Повернутися на сайт

Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади

Зміст

31.03.2020 (№ LDaily #12)

Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади

S&P Investment Risk Management Agency — одна з небагатьох компаній в Україні на ринку ризикових інвестицій, яка допомагає іноземному бізнесу вільно інвестувати в Україну, зберігати та примножувати свої активи. Микола Сюткін, засновник S&P Investment Risk Management Agency, в інтерв’ю для розповів, як іноземному бізнесу в Україні управляти ризиками та захистити свої активи.

: Інвестиційний клімат в Україні з кожним роком покращується. 2020-го все більше міжнародних компаній розглядають можливість входження на наш ринок. Що ви, як компанія, яка займається управлінням ризиками будь-якої складності та їх мінімізацією, можете порадити новим інвесторам, які планують вийти на український ринок?

М. Сюткін: Україна апріорі є країною з високими ризиками. Але, разом із тим, варто взяти до уваги той факт, що розмір прибутку, який можна отримати в нашій країні, значно перевищує стандартні відсотки, які іноземні компанії можуть отримати в інших європейських країнах. Я свідомо роблю акцент саме на європейських країнах, оскільки Україна є унікальною за своєю локацією, у першу чергу, для європейських інвесторів, але не тільки. При визначенні інвестиційної привабливості нашої країни не можна не враховувати величезну площу України (найбільша в Європі): кількість населення на сьогоднішній день за різними даними становить 39-43 млн осіб, населення освічене, а вартість робочої сили мінімальна порівняно з країнами Європи.

Плюсів в України дуже багато, але вони справді зараз нівелюються тими ризиками, від яких реально страждає не тільки іноземний, а й український бізнес.

• До головних ризиків ми відносимо втрати інвестицій і/або активів на території України.

• Другим за списком, але не менш важливим, є конфлікти з українськими партнерами, які, як наслідок, так само можуть привести до втрати активів та/або бізнесу.

• Третім, суттєвим ризиком на сьогоднішній день, є конфлікти з державними органами, особливо за участю правоохоронних органів.

Питання ризиків доволі містке і глибоке, у нас навіть розроблений спеціальний тренінг для CEO іноземних компаній, на якому ми показуємо види ризиків, їх рівні та помилки. І, головне, — навчаємо іноземних інвесторів, як їх уникнути і мінімізувати вже існуючі ризики.

У будь-якому випадку незалежно від складнощів, які зараз присутні в нашій країні, не можна не брати до уваги, що в Україні вже тривалий час успішно функціонує великий і середній іноземний бізнес. Причому в абсолютно різних галузях. Але потрібно зазначити, що успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища, провів аналіз ризиків, а також здійснив їх мінімізацію. Зрозуміло, що бізнес не може провести такий обсяг роботи самотужки. Тому для успішності бізнесу необхідна командна гра із залученням експертів на всіх етапах реалізації інвестиційного проєкту, а також тісна співпраця з локальними та міжнародними бізнес-асоціаціями.

: Захист інвесторів — зараз дуже важлива тема для нашої країни. Які, на вашу думку, інструменти захисту інвесторів є справді ефективними?

М. Сюткін: На жаль, немає якоїсь чарівної пігулки, або якогось одного інструмента, який ефективно й ефектно знімає проблему у компанії в один дотик. У процесі побудови і реалізації захисту бізнесу ми застосовуємо різноманітні інструменти, такі, як GR, PR, кризові комунікації, кризовий менеджмент, коучинг, менторство, управлінські та юридичні інструменти, які міксуються залежно від складності завдання. Побудова повноцінного захисту — це багаторівневий процес, який індивідуально розробляється під кожен окремий кейс. І, повірте, дуже часто ті інструменти, які працювали в одній справі, можуть стати абсолютно неефективними в іншій.

У будь-якому разі ми за системний фундаментальний підхід, який дозволяє бізнесу відчувати себе safe в такому непростому бізнес-середовищі України. Ще хочеться додати, що чинне законодавство України дає бізнесу достатньо інструментів для захисту своїх прав, питання лише в умінні правильного використання таких інструментів. І ось якраз в цьому часто криється проблема. Я докорінно не погоджуюся з думкою, що чинне законодавство України є слабким в питанні захисту іноземного інвестора. Законодавство досить прогресивне, а ось його імплементація — дуже слабка. Але з цим можна працювати.

: Що ви можете сказати про партнерство і як порадите інвесторам будувати партнерські відносини?

М. Сюткін: Будь-який бізнес шукає партнерства, особливо при входженні у нові ринки. І це нормально. Партнерство з локальним бізнесом полегшує входження іноземного інвестора на нові ринки, допомагає встановити нові зв’язки, успішно реалізувати проєкти тощо. Партнерство у деяких проєктах просто необхідно, але, разом із тим, необхідно включати раціоналізм і прагматизм як у процесі вибору партнера, так і у процесі оформлення партнерства.

Моя порада буде наступною — успішне партнерство в Україні (але, напевно, не тільки) буде лише у разі створення правильної системи «стримувань і противаг», яка просто не дозволить порушення прав одним партнером або зробить це просто невигідним.

Розумний підхід в оформленні відносин у партнерстві — запорука мінімізації корпоративних і/або рейдерських конфліктів. Згідно з нашою аналітикою, саме помилки при оформленні партнерських відносин у 95 % призвели до втрати активів. Тому мінімізація можливих інвестиційних ризиків відбувається на стадії «нуль», тобто ще до входження в інвестиційний проєкт. Правильне входження в інвестиційний проєкт — це запорука успішної його реалізації.

: Які основні помилки іноземного бізнесу можна виділити саме на стадії входження?

М. Сюткін: Першою помилкою, на мій погляд, є те, що заходячи в Україну, компанія прагне отримати так зване благословення високопосадовців. Чомусь серед іноземних інвесторів дуже поширена думка, що саме така «комунікація» допоможе уникнути проблем, а новостворена інвестиція буде успішною. Вважаю, що така позиція є нічим іншим, аніж ілюзією. В Україні як президенти, так і парламент, керівники всіх органів влади змінюються настільки швидко, що мова може йти тільки про доволі короткострокові комунікації та «гарантії». Бо кожні п’ять років у нас нова влада, а тому сподіватися, що надані в попередньому періоді гарантії виконуватимуться, щонайменше нерозумно. Крім того, як показує практика, навіть у межах одного короткострокового періоду «гарантії» не завжди виконуються. Тому покладатися тільки на отримані запевнення держчиновників при входженні в Україну просто помилково.

Державні чи чиновницькі гарантії не є юридичним документом, а часто взагалі не фіксуються на папері. Але якщо й фіксуються, яким чином держава може їх виконати? Держава не є страховою компанією. Ми нерідко спостерігали, як у компаній, що мають «комунікацію» з політичними силами, у певний період починалися значні проблеми, іноді навіть у той самий період, в якому й були укладені домовленості. Тож, на моє глибоке переконання, підприємству не варто «домовлятися» з владою. Тобто можна отримати певні гарантії, мати діалог із представниками влади, але «домашню роботу» інвестора ніхто не скасовував. Інвестор просто не може вкласти гроші в неперевірений об’єкт без певного аудиту, аналізу.

Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади.

Успішним в Україні буде той бізнес, який за будь-яких політичних змін продовжує функціонувати й отримувати запланований прибуток.

Друга важлива помилка іноземного інвестора – це відсутність схеми прорахунку ризиків саме на стадії входження в інвестиційний проєкт в Україні. Я не кажу, що інвестори ухвалюють легковажні рішення. Ні, я впевнений, що практично всі вони отримують від своїх радників попередні консультації та проходять юридичний аудит перед тим, як ухвалити рішення – інвестувати чи ні. Попри те, як показує практика, не так легко побачити та змоделювати ризики втрати об’єкта та/або корпоративного конфлікту. Тому нині так багато гучних справ про втрату активів саме іноземними компаніями.

Виступаючи бізнесовими та інвестиційними радниками іноземних компаній, ми завжди радимо дотримуватися простого правила: перед тим, як інвестувати, чітко прорахуйте, чи буде об’єкт проблемним, змоделюйте ризики втрати активу та дайте собі відповідь: потрібен вам такий актив чи ні?

Ви можете заперечити, мовляв, неможливо прорахувати всі ризики, деякі виникають тільки після придбання або навіть через декілька років. Я принципово не згоден з таким твердженням. Абсолютно точно, це те, що з досить високою вірогідністю можна змоделювати: де, як і коли почнуться проблеми з тим чи іншим активом.

Питання, напевно, у тому, що досить мало людей можуть прорахувати ці ризики. Треба також брати до уваги, що процес перерозподілу активів триває завжди, особливо коли розпочинається зміна політичної ситуації або відбуваються відповідні зміни влади в країні.

: Як S&P допомогла іноземному бізнесу, наприклад, за останні 3 роки? Чи є якісь зведені дані?

М. Сюткін: За останні 3 роки нам вдалося скоротити донарахування податків і зборів компаніям на загальну суму ₴560 млн. Упродовж 2018-2019 років у результаті виграних судових справ бізнесу було повернуто на розрахунковий рахунок суми ПДВ в розмірі ₴370 млн. Також закрито 26 кримінальних справ стосовно керівників підприємств щодо ухилення від сплати податків на загальну суму ₴1018 млн.

Prev Next
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com