Жан-Поль Пьотровскі, Голова Правління Креді Агріколь Банку, розповів LDaily про понад 30-річний досвід роботи в банківській сфері. Зокрема, модель універсального банкінгу, яка передбачає надання послуг усім сегментам клієнтів; про значний потенціал України не тільки у фінансовій, а й у передових технологічних сферах; про особливості менеджменту в кризових ситуаціях. Та найголовніше, на переконання досвідченого банкіра, базовими цінностями у будь-якій діяльності мають бути соціальна відповідальність і належне ставлення до людини.
LDaily: Ви вже давно працюєте у Креді Агріколь. Чому обрали цю банківську Групу?
Жан-Поль Пьотровскі: Я долучився до групи Креді Агріколь 30 років тому. В мене було чимало можливостей і посад у доволі різних країнах. Це був надзвичайний досвід, який дав мені змогу спробувати себе в різноманітних сферах.
Креді Агріколь — це велика банківська група, представлена у понад 50 країнах. Це одна з ТОП-10 банківських груп у світі, що є роботодавцем для 160 тис. осіб та яка пропонує їм численні можливості кар’єрного зростання. Це було однією з причин, чому я обрав Креді Агріколь. Соціальна відповідальність і повага до людини є базовими цінностями Групи. І я такі цінності повністю поділяю.
Понад п’ять років я займаю позицію Голови Правління Креді Агріколь в Україні. Я заступив на посаду у 2014 році, у доволі важкі для країни часи. Проте я був упевнений у потенціалі України та сильній команді банку.
LDaily: Креді Агріколь Банк належить до найбільш надійних і стабільних банків України. Розкажіть нам, будь ласка, про присутність банку на ринку.
Жан-Поль Пьотровскі: Креді Агріколь є найстаршим міжнародним банком в Україні. Ми працюємо на ринку з 1993 року.
Наш банк налічує понад 2300 співробітників. Мережа банку становить 150 відділень по всій Україні. Ми працюємо згідно з моделлю універсального банкінгу, що охоплює всі сегменти клієнтів: фізичні особи, МСБ, середні корпоративні, великі корпоративні клієнти та міжнародні компанії.
Креді Агріколь в Україні є референтним банком для міжнародних клієнтів та лідером думок на аграрному ринку. Частка ринку кредитування становить 8% у цільових сегментах. Банк також лідер в автокредитуванні з часткою ринку понад 40%.
LDaily: У 2019 році Креді Агріколь оголосив про нові середньострокові стратегічні цілі до 2022-го року. Які сфери у фокусі діяльності на найближчі роки?
Жан-Поль Пьотровскі: Насамперед, наша поточна бізнес-модель, заснована на балансі різних видів діяльності банку як на рівні клієнтів, так і на рівні бізнес-ліній, довела свою ефективність, гнучкість і стійкість. Банк має посилювати цю бізнес-модель. Ми хотіли б активно підтримувати розвиток місцевої економіки та сільського господарства, коли в країні розпочнеться масштабна аграрна реформа. Ми також хотіли б підтримувати ключові сектори розвитку України, зокрема відновлювальні види енергії. Банк пропонуватиме адаптовані рішення «зеленого» фінансування.
Ми продовжимо модернізацію мережі, розвиваючи відділення нового інтерактивного формату і прискорюючи цифрову трансформацію банку. Ми плануємо провадити таку діяльність, приділяючи особливу увагу задоволенню клієнтів, питанням персоналу та соціальній відповідальності.
Саме так ми можемо підтримати розвиток України.
LDaily: Які найперспективніші сектори української економіки?
Жан-Поль Пьотровскі: Україна — це країна з величезним потенціалом. Це важливий ринок на підступах до Європи, зважаючи на розмір і населення країни, що розвивається у більш сприятливому економічному середовищі. Позитивне зростання ВВП сприяє масштабним реформам, що провадяться за підтримки міжнародних донорів.
Деякі з найперспективніших секторів такі:
– Сільське господарство. Україна вже є ключовим гравцем на світовому рівні (провідний виробник і експортер соняшникової олії та зерна, третій найбільший експортер рапсу та ін.). Потенціал залишається величезним: близько 100 млн тонн зерна може бути вироблено впродовж наступних п’яти років. Для цього потрібні значні інвестиції в інфраструктуру, елеватори та обладнання. Земельна реформа суттєво збільшить інвестиції у цей сектор.
– Сектор IT. Українські спеціалісти ІТ цінуються в усьому світі. Розвиток інформаційних технологій є вражаючим і він триватиме. Згодом Україна зможе позиціонувати себе як ІТ-хаб для Європи і стане основним світовим гравцем для стартапів.
– Інфраструктура і транспорт. У цій сфері є велика потреба, особливо щодо залізниці: потрібні нові локомотиви й вагони.
– Сектор відновлювальної енергії. Чимало проєктів уже стартували, і така тенденція триватиме й далі.
– Активно розвиваються й інші сектори: телекомунікації, охорона здоров’я, косметична й фармацевтична галузі та ін.
LDaily: Що, на вашу думку, слід зробити, щоб залучити іноземних інвесторів до України, і що є для них важливим?
Жан-Поль Пьотровскі: Дуже хороше питання. Слід брати до уваги різні фактори. На рівні компаній, з якими ми спілкуємося, основними критеріями, які вони враховують, щоб працювати і розвиватися в Україні, є такі:
– Політична стабільність і ситуація на Сході країни, що викликає занепокоєння. Також важливими є економічна стабільність, зростання ВВП, стабільність національної валюти, зниження інфляції, лібералізація валютного ринку.
– Серед важливих чинників є простота адміністративних процедур, стабільна податкова політика, можливість знайти місцеві банки, здатні підтримувати інвестиційні проєкти та супроводжувати їхній розвиток.
– Ключовою є прозорість конкуренції та бізнес-середовища, особливо зважаючи на вжиті антикорупційні заходи.
– І, насамкінець, ринок праці та можливість знайти необхідну експертизу на місцевому рівні, що забезпечить реалізацію проєктів.
LDaily: Якою нині є ситуація в банківському секторі?
Жан-Поль Пьотровскі: У банківському секторі ситуація значно поліпшилася за останні п’ять років. Я вважаю банківський сектор одним із найбільш цінних в Україні.
За останні роки було запроваджено чимало реформ, у тому числі пенсійну, освітню, медичну, з децентралізації, податкової політики, дерегуляції та лібералізації валютного ринку. На мою думку, успішна реформа банківського сектору стала однією з найвагоміших ініціатив. Національний банк України реструктурував банківський сектор і зобов’язав банки дотримуватися ряду вимог, у тому числі проходити регулярне стрес-тестування й обґрунтовувати свою бізнес-модель. Водночас було впроваджено нові правила стосовно прозорості, корпоративного управління та боротьби з відмиванням коштів. Такі зміни привели до виведення з ринку близько 100 банків (кількість банківських установ знизилася зі 180 до 74) і до націоналізації найбільшого приватного банку країни. Це дало змогу українському банківському сектору укріпитися й поновити кредитування. Нині роль банківського сектору в національній економіці є активнішою як щодо кредитів, так і депозитів. Тепер необхідно прискорити вжиття подальших заходів для захисту прав кредиторів, щоб банки змогли пом’якшити свою кредитну політику.
Перед банківським сектором досі стоять виклики. Рівень проблемної заборгованості ще дуже високий. Будуть прийняті нові вимоги до капіталу та ліквідності. Прибутковість банківського сектору зростає, але досі є нижчою за міжнародні стандарти.
LDaily: Які уроки на рівні вашого банку ви винесли з попередньої кризи?
Жан-Поль Пьотровскі: Креді Агріколь Банк дуже вдало пройшов цей складний період, утримавши позитивний чистий результат попри кризу.
Надійне й довгострокове управління є найкращим захистом під час кризи. Чітка бізнес-модель, правильний баланс між різними видами діяльності, диверсифікована клієнтська база, представлена в різних секторах — сільському господарстві, ІТ. Краще зосередитися на сильних позиціях банку, ніж бути присутніми всюди: наприклад, на міжнародних компаніях і аграрному бізнесі, в якому у нас є висока експертиза.
Факторами успіху є зважений підхід щодо кредитної політики, ключових фінансових показників та збалансованості (ліквідності, платоспроможності), операційних ризиків, а також нульова толерантність до комплаєнс ризиків. Важливо підтримувати та навчати персонал, щоб мати компетентних і відповідальних менеджерів.
Криза також навчила нас запобігати проблемам за допомогою відповідних показників ризику, а не просто реагувати на них.
І, нарешті, ми вжили жорстких заходів для скорочення кредитного ризику, співпрацюючи з клієнтами та підтримуючи їх у складних ситуаціях.