Констянтин  Іванов

Костянтин Іванов, директор шведської компанії LLENTAB в Україні, поділився з LDaily досвідом відновлення діяльності підприємства...

Костянтин Іванов, директор шведської компанії LLENTAB в Україні, поділився з LDaily досвідом відновлення діяльності підприємства в логістичних реаліях повномасштабної війни, а також думками про майбутнє будівельної галузі України

Констянтин  <span>Іванов</span>

Після перемоги будівельна галузь стане одним із локомотивів економіки

31.05.2023 (№ LDaily #19)

Костянтин Іванов, директор шведської компанії LLENTAB в Україні, поділився з LDaily досвідом відновлення діяльності підприємства в логістичних реаліях повномасштабної війни, а також думками про майбутнє будівельної галузі України

LDaily: Який був ваш досвід ведення бізнесу під час війни? Які зміни відбулися у вашій компанії, з якими труднощами зіткнулися та як їх долали?

К. Іванов: На початок повномасштабної війни ми мали декілька активних будмайданчиків. Монтажні роботи скрізь призупинили, а матеріали, які прямували до інших регіонів, довелося затримати у Львівській області. Проте найважливіше, що наша материнська компанія у Швеції без вагань ухвалила рішення підтримати українських працівників щодо їх релокації у безпечні місця. Тож наші працівники і їхні сім’ї опинилися на кілька місяців у Польщі, Чехії та в західних областях України. Компанія повністю забезпечила їм проживання і витрати на дорогу.

Перша будова на Закарпатті була відновлена вже через два тижні після початку повномасштабної війни — там продовжили монтаж металоконструкцій та сендвіч-панелей Згодом, коли росіяни вийшли з Київської області, ми почали відновлювати інші будівництва, зокрема два склади під Києвом та будівлю для м’ясної продукції у Полтавській області. У квітні ж уже почали повертатися працівники до Києва, а до середини 2022 року повернулися практично всі.

Загалом, від початку повномасштабної війни ми завершили будівництво понад 35 тисяч квадратних метрів промислових і складських будівель. Серед них є також проєкти за новими контрактами, що були підписані після 24 лютого 2022 року. Наприклад, будівлі для харчової промисловості у Рівному та Черкасах, а також для сервісного обслуговування вантажних автомобілів у Полтаві. До речі, бізнеси, пов’язані з автомобільними вантажними перевезеннями, доволі добре розвивалися під час війни, оскільки у результаті блокування морських шляхів логістичні потоки перерозподілилися у бік залізниці та автомобільного транспорту.

LDaily: Як змінилася географія замовлень? Ви казали, що будуєте в Полтавській області та на північному сході України. Які ще регіони активні?

К. Іванов: Переважна кількість запитів надходить з київського, центрального та західного регіонів. Запитів практично немає зі східних і південних територій.

LDaily: Наскільки складно стало залучати нових клієнтів?

К. Іванов: Наш бізнес дуже чутливий до будь-яких змін інвестиційного клімату. З одного боку, коли замовник відкладає рішення щодо розширення виробництва чи інвестиції в нові потужності — ми перші, хто про це дізнається, і відразу бачимо негативну статистику щодо нових контрактів. Звісно, це складно запланувати. З другого боку, не всі компанії, які працюють в нашому сегменті, зараз активні на ринку. Проте, клієнтів теж набагато менше. Тож співвідношення попиту й пропозиції зберігається, і в боротьбі за будь-який більш-менш великий об’єкт конкуренція наразі є високою. Ми не можемо вплинути на рішення клієнта розпочати будівництво під час війни. Знаємо його, розуміємо, що він хоче будувати, але він каже: тож війна зараз, почекаємо, поки вона закінчиться. У такому разі цей час ми використовуємо, щоб зробити проєктну документацію, а клієнт — отримати дозволи на будівництво з тим, щоби швидко запустити будівельний процес, коли настане відповідний час. Маємо вже такий досвід щодо кількох об’єктів.

LDaily: Скільки зараз маєте в роботі проєктів?

К. Іванов: На даний час, у травні, одночасно маємо чотири будови. Це непогано, але на повну потужність не працюємо. Тим більше, що доволі велика кількість наших працівників захищає Україну в лавах ЗСУ. Більша частина з них якраз із монтажного відділу. Але при цьому ми працюємо, підтримуємо присутність на ринку й залишаємося з клієнтами. Наші конструктори зараз розробляють проєкти групи LLENTAB для ринків поза межами України, наприклад, для скандинавських країн, Польщі й навіть Африки. Узагалі, цей час намагаємося використати для того, щоби покращити наші компетенції, навчитися новому, більше зробити в напрямі підвищення кваліфікації наших працівників.

LDaily: У якому відсотковому співвідношенні відновився ваш бізнес?

К. Іванов: Це важко оцінити. З погляду нових контрактів, то рішень про нове будівництво ухвалюється значно менше, ніж до початку повномасштабного вторгнення рф в Україну. Але, з другого боку, наші контракти довготривалі, тому ми мали роботу, зокрема, за проєктами попереднього року. До слова: усі проєкти, які були розпочаті до повномасштабної війни, сьогодні виконано на 100%.

LDaily: Складська нерухомість — один із найбільш постраждалих від російської військової агресії сегментів. Як швидко вдається її відновити? З якими складнощами стикаєтесь у процесі відновлення? Можливо, попит перевищує можливості компанії, складнощі у транспортуванні, порушено ланцюги постачань чи інші проблеми… У якому регіоні найбільший попит?

К. Іванов: Навколо Києва був найбільш розвинений ринок логістичної нерухомості. На жаль, багато складських будівель було знищено або частково, або й частково. Згідно з нашими оцінками, таких площ — близько пів мільйона квадратних метрів. Це приблизно 20% складських обсягів у київському регіоні. Склади з незначними пошкодженнями відновлюються, і деякі з них уже функціонують. Проте, попри зростаючий попит, більша частина логістичних комплексів, що були знищені, зараз не відбудовується — це все-таки велика інвестиція, тож замовники не поспішають. Львівський регіон, мабуть, єдиний, де активно зростає ринок складської нерухомості. Там було введено в експлуатацію нові логістичні об’єкти навіть під час війни.

LDaily: Як упродовж цього буремного періоду проявили себе ваші працівники?

К. Іванов: Від початку повномасштабної війни наші працівники чудово показали себе з погляду високої вмотивованості щодо компанії та роботи загалом. Зауважу, що багато українців проявили свою силу й хоробрість не тільки в лавах ЗСУ, а й у компаніях, які й далі працюють та сплачують податки чи безпосередньо допомагають війську. Наша компанія також бере участь у благодійних ініціативах. Наприклад, група LLENTAB нещодавно передала близько 3 тисяч квадратних метрів покрівельного профнастилу для відновлення інфраструктурного об’єкта в Гостомелі. У кооперації зі шведською бізнес-асоціацією ми беремо участь у придбанні та сприянні доставці повнопривідних евакуаційних автомобілів для Збройних Сил України.

LDaily: Чи вдалося вам зберегти всю команду? Які були із цим труднощі?

К. Іванов: Наша команда загалом збереглася. Навіть попри те, що зараз у лавах ЗСУ десь до 30% наших співробітників. На жаль, і втрати теж є… Однак серед тих колег, що працюють, практично не було людей, які кудись переїхали і все покинули. Більша частина команди — вісь компетентних працівників, і вона збереглася. І зараз ми активно використовуємо цей час, щоби ці компетенції підсилити.

LDaily: Як ви бачите розвиток вашого бізнесу в Україні в найближчі роки? Які фактори впливатимуть на цей розвиток? Як ваша компанія готується до них?

К. Іванов: Ми оптимістично дивимося в майбутнє України. І не тільки ми, а й наші власники у Швеції. Ми, у LLENTAB, розуміємо, що після перемоги будівельна галузь стане одним із локомотивів економіки України. Плюс — ми віримо, що Україна надалі прямуватиме європейським шляхом розвитку, що дасть нові можливості для локальних й іноземних інвестицій.