У той час як уряди країн здійснюють масштабні заходи в боротьбі з коронавірусом, компанії намагаються оперативно пристосовуватися до потреб своїх співробітників, сподівань споживачів і постачальників, вирішуючи при цьому свої фінансові та операційні проблеми. З кожною ураженою вірусом галуззю, функцією чи регіоном кількість потенційних змін, які слід ураховувати, може досягти загрозливих розмірів. Епідемія коронавірусу в світі може змінити цілі галузі — моделі поведінки компаній і споживачів. Перехід в онлайн може стати довготривалим трендом, як і переведення співробітників на віддалений режим роботи. Все це, звичайно ж, відіб’ється на компанії та її діяльності.
Далеко не всі готові до нових викликів і вже почали відчувати певні проблеми, з якими дуже важливо вчасно впоратися, щоб компанія вийшла з кризи переможцем. Так, важче довелося підприємствам, які не були готові працювати віддалено. У своєму звіті 2021 Global Human Capital Trends “The social enterprise in a world disrupted” «Делойт» навела дані за опитуванням діяльності бізнесу в умовах кризи. З результатів випливає, що в процесі реорганізації роботи керівники великих компаній зіткнулися з рядом перешкод, які їм належить подолати, а саме: багато пріоритетних завдань, які конфліктують між собою (57% в світі і 41% в Україні), недостатній рівень готовності (43% в світі і 71% в Україні), відсутність бачення майбутнього розвитку (27% в світі і 12% в Україні), обмеженість фінансових можливостей (20% в світі і 23% в Україні). Тільки 17% керівників у світі й 11% в Україні повідомили про повну готовність своїх організацій до адаптації і професійної перекваліфікації співробітників для виконання нових функцій.
Кожна команда долає кризові етапи під час свого розвитку. На мій погляд, неможливо розвиватися без криз, а команда не може завжди бути «дружною» і «згуртованою». Коли в команді настає криза, співробітники перестають чути один одного (особливо зараз, в умовах віддаленої роботи), а керівництво втрачає пильність та контроль, — і починається складний час для компанії. Дуже важливо не проґавити цей момент і встигнути переформатувати роботу компанії з урахуванням нових глобальних викликів.
Керівник ставить перед собою цілі й завдання, які повинна мати компанія, однак їх не завжди можуть зрозуміти співробітники, внаслідок чого переривається зв’язок «керівник — співробітник». Так і виникає непорозуміння між ними, що негативно впливає на компанію та її бізнес-показники. Криза — це природний процес трансформації, і тільки якщо команда його пройде успішно, усе знову може стати на свої місця: співробітники компанії почнуть розуміти один одного і разом працювати на спільні цілі й результат. Адже для успішного проходження через турбулентні часи кризи й досягнення фінансового результату необхідно, щоб керівництво й команда працювали вкрай злагоджено.
Проте якщо кризовий етап затягнеться і не вирішиться вчасно, команда може втратити частину цінних співробітників, що спричинить втрату частки ринку, втрату частини запланованого прибутку, або навіть призведе до закриття перспективних напрямів і конкретних проєктів через неправильну трансформацію компанії. Для того, щоб допомогти компанії провести ефективний і максимально швидкий вихід із кризи, й існує системний фасилітатор, який здійснює фасилітації організації, бізнесу та бізнес-процесів.
Фасилітаторів нерідко плутають із бізнес-тренерами або коучами, однак у них різні завдання й ролі. Тренер допомагає співробітникам напрацювати нові навички й отримати знання з певної заданої тематики. Коуч допомагає досягти цілей по заданих напрямах. Натомість фасилітатор допомагає власникові (СЕО) поглянути на всю систему бізнесу взагалі і з боку. Основне завдання фасилітатора — виявити системні порушення й протиріччя, знайти найкоротші шляхи вирішення таких проблем і з мінімальними втратами досягти поставленої мети. На відміну від сесій тренера чи коуча, фасилітація ніколи не буває однаковою для різних компаній, тому що кожна компанія (як і людина) завжди унікальна, у всіх різні процеси, завдання й цілі.
Для чого потрібен процес фасилітації, особливо нині, коли в країні та світі криза? Усе дуже просто. Фасилітація — це превентивний захід: краще кризу попередити, ніж зануритися в її глибини і, можливо, з них не виплисти. Фасилітатор покаже власникові (СЕО) проблеми, які циклічно повторюються, а також пояснить, чому вони повторюються або виникають. Мудрий керівник, розуміючи, що зовнішнє середовище кардинально змінилося, зробить паузу для аналізу цього середовища й почне шукати нові інструменти, щоб почати знову управляти процесом — бути за кермом, а не заручником стихії. Тому фасилітація бізнесу — це саме той інструмент, який успішно застосовується в більшості великих компаній й урядами багатьох країн уже десятиліття для вирішення найскладніших криз. Щоб у період кризи й далі залишатися лідером, отримати запланований прибуток, необхідно реорганізувати свою команду, переформатувати свої бізнес-цілі й завдання, помітити й використовувати нові можливості для фінансового зростання.
Під час фасилітації створюються унікальні умови, за яких керівники можуть не тільки представити своє бачення розвитку компанії, а й зробити вагомий внесок у спільне вирішення кризових завдань. Фасилітація дає змогу усунути внутрішні конфлікти в команді й спрямувати її на досягнення загального результату.
Фасилітація — ефективний інструмент для вирішення командних завдань. Це метод професіоналів, а в кризовий період сфера його застосування тільки розширилася. Фасилітація, крім усього іншого, — і найкоротший шлях до мети!
Цього року компанія S&P Agency Investment Risk Management розширила сфери своїх практик і відкрила напрям із фасилітації бізнесу та бізнес-процесів. Очолила його Оксана Королович — партнер S&P Agency, сертифікований системний терапевт, фасилітатор і едвайзер. Оксана Королович здійснює комплексну фасилітацію бізнесу й бізнес-процесів компаній, у найкоротші терміни вирішуючи чимало складних проблем.