Ми звикли ставитися до кризи як до чогось дуже негативного, з цього випливають наші негативні переконання і дії. У даній статті Микола Сюткін, CEO та засновник S&P Agency Investment Risk Management, адвокат, володар премії Best Lawyers 2020-2021 в номінаціях «злиття і поглинання» та «судова практика», надав не тільки інше, більш глибинне, розуміння кризи як явища, а й механізм успішного її проходження.
«Сприятлива можливість ховається серед труднощів і проблем» (Альберт Ейнштейн)
Криза для багатьох асоціюється з хаосом, болем, розчаруванням і втратами. Здебільшого бізнес боїться криз, так як у цей період турбулентності можна реально «полетіти» не в тому напрямку або навіть «злетіти із закріпленої орбіти».
Це глибоко психологічна прив’язка до комфорту, розміреності й керованості процесами може зіграти з нами злий жарт. У період складних змін зовнішнього середовища — криз — ми наполегливо й активно опираємося таким змінам і всім серцем хочемо повернути «все на свої місця». Хоча, щиро кажучи, докризова ситуація, де все було «на своїх місцях», нас теж часто не влаштовує. Але під час кризи ця знайома гавань вабить нас своєю передбачуваністю, відносним спокоєм і раціоналізмом. У цьому і є наша перша і фундаментальна помилка — неприйняття ситуації якою вона є, бажання зробити її контрольованою, раціональною і підвладною. Не сприймаючи зовнішньої ситуації (хоч би якою складною вона була), ми витрачаємо колосальну кількість енергії на опір замість того, щоб використовувати її на дію й на вихід із кризи, що склалася.
Перше правило для наших клієнтів, з тим, чим ми починаємо працювати, — це прийняття ситуації/кризи, і тільки після цього можна рухатися далі. Ухвалення не означає повну згоду і пасивність, прийняття — просто дозвіл ситуації бути, без протесту й негативної реакції.
Друга дуже важлива річ — побачити, що саме ця ситуація дає вам чи компанії позитивного, в чому її сила для вас. І повірте, ви будете здивовані, коли щиро дасте собі відповідь на це запитання. Ви відразу зможете не тільки побачити, а й доторкнутися до іншого, позитивного боку кризи. І вже тут настають дива, клієнт починає бачити всі слабкі сторони своєї компанії, партнерів, працівників, і навіть що привело компанію до цієї кризи. І тут так само настає розуміння, що ця криза є закономірною, навіть більше, необхідною для виходу на інший, вищий та іноді чесніший рівень (особливо в розрізі партнерства). З прийняттям також часто приходить і відповідальність, яка просто необхідна, щоб рухатися далі.
Під поняттям «відповідальність» я маю на увазі чесний погляд на речі, бізнес-процеси, клієнтів, партнерів. Усе те, в чому ви вперто не хотіли собі зізнатися, хоча весь цей час усвідомлювали це глибоко всередині. І ось тільки після всіх зазначених стадій ви можете почати бачити кризу по-іншому, ви з нею вже не воюєте, ви не сприймаєте її як хаос чи знищення, ви придивляєтеся до неї й намагаєтеся побачити за всім цим щось хороше для себе, плюси. І хоч як дивно, ви їх побачите: спочатку як щось неясне, потім більш виразно, а дещо згодом навіть почнете це відчувати. На цій стадії ви переходите з категорії «небезпеки» в категорію «нових можливостей». Це цілком кореспондується з ученням Дао (Шлях), згідно з яким криза як цілісний процес складається з взаємодії двох протилежностей — «ризиків, небезпек» і «можливостей, шансів», що містять у собі початки одне одного й переходять одне в одне у часі: те, що сьогодні сприймається нами як небезпека, завтра може для нас стати можливістю. І навпаки.
Тільки коли людина «з’єдналася» з кризою або ж почала бачити можливості під час кризи, вони починають реалізовуватися й реально з’являтися. Якщо ж людина залишилася в страху, неприйнятті й війні з ситуацією, повірте, вона не зникне, а тільки посилюватиметься. Адже фактично не відбулося переходу від мінуса до плюса. Безсумнівно, що не вийде з кризи компанія, яка боїться втратити клієнтів, частку ринку, партнерів: вона просто прийде до того, що все це втрачає. І однозначно успішно вийде з кризи компанія, яка сприйняла факт кризи, факт неминучих змін (причому, як показує практика, у 90% в кращий бік) і навіть факт самої втрати бізнесу. Хоч як дивно це звучить, але прийняття факту втрати приведе до того, що самої втрати не буде. А ось те, чого боїшся, обов’язково трапиться.
Саме складні життєві ситуації роблять нас сильнішими і кращими, змушуючи змінюватися там, де ми дуже не хочемо, але це для нас просто життєво необхідно. І, проходячи болючу кризу, озираючись назад ми розуміємо, що цей етап був просто необхідний, і що без цих змін ми не пішли б далі й вище, до нашої мрії. Тому не варто боятися криз, але варто навчитися в них «плавати», використовувати в своїх амбітних бізнес-цілях. Криза — це портал: потрапляєш або на багато рівнів угору, або ж летиш каменем вниз. Куди ви хочете потрапити — залежить тільки від вас.
Крім того, перевірено, що під час кризи зносяться старі та неефективні бізнес-процеси, продукти, співробітники. Це тотальна чистка для бізнесу, час змінити все те, що не влаштовувало тривалий час, але ніяк не доходили руки. Це час стати чесним із собою. Тому полюбіть кризу як можливість стати кращим і вищим.
Компанія S&P Agency розробила спеціалізований тренінг для топ-менеджерів «Криза, або як мінус переробити на +», у рамках якого ми допомагаємо СЕО побачити ці потоки, і допомогти навчитися не тільки ними управляти, а за їх допомогою дуже швидко виходити на новий рівень угору.