Віталій Бойко, засновник компаній NAI Ukraine і Urban Experts, дав сприятливий прогноз українському ринку комерційної нерухомості і запевнив, що сьогодні є всі умови для виходу на ринок України міжнародних девелоперів.
За словами Віталія Бойка, 2018 рік буде переломним для ринку комерційної нерухомості. До якісних змін ринок підштовхне підвищена конкуренція. Так, наприклад, ринок торговельної нерухомості у поточному році поповниться новими великими об’єктами міжнародного класу, які веде NAI Ukraine, це – Ocean Mall, Blockbuster Mall, і перша черга Rive Gauche. Також засновник однієї з кращих консалтингових компаній в Україні спрогнозував більш високу активність локальних брендів, а з урахуванням визнання Віталія «Персоною року на ринку нерухомості» за версією EEA Project Awards 2017, у LDaily немає приводу в цьому сумніватися.
LDaily: Компанія NAI Ukraine, одна з кращих консалтингових компаній України, щороку випускає аналітичний звіт про стан всіх видів ринку нерухомості України. Які результати 2017 року, і чи варто нам очікувати позитивних змін у 2018 році?
В. Бойко: Після періоду глибокої кризи 2017 рік уперше показав значну активізацію попиту в кожному виді нерухомості. Якщо в 2016 році ми говорили про те, що ринок йде до одужання, то в 2017 році ринок так стрімко змінював показники, що до кінця року ми вже спостерігали дефіцит вільних приміщень.
LDaily: Ринок офісної нерухомості тривалий час залишався непривабливим для інвесторів. Чи варто очікувати одужання ринку в поточному році?
В. Бойко: В цьому році вперше з часів кризи 2008 року надлишок приміщень «пішов» з ринку. Більш того, попит на офісні приміщення продовжує зростати. Незабаром залишку якісних вільних площ, які сьогодні ще є на ринку, стане недостатньо для того, щоб задовольнити зростаючий інтерес до розширення і відкриття нових офісів.
Останні роки ознаменувалися дуже низьким введенням в експлуатацію офісних площ. Також, суттєво зросло і вийшло на докризовий рівень в 120-130 тис. кв. м / рік поглинання і, що важливо, за рахунок вітчизняних компаній, особливо в ІТ-сфері. Якщо в 2008 році 60-70 % ринку займали міжнародні компанії, то сьогодні набагато більший обсяг площ поглинений локальними бізнесами. Але в той же час,
в зв’язку з євроінтеграцією і позитивними економічними змінами в країні, увага міжнародного бізнесу до України також зростає, і незабаром і іноземним бізнесам буде потрібно більше офісних приміщень в Україні. Тому потреба в новому девелопменті офісів очевидна.
Частка вільних приміщень сьогодні знаходиться на рівні 13 %, і це показник здорового ринку. У 2017 році було поглинено 130-150 тис. кв. м офісних площ, і найближчим часом планується ввести в експлуатацію близько 40-50 тис. кв. м. Таким чином, прогнозується незадоволений попит, результатом якого стане неминуче збільшення ставок.
LDaily: Згідно з аналітичним звітом NAI Ukraine туристичні потоки в Україну продовжують зростати. Чи зробить це готельний бізнес більш привабливим для інвесторів?
В. Бойко: Так, сьогодні туристичні потоки в Україну продовжують зростати: за результатами 2017 року приплив туристів в Україну зріс на 11 %, а до Києва — на 22 % разом з ростом пасажиропотоку аеропортів. Це, відповідно, відбивається на попиті на готельні номери — заповнюваність в київських готелях за результатами 2017 року сягнула 50 %, поступово наближаючись до нормативних значень. Про дефіцит ще рано говорити, але ми вже бачимо передумови для зростання попиту і девелопменту — так, в 2017 році відкрилося кілька об’єктів 3-х і 4-х зірок під управлінням міжнародних операторів.
LDaily: Ви працюєте практично з усіма найкращими торговими центрами країни і є ексклюзивним брокером мережі мегамолів в Києві. Які прогнози для ринку торгової нерухомості України в найближчому майбутньому?
В. Бойко: Ринок торговельної нерухомості України зберіг інвестиційну привабливість протягом усього кризового періоду. Понад мільярд доларів щорічно інвестується в торгівельну нерухомість країни. Але все ж в минулому році введення в експлуатацію нових об’єктів був мінімальним. Після відкриття найбільшого ТРЦ країни Lavina Mall в грудні 2016 року настало затишшя. Але затишшя вельми тимчасове.
Наступний рік стане переломним для комерційної нерухомості столиці, та й країни в цілому. Якісна пропозиція торгових центрів стрімко збільшиться, що однозначно посилить конкуренцію і стане каталізатором змін на ринку. У 2018 році відкриються три об’єкти, з якими працює NAI Ukraine, — це Ocean Mall, Blockbuster Mall (девелопер — «Мандарин Плаза») і перша черга Rive Gauche (девелопер — «Іммошан Україна»).
Проект компанії «Іммошан Україна», одного з найбільших девелоперів Європи, високо підніме планку якості для локальних девелоперів.
Ocean Mall і Blockbuster Mall стануть наступними об’єктами мережі мегамолів, першим з яких став Lavina Mall. Ці ТРЦ — не просто унікальні для України, вони є безпрецедентними для Європи. Завдяки стратегічному розташуванню, сильної розважальної складової, продуманому тенант-міксу, новим для українського ринку брендам ці об’єкти завоюють монопольне право на головне місце шопінгу в столиці. І залишиться всього два варіанти розвитку подій для київських ТРЦ — поліпшити якість пропозиції до рівня, заданого новими торговим комплексами, або вийти з конкурентної боротьби.
Що стосується ритейлерів, то локальні бренди вже повернулися до активного розвитку. Більш того, в Україну виходять міжнародні ритейлери, які відкладали вихід на ринок країни в зв’язку з кризовою ситуацією. Результатом появи нових і зміцнення вже працюючих брендів стане збільшення попиту, яке, в свою чергу, дасть суттєвий поштовх для зростання девелопменту.
LDaily: Чи варто очікувати зростання девелопменту і в житловій нерухомості?
В. Бойко: У зв’язку з внутрішньою міграцією і відсутністю напрямків для приватного інвестування житлова нерухомість є найбільшим за обсягом інвестицій ринком і найпопулярнішим серед локальних девелоперів.
Українські девелоперські компанії наростили великі обсяги введення в експлуатацію житла. Проте існують стримуючі фактори для девелопмента нерухомості, серед яких – відсутність кредитування девелоперів, не кажучи вже про проектне кредитування. І, якщо будівництво житлової нерухомості може відбуватися і за рахунок населення, то будівництво комерційної нерухомості – лише за рахунок девелопера, що суттєво зменшує кількість компаній у цьому бізнесі. Саме тому ажіотажного попиту на землю поки не спостерігається.
Сьогодні існують сприятливі можливості для виходу міжнародних девелоперів і іноземних компаній на український ринок в сфері нерухомості, особливо, якщо у них є можливість отримати кредитування для роботи в Україні. Важливо «зловити» цей момент, поки ціни на землю не почали рости.
З поліпшенням економічної ситуації банківська сфера, яка пережила також кризу, буде одужувати і поступово повернеться до кредитування. Відповідно, розшириться коло компаній, які будуть займатися девелопментом, збільшиться попит на землю, і ціни почнуть зростати.
Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8