Артем Бєлєнков про те, чому не варто будувати довгострокову стратегію розвитку компанії.
Україна знають, як аграрну країну. І той момент, що сільське господарство не має обмежень у перспективах розвитку ні у кого не викликає сумнівів – ні в Україні, ні за кордоном. Молоді, амбітні та азартні бізнесмени це відчувають просто кожною своєю клітинкою і, звичайно ж, не можуть не скористатися. Саме таким і є Артем Бєлєнков, засновник аграрної консалтингової компанії SmartFarming, який впевнений у тому, що сільське господарство не просто найперспективніше, але ще і вкрай гостро потребує впровадження інновацій.
LDaily: Розкажіть, звідки взялося бажання створити SmartFarming – консалтингову компанію на аграрному ринку? Чи змогли Ви досягти бажаних результатів?
А. Бєлєнков: У 2012 році, коли я вирішив створити аграрну консалтингову компанію SmartFarming, у мене ще не до кінця не сформувалося розуміння проблем аграрного ринку. Але я був упевнений, що у нього є великий потенціал. Перші мої угоди з майбутніми клієнтами (агрокомпаніями, агрохолдингами) показали, що у них досить часто відсутні інструменти для управління своїм бізнесом, а також на гідному рівні не проходить облік договорів оренди землі з пайовиками, що необхідно для управління земельним банком. Це спонукало мене розвивати себе і свою компанію у цьому напрямі. На сьогоднішній день аудит земельного банку є нашим основним полем роботи. Паралельно ми допомагаємо агрокомпаніям впроваджувати у свою роботу інновації.
Хочу зазначити, що конкурентів на цьому ринку у нас небагато, що дуже позитивно вплинуло на нашу роботу. Наприклад, з 2014 по 2015 рік у нас відчутно зріс оборот компанії – на 400%, а в 2016 – ще на 100%. Ми розраховуємо, що в 2017 році у нас будуть такі ж гарні результати, і обороти зростуть ще на 200%.
LDaily: У яких ще напрямках працює компанія, крім обліку земельного банку?
А. Бєлєнков: У нашій компанії SmartFarming зараз кілька напрямків, в яких ми розвиваємося. На даний момент одним з основних наших завдань є впровадження точного землеробства, для якого ми проводимо глибокий аналіз відповідно до вимоги нашого клієнта. Точне землеробство неможливо провести без системи управління земельним банком. Тому що кожен агробізнесмен має володіти інформацією про стан його ділянок і полів. Це демонструє, наскільки залежні між собою напрямки нашої роботи.
Також ми допомагаємо нашим клієнтам розумно підходити до покупки необхідної техніки. Нам часто доводиться стикатися з тим, що купується багато дорогої техніки, якої ніхто не знає, як користуватися. Якщо акумулювати грошові кошти всіх подібних покупок, то ми отримаємо колосальну суму в розмірі мільйона гривень або доларів. Тому наше завдання – максимально зменшувати бюджет безглуздих покупок. Натомість
ми пропонуємо нашим клієнтам зробити їх бізнес більш сучасним, завдяки впровадженим новітнім технологіям. Наприклад, супутниковий моніторинг, GPS-моніторинг, використання дронів для спостереження за станом полів. Це дуже допомагає звернути увагу на свої помилки, змінити процес роботи
LDaily: Як ви проводите аудит земельного банку?
А. Бєлєнков: Управління земельним банком – важливий момент у розвитку аграрного бізнесу. Потенційним інвесторам ми надаємо інформацію про площу ділянки, інформацію щодо обміну земельними ділянками. Таким чином клієнт отримує повну аналітику за договірними відносинами з пайовиками. Тут ми також пропонуємо врегулювати ділові відносини між агрокомпаніями і пайовиками, з якими потрібно вміти працювати. Це важливо для великих агрохолдингів, які обробляють кілька сот тисяч гектарів. Паралельно ми проводимо аудит комерційної діяльності. Якщо підприємства проводять закупівлі товарів, продажу продукту, то ми аналізуємо, наскільки ці компанії прозоро працюють, як вони вибудовують свій сash flow. Наприклад, у підприємства на 10 тисяч гектарів ми провели аудит з продажу продукції. В результаті у нас вийшло, що 10 млн гривень -складати прямий збиток за рахунок продажу товару за ніжериночним цінами, плюс 10 млн гривень – це збиток за рахунок неефективної продажу в термін.
LDaily: Вашій компанії часто доводиться співпрацювати з іноземними партнерами? З ким легше вести переговори – з українцями чи іноземцями?
А. Бєлєнков: На сьогоднішній день серед наших клієнтів не так багато зарубіжних представників. Але з ними однозначно ліпше співпрацювати. Іноземним партнерам ми можемо продавати продукт у рази дорожче, тому що вони розуміють його цінність. Українські клієнти в будь-якому випадку починають торгуватися, збивати ціну.
Що ж стосується партнерства з українцями, то тут дуже позначається наш менталітет. В Україні назвати когось своїм бізнес-партнером – найпростіше, що можна зробити. Ця фраза для багатьох не несе якоїсь цінності та відповідальності за свої вчинки. За три роки існування ми підписали 30 договорів. І зараз ми вибрали для себе самих надійних партнерів. Наша мета – знайти покупця і запропонувати йому продукт. Мета нашого партнера – надати цей продукт. Але якщо він не виконує умови договору, то в таких випадках може постраждати не тільки клієнт, а й ми, так як це наш партнер. Такі непередбачені ситуації змушують нас переглянути можливість співпраці з ненадійним партнером, а також надати знижку клієнту, що призводить до незапланованих витрат.
Для нас взаємодія з клієнтами та зворотний зв’язок від них – це ключовий фактор. Для нас вкрай важливо продовжувати ефективну співпрацю з нашими клієнтами. Це продуктивніше, ніж вибудовувати відносини з новими. Ми намагаємося з ними працювати і підтримувати відносини, навіть якщо партнери ведуть себе не дуже коректно. Тому що найближчим часом на ринку консалтингу перемагатимуть ті, у кого більше зворотного зв’язку, хто більш мобільний і гнучкий, щоб підлаштовуватися під вимоги клієнтів і зміни. На такі компанії завжди буде попит
LDaily: За кілька років існування робота вашої компанії, чи змінилися тенденції ведення бізнесу на ринку аграрного консалтингу?
А. Бєлєнков: Зміни на аграрному ринку України дуже відчутні. Особливо це стосується галузі впровадження інновацій. Якщо буквально кілька років тому на ринку працювало правило «перший прийшов до клієнта зі своїм продуктом – перший продав», то зараз вони змінилися. Консалтингові компанії повинні довести потенційному покупцеві, що вони і їх продукт краще, ніж у конкурентів. Але тут є свої підводні камені. Щоб отримати відгуки про той чи інший інноваційний продукт, необхідний час, сезон, за яке він зможе показати результат. Але не всі готові чекати.
LDaily: Незважаючи на нестабільну ситуацію в країні, ви як керівник будуєте довгострокову стратегію розвитку компанії?
А. Бєлєнков: Я починав писати стратегію розвитку. Але кожен раз мені доводилося її переписувати, бо світ швидко розвивається, з’являються нові технології, які стають необхідними в аграрному бізнесі. Зараз я розумію, що будувати плани більше, ніж на три роки, не має сенсу. На цей період необхідно ставити собі цілі на ринку. Тому для мене і моєї команди пріоритетним є визначення ключових завдань і коригування їх за потребою.
LDaily: За кілька років існування робота вашої компанії, чи змінилися тенденції ведення бізнесу на ринку аграрного консалтингу?
А. Бєлєнков: Зміни на аграрному ринку України дуже відчутні. Особливо це стосується галузі впровадження інновацій. Якщо буквально кілька років тому на ринку працювало правило «перший прийшов до клієнта зі своїм продуктом – перший продав», то зараз вони змінилися. Консалтингові компанії повинні довести потенційному покупцеві, що вони і їх продукт краще, ніж у конкурентів. Але тут є свої підводні камені. Щоб отримати відгуки про той чи інший інноваційний продукт, необхідний час, сезон, за яке він зможе показати результат. Але не всі готові чекати.
LDaily: Незважаючи на нестабільну ситуацію в країні, ви як керівник будуєте довгострокову стратегію розвитку компанії?
А. Бєлєнков: Я починав писати стратегію розвитку. Але кожен раз мені доводилося її переписувати, бо світ швидко розвивається, з’являються нові технології, які стають необхідними в аграрному бізнесі. Зараз я розумію, що будувати плани більше, ніж на три роки, не має сенсу. На цей період необхідно ставити собі цілі на ринку. Тому для мене і моєї команди пріоритетним є визначення ключових завдань і коригування їх за потребою.
LDaily: Для роботи на ринку аграрного консалтингу необхідний досвід і розуміння тонкощів цього сегмента. У Вашої компанії попит більше на досвідчених співробітників?
А. Бєлєнков: Мені подобається працювати з молодими людьми, тому що вони вміють швидко підлаштовуватися під інновації, і завжди в курсі того, що відбувається. Також їх простіше розвивати, вони лояльніші, ніж досвідчені колеги. Щоб залучати молодих людей працювати в аграрному напрямку, ми прописали мотиваційну політику компанії, яку закріпили в меморандумі. Тобто кожен співробітник може отримати 10% від зарплати на навчання у відповідній сфері, 20% від зарплати надається, як подарунок на день народження, є можливість відпочити тиждень в санаторії. Також
ми даємо можливість отримувати нові знання, у нас є власна корпоративна бібліотека, до якої має доступ кожен співробітник. І, звичайно ж, відпочинок
У нас є чотири річних корпоративи, походи в кіно, а також бонуси від продажів. Завдяки цьому в нашій компанії відсутнє таке явище, як зміна кадрів. За весь час роботи компанії нас залишили лише 5 людей.
Читайте також: Аграрний консалтинг: на які компанії найближчим часом буде попит?