Повернутися на сайт
graf jozef

У нас працюють професіонали, які забезпечені достойною заробітною платою та зручними умовами праці

Зміст

06.04.2020 (№ LDaily #9)

У нас працюють професіонали, які забезпечені достойною заробітною платою та зручними умовами праці

Йозеф Граф, генеральний директор ТОВ «Порше Україна», розповів про останні тренди розвитку автомобільного бізнесу, його перспективи, а також про особливості галузі в Європі й Україні.

: Чи могли б Ви проаналізувати ринок нових легкових та комерційних транспортних засобів? Які позиції вашого бренду?

Й. Граф: Розвиток ринку був досить низький 2018 року. Не було якихось суттєвих змін порівняно з 2017-м, однак ми перебували в непоганому становищі, адже наші бренди мали високі показники. Таким чином, ми отримали додаткову частку ринку. Тобто до кінця 2018-го досягли майже 12 % частки ринку в сегменті легкових автомобілів і 11 % у сегменті легких комерційних автомобілів.

: Як змінилася частка на ринку за 11 років?

Й. Граф: Частка значно зросла, але, на жаль, сам ринок упав. Коли ми починали свій бізнес 2008 року, на ринку було реалізовано понад 600 тис. нових легкових автомобілів. Потім сталася перша криза, фінансова криза, революція, війна… Таким чином, ринок почав падати, і найбільший спад стався 2015 року – загалом 46000 автомобілів, однак нині цей показник перебуває на рівні 80000. Це вказує на те, що ми маємо певний потенціал для зростання.

: Відомо, що у Вашому холдингу представлені різні бренди. Які з них користуються найбільшим попитом?

Й. Граф: Загалом, ми говоримо Porsche, але не всі бренди Групи представлені в Україні. Ми зосереджені на легкових автомобілях Volkswagen, Audi, SEAT і на комерційних автомобілях Volkswagen. Тут ідеться про різні сегменти. Якщо Audi є виразно преміальним брендом і найбільш продавані моделі – це Audi Q7 та Q8, то Volkswagen більше об’ємоутворюючий бренд із широкою модельною лінійкою, починаючи з хетчбеку Volkswagen Polo і закінчуючи Touareg. Бренд SEAT орієнтується на соціально активний сегмент, а отже, на вужчу аудиторію.

: Отже, попит є, водночас частка на ринку невелика?

Й. Граф: Так, частка на ринку невелика.

: Ми знаємо, що Європа відмовляється від дизельних двигунів. Як Ви вважаєте, коли Україна буде готова зробити те саме?

Й. Граф: Це хороше запитання. Нині ми не бачимо значних зрушень у цьому напрямку, але загалом очікуємо, що Україна з певною затримкою слідуватиме за міжнародними і європейськими тенденціями. Відмічу, що є гарне стимулювання ринку електричних автомобілів. Отже, він повинен значно зрости в найближчі кілька років, оскільки екологічна свідомість українського соціуму стає більш чутливою. Це також може спричинити певний мікс типів двигунів. Ці тенденції цілком зрозумілі, але ми не бачимо різкого скорочення попиту. У Європі це явище розвивається по-іншому.

: В Україні не так багато місць, де можна зарядити електромобіль, і це незручно. Чимало людей мріє про керування електричним автомобілем, оскільки турбуються про довкілля, також це дешевше, адже не доведеться витрачати стільки грошей на газ.

Й. Граф: Я сказав би, що екологічні умови, зокрема, інфраструктура зарядки, розвиваються досить активно навіть порівняно з Європою. Звичайно, сам розвиток зосереджено в основному в Європі  у, , , там об’єднуються декілька великих виробників, наприклад, преміум-брендів. Вони інвестують у високовольтні зарядні станції й мережі по всій Європі, що дає змогу подорожувати на значні відстані без потреби шукати точки підзарядки. В Україні теж є такі місця, де можна підзарядити автомобіль, але їх дещо менше. Ринок очікує відповідного розвитку й готується до цього.

: Чи не вплине це на інші моделі, якщо Ви запустите на ринок нові електромобілі? Чи не вбиватиме це попит на моделі, які були затребувані раніше?

Й. Граф: Гадаю, що не вплине. Це лише питання попиту. Коли ринок і споживачі вимагають такого типу двигунів, ми переходимо з одного варіанту двигуна на інший.

: Отже, Ви гнучкі, щоб задовольнити попит споживачів?

Й. Граф: Переважно так. Гадаю, це не кінець або, принаймні, не різка  відмова від двигунів з традиційними видами палива. Важливо, щоб були доступні всі типи двигунів, але ми вважаємо, що в довгостроковій перспективі електричні домінуватимуть.

: Як формується цінова політика для автомобілів?

Й. Граф: Головним фактором є ціна на виробництво автомобілів. Звичайно, за цим стоїть калькуляція- це базова ціна виробника й позиціонування на ринку. Розрахунок здійснюється за основними параметрами на ринку. Ми маємо справу з митницями та акцизами, до кінцевої споживчої ціни необхідно додати ПДВ. Ми також орієнтуємося на основних конкурентів, аналізуємо особливості їхньої модельної лінійки. Ми дивимося на їхнє ціноутворення й намагаємося відповідати вимогам ринку. Це єдиний підхід для будь-якого ринку, а він не є специфічним і в Україні. Нарешті, я бачу, що цінова політика  автомобілів в Україні цілком зрівнялася з Європою й уже не має суттєвих відмінностей.

: Ви також орієнтовані на потенціал ринку споживачів, які купують ці автомобілі. Ви пропонуєте якусь модель і очікуєте, що ринок її прийме, споживачі зможуть дозволити собі цю модель, що ціна видається їм помірною. Проте якщо очікування не справджуються, чи вносите Ви зміни до стратегії ціноутворення? Якщо бачите, що ринок не готовий придбати автомобіль за пропоновану ціну, чи змінюєте її?

Й. Граф: Це постійний процес оцінки рентабельності, цінової політики та попиту на ринку. Це безперервний процес. Проте гнучкість у цьому випадку певною мірою обмежена, тому що ви маєте гарантувати виробництво й продаж автомобілів. Я маю на увазі, що це дуже логічний ринковий механізм. Коли ми говорили про розвиток автомобільного ринку на початку, то він був на рівні 600 тис. нових автомобілів десь років 10-11 тому. Таким чином, ринок міг дозволити собі таку кількість автомобілів, а тепер він перебуває на рівні 80000 автомобілів тільки через утрату купівельної спроможності та, можливо, через утрату фінансових можливостей або досить дорогу вартість кредитування. Це просто не працює. Це означає, що  ми повинні бути постійно гнучкими. Якщо ми бачимо, що конкуренти починають якусь цінову акцію, ми повинні також продумати відповідну стратегію.

: Це Ваш четвертий рік на посаді генерального директора «Порше Україна». Що Ви досягли за цей період?

Й. Граф: Я проживаю в Україні з дружиною, і ми маємо чудове приватне життя, і це вражаюче. А щодо професійної діяльності, то нам вдалося принаймні стабілізувати наші позиції на ринку впродовж цього періоду. У нас було чимало складних ситуацій, таких як події на Донбасі або втрата Криму, революція… Ми впевнено витримали ці важкі періоди, що є значним досягненням, і завжди виходили на прибуток. І, відповідно, забезпечували стабільні внески в державний бюджет.

: Чи можете Ви назвати це «кризовим управлінням»?

Й. Граф: Кризове управління – це частина бізнесу. Ми постійно моніторимо події у країні. Нещодавно, в листопаді минулого року, було оголошено воєнний стан, а це кризова ситуація для бізнесу, однак ми маємо працювати в таких умовах. Повинні бути розроблені чіткі заходи щодо захисту власності компанії, вашого персоналу та ваших ділових партнерів.

: Ви перебуваєте в топ-33 кращих менеджерів 2018 року. Не могли б поділитися з нашими читачами своєю формулою успіху? Які Ваші сильні сторони, на чому базується успіх Вашого лідерства?

Й. Граф: Незважаючи на будь-яку позицію в рейтингу, я маю нагадати кілька аспектів, які дають змогу досягти успіху на цій конкретній позиції. Перший – це бути частиною, членом великої команди. Ми належимо до «Porsche Holding», розташованому в Зальцбурзі, що в Австрії. Отже, ми дуже велика й потужна система. Ми представляємо надійний і успішний бізнес, який належить материнській компанії і який ми тут розвиваємо. Існує чимало особливостей ринку, але основна бізнес-модель однакова в усіх країнах, в яких ми працюємо. Це міжнародні аспекти. А якщо локально, то нам пощастило мати дуже хорошу й добре мотивовану команду, яка підтримує цей постійний процес менеджменту, щоб зберегти бізнес стабільним і успішним. Я думаю, що це один із ключових факторів – мати дуже хорошу місцеву команду. Щодо мене особисто — немає нічого, що конкретно я роблю по-іншому: хтось інший зробив би це так само. Зазначу одну особливість – я відданий країні. Я відданий місту. Я відданий компанії та команді тут. Я є частиною цієї гри, частиною цього бізнесу. Я працюю на цій посаді вже чотири роки, але загалом працюю в Україні – у Києві – уже 11 років. Раніше займався банківським бізнесом Групи, і ще тоді, понад десять років тому, я закохався в країну, у ментальність народу, в людей. Тут справді дуже мотивовує працювати.

: Які завдання Ви ставите на 2019 рік? Чи є в холдингу плани щодо інвестицій в Україну?

Й. Граф: Одне з головних завдань – ми плануємо вивести на ринок Audi e-tron, який є повністю електричним автомобілем. Перший повністю електричний автомобіль, який ми плануємо імпортувати, і це прекрасний автомобіль. Це одна з головних подій для Audi, також у нас з’являться нові Audi A6 і Audi Q3. Вони є існуючими моделями, але в новій формі, у новій версії. У Volkswagen ми запускаємо моделі кросоверів. Це T-Roc і T-Cross. Далі, ми плануємо оновити модель Passat і представити новий Golf, але вже наступного покоління, восьмого. Отже, це досить важливі події для бренду, і це важливо для ринку.

: Які нові тенденції Ви можете виділити на українському авторинку за 2018 рік? Як вони вплинули на легалізацію автомобілів з Європи? Як розвиток сегменту електромобілів і гібридів впливає на бізнес?

Й. Граф: Насамперед давайте поговоримо про автомобілі з  Європи. Ми вважаємо дуже позитивним кроком на шляху до розвитку, що Верховна Рада нарешті знайшла законодавче рішення для цих автомобілів, тому що досі був практично безлад. Однак уже знайдено вихід. Вони запропонували певні рішення, які повинні бути реалізовані. Це дуже добре. Це забезпечує безпеку ринку, споживачам і, я б сказав, державі загалом. Це чудово для безпеки дорожнього руху, для контролю швидкості руху або аварій, страхових випадків. Усе зазначене є частиною європейського планування. З одного боку, ці норми дуже сприятливо впливають на новий автомобільний ринок, оскільки акцизні ставки на імпорт нових автомобілів були значно зменшені, особливо автомобілів з більшим об’ємом двигуна. Двигуни з об’ємом від 2,5- літра стали значно дешевшими. Це також захищає ринок від імпорту  вживаних автомобілів. З іншого боку, ми очікуємо, що ринок вживаних автівок зросте на основі їх легалізації й застосування нових норм. Це не найгірша ситуація для споживачів, оскільки вони зможуть розраховувати на можливість імпортувати деякі вживані автомобілі з Європи або США. Що стосується впливу на ринок нових автомобілів, ми маємо оцінювати співвідношення між імпортом вживаних і нових автомобілів  і  правильно реагувати. Це стосується правил щодо зазначеного європлану: вплив електричних автомобілів і гібридних автомобілів, про які ми говорили раніше. Гадаю, електромобілі будуть запущені в найближчому майбутньому не тільки в Audi. У нас уже є кілька постачальників, тому ми плануємо подвоїти обсяг. Це наш перший крок у правильному напрямку, і я думаю, що це вагомий внесок в  розвиток автомобільного ринку. Ми плануємо замінити дизельні двигуни на електричні. Стосовно гібридного двигуна, я не дуже впевнений. Популярність гібридних двигунів  ніколи не була справді високою, особливо на українському ринку. Гібрид – немов  міст між дизельними і бензиновими двигунами та електричними автомобілями. І це дорого.

: Як розвиток сегменту електромобілів і гібридів впливає на бізнес? Які нові тенденції можна виділити на українському авторинку?

Й. Граф: Це переважно те, що я вже казав. По-перше, ми маємо вивести на ринок електричний автомобіль. Це триватиме деякий час. В решті решт, це залежить від рівня законодавчої підтримки  та зовнішніх факторів. Законодавство вже надає хорошу підтримку для такого типу автомобілів. Ми маємо приклад скандинавських країн, у яких існує суттєва підтримка для розвитку електромобілів. По-друге, як я згадував раніше, ми очікуємо, що ринок імпорту вживаних автомобілів стане сильнішим. Ринок вживаних автомобілів досить великий. Щорічно налічується 500000 одиниць, які продаються переважно на приватних основах і без будь-яких гарантій. Це досить поширений бізнес, але доволі ризикований для споживачів. Коли ви купуєте автомобіль у приватної особи, ви платите гроші, однак автомобіль може вийти із ладу, й у вас не буде ні автомобіля, ні грошей. Це непрофесійно. Ми очікуємо певного розвитку в напрямку більш професійної реалізації вживаних автомобілів. У нас уже є автомобільний бренд, який називається Das WeltAuto, він також представлений в Україні. Ми продаємо вживані автомобілі з гарантією. Ми гарантуємо, що наші автівки в хорошому стані й придатні до експлуатації. Я вважаю, що такий вид бізнесу має розвиватися і стати популярнішим.

: Які інноваційні рішення Ваші бренди пропонують або готуються запропонувати споживачам?

Й. Граф: Я просто хотів би дати коротку інформацію про це. Ми досить активно розвиваємо системи безпеки водія, але це не є особливістю тільки нашого бренду. Це ринкова тенденція. Що стосується автономного водіння, ця тенденція вже існує, але поки що не дозволена на законодавчому рівні. У США це зараз на рівні експерименту, тому ми очікуємо на  розвиток  цієї тенденції. Ми пишаємося тим, що займаємо лідируючі позиції  з безпеки наших автомобілів. Автомобілі тепер мають системи розпізнавання різноманітних перешкод, пішоходів і здатність реагування на них. Якщо машина не реагує, вона може подати звуковий сигнал. Ми робимо акцент на асистентах безпеки та системах допомоги водіям.

: Як Ви вирішуєте проблему відсутності кваліфікованих кадрів, якщо ще й урахувати відтік персоналу на ринки ЄС?

Й. Граф: По правді кажучи, ми не маємо цієї проблеми в компанії. Я розумію, що ринок і країна взагалі стикаються з такою проблемою, але ми – ні. Ми працюємо з професіоналами. Ми пропонуємо привабливі умови для наших співробітників, такі як гарна заробітна платня та зручні умови праці. Ми сформували ефективну кадрову політику в процесі підбору персоналу й підтримуємо командний розвиток, орієнтований на довгострокове співробітництво й тривале партнерство.

: Які ризики Ваша компанія вважає найбільшими в Україні? Від чого підприємство має захищатися?

Й. Граф: Насамперед, це постійні неочікувані зміни чи політичні події, які ми не можемо передбачити, такі як запровадження воєнного стану минулого року, або ж ситуація на Донбасі. Це нестабільність. А нестабільність завжди створює труднощі для компаній. Це вимагає постійного моніторингу кризових ситуацій залежно від події. Отже, ця непередбачуваність і нестабільність – найбільші виклики.

: Як Ви управляєте ризиками і які вживаєте заходи, щоб мінімізувати їх?

Й. Граф: Перш за все, ми постійно моніторимо події й намагаємося дотримуватися правил корпоративної поведінки й законодавчих норм та бути готовими до будь-яких кризових явищ. Це пов’язано із дотриманням норм комплаєнсу (кодекс поведінки компанії), тому ми забезпечуємо постійне навчання для наших співробітників, а також для ділових партнерів, щоб вони не стикалися з серйозними правовими питаннями. Ми не можемо повністю уникнути проблем, але якщо вони вже виникають,   реагуємо на кожну таку ситуацію окремо, приділяємо особливу увагу дотриманню внутрішніх і зовнішніх норм, і це найефективніший засіб.

: Чи виникають у Вас непорозуміння з владою в нашій країні? Я маю на увазі ризики від неї для вашого бізнесу.

Й. Граф: Ні, у нас немає непорозумінь із владою.

: Отже, це стабільна ситуація. Ви займаєтеся бізнесом і стикаєтеся лише з ризиками на ринку.

Й. Граф: Ми маємо справу зі структурою, яка існує в країні,  взаємодіємо з діловими партнерами, із суспільством і повинні враховувати соціальні аспекти. Вони є різними в будь-якій країні, і ми маємо працювати в цих умовах. Я не думаю, що це проблема, лише той факт, що ця схема відрізняється, тому ми повинні дотримуватися, ми повинні працювати з нею. Я не вважаю такі речі критичними. Вони можуть бути складними, але не критичними, не суттєвими для бізнесу. Досить справедливо прийняти правила та ментальність країни. Ми маємо з цим працювати. Це наше середовище. Я тут не для того, щоб змінити його. Я іноземець. Я не розумію мови, тому не можу нічого змінити. Я повинен прийняти все, як є. Це працює досить добре. Звичайно, я маю усвідомлювати, що є проблеми з корупцією, бюрократією. Ми не маємо справи з цим, і наші ділові партнери та влада мають розуміти, що ми не пов’язані з такими речами. Якщо у вас є чітка політика, про яку ви відкрито заявляєте, ви не матимете проблем із такими речами.

Prev Next