Хокан  Йоде

Хокан Йюде, генеральний директор ТОВ «Сканія Україна», розповів LDaily про роботу офісу під час окупації, про підтримку клієнтів,...

Хокан Йюде, генеральний директор ТОВ «Сканія Україна», розповів LDaily про роботу офісу під час окупації, про підтримку клієнтів, інвестиції під час війни, а головне — віру в Україну та її щасливе майбутнє.

Хокан  <span>Йоде</span>

Я особисто ніколи не сумнівався, що наша непроста, але прекрасна країна стане ще сильнішою після перемоги у війні, і навіть коли через декілька місяців після її початку ситуація бачилася доволі невизначеною, ми не припиняли інвестувати, навіть відкрили нову майстерню в Києві

18.05.2023 (№ LDaily #19)

Хокан Йюде, генеральний директор ТОВ «Сканія Україна», розповів LDaily про роботу офісу під час окупації, про підтримку клієнтів, інвестиції під час війни, а головне — віру в Україну та її щасливе майбутнє.

LDaily: Який ваш досвід ведення бізнесу під час війни? Які конкретні зміни в бізнесі відбулися під час війни? Чому відбулися ці зміни і як вони вплинули на вашу компанію?

Х. Йюде: Російське вторгнення, поза сумнівом, відразу змінило всі умови для бізнесу в Україні. Наш головний офіс та дилерський центр в Калинівці Бучанського району під Києвом були окуповані і понівечені російськими військами, а наші дилери в містах східної частини країни, зокрема Харкові та Краматорську, довго залишалися закритими. Scania ніколи не припиняла свою роботу, проте на певний час акцент перенісся на наші представництва в Західній Україні — у Львів, Луцьк та Мукачево. Ми організували евакуацію працівників та їхніх сімей за підтримки наших колег зі Scania в інших країнах Європи, тож деякий час у нас за кордоном перебувало 125 осіб. Я сам разом із сім’єю залишив Україну у лютому, проте зміг повернутися додому до Києва через кілька місяців.

LDaily: Як ви оцінюєте важливість бізнес-планування та аналізу ризиків у воєнний час? Які конкретні кроки ви зробили, щоб захистити свій бізнес від можливих негативних наслідків війни?

Х. Йюде: Ви ніколи повністю не можете підготуватися до такого, що сталося в лютому минулого року… Але ми вжили певних заходів, таких як перенесення комп’ютерних серверів із нашого офісу в Калинівці до Львова за кілька тижнів до вторгнення. Безпека була і залишається нашим пріоритетом, і тепер ми зосереджені на тому, щоб надати безпечні робочі місця для наших працівників. Тому ми перенесли наш головний офіс до центрального Києва, також побудували бомбосховища на наших інших дилерських центрах.

LDaily: Як окупація території, де розташований ваш офіс, вплинула на вашу компанію? Як вам вдалося й далі працювати в цей час і яких утрат ви зазнали?

Х. Йюде: Якоюсь мірою ситуація, спричинена пандемією, уже навчила нас, як керувати частиною нашого бізнесу дистанційно. Тому ми — хто працював у головному офісі — перейшли в онлайн-режим. Звичайно, що стосується майстерень і обслуговування наших автомобілів Scania, то це потребує фізичної присутності працівників, однак деякі з наших дилерських центрів ми змогли тримати відкритими практично упродовж війни, і поступово, крок за кроком, змогли відновити роботу у всій мережі. Ми навіть інвестували та відкрили в червні 2022-го ще одну майстерню в Київській області (у Броварах), щоб бути ближче до наших клієнтів, які розташовані на лівому березі Дніпра, і краще обслуговувати їх. Із 12 сервісних станцій, які ми маємо в Україні, зараз працює 11. На жаль, нашу майстерню в Краматорську росіяни восени бомбили двічі… Проте ми сподіваємося, що скоро зможемо туди повернутися й усе відновити.

LDaily: Як вам вдалося підтримувати зв’язок з вашими клієнтами під час війни? Як ви задовольняєте їхні потреби в умовах невизначеності та обмежень?

Х. Йюде: «Клієнт на першому місці» — це завжди було найважливішим принципом Scania, і це ще важливіше, коли ми маємо працювати в нинішніх екстремальних умовах. Звичайно, були випадки, коли ми не могли підтримувати наш сервіс на рівні, який зазвичай пропонуємо. Наприклад, доставка запасних частин стала надзвичайно складною після того, як наш основний склад був окупований. Однак ми напружено працювали, щоб знайти способи допомогти нашим клієнтам підтримати їхні вантажівки та автобуси на дорозі. Ми намагалися зробити все можливе в дуже складній ситуації, і наші клієнти, упевнений, справді цінують наші зусилля.

LDaily: Який відсоток вашого бізнесу вже відновився на українському ринку?

Х. Йюде: Війна навіть збільшила потребу в транспортних рішеннях, і деякі товари — такі як зерно, яке досі перевозилося переважно морським шляхом, — через блокаду портів та обмежені транспортні можливості тепер перейшли на дороги. Певні сектори, які зазнали нападів ворога (зокрема, постачання пального), теж показують зростання попиту. Урешті-решт, незважаючи на очевидні фізичні втрати майстерень та пошкодження автомобілів й обладнання, усе потрібно перевозити, особливо критичні товари — медикаменти та продукти харчування. Тому зазначу: наш бізнес в Україні практично повністю відновився.

LDaily: Як ви адаптували свій бізнес до нестабільних економічних та політичних умов під час війни? Які нові ринки й можливості ви знайшли?

Х. Йюде: Хоча ми бачимо ще більший попит у певних сегментах, ніж до війни, звичайно ж, є сектори, які досі сильно страждають. Наприклад, гірничодобувна промисловість та будівництво. Тож відновлення України, безумовно, вимагатиме потужних інвестицій насамперед у будівництво. Тому я очікую, що ця частина ринку стане набагато активнішою, і вже зараз бачимо деякі ознаки цього. Ми вже почали поставляти бетонозмішувачі клієнтам, які займаються проєктами з відновлення. У довгостроковій перспективі вся цивільна та комунальна інфраструктури мають бути приведені до європейських стандартів. Приміром, поводження з відходами все ще здійснюється переважно за допомогою застарілого обладнання радянської епохи, та й весь парк пожежних машин треба буде оновити й модернізувати. Якщо ми глянемо на статистику поставок важких вантажівок у січні-квітні, то порівняно з минулим роком загальний ринок майже подвоївся. Хоча 2022-й і не найкращий для порівняння, різниця із 2021 роком ще суттєвіша. Тобто І квартал 2023 року — це рекордний для нас час. Інша важлива зміна — це значне зниження поставок від білоруського виробника МАЗ, тому частка західних виробників великовагової техніки на ринку зростає. Зауважу принагідно, що до лютого 2022 року МАЗ був найбільшим постачальником вантажівок в Україну, але ситуація явно змінюється.

LDaily: Вам вдалося зберегти колектив? Із якими викликами ви стикаєтеся під час війни?

Х. Йюде: Один із викликів, з яким зіштовхується більшість бізнесів, — це зростання особового складу для війська, який поповнюється громадянами країни, тобто тими самими працівниками бізнесу. Ми всі чудово розуміємо, що без героїчних зусиль та перемог Збройних Сил України нам не досягнути миру в країні, однак важливо, щоб наш персонал міг залишатися на своїх робочих місцях і виконувати свої обов’язки. Адже логістика — це критичний сектор, який гарантує нам мобільність — а отже й успіх. Тому необхідно, щоб колеса постійно оберталися по всій Україні! Чимало членів команди Scania зараз служать в армії, і ми дуже пишаємося ними. На жаль, декількох наших людей вважають зниклими безвісти… Ми насправді не знаємо, що з ними сталося… Однак наші думки і хвилювання з цими колегами та їхніми сім’ями, і ми щиро сподіваємося на краще.

LDaily: Як ви підтримуєте моральний дух вашої команди під час війни? Які підходи використовуєте, щоб мотивувати їх на ефективність в умовах невизначеності?

Х. Йюде: Звичайно, ми організовуємо різноманітні заходи для працівників. Це тренінги, командоутворювальні курси, сесії з психологами, також надаємо фінансову допомогу тим, хто її потребує. Однак головне інше: мені нерідко працівники повідомляють, що саме робота, просто конкретна робота, допомагає їм упоратися зі стресом. Адже коли ви працюєте, то фокусуєтесь на роботі та своїх думках про неї. Достеменно, всі члени нашої команди розуміють: те, що ми робимо, гарантуючи виконання критичних транспортних завдань, поки наша країна під атакою, — надважливо для забезпечення стійкості й мобільності України. І це врешті найбільше мотивує нас.

LDaily: Як ви плануєте розвивати свій бізнес у майбутньому, після війни? Які виклики та можливості стоять попереду?

Х. Йюде: Ми ніколи не переривали свій бізнес в Україні. Я особисто ніколи не сумнівався, що наша непроста, але прекрасна країна стане ще сильнішою після перемоги у війні, і навіть коли через декілька місяців після її початку ситуація бачилася доволі невизначеною, ми не припиняли інвестувати, навіть відкрили нову майстерню в Києві. Немає причин чекати — відновлення України вже розпочалося! І Scania пишається тим, що є частиною цього.