Олександр Панченко, директор компанії Sika Україна, розповів LDaily про власний досвід введення бізнесу під час війни, про заздалегідь розпочату компанією підготовку до війни, про соціальні й гуманітарні проєкти та про команду, якою він пишається.
LDaily: Який був ваш досвід ведення бізнесу під час війни? Які зміни відбулися у вашій компанії, з якими труднощами зіткнулися та як їх долали?
О. Панченко: Агресія та війна для нашої компанії, хоч як дивно, не стали несподіванкою. 24 січня 2022 року — рівно за місяць до початку війни — нами була випущена «Політика ТОВ Сіка Україна під час військової агресії». Тобто ми почали готуватися й діяти заздалегідь. У «Політиці» (або ж Інструкції) ретельно прописані всі кроки, до яких повинен вдаватися персонал компанії під час воєнної агресії. Першим та головним пріоритетом, звісно, була особиста безпека працівників компанії та їхніх родин. Потім ішлося про наступні кроки — такі, як консервація виробництва, офісів та заходи для збереження майна компанії.
ТОВ «Сіка Україна» має три офіси: у Києві, Дніпрі та Львові. Під час воєнної агресії основним став офіс у місті Лева.
Крім того, усі офіси ще до початку війни були поповнені медичними аптечками, засобами надання первинної медичної допомоги, додатковими вогнегасниками, запасами води й деякими продуктами тривалого зберігання.
Більшість працівників компанії з родинами евакуювалися на Західну Україну. Не залишилася осторонь і корпорація, яка надала можливість усім бажаючим евакуюватися до Польщі, Словаччини, Румунії та інших європейських країн.
Після розташування всіх працівників компанії та їхніх родин у безпечних місцях треба було думати про роботу, про бізнес.
Звісно, що в аналогічній ситуації були й усі наші партнери, з якими ми підтримували упродовж усього часу тісні відносини, наскільки це було можливо.
Роботу під час агресії ми відновили із постачання військовим матеріалів для швидкого відновлення злітних смуг зруйнованих аеродромів. Це було вже на початку березня 2022 року. Хотілося б відзначити сміливі та рішучі дії партнерів, які, часом ризикуючи безпековими питаннями, відчиняли свої склади під час повітряних тривог для відвантаження матеріалів для військових потреб.
Згодом, із квітня 2022 року, робота почала відновлюватися. Були опрацьовані нові маршрути постачання, потроху стало відновлюватися й виробництво. Це відбувалося в чіткій та послідовній кооперації з партнерами та клієнтами.
LDaily: Які найбільші проблеми, з якими стикається Sika на українському ринку зараз, і як компанія бореться з цими викликами?
О. Панченко: Звісно, у нас були й проблеми, напевне, такі самі, як і в багатьох українських компаній. Найбільшим викликом у робочих процесах виявилися перебої в електропостачанні після руйнувань агресором інфраструктурних об’єктів. Сумним днем стало 23 листопада, коли ракета ворога влучила безпосередньо близько від нашого виробництва. На щастя, обійшлося без людських жертв серед нашого колективу. Однак вибуховою хвилею на виробництві вибило 96 вікон … Упродовж тижня нам вдалося подолати наслідки від вибухів. Ми вчасно придбали потужний дизель-генератор для виробництва й завдяки цьому воно працювало практично без зупинок.
Так само безперервним електропостачанням були забезпечені й офісні приміщення у Львові, Києві та Дніпрі. У цьому нам частково допомогли партнери із «Sika Німеччина».
LDaily: У якому відсотковому співвідношенні відновився ваш бізнес від початку війни?
О. Панченко: Минулий рік ми завершили з результатом приблизно -45% до аналогічного періоду 2021-го. Ми вважаємо це непоганим результатом, зважаючи на війну, форс-мажорні обставини, інфляцію й девальвацію гривні.
LDaily: Як вважаєте, що допомогло бізнесу подолати непрості виклики й залишитися на плаву? Які були ключові фактори успіху в таких умовах?
О. Панченко: Ключовим фактором у досягненні цих результатів, безумовно, є люди. Щирі патріоти, віддані своїй справі, високопрофесійні, кожен на своєму місці. Не було жодних ознак панічного настрою. Тільки виважені та продумані дії, бажання допомагати всім і кожному.
Хотів би високо оцінити й допомогу корпорації, яка надійшла вчасно та триває й по сьогоднішній день. І це не тільки і не стільки матеріальна допомога. Це створення Координаційної ради для допомоги під час військової агресії, і спеціальний підхід для покращення ведення бізнесу, спрощення для нас багатьох корпоративних процедур.
І звісно, важливим фактором успіху є партнери, клієнти та друзі компанії, з якими у нас було, є і, я сподіваюся, буде чітке розуміння у співпраці як у мирний, так і в воєнний час.
LDaily: Чи є в компанії механізми оцінювання й моніторингу ризиків ведення бізнесу в умовах війни та як вони працюють?
О. Панченко: Хороший бізнес — це успішний бізнес. Кожен успішний бізнес повинен мати тактику та стратегію, крім того, бізнес повинен впевнено контролюватися, мати певні запобіжники, ресурси й резерви.
Звісно, що перебуваючи на ринку України в різних формах господарської діяльності вже 25 років, ми маємо різні механізми оцінювання й моніторингу ризиків ведення бізнесу як у цивільний час, так і під час воєнних дій. На це вплинули особливості економічного розвитку нашої країни. Два майдани, економічна криза 2008 року, війна, що почалася 2014-го, зробили нас загартованими, передбачливими та чуйними.
Тому й заздалегідь випущена «Політика компанії ТОВ Сіка Україна під час військової агресії» стала результатом нашого набутого досвіду.
Окрім того, звичайно, як і багато українських компаній, ми користуємося економічними інструментами, такими як постійний аналіз ринку, маркетингові дослідження, моделювання ситуацій, симуляції та інше.
LDaily: Чи відбулися зміни в стратегії вашої компанії під час війни в Україні? Які були основні зміни і як вони вплинули на ваш бізнес?
О. Панченко: Суттєвих змін у стратегії ведення бізнесу в нас не відбулося. Користуючись військовою термінологією, можна сказати, що ми відступили на заздалегідь підготовлені позиції, що ми вдало використовували та використовуємо розвідку й контррозвідку. І ще раз хочу наголосити, що ключовим критерієм успішного бізнесу є людський фактор, люди.
LDaily: Чи вдалося вам зберегти всю команду? Що було найскладнішим? Які заходи безпеки вживаються для захисту працівників?
О. Панченко: Ми зберегли всю команду. Жоден із працівників не покинув нас. Ми навіть збільшили кількість персоналу. Я пишаюся нашою командою — мотивованою, професійною та дуже дружньою. Пріоритет — це безпека та піклування один про одного.
LDaily: Можете розповісти про нещодавні проєкти чи ініціативи, в яких брала участь Sika?
О. Панченко: Бізнес — це лишень частина проєктів від компанії «Сіка Україна». Ми ніколи не залишались осторонь соціальних та гуманітарних проєктів. Із перших днів воєнної агресії допомагали всім нужденним і постраждалим. Наші працівники були залучені до робіт на складах із гуманітарною допомогою. Ми постачали велику кількість ліків та медикаментів для шпиталів. Забезпечували всім необхідним біженців, особливо дітей, у тимчасових притулках на Західній Україні. Разом із польськими колегами постачали різноманітне обладнання для нашого війська. Допомагали в реабілітації поранених разом із компанією «Добрий брат». Зі швейцарськими й німецькими партнерами, а також львівським Ательє Олени Гусевої, були залучені до поставки 2000 турнікетів для потреб військових. Допомогли у постачанні бетону для Львівського притулку тварин.
Разом із Фондом Дмитра Чекалкіна до 1 червня 2022 року, Дня захисту дітей, надрукували освітні розмальовки для дітей біженців.
Усім персоналом компанії пройшли курс надання первинної медичної допомоги від Червоного Хреста.
Реалізовано ще багато різних та цікавих проєктів.
До першої річниці війни випустили книгу «Sika Ukraine. À la guerre comme à la guerre. 2022 — …….»
Від свого імені дякую усім працівника ТОВ «Сіка Україна» за їхню мужність і стійкість, за віру й за довіру, за патріотизм і високу професійність.
Перемога буде за нами.
Слава ЗСУ!
Слава Україні!
Щиро ваш
Панченко Олександр Валентинович.