Мартін Франц  Вершлан

Мартін Франц Вершлан, генеральний директор компанії «Рош Україна», поділився своїм багаторічним досвідом роботи в медичній...

Мартін Франц Вершлан, генеральний директор компанії «Рош Україна», поділився своїм багаторічним досвідом роботи в медичній сфері, зокрема, в компанії світового масштабу Roche. Знаково, що на території України підприємство присутнє ще з кінця ХІХ століття, розпочавши свою діяльність в Одесі (1898). У розмові з LDaily пан Мартін повідомив про значні інноваційні досягнення у виробництві лікарських засобів, завдяки яким пацієнти можуть якісно покращити своє життя, а також зауважив, що для ефективної роботи медичної сфери України загалом украй важливе налагодження тісної співпраці компанії з державою.

vershlan 1

Наші препарати є чудовим прикладом того, як працюють інновації, та як ми можемо зробити істотний внесок в життя людей

10.02.2020 (№ LDaily #12)

Мартін Франц Вершлан, генеральний директор компанії «Рош Україна», поділився своїм багаторічним досвідом роботи в медичній сфері, зокрема, в компанії світового масштабу Roche. Знаково, що на території України підприємство присутнє ще з кінця ХІХ століття, розпочавши свою діяльність в Одесі (1898). У розмові з пан Мартін повідомив про значні інноваційні досягнення у виробництві лікарських засобів, завдяки яким пацієнти можуть якісно покращити своє життя, а також зауважив, що для ефективної роботи медичної сфери України загалом украй важливе налагодження тісної співпраці компанії з державою.

: Ви нещодавно обійняли посаду генерального директора «Рош Україна». Що ви плануєте реалізувати на цій посаді, і які виклики вже бачите перед собою?

М. Ф. Вершлан: На мою думку, головне — якомога швидше покращити результати лікування українців. Це основна місія нашої компанії, яку я цілком підтримую. Що стосується викликів, нам потрібно знайти можливості активніше співпрацювати з владою та урядом для досягнення нашої мети. Наразі ми не маємо відносин із владою на бажаному рівні, а лише формально, тобто через поточні закупівлі чи тендери. Мабуть, найбільший виклик для нас — установити міцні партнерські відносини з владою. Розглянемо такий приклад: ми забезпечуємо лікування складних захворювань, які вимагають багатофункціональних та комплексних рішень. Увесь процес починається з того, що пацієнт має довідатися про хворобу, ознайомитися з діагнозом, після чого він отримує ліки. Тому пацієнтам необхідна адміністративна, соціальна та емоційно-психологічна підтримка. Однак наші нинішні відносини з владою не передбачають такої підтримки, обмежуючись тільки наданням хворим ліків. Через це нам складно задовольнити повноцінне й комплексне рішення. Тож наша головна мета — налагодити співпрацю з владою заради покращення результатів лікування наших пацієнтів.

: Розкажіть, будь ласка, про себе та свій професійний шлях до того, як почали працювати в Україні.

М. Ф. Вершлан: Я народився у Швейцарії, в центральній німецькомовній частині країни. Почав працювати в Roche відразу після закінчення університету. Я ніколи не працював в інших компаніях, хіба що під час літніх підробітків у студентські роки. В Roche я працюю вже 22 роки.

Я люблю Швейцарію, але вона завжди здавалася мені дещо замалою. Я мріяв поїхати закордон, що згодом і зробив. 20 років я пропрацював у різних країнах, переважно у сфері управління фінансових та IT проєктів. Я почав свою кар’єру з посади внутрішнього ревізора, після цього відбув до Південної Африки як контролер відділу діагностики, а згодом — до Німеччини, Китаю, Колумбії й Еквадору, Аргентини й Уругваю… Останні сім років я провів на посаді регіонального фінансового директора: спочатку в регіоні Східної Європи, Середнього Сходу та Африки, а потім Латинської Америки. Посада в Україні − моє перше призначення у ролі генерального директора.

: Що, на вашу думку, є стримуючим фактором, який заважає активно впроваджувати інноваційні підходи у сфері охорони здоров’я?

М. Ф. Вершлан: Головний фактор, як я вже вказав, — це те, що ми не в повній мірі використовуємо співпрацю з урядом. Окрім цього, ми прагнемо укладати з владою угоди, орієнтовані на вартість, щоб розділити з нею ризики. Я цілком розумію, що будь-який адміністративний орган, публічний чи приватний, хоче гарантовано окупити свої інвестиції в охорону здоров’я. Перед нами нерідко постає проблема, коли результатів клінічних випробувань недостатньо для рішення підтвердити фінансування лікування. А влада хоче повністю розуміти реальну ефективність лікування перед ухваленням рішень. У Roche ми готові підтримати такий діалог. Однак нам треба включити дані реальних пацієнтів до своєї бізнес-моделі, щоб укладати такі угоди. Дуже важливо мати доступ до цих даних, тому ми маємо налагодити потрібний рівень довіри, щоб ділитися та обмінюватися такою інформацією із владою. Таким чином, треба шукати нові ідеї та способи заробити цю довіру. Нині це є очевидним фактором стримування.

Підсумовуючи сказане, можу зазначити, що саме відсутність довіри не дозволяє нам упроваджувати інноваційні підходи. Нам треба шукати шляхи нівелювати цю недовіру, яка тримає нас на відстані.

: Як нині компанія співпрацює з державою, щоб вирішити проблеми доступності ефективного лікування для українських пацієнтів?

М. Ф. Вершлан: Звичайно, ми вживаємо певних заходів, однак, на мою думку, цього недостатньо. Наприклад, ми разом із місцевим партнером забезпечуємо владу та державу загалом продуктами місцевого виробництва, так званими вторинними брендами. Ця програма спрямована на допомогу державі отримати ширший доступ до моноклональних антитіл, налагодити передачу технологій в Україну, а отже, збільшити кількість робочих місць та інвестицій.

Також ми проводимо чимало клінічних випробувань в Україні, що дає змогу здобувати знання та отримувати інвестиції в країну. Ці випробування є найважливішими для нас. Я, можливо, повторюся, але пряме спілкування з державою обмежене. А в цьому, дослідницькому напрямку, необхідно активніше співпрацювати з урядом, щоб змінити систему охорони здоров’я України на краще.

: Компанія активно працює над спрощенням доступу до інноваційних та ефективних препаратів в Україні. Що вже вдалося досягти й що плануєте найближчим часом?

М. Ф. Вершлан: Я хотів би зауважити, що, з одного боку, ми можемо досить швидко реєструвати нові препарати в Україні, і це є великим плюсом. Також ми швидко реєструємо експериментальні препарати, що в інших країнах зазвичай займає значно більше часу. Тож коли ми реєструємо новий препарат у США чи Європі, ми відразу ж реєструємо його і в Україні. Це одне з наших досягнень.

З другого боку, нам складно отримати фінансування препарату. Постає проблема: пацієнтам доводиться оплачувати самостійно. Для приватних осіб, які платять власні гроші, ми розробили так звані програми підтримки пацієнтів, які допомагають їм отримати ампули за суттєвою знижкою для продовження лікування.

Це те, чого вдалося досягти, і що ми змогли втілити на сьогодні. Ми додатково ведемо переговори щодо оптимізації доступу пацієнтів до препаратів. Однак мушу зауважити, що переговори з урядом й досі перебувають на підготовчому етапі.

: Чи є такі продукти, які представлені на світовому ринку, але відсутні в Україні?

М. Ф. Вершлан: Можливо, якісь давніші препарати тут і не представлені, проте всі нещодавно випущені ліки постачаються в Україну. Хотілося б відмітити, що в нас єдиний асортимент продукції. Ми не створюємо якоїсь окремої лінійки для США, Європи чи інших ринків. У нас одна стратегія, ми зосереджені виключно на інноваціях. Компанія не виготовляє препаратів-генериків (тобто копій синтетичних молекул) або біосиміларів (копій біологічних молекул). Roche працює тільки над інноваціями: це наша спільна стратегія по всьому світу, це наші єдині стандарти.

: Чимало фармацевтичних компаній обговорюють інновації. Що інновації означають для Roche?

М. Ф. Вершлан: Як на мене, інновації — це, так би мовити, частина ДНК компанії. Проаналізуйте цінність такої компанії, де все засновано на інтелектуальній власності. Яка ринкова вартість такої компанії? За рахунок чого вона функціонує?

Майбутні грошові потоки від продукції, що розробляється, зумовлені інтелектуальною власністю. Це не щось предметне, до чого можна торкнутися, як, приміром, стіл; немає такої компанії, як золота шахта з фізичним активом, як золото. Це інтелектуальна власність! Поміркуйте: звідкіля вона береться? А береться вона з голови, із завзяття й харизми тих, хто справді вкладає всі свої творчі й інтелектуальні сили в розробку цих інновацій. Це фундамент компанії, частина її культури. Так я це собі уявляю.

Інновації — це не лише дослідження чи розробки нового препарату. Інновації можливі у функціях підтримки, в організації роботи, у багатьох інших напрямках діяльності підприємства. Якщо хтось у бухгалтерії каже: «Можна використати технологічного робота для створення звітів про відрядження» — це теж вважатиметься інновацією! Якщо можна використати технологію «блокчейн» для реалізації угод з урядом на основі результатів, — це також інновація для доступу на ринок. Ми можемо спостерігати це будь-де у світі.

: Чи не могли б ви назвати суму річних інвестицій у дослідження?

М. Ф. Вершлан: На світовому рівні ми щорічно виділяємо близько $10 млрд на дослідження та розробку. Я вважаю, що це найвищий показник в цій індустрії.

: Якими інноваційними продуктами Roche ви пишаєтеся?

М. Ф. Вершлан: Є декілька продуктів, якими я пишаюся. Якщо видокремити лише один, я обрав би наш інноваційний препарат для лікування гемофілії з інгібіторами чи без. Ми зараз запускаємо цей препарат, він уже присутній на українському ринку. Чому я згадав гемофілію? Вона є чудовим прикладом того, як працюють інновації, а також актуальності мети нашої компанії.

Наша молекула була розроблена в Японії, у дочірній компанії «Чуґай», після чого її включили до нашої платформи розробки.

Я коротко поясню… У нас децентралізований підхід до інновацій. Не може інновація бути результатом роботи когось індивідуально: над одним завданням у нас одночасно працює чимало дослідницьких центрів. Нашу позицію іноді критикують, тому що можна було би працювати нібито краще й ефективніше, ніж є. Попри це, ми твердо впевнені, що інновація може виникнути будь-де й має бути порівняно незалежною, щоб мати успіх. Саме тому наш підхід до розробки інновацій полягає в одночасності функціонування багатьох дослідницьких центрів.

Тож новий препарат Roche для лікування гемофілії показує успіх цієї моделі. Результати від лікування препаратом для хворих на гемофілію — справжнє досягнення, бо він значно знижує рівень кровотеч у дорослих та дітей. Це відкриває пацієнтам, що страждають на цю недугу, шлях до зовсім іншого рівня життя! Хворі на гемофілію народжуються з цим діагнозом, він є спадковим. Деякі пацієнти щотижня потребують постійних внутрішньовенних вливань з фактором VIII, щоб доповнити фермент, якого не вистачає в каскадах згортання крові. Просто уявіть: іноді такі вливання тривають декілька годин! Якщо у вас дитина, хвора на гемофілію, то вам щотижня доведеться витрачати купу часу на ці процедури, і загалом усе ваше життя обертатиметься навколо хвороби… Це заважатиме повноцінному життю і вашому, і дитини. А тепер, завдяки інновації Roche, ми маємо ефективний препарат. Замість того щоб робити вливання декілька разів на тиждень, ви можете просто зробити підшкірну ін’єкцію, причому один раз у межах тижня чи й місяця. Це зовсім інша якість життя!

Це і є найкращі результати: не лише медична допомога, а змога перейти на цілком новий рівень життя. Простежується й довготривалий ефект, бо якщо не лікувати гемофілію належним чином, суглоби хворих можуть руйнуватися від постійних кровотеч. Унаслідок цього такі пацієнти потребуватимуть заміни кульшового або колінного суглобів, а це вимагає додаткових витрат від самих хворих та системи охорони здоров’я. Віднині цього всього можна уникнути — і це перемога для суспільства.

Тож якщо ви запитуєте мене, яким препаратом я пишаюся, то з численних досягнень нашої компанії я хочу виділити нову молекулу для лікування гемофілії. Вона повністю змінює якість життя пацієнтів та їхніх сімей, що й дає мені привід пишатися цією розробкою.

: Які препарати ви плануєте випустити 2020 року?

М. Ф. Вершлан: У листопаді Європейський комітет з питань лікарських засобів для використання людиною (Committee for Medicinal Products for Human Use, CHMP. — Ред.) прийняв позитивну думку про нову молекулу Roche, назвавши її «перший в своєму класі кон’югатом антитіло-лікарський засіб » в гематології. Вона спеціально націлена на білок, що експресується в більшості В-клітинних лімфом. 2020 року ми плануємо глобальний запуск цієї молекули, у тому числі й реєстрацію в Україні. Це вже другий препарат такого типу. Першим була комбінація таргетного моноклонального антитіла з класичною хіміотерапією, який ми вже маємо для лікування HER2-позитивного раку молочної залози. Також є препарат із новим активним механізмом дії проти грипу, який можна застосовувати в сезон цієї недуги. Ми вважаємо, що це теж є значним медичним вкладом в Україну — з її кліматом та вогкими зимами, які сприяють поширенню вірусів грипу і які незабаром настануть.

Це наші найважливіші плани на 2020-й. Окрім того, ми плануємо найближчим часом розширити лінійку препаратів для імунотерапії раку.

Читайте також: Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».