Після початку повномасштабної агресії український бізнес пережив надскладний період, адже головним для всіх без винятку вітчизняних компаній у перші місяці війни постало завдання вистояти. Ті компанії, яким удалося пристосуватись до нових реалій, нині роблять свій вагомий вклад у наближення перемоги, допомагаючи українцям та підтримуючи Збройні Сили України. Компанія «Кратія», яка працює на українському фармацевтичному ринку з 2006 року, попри всі складнощі й далі сприяє надходженню в Україну якісної медичної продукції та залучає до допомоги іноземних партнерів. Керуючий партнер компанії Максим Багрєєв поділився власним досвідом подолання викликів, спричинених війною, та розповів LDaily про те, як згуртованість команди, об’єднаної спільною метою, дає ефективний результат.
LDaily: Наша країна проходить складний період становлення як самостійна європейська держава, який змушує переосмислювати погляди й життя. Які уроки ви вилучили з нинішніх складних часів?
М. Багрєєв: Це не є відкриттям воєнного часу, проте війна вкотре підтвердила, що команда — це найголовніша цінність. Коли мова йде про спорт, бізнес чи про воєнні виклики, команда є саме тим добре налагодженим механізмом, у якому завдяки розумінню та реалізації своїх функцій кожен наближає успіх. Прикладом найкращої команди є Збройні Сили України, які сьогодні мотивують кожного з нас.
Мені дуже пощастило мати у своєму оточенні професіоналів, наділених найкращими людськими якостями. Саме завдяки чудовому колективу ми подолали найскладніші періоди, а спільна мета — налагодження плідної роботи задля наближення перемоги — ще більше нас усіх об’єднала. До того ж виявилося, що навіть вузькоспеціалізовані компанії мають значний потенціал у практичній допомозі своїй країні не тільки за рахунок сплати податків і збереження робочих місць.
LDaily: Що для бізнесу стало найбільшим випробуванням під час війни та як ви цей етап подолали?
М. Багрєєв: Звісно, найскладнішими були перші місяці. На кінець лютого частина команди опинилася на окупованих територіях, декому довелося провести тижні в бомбосховищі чи в окупації, а частина жіночого колективу була змушена виїхати з дітьми за кордон без грошей, речей і якихось планів на майбутнє. Багато хто потребував підтримки.
Що стосується мене, то з початку війни й донині я із сім’єю не покидав Києва. Попри труднощі й емоції, я усвідомлював, що треба працювати та зберегти колектив. Відтак першим етапом став пошук слів і дій, які вмотивували б людей, увага яких була сконцентрована суто на війні, повернутися до звичної роботи. Наступним кроком стала адаптація до нових умов і поновлення співпраці з партнерами — це був період виконання зобов’язань, який ми теж успішно пройшли. Деякі бізнес-процеси довелося налагоджувати майже заново, що було непросто. Наразі можу впевнено сказати, що менш ніж за місяць ми повернулись у стрій та пристосувалися до нових реалій. У цьому ми завдячуємо в тому числі вагомій підтримці наших іноземних партнерів, яким хочеться подякувати за розуміння.
LDaily: Як вважаєте, що саме допомогло вам та іншим компаніям залишитися на плаву?
М. Багрєєв: Усі ми — частина команди, у якій кожен бере на себе певну відповідальність. Віра в цю команду є єдиною формулою успіху, адже на що ми здатні наодинці та на що командою — годі й порівнювати. Тож вважаю, що залишитися на плаву допомогло усвідомлення того, що наш вклад у роботу та в соціальну користь наближатиме спільну перемогу. Тому вдень ми працюємо, а ввечері та у вихідні стаємо волонтерами й залучаємо до волонтерства інших.
Мені пощастило мати соціально відповідальну команду — серед нас є донори крові, також ті, хто доставляв гарячу їжу для територіальної оборони, віддавав власну техніку, збирав кошти для потреб військових. Україна тримається саме на таких людях, і я ними пишаюся. Українці взагалі незламний народ, який із початку війни згуртувався й уже понад рік, як невтомно зосереджує свої зусилля на перемозі. Тому нам допомагає весь цивілізований світ і підтримка партнерів у буквальному сенсі є рятівною.
LDaily: Що змінила війна в діяльності вашої компанії? Які нові виклики постали?
М. Багрєєв: Із початком війни я почав шукати: як бізнес, яким керую, може допомогти? Попервах здавалося, що єдиний напрям — це донати для Збройних Сил України. Тому наприкінці лютого 2022 року ми перерахували для потреб ЗСУ та Червоного Хреста практично всі кошти з рахунків компанії.
Та коли впродовж перших тижнів стрімко зріс дефіцит на лікарські засоби та медичні вироби, ми звернулися до Міністерства охорони здоров’я України, щоб з’ясувати ситуацію і створити відповідні запити до іноземних партнерів із проханням надати гуманітарну допомогу. Несподівано наші запити отримали багато відгуків. Тож логічним кроком та новим викликом стало залучення ще більшої допомоги, для чого ми регулярно інформуємо світову фармацевтичну й медичну спільноти про війну та потреби, які вона спричиняє.
Серед нових викликів не можу не відмітити перехід на дистанційний режим роботи та стабілізаційні відключення електроенергії, за яких ми намагалися зберегти результативність роботи. Пандемія, викликана коронавірусом, певною мірою підготувала нас до дистанційної роботи, проте зараз наша команда працює з багатьох країн, включно з країнами ЄС та Японією. Тому під час блекаутів робочі години підлаштовувалися під графіки відключень для кожного співробітника. Такий досвід відкрив зовсім новий погляд на визначення місця та графіку роботи, а також на гнучкість бізнесу.
Одним із глобальних викликів для всієї фармацевтичної спільноти став дефіцит лікарських засобів у перші місяці війни. Для подолання його всі учасники цього ринку мали швидко зробити належні кроки.
LDaily: Але як ви могли вплинути на покращення ситуації з ліками?
М. Багрєєв: «Кратія» є частиною фармацевтичного ринку, який зіткнувся із серйозними кризовими явищами на початку війни. Частина виробництва й оптових складів була знищена, частина опинилася на окупованих територіях та в зонах бойових дій. Постраждала не лише логістика всередині країни, а й шляхи імпорту, через що багато міжнародних перевізників припинило роботу. В цих умовах невизначеності іноземні виробники зупиняли поставки, а відсутність авіасполучення унеможливила доставку інгредієнтів для національного виробника. Почався дефіцит, який погіршувався й через панічні настрої населення.
Для врегулювання ситуації Міністерство охорони здоров’я України терміново запровадило тимчасові заходи зі спрощення доступу для лікарських засобів і медичних виробів на ринок України. Серед них — можливість увезення незареєстрованої продукції, екстрена реєстрація, спрощення контролю якості та перехід на електронний документообіг, дозвіл на перевезення транспортом загального користування, відпуск без рецепту та інші. Ці кроки мали на меті розблокувати поставки медичної продукції в Україну разом зі збереженням необхідного контролю за якістю та безпекою. З метою пришвидшення поставок ми висвітлювали такі важливі новини українською й англійською мовами, також перекладали законодавчі акти та надавали консультації виробникам.
Як я казав, ми також звертались із проханням надати гуманітарну допомогу, і майже ніхто з тих, до кого ми зверталися, не залишився осторонь. За рік наші партнери — іноземні донори — направили десятки тонн лікарських засобів і тисячі одиниць медичних виробів Міністерству охорони здоров’я, лікарням, волонтерам та вітчизняним фондам.
LDaily: Компанія «Кратія» допомагає в реєстрації медичної й косметичної продукції не тільки в Україні. Як змінилася ваша діяльність на міжнародному ринку?
М. Багрєєв: Ми вже багато років працюємо на ринках сусідніх країн, маємо свою команду майже в кожній: в Азербайджані, Вірменії, Грузії, Киргизстані, Молдові, Таджикистані й Туркменістані. 2020-го відкрилися представництва в Казахстані та Узбекистані. Ще до початку війни ми активно розвивалися на цих ринках, завдяки знанню міжнародного законодавства та європейським підходам нас обирали світові виробники. До речі, після початку війни колеги з усіх країн проявили емпатію, деякі співробітники перераховували власні зарплати та премії на ЗСУ.
Із середини року національні виробники, які втратили багато можливостей для експорту, почали частіше звертатися щодо легалізації їхньої продукції на європейському ринку. Ми готувалися до виходу на ринок ЄС, однак війна прискорила ці плани.
LDaily: Тож українські виробники тепер швидше виходитимуть на ринки Європи? А яке взагалі нині ставлення до продукції «Made in Ukraine»?
М. Багрєєв: У світі наразі немає упереджень щодо продукції українського виробництва, наші товари — це унікальність, цивілізованість, ідентичність. Українська продукція сьогодні користується великим попитом, причому додатковий попит на косметику національного виробництва створили українські жінки, які тимчасово переїхали до ЄС.
Тому зараз ми допомагаємо вийти на європейський ринок національним виробникам медичних виробів та косметичної продукції. Й хоча Європа має одні з найжорсткіших регуляторних вимог до дозвільних документів на введення в обіг медичної та косметичної продукції, цей ринок має великі перспективи для національних виробників: більш ніж 446 мільйонів потенційних споживачів з високою купівельною спроможністю, цікавістю та відкритістю до українських брендів. Після виконання зазначених вимог спрацьовує принцип єдиного ринку, який відкриває одночасний доступ до всіх 27 країн ЄС, а також доступ до ринків тих країн, що мають галузеві угоди про «промисловий безвіз». Серед них Туреччина, Швейцарія та інші. Тож шлях на європейський ринок складний, проте цілком реальний і доцільний.
LDaily: Наскільки складно залучати нових клієнтів під час війни?
М. Багрєєв: Дуже складно. Війна застала всіх зненацька і, на жаль, уже спричинила закриття та скорочення багатьох підприємств, а сотні тисяч людей утратили роботу. Все ще відчуваються логістичні проблеми та економічна невизначеність. Ми вдячні тим партнерам, які попри війну та ризики й далі наповнюють медичний та фармацевтичний ринок якісною продукцією.
Водночас в Україні відкриваються нові виробництва, зокрема турнікетів, перев’язувальних матеріалів, технічних засобів реабілітації, кровоспинних засобів та багато інших. Ми, своєю чергою, сприяємо їх відкриттю та розвитку, й нерідко робимо це безкоштовно для тих компаній, які допомагають ЗСУ чи роблять інший суттєвий соціальний внесок.
Для прискорення виходу на європейські ринки ми активно співпрацюємо з національними й іноземними виробниками, що відкриває великі перспективи та ставить перед нами амбітні плани щодо майбутньої інтеграції з ЄС.
LDaily: Більшість державних органів у сфері охорони здоров’я перейшла на електронний документообіг під час війни. Чи сприяло це зручності та спрощенню процесу реєстрації медичної продукції в Україні?
М. Багрєєв: Справді, з 25 лютого 2022 року Міністерство охорони здоров’я України, Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, Державний експертний центр та інші державні органи зробили кроки щодо переходу на електронний документообіг. Таке рішення, разом зі стійкістю та професіоналізмом їхніх колективів, дало змогу не зупиняти роботу навіть в надскладні перші місяці.
Цифровізація вже є однією з вагомих переваг України. Наприклад, Державний експертний центр створив зручний Електронний кабінет заявника ще у 2020 році. Та оскільки війна прискорила процес цифрової трансформації, зміни до чинного законодавства в цій сфері відносин із державою вносяться постійно. Так, із кінця березня 2022 року Держлікслужба приймає заяви, документи й додаткові матеріали в електронній формі, а з квітня 2023-го Міністерство охорони здоров’я ухвалило рішення щодо поширення е-рецепта на всі ліки, які містяться в Державному реєстрі лікарських засобів та підлягають відпуску за рецептом.
Ми допомагаємо впроваджувати цифровізацію, оскільки вона відкриває кращі механізми управління, підвищує прозорість й асортимент державних послуг, сприяє розвитку системи охорони здоров’я загалом. Наша компанія бере активну участь в обговоренні та пілотних проєктах.
LDaily: Ви також запропонували власне рішення щодо переходу від паперових до електронних інструкцій із використання медичних виробів. Яке воно має переваги?
М. Багрєєв: Електронні інструкції почали застосовуватися понад 20 років тому, й оскільки перехід на цифру має багато переваг, тренд поширюється світом. Для виробника — це можливість зекономити час і витрати, а також швидко оновити інформацію з безпеки. Для пацієнта, лікаря чи іншого користувача — це можливість мати постійний доступ до потрібної інструкції, здійснити пошук по тексту. Звісно, є й суспільна користь — зменшення вирубки дерев та, відповідно, позитивний екологічний вплив.
Візьмемо сучасні діагностичні лабораторії, в яких усі процеси автоматизовані. Чи доцільно в кожний тест-набір класти паперову інструкцію, якщо участь людини мінімальна? Водночас користувач не завжди має доступ до інтернету, або ж з інших причин хоче отримати саме паперову інструкцію. Для цього потрібні відповідні онлайн та офлайн інструменти.
Проконсультувавшись та отримавши погодження в компетентних органах, ми створили необхідну інфраструктуру та відкрили сайт https://e-ifu.com.ua/. Для компаній, які надали медичні вироби в якості гуманітарної допомоги, ми пропонуємо цей сервіс безкоштовно на один рік. Тепер, у разі надання виробником інструкції в електронному вигляді, користувач отримує доступ до неї за допомогою QR-коду через, швидке посилання чи за допомогою пошуку на сайті. Також створена зручна опція надсилання електронної інструкції на електронну пошту або ж паперової інструкції на вказану адресу на вибір користувача.
LDaily: Що, на вашу думку, очікує Україну після завершення війни?
М. Багрєєв: Я твердо вірю в нашу перемогу. Після неї Україну очікує відновлення та розквіт, для цього є всі передумови, у тому числі — чудові люди, українці, які демонструють світові незрівняну стійкість та волю до свободи, цивілізованість і кмітливість. Українці зробили вибір — іти вперед, і саме цей вибір залучив безпрецедентну підтримку світової спільноти, змусив світ консолідуватися та змінитися назавжди. Завдяки цьому Україна зміцнює власні позиції у світі вже сьогодні й після закінчення війни ми будемо сильні, як ніколи раніше.
23 червня 2022 року Україна нарешті стала кандидатом на вступ до ЄС. Навіть попри бойові дії, 55% членів Європейської бізнес-асоціації хочуть інвестувати в Україну, тому вже зараз нескладно уявити, які широкі можливості відкриються для нашої країни після перемоги та які реформи цьому передуватимуть. На цьому шляху нас очікує зміна ключових інституцій, адаптація вітчизняного законодавства, його гармонізація з досвідом європейських країн. Відтак, окрім успіхів на полі бою, ми повинні тримати й економічний фронт, розробляючи стратегію на майбутнє, в якому Україна буде привабливою для світу як місце для ведення бізнесу.