав’ярень і ресторанів та втричі впала вартість добової оренди нерухомості в країні, а також кількість замовлень таксі… Але треба також враховувати сферу тіньової економіки. 20% українських підприємців повідомили, що для відновлення своєї роботи після карантину їм знадобиться шість місяців, 17% — два роки. Ще 7% підприємців повідомили, що на відновлення своєї ділової активності й доходів до рівня, який був до карантину, їм знадобиться більше двох років.
LDaily: Які висновки бізнес зробив після впровадження обмежувальних карантинних заходів?
Г. Чижиков: Підприємці усвідомили, що без довіри один до одного працювати буде складно. Український бізнес підходить до того моменту, коли більше довірятиме один одному, створюватиме спільні проєкти, і це буде чинником виживання бізнесу — як малого, так і середнього. Ті звички, які зараз закладаються, наприклад, у формі електронної торгівлі, залишаться. Наші опитування показують, що це справді так, це справді один із варіантів виходу з кризи. З позицій малого бізнесу, то буде значним акцент на онлайн-форми, так як за період карантину відповідні звички в більшості громадян зміцнилися. Я впевнений, що тільки спільний досвід, помножений на командну роботу, зможе дати серйозні результати. Ми вивчали цей досвід, і що важливо: у таких країнах, як Німеччина чи Італія, після Другої світової війни малий бізнес теж це проходив.
LDaily: Чи варто розраховувати Україні, що частина світових компаній піде з китайського ринку й подивиться в бік нашого? Чи є такі компанії або країни, які вже виявили своє бажання вийти на український ринок?
Г. Чижиков: Нині бізнес перебуває в точці вибору моделі, від якої залежить майбутній стан економіки країни. Є об’єктивна реальність: спад обсягів продажів на більшій частині ринків, традиційних для нашого експорту товарів. Але відкриваються й перспективні напрями. Наприклад, значний інтерес до української продукції відновлюється в країнах Центральної Азії — Таджикистані, Киргизстані, Узбекистані, Казахстані.
Упродовж останніх місяців під час онлайн-переговорів іноземні бізнесмени все частіше цікавилися можливістю розміщення замовлень в Україні. До вже наявних переваг наша країна, сподіваємося, незабаром отримає ще одну — право експорту промислової продукції в країни ЄС без додаткової сертифікації. Для цього ведеться робота з підготовки угоди по так званому промисловому безвізу. На початку 2020 року ТПП України розпочала підготовку підприємств до впровадження вимог європейської сертифікації. Ще до карантину започаткувався цикл семінарів із питань упровадження європейських технічних регламентів. Згодом ця робота буде продовжена. Що стосується самої угоди, то наші експерти й далі працюють над нею спільно з європейськими колегами. Паралельний процес — перегляд квот і мит на поставки агропродукції в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
LDaily: Чи допомагає держава бізнесу? На ваш погляд, якої допомоги від держави ще потребує бізнес, щоб зміг пережити кризу?
Г. Чижиков: Увесь бізнес уже зачекався виходу з карантину. Ситуація, в якій він опинився, вимагає вже зараз реалізації нестандартної програми виходу з кризового стану. І Уряд робить для цього все, що може. Карантинні заходи дуже важкі для економіки — і насамперед для малого й середнього бізнесу, в якого недостатньо запасу фінансової міцності. Цих підприємців треба підтримати в першу чергу. Брак обігових коштів — реальна проблема малого та середнього бізнесу після виходу з карантину. Усі інші питання вирішуються доволі легко.
На мою думку, на час виходу з карантину необхідно впроваджувати заходи, які стимулювали б відновлення ділової активності. Треба аналізувати, який бізнес, які відносини справді потрібні населенню, й міркувати, як їх простимулювати. Важливо підтримати малих експортерів — це близько 12 тис. бізнесів.
Бізнес чекає від нас допомоги на зовнішніх ринках.
Зі свого боку, ТПП України завжди готова подати руку допомоги. Бізнес може звертатися в центри підтримки експорту при торгово-промислових палатах. Це дієвий інструмент підтримки продажів за кордон, особливо для малих експортерів. У нас є торгові представники в 55 країнах, зв’язок із ТПП практично у всіх країнах світу, доступ до ресурсів підтримки експорту в ЄС. Усі, хто зацікавлений, може звертатися до ТПП — ми обов’язково допоможемо! Лише за останній місяць Палата провела в дистанційному режимі майже два десятки різноманітних відеозаходів, залучивши до роботи в них понад тисячу учасників. Це були форуми, конференції, у тому числі міжнародні, з участю українських та іноземних посадовців і бізнесу.
У цих умовах ми об’єднуємо зусилля з Міністерством закордонних справ України. Приємно, що позиція Палати знаходить підтримку.
Ми — не США, не Китай, не країни ЄС, де є потужні важелі допомоги бізнесу. Все залежить від рівня економіки країни. Більшість країн, у тому числі й ми, думаємо не тільки про те, як пройти ці випробування, а й про те, що робити далі. Це вже питання економічної кризи, і це суттєвий виклик для кожної економіки.
Це випробування можна пройти й стати сильнішими. Але урок засвоюють лише ті, хто здатен учитися.
Читайте також: Ніколи не здавайтеся!
Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8