Іван Сарвар, керуючий директор Кайдзен Інститут Україна, практик крос-культурного спілкування, ґрунтуючись на багаторічному досвіді і більше 100 успішно реалізованих проєктів в різних галузях, переконаний, що завдяки Кайдзен — японській практиці, що фокусується на удосконаленні процесів виробництва, розробки та управління, — українські підприємства можуть не тільки вийти з нинішньої кризи без втрат, а й отримати значні конкурентні переваги від Кайдзен-методології з перших вуст. І хоч би якою б складною виглядала ситуація, важливо мати сміливість почати зміни, і волю, щоб іти цим Кайдзен-шляхом. Система постійних поліпшень КАЙДЗЕН повинна стати стилем життя і роботи.
LDaily: Розкажіть, будь ласка, про Кайдзен Інститут. У яких країнах ви представлені? У чому полягає філософія Кайдзен?
І. Сарвар: Кайдзен Інститут є першоджерелом й оригінальним провайдером послуг KAIZEN™. Ми підтримуємо компанії різних масштабів усіх сегментів ринку, надаючи їм стійку конкурентну перевагу. Ми пропонуємо світові методологію KAIZEN™ із 1985 року, а наші методи стосуються (направлені на) кожного в організації, працюючи для однієї мети й транслюючи єдине розуміння KAIZEN™.
Наш досвід допомоги провідним світовим компаніям можна застосувати в будь-якій галузі й країні. Кайдзен Інститут має офіси в понад 45 країнах, а надання послуг здійснюється на шести континентах в більш ніж 70 країнах, серед яких: Австрія, Алжир, Бразилія, Велика Британія, Угорщина, В’єтнам, Індія, Іспанія, Італія, Канада, Катар, Кенія, Китай, Малайзія, Мексика, Німеччина, Нова Зеландія, Об’єднані Арабські Емірати, Оман, Польща, Португалія, Нідерланди, Росія, Румунія, Саудівська Аравія, Сполучені Штати Америки, Сінгапур, Туреччина, Україна, Фінляндія, Франція, Швейцарія, Японія та інші.
Кайдзен — японська філософія або практика, яка фокусується на безперервному вдосконаленні процесів виробництва, розробки, допоміжних бізнес-процесів й управління, а також всіх аспектів життя. Кайдзен у бізнесі — постійне поліпшення, починаючи з виробництва й закінчуючи вищим керівництвом, від директора до рядового співробітника. Покращуючи стандартизовані дії й процеси, мета Кайдзен — виробництво без втрат. У японській мові слово «Кайдзен» означає «безперервне вдосконалення».
LDaily: Кайдзен Інститут представлений в Україні вже чотири роки. Чи змінювали ви модель співпраці з компаніями, з огляду на особливості українського ринку?
І. Сарвар: Кайдзен Інститут Україна був створений в березні 2017 року. Але історія його становлення почалася ще 1998-го, коли на території Національного університету України «Києво-Могилянська академія» почав свою діяльність Японський центр в Україні. Центр поставив перед собою завдання зробити внесок в подальший розвиток української економіки шляхом розвитку людських ресурсів у період становлення ринкової економіки країни, а також шляхом поліпшення контактів між Японією й Україною в сфері зовнішньої торгівлі та бізнесу. 22 травня 2006 року Українсько-Японський центр (УЯЦ) продовжив свою роботу на базі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» як проєкт Японського агентства міжнародного співробітництва (JICA). Перед закінченням проєкту в 2011 році, влітку 2010-го, на зборах керівництва УЯЦ спільно з КПІ, JTI Україна і представниками українського бізнесу було ухвалено рішення про створення Кайдзен Клубу в Україні. Мета була одна — продовжити діяльність бізнес-програми проєкту JICA, адже було видно, що інтерес до японського стилю менеджменту зростає з кожним роком. І ось 13 грудня 2010 року відбулося офіційне відкриття Кайдзен Клубу в Україні за підтримки JICA, Посольства Японії в Україні та Міністерства фінансів України. Під час відкриття Клубу відбувся майстер-клас Масаакі Імаі — засновника Kaizen Institute. Після завершення роботи проєкту Українсько-японського центру (бізнес-програми) 2011 року Кайдзен Клуб в Україні продовжив свою роботу в форматі громадської організації, яка гармонійно поєднує споконвічно японські традиції управління з реаліями української економіки. Ще при відкритті Масаакі Імаі зазначив, що наша країна має значний потенціал становлення Кайдзен Інституту. І через шість років його слова перетворилися на реальність. У березні 2017 року в Україні з’явилося представництво глобальної консалтингової компанії — Кайдзен Інститут Україна. Офіційне відкриття відбулося 5 жовтня 2017 року в «Гольф центр Київ».
Так, ми враховуємо зміни на ринку й завжди намагаємося запропонувати адаптивну модель співпраці з нашими клієнтами. Світ не стоїть на місці, разом із ним розвиваємося й ми, розробляючи нові послуги, моделі трансформації, покращуючи раніше надані послуги. Якщо досі послуги з упровадження Кайдзен зводилися до застосування в компанії окремих Кайдзен-інструментів, то нині ми готові надати комплексні послуги з Кайдзен / Лін Трансформації, Кайдзен / Лін в Операційній діяльності, експоненціальне зростання, Кайдзен-стратегію та ін.
LDaily: У чому суть Кайдзен / Лін Трансформації? Що вона в себе включає?
І. Сарвар: Суть Кайдзен-трансформації — у переході компанії на шлях Кайдзен. Цей Шлях починається в серцях співробітників і не закінчується ніколи, так як немає меж досконалості. А саме безперервна досконалість і перебуває в основі Кайдзен та є його інтерпретацією. Як визначає його сам Масаакі Імаі: «Все, завжди, усюди». Це означає, що кожна людина в компанії, починаючи з директора і закінчуючи прибиральницею, повинна щодня на своєму робочому місці робити маленькі посильні кроки до поліпшення. Найголовніше, вона має завжди думати про це, бути, як то кажуть, заточеним на Кайдзен, на зміни на краще. Як вчить східна філософія, зміни найкраще починати з себе. Це означає, потрібно бути готовим змінювати звичні усталені парадигми, і ми, озброївшись Кайдзен-філософією, методологією і багаторічним досвідом, у цьому допомагаємо. В цьому і є головне завдання Кайдзен-трансформації.
LDaily: З якими потребами до вас звертається бізнес? За рахунок чого вам вдається закрити їх?
І. Сарвар: Основні потреби українського бізнесу — це підвищення операційної ефективності, зменшення браку й виробничих витрат.
Наша робота з клієнтами заснована на створенні Кайдзен-системи, побудові процесів, які виявляють проблеми, і одночасно навчають команди KAIZEN™ їх вирішенню. Під час роботи над створенням стійкої KAIZEN™ культури в організації ми робимо все, ґрунтуючись на підході «go-to-Gemba». Ми допомагаємо впровадити модель змін, в основі якої люди: це створює стійку конкурентну перевагу й ділову майстерність. Консультанти Кайдзен Інституту розробляють індивідуальну програму відповідно до вимог і наявних проблем / пріоритетів у компанії, а також супроводжують команду впродовж проєкту та після його завершення. Співвідношення теорія / практика = 20/80, ми працюємо в гемба (Гемба (англ. Gemba) — японське слово, що буквально означає «реальне місце». Зазвичай використовується в контексті KAIZEN™, гемба визначається як місце, де створюється цінність: наприклад, цех. У ширшому сенсі гемба відноситься до будь-якого місця в компанії, де виконується робота. Таким чином, у вас може бути інженерна гемба, гемба продажів, облікова гемба і т.д.)
LDaily: В який момент, на якій стадії розвитку компанії, на ваш погляд, найкраще починати впровадження Кайдзен?
І. Сарвар: Упровадження системи Кайдзен можливе на будь-якій стадії розвитку компанії. Ідеально, коли компанія тільки починає свою діяльність: ми можемо допомогти вибудувати процеси згідно з методологією Кайдзен, імплементувати Кайдзен у стратегію компанії. Ми пропонуємо комплексні рішення з впровадження методології Кайдзен (Кайдзен / Лін Трансформація, Кайдзен / Лін в Операційній діяльності, експоненціальне зростання) з перших вуст від глобального бренду Kaizen Institute™. Головним критерієм успішної реалізації Кайдзен-методології є залученість і підтримка вищого керівництва. Відповідно, впровадження Кайдзен треба починати після усвідомленості власника, директора компанії в необхідності змін.
LDaily: Наскільки болісно для компанії впровадження Кайдзен? До чого мають бути готові власник, керівник і співробітники? Чи повинні співробітники бути готові до масового скорочення?
І. Сарвар: Якщо впровадження Кайдзен відбувається під керівництвом Кайдзен Інституту, то воно не тільки безболісне, а й на 100% ефективне. Все це завдяки методології, яка відточувалася десятиліттями, фундаментальним принципам, де в основі кожного перебуває людина й Кайдзен-філософія, заточені на послідовність і дисципліну. Кайдзен для компанії — це завжди конкурентна перевага, і вже не одній компанії тут, в Україні, вона допомогла, за їхніми ж словами, просто вижити й залишитися на ринку. Серед таких компаній є й гіганти галузі…
І керівник, і співробітники, і насамперед власник повинні бути готові змінюватися та, озброївшись «Кайдзен-аптечкою», самим повністю занурюватися в свої поточні процеси. Як говорить один із постулатів Масаакі Імаі: «Не шукайте виправдань, а почніть з поточної ситуації!»
Скорочення співробітників — це не про нас. Навпаки, компанії знадобляться люди, які наповнять структуру управління поліпшеннями, і формується вона (структура) саме-таки з власних кадрів. Ще гуру менеджменту Едвардс Демінг говорив, що від кількості контролерів ВТК якість не залежить, і ми з цим згодні. Але ті ж контролери є по суті своїй уже готовими Кайдзен-експертами, тому що вони знають всі процеси й операції, а найголовніше, проблеми цих процесів, бо вони, врешті-решт, позначаються на якості. Ось вам і головний Кайдзен-ресурс! Ми завжди говоримо, що для Кайдзен не потрібні гроші, але хтось же повинен цим займатися, ми не чарівники й чудес не робимо. Ці чудеса творять робочі команди й підготовлені нами Кайдзен-експерти самого підприємства! Це процес завжди творчий і креативний. За правильного підходу люди починають творити, таланти розкриваються найнесподіванішим чином — у цьому й сила Кайдзен-підходу. Правильно каже Кайчо Масаакі Імаі: «Вкладайте в Кайдзен креативність, не гроші».
LDaily: Як Кайдзен Інститут оцінює вплив коронавірусу на ринок України? Які сценарії розвитку економіки ви бачите, виходячи з нинішньої ситуації?
І. Сарвар: Кожна країна має свою власну еволюцію епідемії та пов’язані з нею тимчасові рамки, проте є можливість оцінити типовий сценарій фаз пандемії, кризи й відновлення економіки. Спостерігаючи за еволюцією пандемії, ми дійшли висновку, що криза слідуватиме за серією фаз (Фаза I: Заперечення; Фаза II: Руйнування; Фаза III: Рішення; Фаза IV: Відновлення; Фаза V: Переосмислення). Криза породжує безліч несприятливих наслідків, але вона також відкриває безліч можливостей. Потрібно сприймати COVID-19 як каталізатор позитивних змін. Украй важливо сформувати й постійно покращувати кризове управління за допомогою «кризового штабу». Ми віримо, що 2021 рік ознаменується зростанням оздоровлення людей, сектору охорони здоров’я і всієї економіки загалом.
LDaily: Нинішня криза на ринку багатьох змушує задуматися про ощадливе виробництво. Яке рішення Кайдзен Інститут може запропонувати своїм клієнтам?
І. Сарвар: Виникне «нова норма» і з’явиться необхідність перегляду стратегій компаній, щоб реагувати на «рушійні сили змін», що випливають із кризи. Організації, які впораються з цими змінами, швидше за все вийдуть з цієї кризи, ставши сильнішими, досягнувши прибуткового зростання раніше, ніж недостатньо підготовлені команди. Стратегії випереджувального поліпшення і їх реалізація впливатимуть на відновлення бізнесу й майбутні результати. Для посилення компанії після кризи її конкурентоспроможність повинна розвиватись упродовж усієї пандемії.
Використовуйте можливості, які виникають у зв’язку з кризою, шляхом упровадження заходів щодо поліпшень і готуйтеся до сильного посткризового розвитку. Ми пропонуємо впровадження Кайдзен за такими основними напрямами:
LDaily: Пандемія поставила безпрецедентні виклики для бізнесу. Наслідком кризи стала зміна кількості підприємств, які працюють нині й працюватимуть у майбутньому. Що можуть зробити компанії, щоб прийняти ці зміни й вийти із кризи з конкурентною перевагою?
І. Сарвар: Під час пандемії Kaizen Institute™ провів дослідження (глобальний барометр KAIZEN™), результати якого були отримані шляхом опитування компаній різних розмірів, секторів і країн. Вплив пандемії на економіку очевидний: 82% компаній скорочують витрати, тоді як 53% вже почали скорочувати чисельність співробітників або планують це зробити. Одним із позитивних моментів дослідження є дані, що переважна більшість організацій працюють у віртуальному просторі (93%) і планують продовжити певну роботу там після ізоляції (61%). При цьому більшість підприємств повідомили про зниження ефективності в результаті віддаленої роботи.
Швидка адаптація до змін, викликаних COVID-19, є ключем до майбутнього виживання й успіху в умовах «нової норми» і наслідків, пов’язаних із COVID-19.
Час великої невизначеності вимагає надійного, ретельного, добре організованого управління для створення організаційної стійкості й надійності. Зміни відбуваються стрімко, і компанії повинні реагувати швидко, ефективно і продуктивно для адаптації до цих змін та знаходити нові можливості для забезпечення нашої майбутньої стабільності й процвітання.
Читайте також: Криза: що робити компанії , і чого ні, в публічній площині
Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8