Андрій  Самусенко

Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelēz Україна, у розмові з LDaily розказав про цьогорічні особливості розвитку...

Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelēz Україна, у розмові з LDaily розказав про цьогорічні особливості розвитку ринку, а також успіхи й перешкоди в розвитку кондитерської галузі. Адже саме цей рік позначився масштабним спалахом коронавірусу, який вплинув безпосередньо й на цю сферу: з одного боку, попри будь-які кризи, харчовий сектор завжди у категорії першої необхідності й однаково затребуваний у суспільстві, але з другого боку, до нього висуваються, як до жодного іншого, найсуворіші технологічні, санітарні й безпекові вимоги.

Андрій  <span>Самусенко</span>

Саме розвиток команди дає можливість успішно рухатися вперед на конкурентному ринку

23.09.2020 (№ LDaily #15)

Андрій Самусенко, генеральний директор Mondelēz Україна, у розмові з LDaily розказав про цьогорічні особливості розвитку ринку, а також успіхи й перешкоди в розвитку кондитерської галузі. Адже саме цей рік позначився масштабним спалахом коронавірусу, який вплинув безпосередньо й на цю сферу: з одного боку, попри будь-які кризи, харчовий сектор завжди у категорії першої необхідності й однаково затребуваний у суспільстві, але з другого боку, до нього висуваються, як до жодного іншого, найсуворіші технологічні, санітарні й безпекові вимоги.

LDaily: Які виклики ви бачите для компанії Mondelēz Україна на сьогоднішній день?

А. Самусенко: Сьогодні, вчора і, гадаю, завтра найбільший наш виклик —досягнення стабільної ситуації на ринку. «Стабільна» означає прогнозована і, звичайно ж, така, що передбачає зростання. Якщо ринки зростатимуть, якщо підвищуватиметься добробут усіх громадян, то зростатиме й економіка. Однак, коли трапляється ситуація, яку неможливо прогнозувати — наприклад, 2008 чи 2014 роки, — для великих міжнародних компаній це стає основним викликом.

Тим не менш, в «Mondelēz Україна» ми спокійно ставимося до змін. Ми завжди готові до них і ніколи не забуваємо попередній досвід. Ми завжди робимо висновки, і якщо бачимо, що змогли щось оптимізувати завдяки минулим кризам, то використовуємо набутий досвід у подальшій діяльності. У своїх підходах до роботи ми керуємося принципом гнучкого мислення й намагаємося зробити більше з найкращою ефективністю.

Як приклад, можу навести ситуацію з COVID-19, коли було оголошено карантин і події почали розвиватися дуже стрімко й непередбачувано. Фактично за декілька днів команді вдалося перелаштувати всю офісну діяльність на роботу з дому, при цьому ми не відчули жодних незручностей, а продуктивність бізнесу не постраждала. Карантин триває, однак він уже став таким звичним для нас усіх явищем! І я впевнений більш ніж на 100%: якщо ми завтра ухвалимо рішення повернутися в офіс, то так само за кілька днів зробимо це без жодних втрат та без жодного негативного впливу на бізнес-процеси.

Отже, найбільший виклик — це стабільність на ринку. Застосовуючи наш гнучкий підхід, ми боремося за успіх усією командою, просуваємо наші улюблені бренди, в які ми вкладаємо чималу працю. Ми щиро сподіваємось, що споживач обиратиме наші продукти незалежно від того, чи ринок зростатиме, падатиме або залишатиметься незмінним. Ми віримо в силу наших брендів, в міць та професіоналізм нашої команди, і це є найкращою відповіддю на всі виклики.

LDaily: Як узагалі змінилися продажі під час жорсткого карантину, просіли вони чи, навпаки, зросли?

А. Самусенко: Під час карантину динаміка продажів у галузі, звичайно ж, змінилася, причому по-різному залежно від категорії. У когось вони зросли вдвічі, а в когось просіли. Якщо говорити про категорії, де присутні ми (кондитерські вироби, печиво, чіпси та жувальна гумка й льодяники), то за період карантину особливо відчутним був квітень. Для бісквітів і кондитерських виробів темпи зростання суттєво знизились. Однак з усіх продуктових категорій найбільш істотно просіли жувальна гумка й льодяники.

Проте завдяки силі нашої команди та любові споживачів до наших брендів, навіть цього року темпи зростання продажів залишаються вищими порівняно з темпами ринку, а отже ми збільшуємо частку і зростаємо порівняно з минулим роком. Ми також не переглядали нашу річну ціль щодо зростання бізнесу і впевнено рухаємося до неї.

LDaily: У яких країнах можна придбати продукцію Mondelēz, виготовлену в Україні? Чи прагнули ви цього року вийти в інші країни, але коронавірус вніс якісь корективи, чи навпаки, їх не було?

А. Самусенко: Продукція «Mondelēz Україна» представлена на чотирьох континентах у понад 50 країнах світу. За останні роки ми суттєво наростили наші експортні потужності й використали момент приєднання і зміни регіонального підходу. Упродовж 2014–2015 років компанія провела значну роботу щодо сертифікації нашої продукції: у нас є всі необхідні сертифікати відповідності, в тому числі, наприклад, на кошерні та халяльні продукти. Це дозволило нам отримати доступ до багатьох європейських ринків.

Наші фабрики, які розташовані в Тростянці й Вишгороді, входять до рейтингу найефективніших підприємств у глобальній сім’ї Mondelēz. Ми експортуємо продукцію до Європейського Союзу і вже показали, що і наші фабрики, і якість продукції можуть гідно конкурувати на глобальному ринку.

COVID-19 не завадив експорту виготовленої нами продукції, адже під час суворих карантинних обмежень уся логістика діяла безперервно, а мережі постачання працювали в звичайному режимі. Нещодавно продукція «Mondelēz Україна» з’явилась також у Скандинавії та Греції. Тому ми рухаємося згідно з нашими планами, а коронавірус, скоріше, вплинув на організацію офісної роботи, ніж на бізнес-процеси чи результати.

LDaily: Скажіть, будь ласка, скільки ви проінвестували, щоб працювати в нових умовах пандемії?

А. Самусенко: Усі ми бачимо, що пандемія ще не закінчилась, а упродовж останніх кількох тижнів ситуація все більш ускладнюється. Тому загальну цифру назвати складно й ще зарано.

Тим не менш, можу сказати, що від самого початку карантину ми керувалися виваженим підходом до інвестицій компанії — ми вкладали насамперед у безпеку співробітників. Це скоріше навіть було вирішенням нагальної проблеми: вона постала, і нам потрібно було щось зробити — наприклад, терміново придбати маски, попри те, що їх зовсім не було на ринку, забезпечити всіх співробітників гігієнічними засобами, організувати дистанційну роботу тощо. Ми робили все, що було необхідно в таких умовах. Звичайно, наприкінці року та тоді, коли пандемія нарешті остаточно завершиться, ми підіб’ємо підсумки і підрахуємо вартість нашої інвестиції у безпеку співробітників та споживачів.

LDaily: Як змінюється ринок снеків в Україні та світі з року в рік? Чи можете спрогнозувати, які снеки будуть затребувані років через п’ять-шість?

А. Самусенко: Як компанія, яка створює майбутнє снекінгу, Mondelēz постійно вивчає вподобання споживачів та глобальні тенденції. Минулого року ми випустили перший звіт State of Snacking, у рамках якого дослідили, як люди ставляться до снекінгу та як, у цілому, змінюється майбутнє їжі та перекусів. Так, темп життя сучасної людини постійно підвищується, вже у найближчому майбутньому споживачі матимуть усе менше часу на особисте життя, побутові справи. За результатами дослідження, близько 80% споживачів цінують саме зручність пакування і якість. Зручність і якість — це основні критерії вибору снеків і перший напрям нашої діяльності в цій продуктовій категорії.

Другий напрям випливає з того, що все більше споживачів обирають здорове харчування, а отже, прагнуть збалансованих снеків. Люди хочуть контролювати почуття голоду, а снеки — це, власне, перекуси між основними прийомами їжі, які їм у цьому допомагають. Тому безсумнівно, що з прискоренням нашого й так стрімкого життя зростатиме популярність і снекових категорій. Серед них зростатиме популярність і кондитерських виробів зокрема, особливо бісквітів.

Якщо ж говорити у часовому аспекті, наприклад, про п’ять найближчих років, то я гадаю, що снеки не матимуть якоїсь значної відмінності від нинішніх виробів. Вони не будуть так разюче відрізнятися, як, наприклад, кнопковий телефон і смартфон. Снеки будуть подібні до нинішніх, але однозначно більш здоровими. Також, безсумнівно, вони постійно ставатимуть зручнішими для споживача й різноманітнішими з погляду асортименту.

LDaily: Як впливає на ринок кондитерських виробів мода на здоровий спосіб життя?

А. Самусенко: Мода на здоровий спосіб життя, звичайно ж, впливає на кондитерський ринок, однак для різних країн, регіонів і навіть різних споживачів цей вплив є різним. Так, якщо проаналізувати ситуацію в розвинених країнах і в Україні, то тренди снекінгу відрізняються. Я нещодавно читав дослідження, яке свідчить, що фізичну форму підтримує не стільки постійне заняття спортом, як звичайнісінька, банальна зарядка! Згідно з дослідженням, фізичну форму у нас підтримує 30% жінок і понад 40% чоловіків. Тобто, на жаль, менше половини жителів переймається своїм фізичним здоров’ям. Таке ставлення до себе, звичайно, впливає й на звички харчування.

Ми як глобальна компанія відстежуємо ці тренди, діємо на випередження, пропонуючи нові рішення. Зокрема, ми говоримо про portion control, тобто контроль порції, а отже, контроль калорій, і вже розробили певні проєкти з метою зменшення калорійності порції того чи іншого снеку. Адже задоволення від маленької і великої шоколадки буде практично однаковим, а кількість калорій значно відрізнятиметься.

Ми працюємо і над питанням portion control, постійно працюємо з якістю інгредієнтів. Ми впевнено рухаємося в цьому напрямі й намагаємося бути проактивними, повністю готовими до того часу, коли в Україні цей тренд також стане настільки ж важливим і поширеним, як і в передових країнах світу.

LDaily: Як у вас представлено сегмент здорового харчування? Яка нині частка продажів?

А. Самусенко: Здорове харчування — зроблю таку ремарку — це не лише про корисну їжу, а й про те, аби споживати ту кількість їжі, яка потрібна організму, й у правильний час. Адже якщо з’їсти занадто багато навіть найздоровішого продукту, то можна зашкодити здоров’ю людини. Тому ми зосереджуємо свою увагу безпосередньо на якості продукції, інгредієнтів, а також контролі порцій. Ми намагаємося задовольнити потреби споживача і водночас інформувати його про повний склад продукції, калорійність порції, надаючи вичерпну інформацію на пакуванні.

Тим не менш, доволі складно відповісти на питання, що ж таке здорове харчування або ж яку частку воно займає в нашому бізнесі? Наприклад, якщо ми говоримо про категорію жувальної гумки, то це по суті своїй не є продуктом, який їдять. Це продукт, яким людина задовольняє свої потреби: від бажання освіжити дихання до функціональних чи смакових. Саме тому чітко визначити частку здорових продуктів в нашому продуктовому асортименті доволі складно.

LDaily: Чи замислювалися ви про запуск свого інтернет-магазину? Адже у вас дуже велика кількість продуктів в наявності.

А. Самусенко: Звичайно, ми обмірковували запуск інтернет-магазину, адже розуміємо його актуальність. Однак ми більше замислювалися над загальною концепцією e-commerce ринку, тому що це очевидний тренд. Електронна комерція зростає шаленими темпами по всьому світу. Щодо спеціалізованого інтернет-магазину, то поки що в нас його немає. Однак у секторі онлайн-продажів ми активно співпрацюємо з усіма ритейлерами й успішно просуваємо свою продукцію. У «Mondelēz Україна» працюють фахівці з просування товарів онлайн, ми віримо в цей напрям і розвиваємо його.

LDaily: Які інвестиції заплановані на найближче майбутнє? Чи доводилося вам переглядати плани через коронакризу?

А. Самусенко: Як я вже зазначав, ми керуємося насамперед потребами ринку і споживачів, а вони досить динамічні й мінливі. Тому в нас є довгострокова стратегія, яка покликана задовольнити споживчий попит на ринку.

За 25 років діяльності в Україні ми інвестували в розвиток понад $200 млн. Проте ці інвестиції довгострокові, тобто якщо ми бачимо зростання попиту в якійсь категорії і розуміємо, що ніяк не зможемо задовольнити зростаючий попит через рік, два, три або бачимо можливість створити новий сегмент на ринку, то однозначно робимо капіталовкладення у збільшення виробничих потужностей. Інвестиції для нас не є самоціллю.

Ще одним важливим аспектом для компанії є інвестиції в розвиток команди. Саме розвиток команди дає можливість успішно рухатися вперед на конкурентному ринку. Для нас це й корпоративний університет, у рамках якого ми запустили чимало програм з розвитку співробітників, коучинг, різноманітні тренінги.

Жоден з цих проєктів ми не призупинили під час пандемії, тому можемо зробити висновок, що коронакриза ніяк не вплинула на наші інвестиції.

LDaily: І наостанок. Які соціальні ініціативи ви підтримуєте?

А. Самусенко: Mondelēz — соціально відповідальна компанія. І найбільшою цінністю для нас є насамперед наші співробітники. Ті, хто працюють у міжнародних компаніях, можливо, вже звикли до такої постійної турботи про себе, і з часом навіть не помічають її. Однак цей рік став хорошою нагодою справді переконатися в особливо турботливому ставленні до працівників компанії. На час карантину ми налагодили дистанційну роботу та за можливості перевели співробітників на роботу з дому. А на фабриках організували всі виробничі процеси так, щоб дотримувалася соціальна дистанція між працівниками, ввели посилену дезінфекцію, забезпечили засоби індивідуального захисту — все, щоб убезпечити наших співробітників.

Окрім цього, ми реалізовуємо низку зовнішніх проєктів. Уже 3 роки ми реалізуємо програму Healthy schools, в якій на сьогоднішній день взяло участь вже понад 250 тис. школярів по всій Україні. Це програма, спрямована на популяризацію здорових звичок харчування, здорового способу життя серед школярів, здорового простору для розвитку дітей у школах.

На постійній основі ми співпрацюємо з FoodBank: так, лише 2019 року у співпраці з благодійним фондом «Фудбенк» Mondelēz Україна передала благодійної продукції на загальну суму близько 7,5 млн грн. Ця продукція була розподілена між благодійними і громадськими організаціями, аби допомогти соціально вразливим верствам населення.

Не можу не зазначити і цілі сталого розвитку до 2025 року, які ми як частина потужної глобальної компанії виконуємо. Одна з них — перевести всю продукцію на пакування з можливістю повторної переробки. На глобальному рівні Mondelēz запровадила програму CocoaLife, в рамках якої підтримує фермерів, виробників какао-бобів та прагне 100% бобів отримувати зі сталих джерел. Ще одна не менш важлива мета — знизити викиди вуглекислого газу на 10% і зменшити використання водних та енергетичних ресурсів. І на обох наших фабриках ми інвестуємо у проєкти, які допомагають досягнути цих цілей.

Щодо цього непростого року, «Mondelēz Україна» як соціально відповідальна компанія не могла залишатися осторонь пандемії, тому виділила кошти на придбання відеобронхоскопу для однієї з лікарень, а один з наших брендів, Halls, льодяники, що полегшують дихання, запустив окрему кампанію #ПожертвуйСловаПідтримки та придбав 5 апаратів штучної вентиляції легень для українських лікарень. Також 2020 року ми передали близько 3 т продукції власного виробництва для допомоги самотнім літнім людям та найбільш соціально вразливим групам населення.

І це ще далеко не весь список суспільно важливих ініціатив компанії, спрямованих на те, аби покращити життя українців. Наша мета і цінності засновані на тому, що ми чинимо правильно, тому намагаємося надавати допомогу тим, хто найбільше потребує нашої підтримки.

Читайте також: Криза: що робити компанії , і чого ні, в публічній площині

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».