Микола  Сюткін

В інтерв’ю для LDaily засновник і головний виконавчий директор S&P Investment Risk Management Agency Микола Сюткін розповів...

В інтерв’ю для LDaily засновник і головний виконавчий директор S&P Investment Risk Management Agency Микола Сюткін розповів про унікальний досвід багаторічного захисту інвестицій від ризиків, про недосконалість існуючої системи ведення бізнесу, а також прокоментував гучну справу переслідування чотирьох десятків найбільших компаній країни за звинуваченням у виведенні капіталів.

syutkyn

Щоб бути успішним в Україні, потрібно забути все, що ти знав до входження на її ринок

18.09.2018 (№ LDaily #7)

В інтерв’ю для засновник і головний виконавчий директор S&P Investment Risk Management Agency Микола Сюткін розповів про унікальний досвід багаторічного захисту інвестицій від ризиків, про недосконалість існуючої системи ведення бізнесу, а також прокоментував гучну справу переслідування чотирьох десятків найбільших компаній країни за звинуваченням у виведенні капіталів.

Що таке S&P Agency, чим займається компанія?

М. Сюткін: Наша компанія була створена понад 10 років тому і спочатку мала назву «Siutkin and Partners». Значна частина цих років була витрачена нами на захист великого бізнесу в корпоративних війнах і здійснення захисту компаній від рейдерських захоплень. Отриманий таким чином величезний досвід дав нам змогу йти далі. Ми завжди розуміли, що конфлікт — це більше, ніж просто рейдерське захоплення, вийти з конфлікту, використовуючи тільки один інструмент (наприклад, юридичний або PR), просто неможливо. Тому наша компанія з юридичної трансформувалася в S&P Investment Risk Management Agency, агентство, яке єдине в Україні має замкнутий цикл виведення бізнесу з конфліктів і повноцінно замінює кризовий штаб з усіма його учасниками. На сьогоднішній день ми надаємо всі види послуг і успішно застосовуємо всі види інструментів, необхідних для успішного виведення бізнесу з конфлікту. Ми забезпечуємо наших клієнтів усім необхідним: коучинг і менторство, юридичні, управлінські та GR-інструменти, PR і репутаційний захист, а коли вже необхідно — кризовий менеджмент.

У повністю трансформованій системі послуг юридична частина, звичайно ж, присутня, але в розмірі десь 45 % від усього спектру. У процесі нашого практичного досвіду ми прийшли до розуміння, що юриспруденція — це тільки один із численних інструментів. Важливий, звичайно, але він буде успішним тільки при вмілому вплетенні його з іншими не менш важливими інструментами.

Роки, витрачені на вирішення конфліктів і криз, дали нам змогу накопичити унікальні знання, і зараз вони вже перейшли в категорію мовчазних знань. Ми вже від початку багато чого можемо прорахувати й побачити на стадії тільки початку нашої роботи. Є поняття десяти тисяч годин, витрачених на певну справу, витративши їх, ти стаєш Master. Коли ви витратили на улюблену справу двадцять тисяч годин, ви вже стаєте Master of the Master. І ми вже в цій, останній категорії, тому що майже все свідоме життя витратили на вдосконалення себе й своїх навичок.

До речі, у більшості випадків ми працюємо виключно із СЕО — тією людиною, яка приймає рішення. Тому що 85 % в конфлікті — це управлінські рішення, і тільки 15 % — юридичні. Без контролю та особистої участі з боку СЕО неможливо вийти правильно з конфлікту.

: Якщо S&P здійснює таку роботу для бізнесу, що роблять тоді штатні юристи компанії?

М. Сюткін: Ми не замінюємо юристів компанії, у нас немає такої мети й необхідності. Ми приходимо тільки тоді, коли в нас є потреба, і виключно на ту сферу, де в штатних фахівців немає й не може бути такого досвіду, як у нас. Крім того, ми підвищуємо ефективність їхньої роботи, ми їх навчаємо, і проходячи з нами разом через конфлікт, повірте, вони дуже зростають професійно.

Проводячи аналогію з медициною, можна сказати, що, наприклад, є терапевт, без якого не вирішиться жодне життєво необхідне, щоденне питання. Чи важливий він — звичайно, і навіть дуже. Але є й інші фахівці, вузькопрофільні, наприклад, кардіохірург, який включається в процес, коли звичайного лікування недостатньо. Штатний юрист — це хороший терапевт, який повинен повністю супроводжувати поточну життєдіяльність компанії, без його щоденних зусиль корабель під назвою «бізнес» просто не попливе. Ми належимо до вузькопрофільних спеціалістів, які підключаються на стадії кризи або її можливого виникнення, ми працюємо в команді, навчаємо їх в ім’я спільного позитивного результату.

На жаль, в Україні вважається нормою, що юристи повинні займатися всім, знати й уміти все. І дуже часто так і відбувається: як юридичні компанії, так і штатні юристи практикують усі сфери, починаючи з реєстрації підприємств і закінчуючи складними антирейдерськими процесами. На Заході ж є чітка спеціалізація, вузькопрофільна, і компанія, яка береться за все, викликає сумніви. Вузькопрофільна спеціалізація — єдиний правильний підхід до формування якісних послуг. Повертаючись до медицини, фахівець, який і стоматолог, і хірург, і терапевт в одній особі, явно викликав би сумніви в професіоналізмі.

: Чи повинен СЕО відстежувати ефективність штатного персоналу або позаштатних співробітників? Чи повинен він узагалі інвестувати в такі процеси свій час?

М. Сюткін: Україна — країна ризикованих інвестицій. У нашій країні не працюють правила й норми, точніше, працюють у різних інтерпретаціях, причому в кожній ситуації по-різному. Усе, що знав іноземний бізнес до приходу в Україну, потрібно просто забути, тут своє специфічне «середовище проживання» і правила ведення бізнесу. І на жаль, особиста залученість CEO в різні процеси, у тому числі пов’язані з господарською діяльністю підприємств, — це просто необхідність. Якщо ми говоримо про конфлікти або інші серйозні питання, які однозначно несуть різного виду ризики, для компанії СЕО необхідно інвестувати 35-40% особистого часу на вирішення таких питань.

Наприклад, зараз прокуратура відкрила кримінальне провадження проти понад 40 іноземних компаній, які були в контрактних правовідносинах з компаніями ТОВ «Промоушн Cтафф» і ТОВ «Промоушн Аутсорсинг». Ми близько знайомі з керівниками деяких таких підприємств, спілкувалися з ними на цю болючу для них тему. Але, спілкуючись із СЕО іноземних компаній, ми бачимо, що вони часто займають цікаву позицію: поки проблема не поглибиться, ми не будемо вживати жодних заходів. Така позиція не може бути правильною для України. В Україні завжди, щоб бути на крок попереду, просто необхідно вдаватися до активних дій, особливо коли стоїть питання про можливу провину компанії та її керівників у скоєнні кримінального злочину. Тому моя однозначна відповідь: так, CEO просто зобов’язаний інвестувати особистий час у вирішення складних завдань і так, він також повинен відстежувати ефективність персоналу.

: Ми знаємо, що компанія S&P Agency має у своєму арсеналі навчальний HUB. Які навчальні тренінги проводить компанія й для кого?

М. Сюткін: Ми розробляємо й проводимо різноманітні тренінги, наприклад, для CEO у нас розроблено закритий бізнес-тренінг із конфліктів. Ми показуємо, що таке конфлікти, їхні види, управлінські помилки, помилки з ідентифікації конфлікту та, звичайно ж, глибину можливих наслідків. Дуже корисний тренінг, особливо для тих керівників, які звикли делегувати прийняття важливих рішень на інші підрозділи компанії, включаючи юридичні. Ми проводили цей тренінг також у рамках Swiss Business Meeting для керівників 42 великих швейцарських бізнесів.
Відгуки були дуже високі, тренінг чітко показав, які управлінські помилки роблять СЕО, як і на чому це потім відбивається, на що слід звертати увагу, які рішення приймати, але головне — в якій мірі втручання повинен перебувати керівник при конфлікті.

Крім того, ми організовуємо тренінги для керівників юридичних департаментів, фінансових директорів і начальників служби безпеки. Це вже більш предметні тренінги, ми розбираємо окремі кейси на атоми, моделюємо сценарії розвитку подій і як прийняття тих чи інших рішень позначиться на компанії та її фінансових показниках. Ось якраз через тиждень ми проводимо тренінг, присвячений гучному кейсу по ТОВ «Промоушн Стафф», будемо ділитися своєю картиною світу й підвищувати ефективність наших учасників.

: У чому конкурентні переваги S&P Agency?

М. Сюткін: Ми створили унікальний механізм, ми створили замкнутий цикл виведення компанії з кризи. Нам ніхто для цього не потрібен, ні юристи, ні PR-агентства, ні служба безпеки. Ми все це включаємо в себе, ми і є кризовий штаб в одній особі. Причому дуже ефективний. Основна наша перевага в тому, що ми пластичні й мобільні. Стандартна схема виведення компанії з кризи — це створення кризового штабу, куди зазвичай входять штатні й зовнішні юристи, комунікаційні агентства, PR-фахівці, служба безпеки і т.д.

Крім того, що це досить фінансово витратне об’єднання, воно має ще й ряд недоліків. Це занадто складний механізм, абсолютно неповороткий корабель, дуже багато людей з різних сфер, зустрічаються, обговорюють, сперечаються… PR наполягають, що потрібна публікація, юристи заперечують, що ні, не потрібна… Це нагадує сюжет «лебідь, щука і рак» з відомої байки Крилова.

Ми ж діємо по-іншому. Наша мобільність і пластичність полягає в тому, що ми готуємо стратегію з урахуванням усіх необхідних інструментів, вплітаючи PR, GR, кризові комунікації, сек’юриті та юридичні ноу хау. У нас повне взаєморозуміння всередині команди. Більше того, ми чітко знаємо, що якщо якісь інструменти не використовувати, не можна вивести компанію з кризи. Ми самі вибираємо інструменти, їхню черговість, мобільно змінюємо стратегію залежно від найменших змін обставин. І ми прописуємо відповідні меседжі, визначаємо канали їх поширення, інструменти по GR… Тобто ми — маневрена яхта порівняно з неповоротким кораблем.

Вузькі фахівці в нас задіяні безпосередньо, а крім того, є медіа-інструменти, за допомогою яких ми можемо просувати потрібні меседжі. Є журналісти в штаті, SMM… Тобто в нас повний замкнутий цикл. Я не знаю компанії, яка так само могла б замкнути процес і повністю замінити кризовий штаб.

: Чи стикалися ви з порушенням авторських прав? Як боретеся з таким явищем і взагалі, чи можливо з цим боротися?

М. Сюткін: Ми зареєстрували всі свої розробки, компетенції, статті, товарні знаки і т.д. Якщо хтось без нашого дозволу їх використовує, ми відстоюємо права на авторство, пишемо претензії. На сайті розміщені спеціальні застереження щодо використання контенту. Інтелектуальною власністю також є наші публічні виступи й контенти тренінгів. Попри це, на жаль, ми постійно стикаємося з порушенням наших авторських прав. Як тільки ми робимо оновлення на сайті про нові послуги, ноу хау, інтерв’ю, професійні коментарі, вони відразу ж рерайтяться під замовлення інших компаній, які не мають достатнього досвіду й навичок, щоб писати про них. І дуже часто щойно створена компанія, про яку ніхто не чув, повністю дублює твій спектр послуг. У сучасному цифровому світі, де все можна скопіювати простим натисканням миші, дуже складно зрозуміти, хто ж справжній. Тому ми завжди рекомендуємо клієнтам запитувати про successful case, питати «що ви бачите», «як ви це робили», «як ви збираєтеся це зробити». Тоді можна побачити й почути дуже багато, особливо те, що було майстерно приховано за текстами.

: Яка найактуальніша й найризикованіша проблематика зараз в Україні, з чим стикаються компанії?

М. Сюткін: На сьогоднішній момент це, звичайно, питання з податковою й правоохоронними органами. На жаль, та глибина проблем, яка може бути створена саме цими органами, іноді вражає. Щоб до компанії виникли запитання, їй навіть не потрібно щось порушувати. За основу створення проблеми беруться неточності, невеликі помилки. Потужні міжнародні компанії нині мають проблеми з донарахуванням податків і зборів, поверненням ПДВ. І суми бувають дуже серйозні.

Насправді всі інвестори, які заходять у країну, дивляться на тих, хто вже на нашому ринку, і з якими проблемами ті стикаються. І ніхто не готовий рік-півтора відбиватися від кримінальних проваджень. Якщо запитати СЕО великих компаній про те, з чим вони стикаються в Україні, часто можна почути: «У нас п’ять кримінальних справ, які тривають більше двох років»… А скільки перевірок? А скільки справ у судах з податкової? І стають зрозумілими основні ризики ведення господарської діяльності й те, що часто такі дії відбуваються не завжди в рамках правового поля. Тобто тут система працює не на бізнес однозначно.

: Що інвестору, який планує зайти в Україну, необхідно зробити в першу чергу, на що звернути увагу, з чого почати?

М. Сюткін: Прийняти те, що тут інші правила гри. Тобто якщо робити все так, як вони звикли досі, не перевіряючи, однозначно компанія нестиме великі ризики. В іноземних компаній спочатку, за замовчуванням, дуже великий рівень довіри. В Україні рівень довіри треба знижувати до нуля й перевіряти абсолютно все. Проводити ризиковий аудит, перевіряти кожен об’єкт і кожного покупця. Тобто робити абсолютно нестандартні речі, не так, як вони звикли робити бізнес.

У будь-якій іншій країні СЕО не повинен усе тримати на контролі, інвестувати свій час у невластиві йому функції. В Україні ж навіть посольства й посли виконують невластиву їм функцію — вони змушені захищати бізнес, виступати інструментом для захисту від конфліктів. Щоб бути успішним в Україні, іноземному інвестору доведеться зрозуміти, як мислить держава, і тоді й тільки тоді він зможе працювати на випередження. Потрібно зрозуміти й прийняти, що в Україні все, що вони знали про ведення бізнесу, не працює.

: Щодо гучного кейсу по ТОВ «Промоушн Стафф». Багато СЕО зіткнулися з тим, що вони навіть не розуміють, у чому їхнє порушення, чи є привід їм для хвилювання. Можете прокоментувати?

М. Сюткін: Специфіка України в тому, що в нас на всіх рівнях відбувається системна й фундаментальна підміна понять. Наприклад, у нас не діє закріплена в Конституції України презумпція невинуватості. Бізнес постійно змушений доводити свою невинуватість. Практикуючи понад 20 років, ми чи не щодня дивуємося, як майстерно держава підміняє поняття й причому не на користь бізнесу, і щоб довести, що правопорушення немає й не було, компаніям потрібно провести величезну роботу.

У випадку з цими сорока компаніями величезний плюс може бути в тому, що їх багато. Якби вони об’єдналися, то однозначно, це мало б для них позитивний результат — як у більш стислих термінах вирішення такого конфлікту, так і в глибині проблематики. Однак на даний час складно прогнозувати, як цей кейс розгорнеться, тому що занадто велика кількість компаній і складно передбачити їхні подальші дії. Водночас ризики прорахувати для них можна, можна навіть змоделювати варіанти розвитку процесу. Саме це ми й робитимемо в себе на тренінгу. Одне можу сказати точно: якщо справа розвиватиметься за сценарієм правоохоронців, ризики для компаній досить великі, тому просто сподіватися на те, що справа «розсмокчеться» сама собою, я не став би. Активні або навіть проактивні дії будуть у даному випадку доброю порадою для таких компаній.

: Як ви гадаєте, звинувачення у відмиванні грошей можуть мати під собою ґрунт?

М. Сюткін: Щоб дати якусь оцінку, потрібно вивчити всі обставини й особливо документацію. Без цього будь-яка оцінка необґрунтована. Але якщо чесно, я не думаю, що був факт відмивання грошей з боку іноземних компаній. Великий іноземний бізнес «грає за правилами», але часто страждає тільки тому, що вступає у відносини з українським контрагентом. Така сьогоднішня практика.

: Об’єднання для цих компаній було б хорошим варіантом?

М. Сюткін: Так. Але знову-таки, щоб об’єднатися, потрібно мати чітку стратегію, чітке бачення. Адже проти них є досить серйозні аргументи — експертиза, яка підтвердила суму збитку. Це досить рідко, коли на цій стадії кримінальної справи вже існує підтверджена експертизою сума збитків. Тобто правоохоронні органи досить ефективно працюють по юридичній частині. Тому пасивно сидіти й чекати, коли, можливо, настануть негативні наслідки, — нерозумно.

: Тобто ви радите виходити за рамки звичної поведінки?

М. Сюткін: Однозначно. Але потрібно розуміти, куди йдеш, навіщо і яка кінцева мета. Потрібно мати чітку карту, як прорахунок курсу GPS. Знову-таки, обов’язково потрібно розуміти й прораховувати, що саме «придумали» опоненти, і весь час працювати на випередження. І тільки тоді можна буде успішно вийти з конфлікту — по-іншому ніяк. Якщо не знаєш, яким буде наступний крок опонентів, то не виграєш.
________________________________________
[1] 17 жовтня 2017 року порушено кримінальне провадження про виведення коштів за допомогою договорів аутстаффінгу щодо понад чотирьох десятків провідних підприємств країни. Зокрема, фігурують «Хуавей Україна», «Самсунг електронікс Україна компані», «Київстар» і «Нова пошта». Ідеться про те, що кошти цих підприємств перераховувалися для «Промоушн Аутсорсинг» і «Промоушн Стафф» нібито за використання їхніх кваліфікованих фахівців на умовах аутсорсингу, фактично ж послуга не надавалася.

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».