Розмова з першим заступником директора дочірнього підприємства «УКРАВТОГАЗ» НАК «Нафтогаз України» Володимиром Бичковим про необхідність реформування ринку метану як моторного пального
На які показники розраховує керівництво компанії «УКРАВТОГАЗ» після реструктуризації компанії та реформування ринку стисненого газу в якості моторного пального? Що вже зроблено, а що ще належить зробити? Як амбітні українські менеджери беруться до справи і якими зусиллями вони досягають цілей? Серйозний діалог із серйозною людиною. Володимир Бичков як перший заступник директора «УКРАВТОГАЗ» не скаржиться на складнощі, а сприймає їх із посмішкою, запевняючи, що Україна варта кращого.
LDaily: Володимире, охарактеризуйте стан ринку стисненого природного газу в якості моторного пального в Україні.
В. Бичков: У загальному розумінні ринок стагнує, причому дуже давно, і наша команда прийшла в «УКРАВТОГАЗ» якраз з метою змінити ситуацію. Падіння ринку стисненого природного газу (СПГ) України як моторного палива відбувається через вихід з ладу старого автотранспорту і відсутність у клієнтів можливості переобладнання автомобілів, а також – можливості придбання нового автотранспорту, працюючого на СПГ, відсутність єдиної послідовної державної політики щодо «екологізації» економіки, як наслідок – відсутність належного правового та економічного механізмів, які б стимулювали розвиток екологічно безпечних технологій та використання автотранспорту на СПГ на відміну від більшості розвинених країн світу та ЄС.
Наша команда очолила «УКРАВТОГАЗ» нещодавно. Нашою метою є принципово нові підходи та методи управління і розвитку підприємства державного сектору. Ми сподіваємося переконати органи місцевого самоврядування у тому, що заправляти комунальний транспорт метаном – це не тільки запровадження використання екологічно чистого пального, а й економічно ефективне рішення . Одним із ключових моментів, є включення транспорту на СПГ до тендерів, щодо закупівлі комунального транспорту на газу.
Водночас, ми старанно працюємо над ребрендінгом «УКРАВТОГАЗ», що покликаний забезпечити хорошу впізнаваність, позитивне емоційне сприйняття, доброзичливе ставлення серед постійних і нових клієнтів.
Також найближчим часом нами заплановане проведення переоснащення та реконструкції заправок. Зараз усі наші ініціативи перебувають на узгодженні у НАК «Нафтогазі»і до кінця року, я впевнений, ми розвернемо спадаючий тренд ринку у протилежний бік.
LDaily: Розкажіть про стратегічні напрями діяльності компанії «Укравтогаз».
В. Бичков: Стратегічних напрямків кілька:
LDaily: А як у Європі розвинений ринок метану в якості моторного пального?
В. Бичков: У країнах Європи запроваджена на законодавчому рівні політика екологізації. Там розуміють важливість збереження навколишнього природного середовища та економічні переваги переходу міського транспорту на метан. Нещодавно влада Берліну з метою максимального зменшення викидів вуглекислого газу в міському господарстві прийняла рішення щодо переведення міських автобусів на використання стисненого природного газу. Очевидно, що запровадження використання транспорту на СПГ у міському господарстві суттєво економить кошти, та сприяє реалізації всесвітньої діяльності із захисту навколишнього середовища.
Ось цих двох показників досить для того, щоб саме цей вид газу розвивати і переводити на нього міський транспорт.
LDaily: У чому ж його переваги?
В. Бичков: Метан – найбезпечніший та екологічно чистий вид пального. Його використання в якості моторного пального має значні переваги порівняно з бензиновим і дизельним паливом. Зокрема метан:
І зважаючи на все це, у багатьох країнах світу застосовуються заходи стимулювання з боку держави для власників та користувачів транспортних засобів, працюючих на СПГ, незалежно від їх форми власності, відповідно до директиви 2014/94/EU3 (про мінімальну інфраструктуру для розвитку чистих видів пального) та 2009/33/EC 4 (щодо покращення екологічних характеристик автомобілів). А у свою чергу світовий досвід розвинутих країн, а саме – Італії, Німеччини, Франції, Китаю тощо та країн, що розвиваються (Аргентини, Індії, Бразилії), демонструє перспективність використання СПГ як найбільш дешевого та екологічного палива серед усіх вуглеводневих моторних палив. В країнах Європи за останні 5 років автопарк на СПГ зріс майже втричі.
LDaily: Яких заходів потребує Україна, щоб дорости до європейського рівня?
В. Бичков: На мій погляд, перш за все, необхідна послідовна та ефективна робота, в тому числі – на державному рівні, направлена на донесення до більшого кола споживачів інформації стосовно ефективності використання у своїй діяльності транспорту на СПГ.
По-друге, І НАЙГОЛОВНІШЕ, необхідна інтеграція європейського досвіду щодо переходу транспорту на метан та конкретні заходи з боку держави із стимулювання використання підприємствами транспорту на СПГ, тобто – на метані.
Я впевнений, у разі проведення цих двох заходів, Україна вже в найближчі три роки зможе досягти рівня країн Європи щодо кількості транспорту, що використовує СПГ.
Якщо прикласти достатньо зусиль – а це динамічна та інтенсивна робота, до якої ми готові, ми досягнемо значних результатів за короткий період.
Однак, наша робота дуже обмежена застарілою бюрократичною системою. На прикладі, нашої компанії: нерухомість належить державі в особі Міненерговугілля, ФДМ нас теж контролює, законодавча база у багатьох питаннях ще радянська. І саме таких моментів дуже багато, що сильно гальмує процес реалізації запровадження використання транспорту на СПГ. Саме це і є найважчим.
LDaily: Що є найскладнішим у вашій роботі зараз?
В. Бичков: Найскладнішими я можу назвати два моменти: перший – це робота з держструктурами, а другий – зневірені люди, які не виявляють бажання працювати ефективно, в команді, проявляти ініціативу, працювати над втіленням ідей або навіть подавати їх. У людей мізерні зарплати і переконати їх у тому, що ми реконструюємо систему і вийдемо на принципово новий рівень управління, прибутковості а згодом забезпечимо робочими місцями та гідною зарплатою, це не просто важко, а майже неможливо без наявних результатів. Але нам це вдається, можливо, повільніше, ніж хотілось би, але процес триває.
Також хочеться додати, що зменшення кількості автотранспорту, що працюює на СПГ, відбувається в тому числі через підвищення ціни на природний газ в Україні та повну відсутність вітчизняного виробництва і імпорту автотранспорту, що працює на СПГ.
LDaiy: Розкажіть про інвестиційні програми «УКРАВТОГАЗу»?
В. Бичков:У нас вона не одна. А саме:
Окремими пунктом можна назвати – реорганізацію діяльності нерентабельних станцій.
LDaily: Тобто йдеться не лише про технічне переоснащення заправок? Ви на повну силу підключили ще й маркетинг?
В. Бичков: Так, у нашому випадку потрібен агресивний вихід з новою програмою на ринок України, повноцінний и комплексний наступ. І лише так можна зрушити нашу ситуацію з місця. І ми вже маємо певні показники. Зокрема, я зі 100% упевненістю можу сказати, що буквально рік тому мало хто знав, що таке «УКРАВТОГАЗ». До речі, на метан можна перевести увесь комунальний транспорт, далекобійники, грузоперевізників, господарські підприємства, що використовують у своїй діяльності великогабаритний транспорт, тобто увесь соціальний транспорт можна перевести на метан.
Наразі тривають перемовини щодо підтримки всесвітньої політики екологізації міського транспорту, тобто переоснащення комунального транспорту на метан та укладання нашим підприємством багаторічних контрактів з Головами міських рад. Звичайно, в пріоритеті – місто Київ. Вважаю, що саме Київ має показати іншим містам країни на своєму прикладі ефективність впровадження використання транспорту на СПГ.
Як тільки ми досягнемо успіхів у перемовинах з міською владою Києва, бюджетом на наступний рік буде передбачено придбання 100-200 автобусів для перевезень пасажирів на СПГ, а це стане рушійною силою у роботі з іншими містами нашої країни. Наразі ми не бачимо істотних перепон, які могли б завадити нам реалізувати наші плани. Міська рада Києва розуміє важливість запровадження використання транспорту на СПГ у міському господарстві, що є не просто суттєвою економією коштів, а й підтримкою європейських цінностей щодо захисту навколишнього середовища. Ігнорування та бездіяльність в сфері екологізації призведе до значних репутаційних втрат з боку країни. Тому, міська рада Києва, так само як і наше підприємство, зацікавлена у реалізації нашої ініціативи..