Руслан Осипенко, виконавчий директор Китайської торгової асоціації (ССА), поділився з LDaily думками щодо необхідності активізації економічних відносин між Україною й КНР, розповів про проблеми, які заважають налагодженню продуктивного співробітництва між бізнесом обох країн, а також запропонував шляхи їх вирішення, акцентувавши, що Асоціація може стати ефективним інструментом у цьому процесі.
LDaily: Які були передумови для створення Китайської торгової асоціації? У чому полягає Ваша діяльність?
Р. Осипенко: Китайська торгова асоціація була створена 2015 року, коли в нас виникла складна фінансова, економічна й безпекова ситуація. Питання стояло в тому, чи взагалі працюватиме китайський бізнес в Україні. Але з огляду на те, що КНР є послідовною країною та мала підписану декларацію про стратегічне співробітництво 2011 року, а 2013-го був підписаний широкий договір про дружбу й співробітництво, то китайський бізнес ухвалив рішення лишитися тут, створивши свою асоціацію, чим фактично оптимізував свої витрати й активізував діалог між самими китайськими компаніями. 2015 року ми починали з 15 членів, нині ж уже маємо близько 70 членів. Тобто ми активно зростаємо й працюємо як майданчик і міст для обміну інформацією між своїми членами асоціації та з українськими компаніями, які приходять до нас. Ми обмінюємося інформацією, спілкуємося, допомагаємо українським компаніям виходити на китайський ринок, а китайським виходити на український.
LDaily: Що робить Китайська торгова асоціація для поліпшення відносин між Україною та КНР?
Р. Осипенко: Перше і найбільше наше завдання — розвиток та поглиблення торговельно-економічного співробітництва між Україною й Китаєм.
Друге безпосереднє завдання нашої Асоціації — захист і супровід інтересів компаній-членів. Це сутність будь-якої подібної організації — захищати інтереси, створювати умови для розвитку компаній-членів, щоб вони могли реалізувати свій потенціал на ринку України. І саме в цьому Китайська торгова асоціація їм допомагає і вже має свої історії успіху.
LDaily: Чи є в Україні стратегія розвитку відносин із Китаєм? І які Ви бачите перспективи?
Р. Осипенко: В Україні є і декларація, як я зазначав, 2011 року про стратегічне співробітництво, і навіть план розробили на її виконання, як покроково її реалізовувати. Питання в іншому — Україна з 2015 року, приєднавшись до китайської ініціативи «Один пояс, один шлях», усе ще фактично не зробила практичних кроків в цьому напрямі. Тобто документи підписані, а на практиці ми мало що робимо для реалізації запланованого. Чому нічого не робимо? Тут діє комплекс факторів — від геополітики до стереотипів сприйняття представників східного бізнесу, що вони нібито по-іншому мислять, що з ними важко вести бізнес… А насправді це зовсім не відповідає дійсності. Однак весь цей комплекс факторів практично не дає нам поглибити та швидко активізувати наші двосторонні торговельно-економічні відносини. Попри це, вони й далі активно розвиваються й китайські компанії йдуть на український ринок, інвестують та розвивають технології. Тому ми й бачимо створення підприємств у різних областях України. Так що я можу констатувати, що співробітництво поглиблюється й активність китайських компаній зростає.
LDaily: Який сектор цікавить китайські компанії в Україні?
Р. Осипенко: Не можна назвати один сектор, китайці дуже працелюбні та підприємливі люди. Вони цікавляться всіма секторами, але зараз концентруються на промисловості, інфраструктурі. Їм подобається відкривати заводи, впроваджувати нові технології. У нас є член асоціації — компанія «Еко-Втор», яка переробляє пластик, що вельми сприяє підвищенню рівня екологічності в нашій країні. Вони виготовляють з пластику волокно, яке використовується в різних галузях і навіть постачається до Європи. Ця компанія в Україні створила 350 робочих місць. У регіоні, де розташоване підприємство, це один із найбільших заводів, а також найбільший платник податків. Українці отримали нові робочі місця, гідну зарплатню та впевненість у своєму майбутньому. Наскільки мені відомо, є плани з розширення виробництва. І такі приклади непоодинокі.
LDaily: З якими проблемами стикається китайський бізнес, працюючи в Україні?
Р. Осипенко: Китайський бізнес стикається з такими самими проблемами, що й усі іноземні інвестори, — це незахищеність як самого інвестора, так і його інвестицій. На сьогодні, на жаль, можна констатувати, що бізнес-клімат в Україні ще не на такому рівні, щоб стояла черга з інвесторів і всі хотіли інвестувати в Україну. Досі в нас триває війна на сході країни, нестабільна політична ситуація, і додайте те, що цей рік — рік виборів. У плані економіки Україна досі не має чіткої стратегії, куди рухатися. Також не слід забувати про митницю, яка проявляє підвищену увагу до інвесторів (і то не тільки китайських), про нашу непрогнозовану судову систему… А іноземний інвестор усе це бачить і шукає країни з менш високими порогами ризиків. Тому, як на мене, першочерговим завданням для будь-якого нового уряду України має стати розробка чіткої стратегії розвитку економіки задля її оптимізації , де центральними речами мають стати демонополізація внутрішніх ринків, підвищення конкуренції, кредитування банківською системою реального сектора економіки, розробка системи зниження політичних ризиків та заохочення іноземних інвесторів вкладати саме в Україну.
LDaily: Чи були такі випадки, коли китайська компанія заходила на український ринок і, попрацювавши рік чи два, залишала його через певні негаразди?
Р. Осипенко: Є такі приклади. Я гадаю, що це стосується не тільки китайських компаній, а й багатьох інших, які заходять на український ринок. Треба розуміти, що Україна не єдина держава в регіоні, і що, наприклад, у Словаччині, яка розташована поруч, кращі умови бізнес-середовища, ніж у нас. Або, приміром, у тій самій Польщі. Перед інвестором постає вибір, в яку країну вкладати гроші. Тому Україна має створити такі умови для нього, щоб він хотів іти не в Польщу чи Словаччину, а саме в Україну. А в нас нині є непоодинокі випадки, коли українці переносять свої виробництва в ту ж таки Польщу.
LDaily: Цього року стало відомо, що новий Шовковий шлях ще не буде проходити через Україну. На Вашу думку, чому так склалося?
Р. Осипенко: Загалом, усе в наших руках. Передумови всі є: географічне розташування України та її потенціал говорять, що це логічно, щоб шлях проходив саме через нас. Тому що Китай отримує найкоротшу дорогу відразу до кількох європейських країн, куди він може постачати свою продукцію. А Україна отримує транспортні, фінансові та товарні потоки, що йтимуть її територією. Тому виникає запитання: якщо об’єктивні передумови ми маємо, натомість шляхи йдуть в обхід, то може, час чесно собі зізнатися, в чому проблеми і як їх слід вирішувати? Якщо б Шовковий шлях пройшов через Україну, я переконаний, це дало б значний поштовх розвитку нашої економіки.
Однак, як я вже згадував на початку розмови, починаючи з 2015 року Україна не зробила жодних практичних кроків у спільних діях для реалізації ініціативи «Один пояс, один шлях». Нам пропонувалося двічі вступити в перемовини про підписання угоди про зону вільної торгівлі з КНР, але досі ми навіть не відповіли. Ми обмежилися усною заявою одного з віце-прем’єрів у Китаї на протокольному заході. А практичних кроків ми так і не зробили. І тому Китай не розуміє, чи хочемо ми розвивати цю ініціативу, чи не хочемо. Тобто ми маємо самі визначитися: якщо ми хочемо, то однозначно маємо зробити практичні кроки. Наприклад, вступити в перемовини про зону вільної торгівлі з КНР, заявити, що торгуватимемо двома валютами — гривня та юань, щоб не втрачати грошей на обмінних курсах. Слід усвідомити, що люди оцінюють не тільки по словах, а й по справах. А ми поки що навіть на слова дуже скупі. Тому я дуже сподіваюся, що новий уряд, який буде сформований після парламентських виборів, усе-таки виробить стратегію активізації двосторонніх відносин із Китаєм, що стане запорукою пришвидшеного розвитку української економіки. Піднебесна відкрита до співпраці й готова нам допомагати. Вона готова створювати та розміщувати тут свої або спільні підприємства, і жодним чином не супроводжує це якимись політичними вимогами, не ставить ніяких політичних умов. Тому для України дуже вигідно мати такого партнера. Це моя особиста думка. І ми могли б дати доволі значний поштовх нашій економіці, залучивши саме китайські інвестиції та їхні новітні технології в українську економіку, побудувавши, наприклад, тут новітню інфраструктуру: залізниця, дороги, морські порти, аеропорти… І КНР може нам допомогти в цьому. Якщо Ви зараз поїдете в сучасний Китай, то побачите, що в цій країні інфраструктура однозначно краща, навіть ніж у Європі.
LDaily: Ви можете назвати суму інвестицій китайських компаній в Україну?
Р. Осипенко: Я можу тільки оперувати цифрами інвестицій від наших членів. Ось, приміром, компанія CNBM вклала понад $1 млрд у відновлювальну енергетику України. Підприємство «Еко-Втор» — $11 млн у будівництво заводу. Компанія ФАНДА інвестувала $7 млн. Компанія COFCO International побудувала термінал в Миколаєві та завод у Маріуполі, а загальна сума інвестицій становила $200 млн. Huawei створив R&D-центр. Суми значні й це тільки ті, що на поверхні, я не кажу про багато заводів, які збудовані в різних регіонах України, — і лакофарбові, і аграрні. В кожній області проект реалізується на суму десь в середньому $5-10 млн. Інвестиції надходять, компанії зацікавлені у розвитку співробітництва з Україною. Китай і далі нас підтримує, однак питання до України: чи вона робитиме практичні кроки назустріч Китаю? Якщо ми робитимемо ці кроки, то зможемо в десятки разів збільшити обсяг надходжень прямих китайських інвестицій в країну.
LDaily: Які китайські компанії планують увійти на український ринок? Чи знаєте Ви такі?
Р. Осипенко: Безперечно. Ми ведемо перемовини з кількома китайськими компаніями, серед яких «Beiken Energy Україна», Xian Electric, COFCO Engineering. Знову ж акцентую, що мова йде лише про ті підприємства, які ближчим часом мають намір приєднатися до Китайської торгової асоціації. Чимало компаній заходять і просто реалізують в Україні проекти, а вже другим етапом приєднуються до нашої Асоціації. Так, компанія «Beiken Energy Україна» вже реалізує кілька проектів в енергетичній сфері країни, як і компанія «Xian Electric», що виготовляє та постачає електрообладнання для ліній високої напруги. Компанія COFCO Engineering планує будувати в Україні «під ключ» переробні заводи та елеватори.
LDaily: Які плани в Асоціації на найближчі три роки?
Р. Осипенко: На найближчі три роки плани у нас дуже великі. Крім того, щоб зміцнювався наш авторитет як Асоціації та зростала кількість наших членів, ми хотіли б також сприяти активізації й поглибленню торговельно-економічного співробітництва між КНР та Україною. Це дасть змогу Україні розбудовувати свою індустрію, залучивши для цього китайські технології та інвестиції. Нині Піднебесна має можливість узагалі переносити свої надлишкові промислові потужності в країни, які приєдналися до ініціативи «Один пояс, один шлях». Перенесення таких виробництв до України дасть нам можливість різко збільшити кількість робочих місць, а державі, своєю чергою, отримати зростання відрахувань до бюджету.
Також ми б хотіли, щоб більше китайських технологічних компаній заходили на ринок України. Ось у Піднебесній уже понад 15 років, як функціонують потяги, що рухаються зі швидкістю 350-450 км/год. А це наростило ємність внутрішнього ринку КНР, сполучило між собою віддалені провінції зручними комунікаціями. Ми, на жаль, поки що не маємо такої швидкісної залізниці. Було б чудово здійснити в Україні такий високотехнологічний проект та підвищити нашу інноваційність. Ось про це ми мріємо і докладатимемо до цього всіх зусиль.
Далі, сприятимемо, щоб експерти обох країн розпочали консультації про можливість реальних перемовин України з Китаєм про зону вільної торгівлі. Ми вже маємо зону вільної торгівлі з Європою, але поки що не маємо подібного договору з КНР. Якщо ми підпишемо цей договір, то товарні потоки з Китаю в Європу достеменно йтимуть через Україну. Виграла б від цього Україна? Я упевнений, що дуже б виграла не тільки Україна, а й кожен українець.
Читайте також: Ведення бізнесу в Україні в період політичної нестабільності: що потрібно взяти до уваги
Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8