Хокан  Йюде

Інтерв’ю для LDaily з Хоканом Йюде, генеральним директором Scania Україна, про роботу компанії в умовах війни, рекордні результати...

Інтерв’ю для LDaily з Хоканом Йюде, генеральним директором Scania Україна, про роботу компанії в умовах війни, рекордні результати 2024 року, зміни на ринку комерційної техніки та інвестиційні плани в Україні. Scania не лише зберігає присутність, а й посилює підтримку ключових галузей, адаптуючись до нової реальності та залишаючись надійним партнером для українських перевізників.

Хокан  <span>Йюде</span>

Scania — тут, ми продовжуємо інвестувати в Україну та залишаємося відданими підтримці країни й тих, хто тримає її в русі

25.06.2025 (№ LDaily #23)

Інтерв’ю для LDaily з Хоканом Йюде, генеральним директором Scania Україна, про роботу компанії в умовах війни, рекордні результати 2024 року, зміни на ринку комерційної техніки та інвестиційні плани в Україні. Scania не лише зберігає присутність, а й посилює підтримку ключових галузей, адаптуючись до нової реальності та залишаючись надійним партнером для українських перевізників.

LDaily: Чи могли б Ви поділитися результатами діяльності Scania Україна за 2024 рік?

Х. Йюде: Щодо обсягів продажів, то 2024 рік став для нас найуспішнішим в Україні з моменту заснування компанії тут у 1993 році. Ми передали клієнтам 769 нових вантажівок — і це дозволило нам вдруге поспіль стати лідером ринку, досягнувши частки майже 33% серед європейських виробників важкої вантажної техніки за кількістю зареєстрованих транспортних засобів.

LDaily: Чим Ви пояснюєте такий значний успіх?

Х. Йюде: Нам вдалося зберегти нашу команду. Бізнес, зрештою, — це про людей. І все зводиться до того, що кожен виконує свою частину роботи. Особливо хочу відзначити наших сервісних техніків, які щодня виходять на роботу, щоб підтримувати клієнтів на одинадцяти локаціях по всій Україні — від Мукачевого на заході до Дніпра та Харкова на сході.

LDaily: Як війна в Україні вплинула на діяльність Scania? Як компанія адаптується до змін на ринку та в логістиці?

Х. Йюде: Війна суттєво вплинула на весь сектор комерційних перевезень в Україні, і Scania — не виняток. Порушення морського експорту та спад у ключових експортних галузях, таких як залізна руда та зерно, змусили всю логістичну систему постійно адаптуватися. У перші дні повномасштабного вторгнення ми швидко перебудували логістику постачання запчастин. Ми відкрили тимчасовий склад у західному регіоні України, щоб забезпечити безперебійне постачання для наших сервісних центрів.

Попри всі виклики — зокрема втрату нашої майстерні в Краматорську — наша мережа залишалася працюючою. Попит на комерційні перевезення у нашому сегменті зріс, що створило додаткове навантаження на організацію. Але завдяки децентралізованій структурі, тісним відносинам з клієнтами та гнучкому, клієнтоорієнтованому підходу ми змогли продовжувати підтримувати наших замовників і забезпечувати стабільність бізнесу — навіть у найневизначеніші часи. І найголовніше — ми весь цей час зберігали пріоритетом безпеку та добробут наших працівників.

LDaily: Чи змінилися ключові пріоритети розвитку бізнесу в Україні?

Х. Йюде: І так, і ні. Наші довгострокові пріоритети в Україні залишаються незмінними — ми, як і раніше, зосереджуємося на наданні якісних, стійких транспортних рішень і допомагаємо нашим клієнтам працювати ефективно та прибутково. Водночас підходи до досягнення цих цілей стали значно динамічнішими та гнучкішими.

Від початку війни відбулося зміщення в активності секторів: будівельні проєкти були здебільшого призупинені, натомість активізувалися перевезення пального, агросектор, ритейл і далекобійна логістика. Ми адаптували нашу операційну діяльність і посилили сервісну підтримку, аби відповідати новим потребам цих галузей. Надійна робота техніки, доступність сервісу та гнучкість стали критично важливими — і ми рішуче налаштовані залишатися надійним партнером для наших клієнтів за будь-яких обставин.

LDaily: Ви згадували, що з початку війни спостерігаються зміни в активності різних галузей. Яка динаміка зараз? Чи бачите Ви ознаки повернення до довоєнних тенденцій, чи формується нова реальність?

Х. Йюде: До війни серед провідних сегментів були гірничодобувна промисловість і будівництво. Зараз ми бачимо, що ці сектори починають оживати, хоча поки що повільно. Я очікую, що всі види будівельних робіт, а також проєкти з розвитку муніципальної інфраструктури значно активізуються після завершення активної фази війни.

LDaily: Як би Ви оцінили попит на комерційну техніку в Україні сьогодні?

Х. Йюде: Попит досить нерівномірний і продовжує формуватися під впливом воєнної реальності. Деякі сектори — як-от сільське господарство, відновлення інфраструктури та гуманітарна логістика — залишаються активними, тоді як інші діють обережніше. Багато компаній відкладають великі інвестиції через економічну невизначеність і обмежений обсяг роботи для всього наявного автопарку в Україні. Це також спричинило зниження вартості пробігу за кілометр, що створює додатковий тиск на перевізників.

Втім, ми спостерігаємо зростання інтересу до транспортних засобів, які є надійними, економічними в споживанні пального та мають вигідну повну вартість володіння. В нинішніх умовах наші клієнти орієнтуються на розумні інвестиції — і ми зосереджуємось на тому, щоб допомогти їм максимально ефективно використовувати кожен кілометр.

LDaily: Чи стикаєтеся ви сьогодні з логістичними викликами?

Х. Йюде: Як дистриб’ютор, ми загалом адаптувалися до нової логістичної реальності. На початку війни значними були труднощі, пов’язані з перетином кордону та імпортними процедурами, однак з часом ми відповідно перебудували наші операційні процеси. Наразі ми не відчуваємо суттєвих збоїв і здатні своєчасно доставляти запчастини й техніку, щоб підтримувати нашу сервісну мережу та клієнтів.

LDaily: Scania відома своєю екологічною відповідальністю. Як розвиваються “зелені” ініціативи компанії в Україні?

Х. Йюде: Сталий розвиток — це серцевина всього, що ми робимо в Scania. І ця відданість залишається незмінною в Україні, навіть під час війни. Ми продовжуємо просувати паливоефективні технології, впроваджуємо навчальні програми для водіїв з метою зниження споживання пального, а також надаємо цифрові сервіси, що оптимізують роботу автопарків.

Хоча широке впровадження електротранспорту в Україні наразі лише починається, ми активно співпрацюємо з клієнтами та зацікавленими сторонами, щоб підготувати ринок до більш стійкого транспортного майбутнього. Кожна вантажівка, яку ми постачаємо сьогодні, — за умови ефективної експлуатації — є кроком до зменшення викидів і відповідальнішої транспортної системи в майбутньому.

LDaily: Чи існують сьогодні державні ініціативи або законодавчі зміни, які підтримують розвиток екологічного транспорту в Україні?

Х. Йюде: Так, спостерігаються позитивні зрушення. Уряд запровадив стимули для електротранспорту та активно обговорює подальші кроки для підтримки “зелених” перевезень відповідно до європейських стандартів. Рух України в напрямку інтеграції з ЄС стимулює законодавчі зміни у сфері сталого розвитку, і ми розглядаємо це як перспективну можливість для транспортної галузі в довгостроковій перспективі.

Водночас слід розуміти, що під час війни екологічні пріоритети часто відходять на другий план перед нагальними потребами. Проте ми віримо, що закладення основ уже зараз — через просвіту, діалог і співпрацю — дозволить прискорити перехід до екологічного транспорту, щойно дозволить ширший контекст.

LDaily: Чи існує попит на електричні та гібридні вантажівки в Україні?

Х. Йюде: Ми спостерігаємо зростаючий інтерес, особливо з боку компаній, які ставлять сталий розвиток у пріоритет і прагнуть забезпечити довгострокову життєздатність своїх операцій. Хоча ринок поки що перебуває на початковій стадії — переважно через обмежену інфраструктуру та загальну економічну ситуацію — розмови про електромобільність стають дедалі частішими.

Ми вже отримуємо перші пілотні запити та проводимо консультації з клієнтами, які дивляться в майбутнє. У міру розвитку зарядної інфраструктури й стабілізації бізнес-клімату ми очікуємо поступового зростання попиту на електричні та гібридні вантажівки в Україні.

LDaily: Які інноваційні рішення Scania планує впроваджувати найближчим часом?

Х. Йюде: На глобальному рівні Scania продовжує активно інвестувати в електрифікацію, автономні перевезення та підключені сервіси. Саме ці інновації формують майбутнє сталих і ефективних транспортних рішень.

В Україні наша найближча мета — розширення цифрових сервісів, таких як віддалена діагностика, моніторинг техніки в режимі реального часу та планування технічного обслуговування на випередження. Ці технології допомагають нашим клієнтам мінімізувати простої, знижувати експлуатаційні витрати та приймати більш обґрунтовані рішення щодо управління автопарком. У мінливому й нестабільному середовищі такі інструменти мають реальну практичну цінність і дозволяють бізнесу бути на крок попереду.

LDaily: Як змінилася сервісна мережа Scania в Україні?

Х. Йюде: Війна, безумовно, вплинула на нашу мережу. Ми втратили майстерню в Краматорську, яка обслуговувала ключових клієнтів у гірничій галузі. Крім того, будівництво нового об’єкта в Маріуполі довелося зупинити з початком повномасштабного вторгнення.

Попри ці труднощі, ми свідомо вирішили не зупиняти розвиток. Уже через кілька місяців після початку війни — влітку 2022 року — ми завершили будівництво й відкрили нову сервісну станцію поблизу Броварів. Це був не просто операційний крок — це був чіткий сигнал нашим клієнтам і партнерам: Scania тут, ми продовжуємо інвестувати в Україну і залишаємося відданими підтримці країни та тих, хто тримає її в русі.

LDaily: Які нові послуги або продукти Scania планує запропонувати українському ринку?

Х. Йюде: Ми постійно працюємо над тим, щоб новітнє покоління вантажівок і силових агрегатів Scania було доступне українському ринку — з акцентом на підвищення паливної ефективності та зменшення викидів. Навіть у складні часи інновації залишаються ключовою складовою нашої пропозиції.

У сфері обслуговування ми нещодавно запровадили гнучкі контракти на технічне обслуговування, які враховують реалії експлуатації в Україні. Крім того, ми розробляємо фінансові та страхові рішення, краще адаптовані до поточних умов ведення бізнесу. Усі ці кроки є частиною нашої ширшої стратегії: підтримувати клієнтів не лише продуктами, а й комплексними, гнучкими рішеннями, які допомагають їм розвиватися.

LDaily: Які основні виклики сьогодні стоять перед Scania в Україні?

Х. Йюде: Головний виклик — окрім фізичних ризиків, пов’язаних із роботою в умовах війни — це збереження нашої команди. Як і всі компанії, ми зазнаємо впливу мобілізаційних процесів, і хоча знайти й залучити кваліфікований персонал стає дедалі складніше, ми маємо готуватися до масштабування нашого бізнесу після завершення активної фази війни, коли розпочнуться великі проєкти з відновлення країни.

LDaily: Чи бачите ви нові можливості для зростання компанії в Україні?

Х. Йюде: Безперечно. Навіть попри нинішні виклики, ми бачимо значний потенціал для зростання в Україні. Майбутня відбудова логістичної інфраструктури, необхідність модернізації автопарків і перехід до більш сталих транспортних рішень відкривають реальні перспективи.

У міру того як Україна наближається до європейських стандартів, ми очікуємо зростання попиту на надійну, паливоефективну та низьковикидну техніку. Завдяки нашій глобальній експертизі, сильному бренду та орієнтації на клієнта, Scania має всі передумови, щоб зробити вагомий внесок у цю важливу трансформацію.

LDaily: Які стратегічні цілі Scania в Україні на найближчі 3–5 років?

Х. Йюде: Наша стратегічна мета в Україні на найближчі роки є чіткою: підтримувати наших клієнтів у період змін, розширювати сервісні можливості та зміцнювати позиції як лідера у сфері сталих і надійних транспортних рішень.

Ми прагнемо розширити нашу присутність через сильні партнерства, постійні інновації та безкомпромісну якість післяпродажного обслуговування. У сервісному напрямі наша амбіція — стати лідером на українському ринку післяпродажного обслуговування. Зокрема, ми плануємо розвивати мережу, впроваджуючи формат менших, супутникових сервісних станцій, що наблизять нас до клієнта.

Зрештою, наша ціль — зробити внесок у відбудову економіки України, надаючи сучасні транспортні системи, які будуть ефективними, гнучкими та відповідатимуть принципам зеленої трансформації.

LDaily: Чи планує компанія інвестувати у локальне виробництво або нові проєкти? Якщо не зараз, то можливо в майбутньому?

Х. Йюде: Наразі наш головний пріоритет — забезпечення стабільності операцій та постійна підтримка наших клієнтів у вкрай складному середовищі.

Хоча локальне виробництво наразі не входить до наших поточних планів, ми продовжуємо інвестувати в українську економіку, фінансуючи клієнтів, які забезпечують функціонування критичної інфраструктури. Scania — єдиний бренд вантажної техніки в Україні, який протягом усієї війни пропонує лізинг та індивідуальні фінансові рішення, побудовані на основі повної операційної економіки та довгострокового планування — попри загальну невизначеність бізнес-середовища. Що справді вражає — це те, що наші клієнти сумлінно виконують свої зобов’язання та залишаються відданими бренду Scania, що ще більше зміцнює нашу довіру до українського ринку.

Водночас ми бачимо потенціал для інвестицій у майбутньому — зокрема в розширення сервісної мережі, цифровізацію та ініціативи, орієнтовані на сталий розвиток. У міру того як Україна рухається шляхом відбудови та глибшої інтеграції з Європейським Союзом, ми відкриті до розгляду нових проєктів, які відповідають нашому стратегічному баченню на довгострокову перспективу.

LDaily: Чи спостерігається в Україні нестача кваліфікованих кадрів? Як Scania реагує на цей виклик?

Х. Йюде: Так, в Україні дійсно існує серйозний дефіцит кваліфікованих спеціалістів — і ця проблема посилилася через війну, міграцію та мобілізацію. Згідно з останніми дослідженнями, понад 70% компаній стикаються з труднощами в наймі, особливо у сферах транспорту, інженерії та виробництва. Очікується, що ситуація залишатиметься критичною протягом наступного десятиліття, і бізнес уже зараз змушений конкурувати за таланти не лише на внутрішньому, а й на європейському ринку праці.

Scania Україна — не виняток. Ми особливо гостро відчуваємо нестачу кваліфікованих сервісних працівників, зокрема механіків. Щоб протидіяти цьому, ми активно інвестуємо в довгостроковий розвиток талантів. Один із ключових напрямів — тісна співпраця з профтехучилищами та технічними закладами, зокрема партнерство з Національним транспортним університетом.

Ми також підтримуємо соціальні проєкти — серед них програма перекваліфікації жінок-механіків, яку ми реалізуємо спільно зі шведським фондом Beredskapslyftet — Reskilling Ukraine.

Паралельно ми посилюємо наш бренд роботодавця: вдосконалюємо умови для працівників, беремо участь у професійних конкурсах і активно демонструємо нашу сильну корпоративну культуру та цінності. Ми також готуємося до майбутнього, розробляючи програми адаптації та підтримки для ветеранів, які повертаються до цивільної роботи. Через нашу лізингову компанію  «Сканія Кредіт Україна» ми підтримуємо ветеранський хаб TYTANOVI.

Зрештою, для нас це не лише про подолання кадрового дефіциту — це про створення сталої, інклюзивної та витривалої команди, яка зможе зростати разом із нашим бізнесом в Україні.

LDaily: Розкажіть, будь ласка, детальніше про проєкт Reskilling Ukraine та роль Scania у ньому.

Х. Йюде: Reskilling Ukraine — це потужна ініціатива, започаткована шведською неприбутковою організацією Beredskapslyftet за підтримки уряду Швеції, приватних фондів та бізнесу. Її мета — допомогти жінкам і ветеранам в Україні здобути нові професійні навички та увійти в галузі, де відчувається гострий кадровий дефіцит.

Scania Україна пишається тим, що є одним із ключових партнерів цього проєкту. З 2024 року ми долучилися до програми підготовки жінок до отримання водійських посвідчень категорії C, яка включає практичні заняття з маневрування на вантажівках Scania та курси з безпечного й паливоефективного водіння.

Нещодавно ми приєдналися також до програми “Автомеханікиня” — це інтенсивний курс, що знайомить жінок з основами технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів. Навчання поєднує теоретичні заняття й практичну роботу.

Завдяки цій співпраці ми не лише сприяємо подоланню дефіциту кадрів, а й підтримуємо гендерну рівність, створюємо реальні можливості для працевлаштування та робимо внесок у соціальну й економічну стійкість України.

LDaily: Які ключові результати вже досягнуті в рамках проєкту?

Х. Йюде: Ініціатива Reskilling Ukraine Drivers вже дає помітні результати. Станом на 1 жовтня 2024 року:

  • 187 жінок завершили навчальну програму;
  • 160 учасниць (85,5%) успішно склали сертифікаційні іспити;
  • 15 випускниць (9,4%) вже працевлаштовані на повну зайнятість за професією;
  • 12 осіб (7,5%) перебувають на етапі підписання контрактів і отримання водійських карт категорії C;
  • 35 жінок (21,9%) застосовують нові навички у волонтерській діяльності, неповній зайнятості або у власному бізнесі;
  • 48 випускниць (30%) активно шукають роботу в цій сфері;
  • 44 учасниці (27,5%) ще не зробили кроків до працевлаштування — часто через нещодавнє завершення навчання або особисті обставини;
  • Лише 3,7% не вдалося зв’язатися для подальшого супроводу.

Ми сприймаємо ці цифри не просто як статистику, а як окремі історії змін, стійкості та самореалізації. Для Scania — це честь бути частиною проєкту, який справді створює відчутний вплив — як на транспортну галузь, так і на українське суспільство загалом.

LDaily: Що мотивує вас найбільше як керівника Scania Україна?

Х. Йюде: Я завжди кажу колегам: зараз ми виконуємо найважливішу роботу у своєму житті. У наших силах  підтримувати вантажні  перевезення в Україні — і тим самим ми не лише забезпечуємо критичну логістику під час війни й підтримуємо економіку сьогодні, але й робимо внесок у стійкість нашої країни та закладаємо основу для кращого майбутнього.

LDaily: Які були найбільші виклики у вашій роботі за останній рік?

Х. Йюде: Безпека нашого персоналу — завжди наш пріоритет №1. Хоча наш бізнес розвивається успішно, для мене найголовніше — робити все можливе, аби умови роботи для нашої команди з приблизно 200 фахівців по всій Україні були максимально безпечними.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com