Яна  Сироватка

Яна Сироватка, менеджер із зовнішніх зв’язків та комунікацій GSK Фарма Україна (Government Affairs and Communication Manager,...

Яна Сироватка, менеджер із зовнішніх зв’язків та комунікацій GSK Фарма Україна (Government Affairs and Communication Manager, GSK Ukraine), поділилася фаховим баченням розвитку сфери фармзасобів, спрямованих на протидію COVID-19, і відмітила, що впровадження інноваційних технологій  в розробку та у виробництво лікарських засобів та вакцин, як це давно й успішно робить компанія, значно пришвидчує їх вихід, вдосконалюючи показники ефективності та безпеки.

Яна  <span>Сироватка</span>

На глобальному рівні компанія GSK постійно інвестує в наукову й технічну досконалість, щоб розробляти інноваційні лікарські засоби та вакцини

01.04.2021 (№ LDaily #17)

Яна Сироватка, менеджер із зовнішніх зв’язків та комунікацій GSK Фарма Україна (Government Affairs and Communication Manager, GSK Ukraine), поділилася фаховим баченням розвитку сфери фармзасобів, спрямованих на протидію COVID-19, і відмітила, що впровадження інноваційних технологій  в розробку та у виробництво лікарських засобів та вакцин, як це давно й успішно робить компанія, значно пришвидчує їх вихід, вдосконалюючи показники ефективності та безпеки.

LDaily: GlaxoSmithKline є однією з небагатьох фармацевтичних компаній, яка здійснює власні розробки препаратів і вакцин для боротьби з трьома пріоритетними захворюваннями за класифікацією ВООЗ: ВІЛ/СНІД, туберкульозом і малярією. Нині ви працюєте над вакциною від COVID-19 спільно з Sanofi. Розкажіть, будь ласка, на якій стадії ви перебуваєте? Коли планується вихід вакцини?

Я. Сироватка: Від початку пандемії COVID-19 GSK пильно стежить за ситуацією, всебічно підтримує глобальні зусилля щодо боротьби з вірусом, а також розглядає всі можливі способи допомоги з використанням наукових розробок і досвіду компанії. GSK розробляє рішення для боротьби з COVID-19, ґрунтуючись на чотирьох принципах: співпраця, глобальний підхід, забезпечення доступу, готовність до пандемії.

Компанія GSK співпрацює з декількома організаціями, які займаються розробленням перспективних вакцин проти COVID-19, надаючи доступ до власної унікальної ад’ювантної технології. Вона дає змогу виробляти більше доз із меншою кількістю антигену. Вакцина з додаванням ад’юванта створює сильніший і триваліший імунітет проти інфекцій за коротший час, порівняно з вакциною без цього складника. GSK вважає, що для протидії пандемії знадобиться понад один тип вакцини, і сподівається, що буде розроблено декілька успішних вакцин із використанням ад’ювантної технології GSK. Компанія планує з 2021 року виробити до 1 млрд доз ад’юванта для забезпечення всіх колабораційних проєктів з іншими компаніями. Три з цих спільних вакцинних проєктів перебувають на різних стадіях клінічних досліджень:

  • Завдяки співпраці GSK та Sanofi передові технології двох найбільших вакцинних компаній у світі були застосовані для розроблення вакцини проти COVID-19. Вакцина-кандидат від Sanofi була об’єднана з унікальною ад’ювантною технологією GSK. У лютому 2020 року було опубліковано оновлену інформацію про початок другої фази оновленого клінічного випробування, третя фаза очікується в другому кварталі 2021-го. Зважаючи на надзвичайну гуманітарну та фінансову проблему пандемії, обидві компанії вважають, що глобальний доступ до вакцин проти COVID-19 є пріоритетним завданням, водночас усі рішення ухвалюються, спираючись на науку та дані. Сподіваємося, що вакцина буде доступна для населення до кінця 2021 року через механізми, які забезпечують справедливий доступ для людей в усьому світі, включно з країнами з низьким рівнем доходу.
  • Ми також співпрацюємо з канадською біофармацевтичною компанією Medicago для розроблення вакцини проти COVID-19, комбінуючи їх кандидатну вакцину на основі рослин із нашою ад’ювантною технологією. Вакцина-кандидат вступила у фазу 2/3 клінічних випробувань у середині листопада 2020 року, і в разі успіху ми плануємо зробити вакцину доступною в першій половині 2021 року.
  • У лютому 2021 року ми також оголосили, що працюватимемо з компанією CureVac над спільним розробленням мРНК-вакцин нового покоління для COVID-19 із потенціалом боротьби з безліччю нових варіантів. Крім того, ми підтримаємо виробництво 100 млн доз вакцини-кандидата від COVID-19 першого покоління CureVac 2021 року. Ця нова угода щодо COVID-19 ґрунтується на наявних відносинах між GSK та CureVac. У липні 2020-го ми оголосили про стратегічну співпрацю щодо дослідження, розроблення, виробництва та комерціалізації до п’яти вакцин на основі мРНК та моноклональних антитіл.

У вересні 2020 року очільниця компанії GSK Емма Уолмслі підписала з вісьмома іншими фармацевтичними компаніями зобов’язання підтримувати цілісність наукового процесу під час дослідження та розроблення вакцин проти COVID-19.

Одночасно з роботою щодо розроблення ад’ювантної вакцини проти COVID-19 GSK і далі спрямовує зусилля на пошук нових способів боротьби з пандемією, включно з вивченням потенційних терапевтичних засобів та моноклональних антитіл для пацієнтів із COVID-19. GSK у співпраці з компанією VIR Biotechnology досліджує 2 моноклональні антитіла для потенційного лікування пацієнтів із COVID-19. Три дослідження перебувають на 3-й фазі та одне — на 1/2 фазі. Перші результати досліджень очікуються в першому кварталі 2021 року.

Також у травні 2020-го GSK розпочала глобальне дослідження другої фази, щоб оцінити, чи можуть одні з наших потенційних нових ліків, отілімаб, що також є моноклональним антитілом, допомогти деяким пацієнтам із COVID-19, у яких спостерігається надмірна реакція імунної системи, що може призвести до госпіталізації або смерті. Результати цього дослідження очікуються в першій половині 2021 року.

Всю актуальну інформацію щодо активностей GSK з протидії пандемії COVID-19 можна довідатися на сайті компанії.

LDaily: Які можуть бути труднощі в ланцюжку постачань? Що потрібно врахувати? Як ви поширюватимете вакцину по всьому світі?

Я. Сироватка: Ключові завдання, які ставить перед собою GSK на період пандемії, — це підтримка безперебійних постачань усіх продуктів GSK від виробничого майданчика до пацієнта, розроблення нових рішень захисту здоров’я і добробуту працівників у відповідь на пандемію.

Глобально GSK прагне до того, щоб вакцини від COVID-19 отримали всі люди, які їх потребують. Зокрема, наш ад’ювант буде доступний для найбідніших країн світу — як за допомогою пожертвувань, так і через співпрацю з глобальними організаціями, які можуть визначити потребу й допомогти з доставкою.

GSK та Sanofi вже підписали угоди з урядами США, Великої Британії та Канади, а також із Європейською комісією на постачання вакцини у разі, якщо вона буде успішною. Крім того, ми плануємо надати значну частину від загальної кількості доступних у всьому світі постачань Глобальному альянсу з вакцин проти коронавірусу COVAX, до якого недавно приєдналася й Україна.

Усвідомлюючи неабияку важливість вакцинації загалом і в умовах пандемії COVID-19 зокрема, GSK докладає всіх зусиль для забезпечення стабільного доступу до якісних лікарських засобів та вакцин у всіх країнах світу, включно з Україною. Упродовж 2020 року вакцини виробництва GSK регулярно постачалися до України без затримок і в запланованому обсязі, є доступними для проведення планової вакцинації дітей та дорослих як у державних, так і в приватних клініках.

GSK Україна постійно стежить за розвитком ситуації в країні та світі й здійснює всі можливі заходи для захисту здоров’я співробітників, медпрацівників, пацієнтів та підтримки безперервності бізнес-процесів GSK. Зокрема, наша компанія долучилася до ініціативи Благодійного фонду «Пацієнти України», завдяки якій тисячі медичних працівників було забезпечено захисними засобами від COVID-19.

LDaily: Якою може бути вартість потенційної вакцини?

Я. Сироватка: Наш підхід до ціноутворення враховує масштаби COVID-19 та величезний вплив, який пандемія здійснює на населення і системи охорони здоров’я світу, водночас дотримуємося балансу з підтримкою стійкості нашої бізнес-моделі. Ми постачаємо наш ад’ювант урядам та організаціям за розумною ціною, — або у формі окремих ад’ювантів, або ж як частину ад’ювантної вакцини.

GSK не розраховує на отримання прибутку від співпраці над ад’ювантними вакцинами проти COVID-19 під час пандемії. Будь-який короткостроковий прибуток, який може бути отриманий, буде інвестовано в підтримку досліджень, пов’язаних із коронавірусом, і довгострокову готовність до пандемії.

LDaily: Які підходи до цифрового здоров’я використовує GlaxoSmithKline? У чому ви бачите найбільшу проблему для GSK у сфері цифрової трансформації?

 Я. Сироватка: Можливості, які надаються світом цифрової та віртуальної реальності, є величезними. На глобальному рівні GSK співпрацює з провідними технологічними компаніями, щоб по-новому глянути на те, як об’єднати науку, технології й бізнес. Використання нових цифрових технологій допомагає GSK оперативно використовувати інновації та впроваджувати їх у виробництво продукції. Цифрова трансформація забезпечує прозорість процесів, що повністю відповідає цінностям компанії. А основні випробування пов’язані, на мою думку, з обмеженням живого людського спілкування, яке забезпечує не просто обміном інформацією, а й емоціями, креативними ідеями!

Ми постійно інвестуємо в наукову й технічну досконалість на глобальному рівні, щоб розробляти інноваційні лікарські засоби. Наприклад, 2018 року компанія впровадила інноваційний підхід «Портфоліо, кероване генетикою», який передбачає прицільний зсув фокусу на науку, пов’язану з імунною системою, широке застосування генетики, можливостей штучного інтелекту та інвестицій у передові технології. Наразі GSK провадить дослідження в новій науковій галузі — біоелектронній медицині, яка базується на використанні мініатюрних імплантованих пристроїв замість традиційних пігулок та ін’єкцій.

Щодо «цифрового» здоров’я працівників компанії, то GSK постійно оновлює систему кібербезпеки та підвищує кваліфікацію співробітників у всьому світі, впроваджує сучасні цифрові рішення для ефективного керування операційною діяльністю (наприклад, легке та швидке онлайн-подання звітності, розміщення замовлень, комунікація з клієнтами тощо). GSK пропонує працівникам програму відновлення фізичного й ментального здоров’я Feel Good в рамках корпоративного проєкту Modern Employer, що включає широкий спектр активностей: програму з відновлення психологічної стійкості, тренінги з технік усвідомленості та ментального здоров’я, програму допомоги співробітникам у складних ситуаціях (включно з підтримкою психологів), програму активізації фізичних активностей у форматі 90-денного командного змагання Global Challenge з проходження 10000 кроків на день, також компенсації занять фітнесом, участь у марафонах та ігрових видах спорту, унікальну профілактичну програму зі скринінгу та вакцинації.

LDaily: 2019 року GSK придбала частину бізнесу в галузі розроблення та виробництва безрецептурних препаратів і товарів для здоров’я Pfizer. Як це придбання вплинуло на компанію? Чи змінилася структура бізнесу компанії?

Я. Сироватка: У серпні 2019 року GSK оголосила про завершення угоди з компанією Pfizer щодо об’єднання бізнесів у галузі розроблення та виробництва безрецептурних препаратів і товарів для здоров’я. Нове спільне підприємство Consumer Healthcare із двома взаємодоповнюючими портфелями брендів GSK та Pfizer має високий потенціал посісти перші місця за часткою на ринку безрецептурних засобів у світі.

Упродовж трьох років після завершення угоди відбудеться відділення нового спільного підприємства від фармацевтичного та вакцинального бізнесів GSK. Цей намір відкриває шлях до створення нової глобальної біофармацевтичної компанії та нового світового лідера в галузі виробництва безрецептурних препаратів і товарів для здоров’я.

На сьогодні в Україні глобальна стратегія втілюється двома юридичними особами — GSK Фармасьютікалс та Консьюмер Хелскер, — що за сумарним обсягом бізнесу в грошовому еквіваленті входять до топ-3 іноземних фармацевтичних компаній за підсумками 2019, маючи штат понад 400 співробітників, які працюють в усіх регіонах країни.

LDaily: Наскільки ситуація на ринку фармпрепаратів України відрізняється від ситуації в світі?

Я. Сироватка: 2020 рік був особливим для всіх галузей у всіх країнах на планеті. У світовій фармацевтичній індустрії нині можна відмітити розширення портфеля лікарських засобів та зростання попиту на деякі групи препаратів у зв’язку з пандемією.

2020 року загальне вживання лікарських засобів в Україні (у роздрібному та госпітальному сегментах) зросло на 11% у грошовому еквіваленті та на 1% — у натуральному вираженні порівняно з 2019 роком (за даними Proxima Research International). У доларовому еквіваленті ринок також продемонстрував зростання на 6%. Слід зазначити, що 2020-го одним із драйверів зростання ринку став госпітальний сегмент, продемонструвавши підвищення на 35% у грошовому та 50% в натуральному вираженні. Загалом на тлі пандемії лідерами ринку за темпами приросту госпітальних постачань стали препарати АТС груп J01 Антибіотики системного вживання, B01 Антитромботичні засоби, D08 Антисептичні та дезінфікувальні засоби.

Особливістю українського фармринку є домінування роздрібного сегменту над госпітальним, який займає частку 87% у грошовому еквіваленті, а також 89% — в упаковках (за даними IQVIA). А це означає, що левову частку лікарських засобів українці купують в аптеках за власні кошти. Тренди роздрібного сегмента фармринку України 2020 року найімовірніше відображають панічні настрої населення у зв’язку з коронавірусною інфекцією, звичку до самолікування та низьке державне фінансування системи охорони здоров’я (зокрема, недостатнє покриття пацієнтів лікарськими засобами, що закуповуються за державні кошти).

Упродовж останніх декількох років на державному рівні були розпочаті найважливіші ініціативи з реформування системи охорони здоров’я, які повинні позитивно вплинути на цивілізований розвиток бізнесу фармацевтичних компаній в Україні. Це і введення програми реімбурсації, і реформування системи закупівель лікарських засобів (далі — ЛЗ), і впровадження програми медичних гарантій, затвердження стратегії імунізації та можливість використання договорів керованого доступу для інноваційних продуктів. GSK підтримує реформи, і ми раді робити свій внесок у розвиток прогресивної сучасної системи охорони здоров’я в Україні на благо пацієнтів.

LDaily: Які заходи ви вживаєте в cформованій ринковій ситуації, пов’язаній із коронавірусом?

Я. Сироватка: Діяльність компанії у зв’язку зі спалахом коронавірусної інфекції зосереджені на трьох основних сферах: безпека та здоров’я працівників, безперервність бізнес-процесів та стратегічна відповідь на глобальну ситуацію. Від самого початку пандемії GSK активно досліджує способи допомоги з використанням наукових розробок та власного досвіду.

До України ми все так само плануємо постачати сучасні лікарські засоби й вакцини для ефективної терапії та профілактики захворювань. Адже інші захворювання ніхто не відміняв, тож люди й далі потребують якісної профілактики та лікування. Важливо зауважити, що попри всі складнощі операційної діяльності в умовах пандемії, GSK продовжує безперебійні постачання життєво важливих ЛЗ та вакцин для пацієнтів України. Ми підтримуємо постійний двосторонній зв’язок із нашими працівниками, клієнтами, партнерами, щоб максимально швидко реагувати на ринкову ситуацію, яка постійно змінюється, і адаптувати до неї всі бізнес-процеси.

LDaily: Які показники ефективності компанії за 2020 рік? Чи став він успішним для GSK?

Я. Сироватка: Попри складний економічний період, GSK й далі демонструє стабільну продуктивність, комерційну ефективність і конкурентоспроможність. Ми успішно реалізуємо довгострокові стратегічні пріоритети — Інновації, Результативність та Довіру. GSK Україна успішно завершила 2020-й, досягнувши запланованих фінансових показників. GSK Фармасьютікалс Україна входить у топ-10 іноземних компаній за обсягом бізнесу в грошовому еквіваленті, прагнучи лідерства у сфері вакцин, а також у респіраторному та антиінфекційному напрямах.

Як основні досягнення 2020 року, я виділила б такі ініціативи:

  • Всі постачання наших препаратів та вакцин 2020 року були своєчасними, безперервними та в запланованому обсязі, незважаючи на безліч регуляторних та законодавчих змін, які вводилися урядом у відповідь на пандемію.
  • У 2019 та 2020 роках у відповідь на спалах кору в Україні ми поставили через міжнародну організацію ЮНІСЕФ понад 2,5 млн доз комбінованої вакцини виробництва GSK проти кору, краснухи, паротиту. Також у цей період ми виконали зобов’язання щодо постачань через ПРООН орфанного препарату для лікування пацієнтів із легеневою гіпертензією.
  • Нам вдалося зберегти робочі місця та забезпечити максимально безпечний і комфортний рівень виконання робочих завдань нашими працівниками, швидко адаптуючись до реалій пандемії.
  • За результатами щорічного опитування працівників індекс залученості співробітниць становив 92%, що є найвищим показником за останні п’ять років. А в опитуваннях, які стосувалися програм здоров’я та добробуту, ми досягли 96% позитивних відгуків (що на 13% вище від показників 2019 року), — що багато в чому завдячує різноманітним проєктам, реалізованим в Україні в межах напряму «Почувайся добре» (Feel Good) корпоративної концепції Сучасний Працедавець (Moderm Employer).
  • GSK Україна увійшла до переліку найкращих працедавців України 2020 року за версією Українського індексу корпоративної рівності, що є важливим визнанням наших зусиль на шляху становлення GSK як сучасного працедавця (Moderm Employer).