Катерина Білобловська, генеральний директор «Електролюкс» в Україні та країнах Кавказу, розповіла читачами LDaily про успішний досвід діяльності компанії в умовах війни, про те, що взаємодопомога, турбота про людей дають наснагу не тільки працювати у складних умовах, а й брати участь у суспільно важливих проєктах.
LDaily: Який був ваш досвід ведення бізнесу під час війни? Які зміни відбулися у вашій компанії, з якими труднощами зіткнулися та як їх долали?
К. Білобловська: Повномасштабна війна для всіх стала великим викликом. Концепцію балансу між роботою і особистим життям замінила нова — баланс між роботою і війною. Операційна діяльність в умовах війни — унікальний досвід, який ми набуваємо самостійно й ні в кого не можемо запозичити, адже подібного масштабу і глобального впливу війни не було, мабуть, із часів Другої світової.
Весь березень ми займалися безпековими питаннями — допомагали співробітникам евакуюватися, підтримували одне одного, щоб легше було прийняти нашу нову реальність, налагоджували технічне забезпечення для відновлення роботи, щоб люди могли працювати територіально з будь-якого місця.
Уже в квітні ми повністю відновили операційну діяльність, адаптували виробництво до роботи в умовах війни. При цьому не звільнили жодного співробітника, адже розуміємо, наскільки важлива робота під час війни і для людей, щоб підтримувати належні умови життя, і для країни, якій потрібні ресурси для протистояння ворогу. Також для працівників, які евакуювалися за кордон, по можливості надаємо локальні контракти для відновлення роботи, тому що усвідомлюємо: рівень і вартість життя в країнах Європи та в Україні суттєво різняться.
Навички гнучкості, мобільності, досягнення результатів в умовах віддаленої роботи команди ми відпрацювали ще під час коронавірусної пандемії. Тож зараз у нас із цього погляду не виникало додаткових складнощів у налагодженні бізнес-процесів.
Гнучкість й адаптивність сьогодні — ключові принципи нашої роботи. Гадаю, безпосередньо досвід застосування цих навичок є унікальним для кожного бізнесу. Вкрай важливо знаходити можливості залишатися ефективними в умовах, які постійно змінюються і є непередбачуваними.
LDaily: Чи зупиняли ви виробництво? Чи скорочували його обсяги?
К. Білобловська: Виробництво було призупинене, коли розпочалося повномасштабне вторгнення. Після запровадження відповідних ситуації протоколів безпеки вже на початку квітня ми відновили діяльність. Так, зі скороченими потужностями, скороченим робочим часом, додатковими заходами безпеки, — однак робота була відновлена.
Особливо непросто було працювати в холодний період. Адже до повітряних тривог, під час яких робота зупиняється й команда має перебувати у сховищах, додавалися перебої з електроенергією. Однак, навіть попри всі перешкоди, товар виробляється, продається, експортується.
LDaily: Ви експортуєте свою продукцію з України в багато країн. Як змінився ланцюг поставок та які тут виникли виклики? Як їх долали?
К. Білобловська: Суттєво ланцюг поставок не змінився, проте певним чином він був відкоригований відповідно до санкційного законодавства та з урахуванням безпекових вимог. Ці нововведення жодним чином не ускладнили роботу та не завадили нашій діяльності.
LDaily: Наскільки важко залучати нових клієнтів під час війни?
К. Білобловська: Наше завдання зараз для забезпечення стійкості — збалансувати портфель ринків, утримати свої позиції на внутрішньому ринку та за поточних обставин укріпити їх у найбільш стабільних для нас нішах, у тому числі на ринках Кавказу.
LDaily: Як вважаєте, що допомогло бізнесу подолати непрості виклики й залишитися на плаву? Які були ключові фактори успіху в таких умовах? У якому відсотковому співвідношенні відновився ваш бізнес?
К. Білобловська: Нині ми працюємо на повну потужність. Усі процеси повноцінно відновлені. Попри певну зміну формату роботи, з урахуванням безпекових питань, релокації частини співробітників за кордон тощо, команда дуже згуртована й залучена в роботу, моральний дух підтримується на високому рівні. Кожен на своєму місці працює з максимальною віддачею задля нашої спільної перемоги.
Адаптуватися до нових реалій нам дуже допомогла підтримка кластерного керівництва і штаб-квартири компанії у Швеції. Ми відразу створили кризову робочу групу, налагодили прямий безперервний зв’язок із локальною командою. Така відкрита, пряма й професійна комунікація повністю забезпечила ефективне і швидке ухвалення всіх необхідних для безпеки команди і безпечного відновлення роботи.
Великою підтримкою для бізнесу також стали наші партнери. Ми неймовірно вдячні їм за розуміння, стресостійкість, відданість і готовність далі працювати попри будь-які перешкоди. Усі вони теж доволі швидко відновили роботу, і ми змогли продовжити нашу співпрацю.
Також не можу не поділитися спостереженням: оскільки ми працюємо напряму з кінцевим користувачем, нас дуже тішить і надихає, що сьогодні, у надзвичайно складні часи для всієї країни, попри всі загрози українці не втрачають віри у майбутнє, прагнуть підтримувати, наскільки це можливо, звичне життя, налагоджують комфортний побут і турбуються про домашній затишок.
LDaily: Чи вдалося вам зберегти всю команду? З якими викликами ви зіткнулися під час війни? Як підтримуєте моральний дух своєї команди під час війни? Які підходи використовуєте, щоб зберегти їхню мотивацію та ефективність роботи в непередбачуваних умовах?
К. Білобловська: Ми із самого початку ухвалили принципове рішення: за жодних обставин не скорочувати команду. Водночас утратили декількох фахівців, які вирішили піти самі. Це були особисті обставини: хтось виїжджав за кордон і вирішив починати нову сторінку життя, хтось перевівся працювати в інші офіси компанії.
Коли почалася повномасштабна війна, одним із найбільших викликів для нас було впоратися з емоційною реакцією на ситуацію та підтримати моральний дух команди в умовах невизначеності й непередбачуваності характеру подій, що розгорталися. Можливість говорити одне з одним відверто і скільки необхідно, забезпечення тих людей у команді, хто вже був морально і фізично готовий, зрозумілими й позитивно рутинними робочими завданнями допомогло усім, так би мовити, відчути землю під ногами, стабілізуватися, побачити перспективу й знайти в собі сили рухатися далі попри все.
Наступним складним періодом стали обстріли енергетичної інфраструктури — знову багато невизначеності, необхідність пошуку нових рішень… Однак наша гнучкість й адаптованість, які ми відпрацювали ще під час пандемії, і в цій ситуації дали змогу знайти ефективні рішення, підлаштувати операційні процеси під складні реалії. Команда отримала фінансову підтримку від компанії, були забезпечені умови для роботи, а також обігріву під час відключень електроенергії та у разі проблем із опаленням.
Однак війна триває, а отже, моральна втомленість і виснаженість людей від перебування у постійному стресі накопичуються й далі. Протистояти стресам допомагають колосальна взаємопідтримка одне одного в локальній команді, підтримка з боку лідерського тіму, а також від колег компанії з усього світу. Лояльність компанії до ситуації в Україні, гнучкість щодо того, як і в яких умовах працює локальний офіс, — є виявом великої людяності всупереч стереотипу, нібито бізнес — це завжди тільки про гроші, а люди на другому плані.
LDaily: Чи можете розповісти про нещодавні проєкти або ж ініціативи, в яких брала участь «Електролюкс» в Україні?
К. Білобловська: У партнерстві з благодійним фондом «Клуб Добродіїв» просто зараз надаємо таку необхідну підтримку дітям із Херсонщини: базові набори одягу, продуктів харчування. Також на передані фонду кошти взимку для 2 000 дітей було замовлено теплі пакунки (спальник, грілка й шапка). Ці пакунки поїхали в сім’ї переселенців у Запорізьку та Харківську області.
На початку повномасштабної війни спільно з Червоним Хрестом ми передали 300 пральних машин для модульних містечок, куди розселяли внутрішньо переміщених осіб, в Івано-Франківській, Львівській, Чернівецькій та Закарпатській областях.