Лю Цзюнь, радник з торгово-економічних питань при Посольстві КНР в Україні, розповів LDaily про міцну багаторічну дружбу між Китаєм і Україною, про особливості торгово-економічних відносин, а також про великі інвестиційні проекти й перспективи китайського ринку для наших підприємств.
LDaily: Розкажіть про діяльність відділу торгівлі в Україні. Для чого він був створений і як Ви допомагаєте бізнесу?
Лю Цзюнь: Повна назва нашого підрозділу — Канцелярія з торговельно-економічних питань Посольства Китайської Народної Республіки в Україні. Схожі канцелярії розміщені майже в усіх посольствах Китаю в інших країнах світу. Нашим головним завданням є спілкування з українськими державними економічними установами, розширення двосторонньої торгівлі, допомога китайським підприємствам у виході на український ринок та українським компаніям у просуванні на китайський ринок. Крім цього, ми стежимо за економічною ситуацією в Україні, відповідаємо за організацію міжурядової торгово-економічної підкомісії України й Китаю та сільськогосподарської підкомісії. Також ми приділяємо увагу розробці економічної політики й ділового співробітництва.
LDaily: Як зараз просуваються справи в торгівлі між Китаєм і Україною? Які Ви бачите переваги ведення бізнесу в Україні?
Лю Цзюнь: Із моменту проголошення незалежності України китайсько-українська торгівля стає дедалі активнішою, особливо в останні шість років: Китай залишається другим найбільшим партнером України. Такі стрімкі тенденції зростання можливі завдяки високому ступеню доповнюваності торгівлі. Відповідно до теорії міжнародної торгівлі, у торгівлі товарами й послугами між Україною й Китаєм простежується висока доповнюваність. Позитивом торгівлі та інвестицій між країнами є ресурсна перевага, особливо людські ресурси — це стосується кількості населення. В Україні значна кількість населення й високий рівень його освіченості. Крім людських ресурсів, Україна доволі багата на природні ресурси — родючі землі, корисні копалини, водні ресурси. Ще однією перевагою є географічне розташування країни, оскільки вона розкинулася між Європою й Азією та є своєрідним торговим коридором. Ще Україна омивається морем, а це дуже великий плюс для розвитку міжнародної торгівлі. Також упродовж останніх п’яти років ми бачимо поліпшення бізнес-клімату, який зумовлений глибокими реформами. Насправді китайським підприємствам дуже давно був цікавий український ринок, однак тільки завдяки проведеним реформам вони зараз можуть активно вести торгівлю й реалізовувати інвестиційні проекти.
LDaily: Які послуги надає бізнесу торгове представництво Китаю? З якими питаннями до Вас звертаються?
Лю Цзюнь: По-перше, ми надаємо послуги з інформації. Упродовж останніх п’яти років ми завжди своєчасно і якісно інформуємо китайські підприємства про зміни в українській економічній політиці й про новітні тенденції економічної реформи. Можу також із гордістю запевнити, що наш сайт торгового представництва є досить змістовним порівняно з іншими представництвами у світі: він інформує про українську економіку, про останні зміни в законодавстві й створює повне враження про торговельний та інвестиційний клімат у країні. По-друге, ми допомагаємо китайським підприємствам організувати виставки в Україні, щоб у них була можливість презентувати свої товари й послуги. Ще ми сприяємо китайським підприємствам, які інвестують в Україну, вирішувати проблеми в разі їх виникнення. Ми також пропонуємо підприємствам із КНР деякі торговельні та інвестиційні проекти, щоб створити прямі канали для спілкування між китайськими та українськими підприємствами.
LDaily: Яким Ви бачите потенціал розвитку торгово-економічних відносин між Китаєм і Україною?
Лю Цзюнь: Китай і Україна завжди були стратегічними партнерами, тому в нас здавна склалися дружні й довгострокові відносини, ніколи не траплялося жодних конфліктів чи протиріч. Я гадаю, що це є чудовою основою для тривалої співпраці і, можна сказати, у нас є міцний фундамент для розвитку економіки. Як економіст, можу запевнити, що з поліпшенням двосторонніх відносин цей фундамент ставатиме все міцнішим.
LDaily: Які потужні проекти китайці нині розвивають в Україні і які вже реалізували?
Лю Цзюнь: За офіційною статистикою, обсяг інвестицій Китаю в Україну становить $300 млн. Але це не зовсім точна інформація, насправді значно більше, оскільки чимало інвестицій надходить із третіх країн. Одним із найбільших інвестиційних проектів є «COFCO в Україні»: у цього підприємства є свої порти, фабрики з переробки соняшникової олії, зернові елеватори. Ще є компанія CNBM, яка займається будівельними матеріалами й безпосередньо будівництвом.
Вони проінвестували десять сонячних електростанцій в Україні. Також чимало проектів реалізується в галузі сільського господарства у Харкові, Одесі та Чернігові. У цих регіонах компанії орендують землі для вирощування зернових культур і випасу худоби. Їхні інвестиції становлять понад $10 млн. Ще є підприємства, які займаються переробкою й обробкою деревини, виробництвом фарби й синтетичних матеріалів. Також є науково-технічні підприємства, наприклад, компанія Huawei, яка тут не тільки розробляє нові продукти, а й має свій дослідницький інститут. Загалом китайських підприємств на українському ринку дуже багато, і вони чимало інвестують. Але є деякі особливості: вони не хочуть надто афішувати свою діяльність, оскільки бояться мати справу з корупцією. Уся ця активна економічна діяльність відбувається завдяки економічній ринковій реформі, яка дає підприємствам упевненість.
LDaily: Китай активно інвестує в проекти альтернативної енергетики й у розвиток цієї сфери. Чому цікава саме ця галузь?
Лю Цзюнь: Що стосується співпраці у сфері альтернативної енергетики, вона часто стає об’єктом інвестицій, також нерідко китайські компанії виступають підрядниками в таких проектах. Український уряд за останні п’ять років чимало зробив для розвитку галузі альтернативної енергетики: надає хороші умови й навіть пільги, що дуже допомагає китайським підприємствам. Ми називаємо це виробничим співробітництвом.
LDaily: Ми бачимо хорошу динаміку розвитку китайського бізнесу в Україні, а як справи з українським бізнесом у Китаї?
Лю Цзюнь: Мені не дуже зручно коментувати це. Але на мою особисту думку — наприклад, в аспекті експорту, — Китай дуже хоче імпортувати українські продукти, особливо в сільськогосподарській, промисловій та ІT-сферах. Наведу приклад: український мед досить високої якості, але на китайському ринку його обмаль. Може, Україні варто було б зробити більший ухил у плані активнішої презентації меду на китайському ринку? Ще приклад зі сфери українського туризму: на мою думку, тільки за останні два роки він почав стрімко розвиватися, однак у Китаї поки що мало хто знає про можливості туристичних поїздок сюди, про місцеві визначні пам’ятки. Китай — це величезний ринок, і я впевнений, що Україна повинна більше презентувати свій потенціал і свої продукти китайському народу. Іноді деякі українські підприємства до нас звертаються, щоб продемонструвати свої продукти й послуги. Ми їм рекомендуємо брати участь у спеціальних виставках і з задоволенням рекомендуємо ці підприємства китайським партнерам.
LDaily: Ви згадали про туризм. Чи є статистика, скільки українців відвідує Китай із питань бізнесу?
Лю Цзюнь: У мене немає конкретних цифр, але наскільки я знаю, щороку надходить близько 30-40 тис. запитів на отримання візи в Китай. Ще є деякі регіони (наприклад, провінція Хайнань), для приїзду в які не потрібна віза, тому чимало людей відвідує Китай саме цим шляхом, так що надати точні цифри складно.
LDaily: Яка сума товарообігу між Україною та Китаєм?
Лю Цзюнь: За статистикою КНР, минулого року товарообіг становив $9,66 млрд, що на 31% більше, ніж 2017-го. За статистикою з української сторони — $9,8 млрд. Але я вважаю, що це дуже маленькі показники: Китай є другим найбільшим торговим партнером України, водночас Україна є 56-м торговим партнером Китаю, і на мою думку, ми можемо поставити мету в $20 млрд, яка досяжна вже в найближчі роки.
LDaily: З якими проблемами стикається китайський бізнес, працюючи в Україні?
Лю Цзюнь: Загалом, китайські підприємства стикаються з проблемами, які виникають у процесі формування і трансформації ринку. Наприклад, це нестабільність політичної ситуації й корупція, хоча остання нині зменшилася. Ще китайські підприємства недостатньо знають про український ринок. Якщо Україна зможе продовжити й розвинути справжню ринкову реформу, я впевнений, що ці питання будуть вирішені. В Україні я почув дві приказки: «Гроші люблять тишу» і «Підприємство любить стабільність», тому сподіваюся, що в майбутньому шлях розвитку української економіки буде більш стабільним і досконалим. У такому разі товарообіг та інвестиції стрімко зростатимуть, оскільки концепція торгівлі між нашими країнами абсолютно однакова.
LDaily: Чи планують великі китайські компанії виходити на ринок України в найближчі три роки?
Лю Цзюнь: Чотири роки тому я не міг навіть уявити, що на українському ринку буде так багато китайських компаній. Якщо я зараз скажу, що дуже впевнений, Ви можете в цьому засумніватися. Однак можу сказати так: якщо Україна продовжить ринкову реформу, то в майбутньому нас чекають дуже великі можливості.
Читайте також: Ведення бізнесу в Україні в період політичної нестабільності: що потрібно взяти до уваги
Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8
В галереї ЦЕХ відбулася презентація журналу, який присвячений 70 річчю створення Китайської Народної Республіки. Захід проходив в рамках співпраці LDaily з Китайською Торгівельною Асоціацією, за підтримки посольства КНР. Для LDaily це перша відкрита презентація номера і ми маємо намір зробити це традицією кожного випуску. Ми поставили амбітну мету – голосно заявляти про кожному номері, який […]
28.02.2020 ДаліLDaily виступив медіа-партнером на Інвестиційному Роуд-Шоу, який пройшов 2 грудня в Лондоні. Подія проходила за підтримки Національної інвестиційної ради України та Посольства України у Великій Британії. Ця платформа зібрала провідні корпорації України, найвпливовіших менеджерів фондових ринків Лондону, інвестиційних банкірів і консультантів. Серед виступаючих на роудшоу – спікери від уряду, бізнесу, фінансових та інвестиційних інституцій, а […]
05.12.2019 Далі