Повернутися на сайт
screenshot 6 1

Тенденції розвитку та структура аптечного бізнесу України

Зміст

22.04.2020 (№ LDaily #3)

Тенденції розвитку та структура аптечного бізнесу України

Чи прагне Україна до тенденцій світових ринків у розвитку аптечних мереж? Чи є цей сегмент бізнесу високофрагментованим? Яким чином формується прибуток мережі – за рахунок цінових показників чи за рахунок поширення мережі по якомога більшій кількості регіонів?

Статистика

Відповідно до даних консалтингової компанії ProConsulting та порталу apteka.ua, в Україні налічується більше 21 тисячі аптек (торгових точок). Український аптечний ринок характеризується високою фрагментацією та останнім часом відбувається його консолідація. Національні компанії залишаються головними операторами аптечного ринку України.

Тенденції аптечного ринку, USD

Ринкові тенденції

1. Якщо тенденціями 2013-2014 років було зменшення кількості аптечних кіосків з огляду на заборону цієї категорії точок продажів, то зараз відбувається протилежна тенденція: ринок аптечних мереж почав поступове розширення. У деяких областях України у 2015-2016 роках відбулось збільшення кількості аптек. Серед них: Дніпропетровська, Одеська, Вінницька, Львівська та, безперечно, місто Київ. З іншого боку, в непідконтрольних Україні Донецькій та Луганській областях кількість аптек зменшилась. Відбувається тенденція до укрупнення роздрібних аптечних компаній. В основному – це великі гравці, такі як «Аптека низьких цін», «Доброго дня» та «Бажаємо здоров’я». Ці мережі, що складаються з 50 та більше торговельних точок, продемонстрували зростання на рівні 4 % у 2014-2016 роках, тоді як зростання долі одиночних точок було менше 1 %.

2. Доля великих аптечних мереж на ринку України зросла з 60 % у 2013 році до 66,8 % у 2016. З іншого боку, мережі, що не входять до найбільших, зменшили свою долю з 23,9 % у 2013 році до 18 % у 2016. Відбувається масштабна тенденція до виділення лідерів сегменту та його консолідації.

За даними порталу apteka.ua у регіонах поступово збільшується кількість аптечних торговельних точок, що належать ФОПам. Біля 40 % загального обсягу таких точок знаходяться у селах та селищах міського типу. З іншого боку, відсоток комунальних підприємств у загальній структурі аптечного ринку зменшується. Загалом, можна відмітити таку тенденцію: чим менше населений пункт – тим більша доля комунальних аптек, а також аптечних торговельних точок ФОПів. Найбільша кількість аптечних торговельних точок зосереджена у Центральному та Западному регіоні України. Станом на початок червня – це 26,8 % та 27,8 % усіх торговельних точок України. Київ на своїй території має біля 7,4 % загальної кількості точок. Лідерами серед областей за обсягами аптечних торговельних точок є Дніпропетровська, Одеська, Харківська та Львівська області.

Консолідація фарми

Експерти зазначають, що хоча на сьогодні більша частина торговельних аптечних точок зосереджена у невеликих аптечних мереж, активно проходить процес консолідації, в результаті якого доля великих мереж у загальному обсязі збільшилась майже на 5 %.

Багато точок працюють з франшизою. Загалом, механізм наразі такий: невелика мережа бере франшизу у сильної великої мережі та користується перевагами останньої. Інший варіант – обмін акцій між малою та великою компанією, при чому мала мережа залишає за собою деякі функції управління, тоді як фронт і бек офіси переносяться у велику.

Primus inter pares

Безперечним лідером, який за прогнозами експертів візьме до 20 % ринку, є запорізька Аптека «Магнолія» зі своїми проектами «Аптека низьких цін», «Копійка», «Благодія». Мережа «Аптек низьких цін» за свою порівняно не довгу історію залишає позаду конкурентів вже декілька років поспіль. Мережа активно розширює свою присутність у всіх регіонах України та сьогодні має 500 торговельних точок по країні.

Наступними у рейтингах йдуть «Сіріус-95» зі своєю торговою маркою «Бажаємо здоров’я» та аптечною мережею, яка нараховує більше 400 аптек; «Мед-Сервіс груп» з більш ніж 300 торговими точками у 100 містах України; «Фармастор» з торговою маркою «Аптека доброго дня», яка позиціонує себе аптечним супермаркетом з більш ніж 230 торговельними точками.

Прогноз експертів

За прогнозами експертів, тенденції розвитку вітчизняної фарми у розрізі її обличчя – аптечних мереж
буде відбуватись за такими напрямами:

  • Консолідація буде продовжуватись і набирати сильніших обертів.
  • Тим не менше, «дорогих» угод не передбачають.
  • Буде продовжуватись намічена 2016 роком тенденція збільшення об’ємів продажів в упаковках та доларовому виразі.
  • Структура споживання все більше перехиляється в сторону більш дорогих препаратів.

Підсумовуючи, потрібно сказати: усі експерти одностайні у думці, що більш ніж 21 тисяча аптечних точок – надто велика кількість для України, тому вимоги та виклики фармацевтичного ринку будуть ставати ще більш жорсткими.

Prev Next