Євген  Іваниця

У інтерв'ю LDaily Євген Іваниця, виконавчий директор датської компанії JYSK в Україні, ділиться особливостями ведення бізнесу...

У інтерв'ю LDaily Євген Іваниця, виконавчий директор датської компанії JYSK в Україні, ділиться особливостями ведення бізнесу в умовах війни та обговорює зміни у поведінці клієнтів, спричинені складною ситуацією в країні, а також їх вплив на показники продаж.

Євген  <span>Іваниця</span>

До кінця цього року компанія планує розширити мережу в Україні до 100 магазинів

12.04.2024 (№ LDaily #22)

У інтерв’ю LDaily Євген Іваниця, виконавчий директор датської компанії JYSK в Україні, ділиться особливостями ведення бізнесу в умовах війни та обговорює зміни у поведінці клієнтів, спричинені складною ситуацією в країні, а також їх вплив на показники продаж.

LDaily: Які особливості введення бізнесу в Україні в умовах війни ви відзначаєте, особливо з огляду на діяльність JYSK?

Є. Іваниця: Пріоритет безпеки для працівників та споживачів.

Більше акценту на підтримку колег, на пошук гнучких рішень, а не досягнення результату та жорсткого контролю.

LDaily: Як змінилася поведінка клієнтів у зв’язку зі складною ситуацією в країні? Як це вплинуло на показники продажів та споживчі звички?

Є. Іваниця: Еміграція та внутрішні переміщення створили необхідність мільйонам задовольнити первинні потреби облаштування на новому місці.

З часом, часткове повернення мешканців східних міст та пристосування до перебоїв з електропостачанням та енергопостачанням в рази збільшило потребу в автономних джерелах освітлення, способах утеплитися – ковдрах, пледах.

Потреба в позитивних емоціях, пошук віддушини від постійного стресу, бажання захистити та зробити свій дім більш затишним під час війни стають ще більш критичними, як результат – зростає попит на інтер’єрні рішення для дому, різдвяні прикраси та подарунки.

Бажання бути потрібним та корисними, бути дотичним до соціально значущих справ, направлених на захист  та підтримку країни, збільшило рівень залученості лояльних покупців до різноманітних програм гуманітарного напрямку, ініційованих JYSK.

Часті тривоги призводять до того, що споживач став швидшим у прийнятті рішення та коли попадає в магазин, намагається здійснити покупку швидше, тому, що є шанс, що може знову розпочатися тривога і магазин буде зачинено.

LDaily: Яка частка у продажах JYSK в Україні припадає на онлайн-продажі, а яка – на офлайн?

Є. Іваниця: Орієнтовно кожний 6-й покупець JYSK замовляє товар онлайн. Більшість з цих споживачів користується послугою Замов та Забери, або Click and Collect, як ми її називаємо. Товари в такій ситуації бронюються споживачами онлайн на сайті JYSK, це дуже зручно тому, що інформація про залишки кожного магазину є доступними для споживачів, товар вже готовий до видачі менш ніж за пів години, та й бронювання для споживача є безкоштовним, а забрати товар з найближчого магазину можна в зручний для споживача час. Знову ж таки, за доставку не потрібно платити нічого.

Звичайно частина споживачів, замовляючи товар онлайн, обирає доставку до відділення Укрпошти чи Нової Пошти, якщо це зручніше для споживача, чи якщо відділення ближче до дому споживача, ніж магазин JYSK, окремі споживачі замовляють доставку до дому з оплатою по факту постачання, … – кожний знаходить зручний саме для нього варіант.

LDaily: Які тенденції в цьому напрямку ви спостерігаєте?

Є. Іваниця: Затримки на кордонні, блокування кордону мають суттєвий вплив на онлайн продажі, адже час доставки зростає і можливі затримки. З товаром, що вже присутні в магазинах на залишках, таких проблем немає. Компанія шукає альтернативні варіанти логістики, доставку товарів залізницею, платить в рази більше за транспортування, аби задовольнити попит і не втратити довіру покупця. Суттєвий вплив на онлайн продажі здійснюють соціальні мережі. Приклад з новорічною гірляндою, чи свіжий приклад з садовою гойдалкою, де споживач, якого ми в більшості випадків не знаємо, знімає та викладає відео і в наступний день ми відстежуємо вибуховий ріст попиту на цей артикул.

LDaily: Як ви оцінюєте конкурентне середовище на ринку меблів та товарів для дому в Україні?

Є. Іваниця: Рівень конкуренції балансується рівнем споживчого попиту. Звичайно, якщо порівняти рівень конкурентів JYSK в Україні у порівнянні до більшості з 50 країн, де присутня компанія, то ми помітимо, що перелік конкурентів значно коротший, але ж і по рівню доходу  на мешканця ми бачимо, що Україна стоїть на останньому місці серед країн, де присутній JYSK. Та ж сама тенденція спостерігається якщо ми порівняємо розмір середнього чека чи кількість артикулів на споживача – на жаль, але з об’єктивних причин Україна пасе тут задніх. Якщо ж назвати системних національних конкурентів саме в Україні, то ІКЕА, на жаль не працює, надіємося тимчасово.  Епіцентр займає доволі велику частку ринку, фактично декласифікувавши таких міжнародних гравців, як Praktiker, ОВІ, Leroy Marlen. То ж ми вважаємо частку JYSK в Україні настільки малою та незначною, що навіть не витрачаємо час на її замірювання.

LDaily: Яким чином JYSK працює з експортом товарів з України? Які ринки є пріоритетними для компанії?

Є. Іваниця: Для JYSK пріоритетними є ті ринки, де компанія веде діяльність. Якщо говорити про Європу, то в більшості країн JYSK присутній. Логістика постачання в європейські магазини поставлена через  10 великих розподільчих центрів. Товари, які закуповуються в Україні, поставляються на всі діючі розподільчі центри.

LDaily: Чи планує JYSK збільшення інвестицій в Україні в найближчому майбутньому? Які напрямки розвитку вони передбачають?

Є. Іваниця: Так, планує. JYSK не зупиняв інвестицій в Україну ні після початку окупації Криму та частин Донецької та Луганської областей у 2014 році (не дивлячись на втрати магазинів в Ялті, Севастополі, Сімферополі, Донецьку, Макіївці, …), ні після повномасштабного вторгнення у 2022 році (не дивлячись на розграбовані та знищені магазини в Херсоні, Бучі, Гостомелі, Новій Каховці, Мелітополі, та багатьох інші пошкоджені об’єкти). До кінця поточного року компанія планує розширити мережу в Україні до 100 магазинів. Але інвестиції пов’язані не лише з відкриттям нових магазинів, а й з перебудовою, оновленням, розширенням існуючих. Так, на поточний рік було заплановано відкрити 12 нових магазинів та перебудувати 10 існуючих. Працюємо наполегливо, щоб ці плани втілити в життя.

LDaily: Які плани має JYSK на українському ринку в середньостроковій та довгостроковій перспективі? Чи є в планах відкрити власне виробництво в Україні?

Є. Іваниця: JYSK є виключно рітейл організацією, яка не займається виробництвом самостійно.  В той самий час потрібно зазначити, що JYSK – це складова більшого холдингу Lars Larsen Group, який окрім JYSK включає як інші рітейл мережі, так і виробничі компанії. Частина виробничих компаній присутні в тому числі в Україні.

LDaily: Поділіться, будь ласка, досягненнями JYSK в Україні протягом 2023 року та планами на 2024 рік.

Є. Іваниця: Суми капітальних вкладень у 2023 році склали 184 млн гривень:

  • Відновлена діяльність попередньо повністю зруйнованого магазину в Гостомелі (ТЦ ФОРА, Гостомель), та пошкодженого магазину в ТЦ Рів’єра, Одеса.
  • Відкрито шість нових магазинів в Кам’янському (ТЦ Терра), Києві (ТЦ Караван), Львові (ТЦ Арсен), Коломиї (ТЦ Прут), Дрогобичі (ТЦ Park) та на Софіївській Борщагівці (Sofia Mall).
  • Перебудовано п’ять магазинів в Києві (ТЦ Аркадія), Дніпрі (ТЦ Правда), Одесі (ТРЦ Платан Plaza), Броварах (ТРЦ Термінал) та Білій Церкві. В чотирьох з п’яти магазинів було збільшено площу існуючих діючих магазинів, всі магазини отримали новий формат JYSK 3.0.

Плани інвестицій на 2024 рік можна оцінити у 240 млн гривень.

LDaily: Чи вдалося вам зберегти всю команду? Що було найскладнішим? Які заходи безпеки вживаються для захисту працівників? Як підтримуєте моральний дух своїх працівників?

Є. Іваниця: Цінності JYSK – це чіткі прописні правила, яких дотримуються співробітники компанії й в першу чергу керівники всіх ланок. Цінності в першу чергу охоплюють такі сфери як взаємовідносини між колегами, співпраця в команді, пріоритет потреб споживача, професійність у рітейлі тощо.

Під час війни дотримання цінностей стало ще більш важливим – працівники JYSK, як і всі українці, потребують підтримки в стресових ситуаціях, вони так само недосипають вночі, їх колег та родичів також призвали до лав ЗСУ, стресу та напруження може зарадити колега і керівник, якщо він проявляє емпатію, гнучкість, повагу до індивідуальних особливостей. То ж відкритість, акцент на мотивації та запитальний зворотний зв’язок як ніколи допомагає утримати довіру між керівником та працівником.

Компанія продовжує проводити тренінги, залучає психологів для підтримки персоналу, підтримує зв’язок з колегами закордоном та в лавах ЗСУ, ініціює та проводить благодійні акції, продовжує розвиватися та створювати нові робочі місця, надає можливості для кар’єрного зростання.

LDaily: Які благодійні проєкти підтримуєте? Та чому саме обрали цей напрямок?

Є. Іваниця: З початку війни благодійність стала невіддільною частиною стратегії та діяльності JYSK в Україні. Ми ініціюємо проєкти із різними благодійними організаціями, які стали за цей час нашими довіреними партнерами. Разом ми збираємо на такі напрямки як гуманітарне розмінування, психологічна реабілітація, протезування тощо.  Ми залучаємо до благодійних акцій лояльних та небайдужих покупців мережі. Окрім того, співробітники JYSK на постійній основі беруть участь у благодійних та волонтерських проєктах, допомагаючи дітям, військовим, медичним закладам. В компанії започаткували традицію Дня донора, а також проведено дві акції з популяризації донорства крові. Ми вбачаємо свою роль також і в інформуванні покупців, заохоченні взяти участь у подібних добрих справах і наголошенні на їхній актуальності.