Наталія Осадча, співзасновниця S&P Investment Risk Management Agency, PhD, MBA.
2018 рік не приніс новацій у найбільш поширені проблеми бізнесу в Україні. Бізнес усе так само «під прицілом» різноманітних контролерів, і вони свій тиск за минулий рік тільки збільшили.
ПРОБЛЕМА № 1. КРИМІНАЛЬНЕ ПЕРЕСЛІДУВАННЯ
Як і рік тому, найболючішим залишається кримінальне переслідування з боку ГПУ, СБУ, податкової міліції та поліції. Головна неприємна новина – кількість кримінальних
справ, які інкримінуються бізнесу, особливо в податкових злочинах, і суми збитків за останній рік зросли в рази.
Ми звели ренкінг «популярності» типів кримінальних справ, які відкривалися щодо бізнесу протягом 2018 року. Перше місце – і за кількістю справ, і за пред’явленими сумами – посідає ст. 212 КК України (ухилення від сплати податків). Усі пам’ятають гучну справу по ТОВ «Промоушн Стафф» / ТОВ «Промоушн Аутсорсинг», в якій понад 42 іноземних великих компаній було звинувачено в ухиленні від сплати податків на загальну суму 955 мільйонів гривень. Ця кримінальна справа все ще
розслідується.
Друге місце – фіктивне підприємництво (стаття 205 КК). Звинувачення у фіктивності дуже часто, природно, йде в парі з ухиленням від сплати податків (ст. 212 КК). І теж інкримінується в справі Аутстафф.
На «почесному» третьому місці – зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 КК). Це дуже «цікава» стаття – у тому плані, що її бізнесу інкримінують доволі часто й за абсолютно різних обставин. Ми навіть жартуємо, мовляв, якщо правоохоронці «не знають із чого почати», то пробують зі ст. 364 КК. Універсальна стаття для створення проблем. Так-так, уже згадану кримінальну справу про ТОВ «Промоушн Стафф» / ТОВ «Промоушн Аутсорсинг» спочатку було порушено саме за цією статтею, а вже потім перекваліфіковано на ухилення від сплати податків та фіктивне підприємництво.
А останнім трендом 2018 року в питаннях кримінального переслідування бізнесу можна вважати розширення «бази» для створення проблем. Так, якщо раніше податкові та правоохоронні органи «ловили» угоди по фактичному придбанню платником податків товару в «проблемного» контрагента, то 2018-го вони стали донараховувати податки по операціях за придбані послуги, а не за товар.
А до головного ноу-хау в 2018 році можна віднести отримання компаніями та банками від нібито правоохоронних органів підробних ухвал суду про тимчасовий доступ до документів, про арешт рахунків, а також підробних вимог про видачу документів. Цікаво, що банки та ДФС виконували такі «ухвали» досить оперативно та накладали арешт на банківські й ПДВ рахунки клієнтів. Зняття ж такого арешту вже відбувалося за чинними правилами й тільки на підставі дійсного рішення суду. І це забирало у компаній чимало часу, нервів та завдавало збитків. Це була головна проблемаа 2018-го, тому що бізнесу важко було визначити достеменно, хто й для чого так робив. Принаймі офіційно. Крім того, якщо ми
говоримо про підробні ухвали про тимчасовий доступ до документів та підробні вимоги про витребування документів, то незрозуміло, яким чином злочинці планували реалізувати свій намір – тобто отримати доступ до запитуваних документів. Адже офіційно отримувачем таких документів, або інформації, усе одно залишався правоохоронний орган, на адресу якого й направляли компанії документи. При цьому цікаво, що ті фірми, які виконали визначені в підробних документах вимоги й направили інформацію до правоохоронних органів, про факт підробки дізнавалися не від правоохоронців, а від контрагентів. Такі ось цікаві явища…
ПРОБЛЕМА № 2. ДОНАРАХУВАННЯ ПОДАТКІВ
Наступна за масштабами загроза після кримінального переслідування – донарахування податків і зборів. Актуальна як для вітчизняного, так і для зарубіжного бізнесу, що працює в Україні. І вона теж не нова, адже поповнювати бюджет потрібно постійно. Зрозуміло, що донарахування і звинувачення за ст. 212 КК (ухилення від сплати податків) ідуть рука в руку. Тому підприємствам, яким донарахували податки до сплати, у 95 % випадків доведеться ще й «відбиватися» від кримінальної справи.
Новацією 2018 року стало відкриття правоохоронними органами кримінальних справ за ст. 212 КК без проведення перевірки й навіть без донарахування податків
з боку ДФС.
А загалом дії податкової міліції та її тиск на бізнес у 2018 році залишилися такою самою гострою проблемою, що й раніше. Незважаючи на втрату цим органом повноважень.
Суди залишилися на старій позиції, і активно давали дозвіл органам податкової міліції на проведення слідчих дій. Та й кількість кримінальних справ, які розслідували органи податкової міліції, зросла. Іншими словами, втрата повноважень податковою міліцією виявилася фіктивною – бо ніяк, по суті, не позначилася на її діяльності.
Важливий акцент! Хоч би яким дивним це вам здавалося, але однією з основних причин зростання кількості кримінальних проваджень щодо великого бізнесу, на наш погляд, є стимулювання самим бізнесом такої поведінки контролюючих органів. Так, якщо ми говоримо про популярну ст. 212 КК (ухилення від сплати податків), то говоримо й про панічний страх багатьох великих компаній перед кримінальним провадженням. Саме ця загроза штовхає таких платників податків приймати рішення про добровільне погашення донарахованих платежів – і далеко не завжди справедливих. А вже якщо загроза переходить в активну фазу й починаються слідчі дії у вигляді допиту, обшуку або тимчасового доступу до речей і документів – то це переконує «тих, хто вагається» і які не були готові так швидко здатися, усе ж піти на «мирову» і сплатити донараховані суми в бюджет. Саме про це свідчать факти. Досить значна кількість іноземних компаній після нетривалих вагань ухвалюють рішення про сплату донарахованих сум до бюджету. Хоч як дивно, але ця
схема як працювала, так і далі працює.
Гравців, які займають активну позицію і доводять, що в їхніх діях немає складу злочину, не так і багато, особливо якщо ми говоримо про 212 КК. Зміна тенденції, і як наслідок – зменшення ризиків, залежить саме від позиції бізнесу, особливо великого. Адже якщо бізнес дозволяє – тенденції тільки зміцнюються.
ПРОБЛЕМА № 3. СВАВІЛЛЯ «ЕКОЛОГІВ»
До трендів року, що минає, слід додати й непрості відносини бізнесу з Державною екологічною інспекцією. За підрахунками Європейської бізнес-асоціації та Офісу ефективного регулювання, за 2018 рік збитки бізнесу від незаконних дій державної екологічної служби становили близько $ 200 млн. Крім щоденних збитків від простою судна й вантажу, які коливалися від $ 15 тис. до $ 30 тис. на день. Якщо дуже коротко, то «панове екологи» протягом 2018 року застосовували «заборонені методи», а іншими словами – просто зупиняли кораблі в порту. Простій міг тривати від 1 до 7 днів. Зупиняли дуже просто: проставляли штамп на товаросупровідних документах, що на судні перебуває радіаційний вантаж. Попри те, що насправді вантаж був чистий, так як при навантаженні на корабель він уже проходив радіаційний контроль і радіаційна рамка не спрацьовувала. Відпускали судна з портів по-різному: хтось «домовлявся», хтось платив штраф «за забруднення» акваторії. Обурення бізнесу було великим, профільні бізнес-асоціації вимагали привести дії екологів у рамки закону, змінити процедуру, позбавити останніх права на проведення радіологічного контролю. Законодавець поміняв низку законів, щоб мінімізувати зловживання з боку представників Державної екологічної інспекції. Але на результат це не вплинуло. Побори тривають, тільки заборона виходу корабля тепер оформляється не проставлянням штампа, а з використанням постанови про заборону на вихід із порту.
Чому бізнес зазнає таких утрат? Та тому, що за останній рік жоден із чиновників, які перевищили повноваження, не був притягнутий до жодної відповідальності. А ще тому, що, зазнаючи колосальних збитків від незаконних рішень Державної екологічної інспекції, бізнес ні разу не переклав їх на плечі держави й тієї особи, яка безпосередньо ухвалювала те чи інше неправомірне рішення. Немає відповідальності – немає змін.
У СУХОМУ ЗАЛИШКУ
Якщо кардинальних політичних зрушень не відбудеться, то можна очікувати, що 2019 року все залишиться без істотних змін. Іншими словами, самі по собі важливі для бізнесу зміни не відбудуться. Тому бізнес має об’єднати зусилля й власноруч поламати ці несприятливі тенденції. Якщо ж політична розстановка сил зміниться, то статися може все, що завгодно. Прогнозуванню й моделюванню це не піддається.
5 ОСНОВНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ БІЗНЕСУ НА 2019 РІК