Я дивлюся на Україну як країну з великим потенціалом, який ще не розкрився ні для прокатного, ні для лізингового ринку

Хайм Капельников, генеральний директор однієї з найбільших в Україні компаній з оренди автомобілів — Avis Україна, поділився...

Хайм Капельников, генеральний директор однієї з найбільших в Україні компаній з оренди автомобілів — Avis Україна, поділився своїми думками щодо цифрової трансформації індустрії прокату автомобілів.

Я дивлюся на Україну як країну з великим потенціалом, який ще не розкрився ні для прокатного, ні для лізингового ринку

Я дивлюся на Україну як країну з великим потенціалом, який ще не розкрився ні для прокатного, ні для лізингового ринку

31.01.2022 (№ LDaily #18)

Хайм Капельников, генеральний директор однієї з найбільших в Україні компаній з оренди автомобілів — Avis Україна, поділився своїми думками щодо цифрової трансформації індустрії прокату автомобілів.

LDaily: Розкажіть, будь ласка, про себе, свою діяльність та про вашу філософію в бізнесі.

Х. Капельников: Мені 54 роки, одружений, маю двох дорослих дітей, маю досвід управління в компаніях різних напрямів понад 30 років — це комерційні та громадські організації. В Україні упродовж 2008–2010 років був регіональним менеджером міжнародної інвестиційної групи з великими інвестиціями в країну, зокрема сферу банківського лізингу та страхування. Обіймав посаду заступника генерального директора з корпоративного бізнесу в банку та був членом ради акціонерів у двох лізингових компаніях, одна з яких — «Avis Україна». А з 2010-го я генеральний директор Avis Україна. 2020 року був обраний головою Ради директорів Асоціації лізингодавців України.

Гендиректор для мене — це насамперед людина з безмежним оптимізмом та вірою в країну, її людей, особливо у своїх співробітників. За весь час моєї роботи в «Avis Україна» компанія переживала як чудові, так і важкі часи в країні — скажімо, кризи 2008, 2014 років, коронакриза… У всі часи я намагався максимально зберегти колектив і піклуватися про безпеку співробітників, створюючи їм сприятливі умови роботи.

У кризові періоди проявляється різниця між компаніями: одні ставляться до своїх клієнтів і постачальників як до партнерів, а інші бачать тільки на свою вигоду без урахування становища довкола. Наша компанія завжди намагалася йти назустріч нашим клієнтам — підтримувати, досягати домовленостей, допомагати їм у скрутні моменти. Тому що часи змінюються, і якщо ти гравець надовго, то маєш брати до уваги ситуацію, піклуватися про людей та їхнє благополуччя, адже це найважливіше для збереження бізнесу. Будь-який бізнес у сфері послуг роблять люди для людей.

Якщо підсумувати, у компанії є два найважливіші ресурси — це її співробітники та її клієнти. Ти маєш підтримувати у складні часи й тих, й інших. Це викликає довіру та можливість пройти складне разом, міцно стоячи на ногах, і вийти ще міцнішими, ніж увійшли в кризу. Ця позиція завжди виправдовувала себе. Це дає можливість у бізнесі грати в довгу. Не намагатися зробити швидкий максимальний навар, утрачаючи свій імідж. Ім’я формується роками, а втрачається за мить. Ось це не треба забувати.

Це і є частиною моєї філософії.

Ще одна її частина — це прості тези, важливі для побудови серйозної компанії, яка бере на себе зобов’язання та виконує їх: порядність і надійність. Те, що обіцяєш — виконуй. Усе, що обіцяв співробітникам, клієнтам, партнерам та акціонерам — виконуй, і взамін отримаєш довіру всього ринку. Коли ми йдемо назустріч своїм партнерам, вони потім ідуть назустріч нам. Коли до вас звертаються по допомогу, вони мають усвідомлювати, що їх почують.

Так само й для співробітників: важливо, що їх чують, їхній голос значимий і вони не просто частина компанії — вони повинні почуватися, начебто співвласники компанії. Тоді вони особисто залучаються до вирішення всіх питань і виконують роботу, наче особисто для себе.

Щодо фінансів, то наша компанія завжди стежить за прибутковістю й у цьому дуже стабільна, має достатній власний капітал, що дає нам можливість завжди почуватися комфортно. Навіть у складні часи кризи ми завжди маємо необхідні фінанси.

LDaily: Чи не могли б ви розповісти більше про діяльність «Avis Україна»?

Х. Капельников: В Україні Avis працює з 1997 року. Це світовий бренд, провайдер послуг із прокату та лізингу автівок, який має офіси у 185 країнах світу. Avis створений у Детройті далекого 1946 року Уорреном Ейвісом. В Україні компанія надає послуги мобільності в будь-якому зручному для клієнта форматі: від оренди автотранспорту на добу та більше — і до лізингу автівок для фізичних і юридичних осіб на тривалий термін. Ми також формуємо великі автопарки для компаній, передаємо їх у лізинг транспорт та повністю обслуговуємо весь фліт.

«Avis Україна» почалася зі скромного прокатного автопарку з кількох машин, які стояли на залізничному вокзалі. Зараз ми представлені у всіх великих містах України, а наш прокатний парк — це понад 3,5 тис. автомобілів, ,більшість із яких — у лізингу. Прокатний парк становить 10-15% із них.

Я дивлюся на Україну як країну з великим потенціалом, який ще не розкрився ні для прокатного, ні для лізингового ринку. Останні кілька років ринок лізингу в Україні зростає із шаленою швидкістю, однак треба пройти ще довгий шлях, щоб реалізувати весь потенціал. Ми бачимо майбутнє в лізингу як сервісі, а не у фінансовому інструменті, тому робимо ставку саме на оперативний лізинг. Це коли ви володієте автомобілем без його покупки, без значних зобов’язань, коли ви просто платите за послугу щомісяця й не маєте більше жодного головного болю, пов’язаного із забезпеченням своєї мобільності. Компанія все вирішує за вас: купує авто, страхує його, реєструє, змінює та зберігає ваші шини, обслуговує, ставить на ТО й контролює всі супровідні процеси, дає вам підмінний автомобіль у разі аварії, забезпечує техпідтримку в дорозі 24/7. Тобто ви залишаєтеся мобільним завжди.

У майбутньому ринок мобільності розвиватиметься таким чином, що люди все рідше купуватимуть автомобілі: цей тренд помітний уже зараз, мобільність стає популярною послугою, як і будь-яка інша. Не потрібно накопичувати великі гроші для покупки авто: його можна використовувати рівно стільки, скільки тобі необхідно, і саме те, яке ти хочеш у даний момент.

LDaily: Як оцифрування автопарку дає змогу покращити обслуговування клієнтів?

Х. Капельников: Усі механічні процеси мають бути оцифровані, проте в нашому сервісі автоматизація не замінить повністю спілкування та повноцінне обслуговування людей. Коли в клієнта проблема з автівкою, він хоче спілкуватися з людиною, яка почує його та зробить усе, щоб вирішити цю проблему. Навіть якщо вона складна та невирішувана, ми робимо все, щоб допомогти. Або, як мінімум, клієнт повинен відчути, що за ним хтось стоїть, і він не залишений із труднощами наодинці.

Avis у всьому світі переходить на систему connected car. Це можливість розуміти, що відбувається з автомобілем онлайн: його витрата пального, стан двигуна, колодок тощо, стиль водіння з погляду безпеки (ривки, гальмування). Автомобілі підключають до інтернету, головний модуль збирає дані про його технічний стан та «спілкується» з різними компонентами транспортного засобу. Це може бути вбудований TCU (Telematic Control Unit).

Connected car — дуже зручний інструмент для компаній, які керують цілими автопарками. Він дає змогу краще розуміти клієнтів: як вони використовують авто, як керують ним. Це піднімає рівень безпеки використання автомобілів та рівень нашого сервісу одночасно. Якщо ми бачимо, що якісь водії аварійніше водять, ми можемо рекомендувати компаніям направити їх на курси безаварійного водіння. Коли бачимо й знаємо, що відбувається з автівкою, то можемо йти на випередження й попереджати потенційну проблему з автомобілем нашого клієнта, тобто вирішити її до того, як вона призведе до серйозних наслідків.

LDaily: Як ви бачите зміну обслуговування клієнтів у тривалій перспективі?

Х. Капельников: Якщо глобально, то відбувається кілька процесів, які впливають на наш сервіс: урбанізація й інтеграція нових технологій. Понад половину людства мешкає у великих містах, і ця тенденція збережеться. Володіти автомобілем у великому місті стало дорого. Люди поступово змінюють свої вподобання в пошуках дешевших мобільних рішень, уникають моделі покупки авто, усе частіше переходячи до моделі володіння ним, не купуючи. У минуле відходить традиція довго збирати гроші, щоб купити автівку, кредити на неї. Якщо є послуга мобільності, яку ти можеш купити зі свого поточного прибутку, це значно простіше й швидше. Ви можете сьогодні придбати послугу оренди авто від однієї години, або ж лізингу на півтора року і більше (до 4-5 років) та використовувати саме ту машину, яка потрібна зараз. Наприклад, молодій дівчині тимчасово потрібен міський авто- або електромобіль. Проте утримувати його постійно не хоче, тому що є метро під боком, а влітку вона навіть самокатом їздитиме на роботу. Проте саме зараз для покупок чи подорожей їй потрібен певний автомобіль. І його можна орендувати! А ось незабаром ця дівчина одружується, тож згодом їй потрібен буде просторіший автомобіль, тому що з’явилися діти, їх треба розвозити по кружках. І віднині вона може використовувати не погодинно, а взяти автівку в лізинг на 2-3 роки. Або, приміром, молодик: спочатку хоче їздити на спортивному автомобілі, а завтра забажає електромобіль, в який уміщується три коляски, троє дітей і собака. Ось що надає послуга мобільності — зручності! Класичний підхід накопичувати гроші та брати кредит — це довго й уже не ефективно. А буває й так, коли нарешті назбирав грошей, проте не факт, що цей автомобіль у цьому місті тобі все ще потрібен. А гроші, які людина накопичила, замість вкладати в автомобіль, який утрачає до 20-30% вартості тільки при виїзді з автосалону, можна вдало вкласти та примножити.

LDaily: Чим ви найбільше пишаєтеся в «Avis Україна»?

Х. Капельников: Людьми, які оточують мене, — командою, яку я сформував тут. Більшість топ-менеджерів «Avis Україна» виросли у компанії та разом із нею. Мудрий і впевнений у собі генеральний директор бере людей в команду розумніших та кращих, ніж він сам. Можу сказати, що мій фінансовий директор — це краще, ніж  я був би фінансовим директором, як і директором з продажу та маркетингу чи юристом. У мене є вагомий плюс — я зумів зібрати їх разом, у єдину сильну команду. Я поважаю думку колег і обговорюю її разом із ними, що робить процес ухвалення рішень значно ефективнішим. Зрештою, я ухвалюю рішення в компанії й несу повну відповідальність за них, проте можу змінити свою думку та позицію, якщо помиляюся, і не боюся визнати це та прийняти погляд і позицію колег. Компанії, де генеральний директор ухвалює рішення одноосібно, перебувають на шляху в нікуди. У моїй команді люди в середньому працюють понад вісім років, у нас дуже низька плинність кадрів, в це багато про що говорить. Цим я дуже пишаюся.

LDaily: Чи можна сказати, що оренда автомобілів уже «оговталася» від пандемії? Як нині справи у цій сфері?

Х. Капельников: Попри те, що 2021 рік був хорошим для прокатного бізнесу, навіть одним із найкращих років для «Avis Україна», проблема залишається в прогнозуванні на майбутнє. Якщо за рік до пандемії ми прогнозували близько до майбутніх реалій, то цього року складно планувати, бо ніхто не знає, як складеться з пандемією, та й загалом, як складеться політична ситуація в Україні. Рік тому, коли все ще були ковідні обмеження в деяких країнах для туристів, хіба міг хтось сказати, що в Україну раптом приїде велика кількість туристів із Близького Сходу, країн Перської затоки і, своєю чергою, прокат автівок у країні отримає такий попит? Ми також цього не передбачали, і такий потік туристів дуже порадував нас і здивував. 2022-й теж буде хорошим, і ми передбачаємо зростання бізнесу порівняно з 2021-м. Однак пандемія може вирішити все по-іншому. Ми ще в кризі, проте почали її краще розуміти, але є ситуації, які спрогнозувати складно.

Треба бути гнучкими, ухвалювати рішення миттєво. Ми, розуміючи ситуацію з пандемією 2020 року, скоротили наш прокатний автопарк і зосередилися більше на корпоративних клієнтах лізингу. А 2021-го ми побачили, що зростає попит на прокат автівок, тож закупили нові машини в наш парк, оновивши його на 30%, і змогли задовольнити попит. Ми стежимо за ситуацією, швидко реагуємо, однак розуміти, якою буде ситуація з пандемією навіть за пів року наперед — дуже складно.

LDaily: Люди, як і раніше, менше подорожують. Як ви бачите розвиток ринку в наступні роки?

Х. Капельников: Люди менше подорожують через обмеження, але вони прагнуть подорожей. Після спаду хвилі вірусу штаму «Омікрон» та відкриття кордонів, у квітні-травні цього року буде шалений туристичний рух у світі та Україні та величезний стрибок у цій сфері, адже людям наскучило сидіти вдома, вони хочуть забути про пандемію, хочуть подорожувати. Тому що пізнавати нове, відкривати собі незвідані горизонти — це частина нашого ДНК. Ми любимо подорожувати літаками, велосипедами, кораблями, і щойно відкриються кордони після зменшення нової хвилі коронавірусу, буде величезний стрибок у використанні туризмом різноманітних видів транспорту, і звичайно ж, автомобілів.

LDaily: Як ви ставитеся до електрифікації? Чи є в планах перейти повністю на електромобілі?

Х. Капельников: Світ переходить на електрокари, а в майбутньому — і автомобілі на самокеруванні. Наш автопарк теж змінюватиметься: уже 2022 року ми плануємо придбати електрокари в наш прокатний парк. Зарядну станцію для них ми вже встановили біля нашого офісу. У лізинг іще рік тому передали компаніям перші електрокари.

Зрозуміло, що це майбутнє, і таких тенденцій не уникнути. Я ставлюся до цього позитивно, усвідомлюю, що це тенденція, яку повернути неможливо, і вона істотно впливає і на наш бізнес, і автомобільний бізнес загалом. Проте і мене є ще великі питання до якості електромобілів, їхніх ресурсів. Звичайно, технології йдуть уперед, і я впевнений, що через 3-4 роки технології, які ще не доступні, однак уже перебувають на останніх етапах завершення, адуть змогу випускати більш досконалі електромобілі, побудовані за цими новими технологіями. Ця тенденція неминуча, до того ж весь світ бореться з надмірними вихлопами, усі хочуть зменшити їх і всі країни підтримуватимуть електрифікацію. Попри те, що інфраструктура в Україні поки що далека від ідеальної для довгих подорожей електромобілями, гадаю, що у великих містах електромобілі в прокат будуть популярними серед клієнтів навіть із прагнень зберегти природу.

LDaily: Які плани на найближче майбутнє?

Х. Капельников: Перше — це оцифрування, перехід на вдосконалені IT-платформи, які дадуть змогу нам ефективніше керувати компанією, розвивати нові напрями бізнесу, створювати «Avis Україна» як компанію, яка не просто прокатуватиме й лізингуватиме автівки, а й вирішуватиме мобільність як глобальний тренд. Із класичного бізнесу прокату та оперативного лізингу компанія переходитиме на глобальні рішення мобільності людини, затребувані часом.

Окрім цього, ми одні з перших в Україні цього року запускаємо програму оперативного лізингу для фізичних осіб — це модель, яка передбачає покупку послуги користування автомобілем на тривалий термін. Від 1 до 12 місяців можна буде користуватися автомобілем з нашого автопарку — це наш продукт Avis Flex. Але якщо потрібен абсолютно новий автомобіль на термін від 18 до 48 місяців — можна придбати продукт Avis Max. Крім того, що клієнт платитиме місячний внесок за використання авто, у нього більше не буде жодних витрат, пов’язаних з автомобілем. Думати про купівлю автівки, реєстрацію, страхування, зберігання шин, проходження ТО, а потім і про продаж буде наша компанія. До того ж нести всі ризики, пов’язані з володіння авто, теж буде «Avis Україна». Для клієнта ж — жодних ризиків, просто плати за те, що ти використовуєш, все інше зробимо ми. У щомісячний платіж буде все включено, серед іншого, і підбір-доставка, і підмінний автомобіль. Клієнти зможуть повернути авто після закінчення терміну лізингу, а можуть продовжити його або взяти новий автомобіль. Це зручний прогресивний продукт для людей, які дорожать своїм часом, не хочуть довго накопичувати й витрачати великі гроші на покупку автомобіля та нести ризики втрати його ринкової вартості, а також займатися продажем, страховкою, шинами тощо. Хочуть, щоб йому доставили автівку коли потрібно, поміняли шини коли потрібно і, якщо не дай боже ДТП, надали підмінний транспорт. Автомобіль — це не актив, а пасив, тому володіння ним може бути дорогим і неефективним порівняно з його використанням як послугою.

Послуга оперативного лізингу є дуже популярною в інших країнах. В Україні, ймовірно, треба буде змінювати ментальність тих людей, які все ще дивляться на покупку автівки як на основну модель його використання.

Хай там як, «Avis Україна», крім надання послуг короткострокового та середньострокового прокату для фізичних осіб, має значний — аж 20-річний — досвід ще й лізингу для юридичних осіб. І за ці роки ми розвинули культуру автомобільного лізингу принаймні серед наших корпоративних клієнтів. А зараз ми розширюємо послугу оперативного лізингу ще й на фізосіб, а отже, ще більше людей в Україні матимуть можливість бути мобільними за максимально комфортних умов.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com