Інтерв'ю Українська макроекономіка

За умови верховенства права буде більше прямих інвестицій

Хольґер Тауш, директор Швейцарського бюро співробітництва в Україні, поділився з роздумами, як Швейцарія солідаризується з Україною в здійсненні реформ, а також допомагає запровадити децентралізацію, електронне урядування й інші інновації, покращити інфраструктуру й охорону здоров’я, розвинути сільське господарство та збільшити промислове виробництво.

: Коли та з якою метою було відкрито Швейцарське бюро співробітництва в Україні?

Х. Тауш: Відразу після проголошення незалежності України тут було відкрито Посольство Швейцарії, а через кілька років , майже 22 роки тому, відкрито Швейцарське бюро співробітництва. У Швейцарії діють дві основні державні установи щодо розвитку та співпраці: Швейцарська агенція розвитку та співробітництва (ШАРС/SDC) та Державний секретаріат Швейцарії з економічних питань (ДСШЕП/SECO). Їхні бюджети базуються на єдиному законодавстві та передаються міністерствам, які потім фінансують інтервенції по всьому світу. Україна є лише однією з країн, де SDC і SECO працюють спільно та майже в однакових масштабах.

Підтримка ДСШЕП в Україні є трохи масштабнішою , ніж ШАРС, особливо завдяки більшому фінансуванню інфраструктури. Проте я хочу висвітлити загальну підтримку з боку Швейцарії, тому я краще говорив би про швейцарське співробітництво загалом. Нині Швейцарія виділяє для України близько 26 млн євро на рік.

Отже, чому Швейцарія тут і чому вона прийшла в Україну? Після розпаду Радянського Союзу виникло усвідомлення, що Швейцарія має запропонувати свою підтримку в цей історичний момент. Країна прагнула продемонструвати солідарність з людьми, які потребували допомоги у зміні управління та моделей економіки — ми назвали це «перехідним періодом». Тож чому Швейцарія це робить? Це насправді випливає з нематеріальної перспективи виявлення солідарності з народом України. З погляду співпраці ми не маємо прихованої мети, наприклад, продати більше швейцарських товарів — завдання, яке зазвичай належить до інших сфер діяльності посольства. Іншими словами, діяльність у рамках швейцарського співробітництва можна визначити як технічну допомогу.

Ми прагнемо будувати діалог з урядом, громадянським суспільством та іншими організаціями й допомагати у здійсненні реформи, виходячи з нашої глибокої віри в демократію як модель та наш багаторічний досвід.

: Тож мета полягала в допомозі українському суспільству адаптуватися до змін після виходу з Радянського Союзу. Які проекти були реалізовані в рамках цієї співпраці?

Х. Тауш: Я живу й працюю в Україні вже три роки. Пам’ятаю, у минулому ми працювали над аспектами реформування судової системи, а також досить рано запровадили програми в галузі органічного сільського господарства. Нині ми все ще працюємо в органічному секторі. На початку основна допомога Швейцарії всім країнам Східної Європи полягала в тому, щоб розглянути типові проблеми перехідного періоду, пов’язані як з економічними аспектами, так і з питаннями врядування. Демократія й ліберальна економіка є основними цінностями Швейцарії, оскільки ми надаємо велику свободу нашим громадянам у дискусіях і побудові міцної, але обмеженої основними функціями, державної системи. Однак Швейцарія підтримала Україну у пошуках свого власного шляху, добре розуміючи, що індивідуальні шляхи реформування можуть бути відмінними, якщо порівнювати з іншими країнами, наприклад, Польщею. Одне з важливих пояснень полягає в тому, що Україна, власне, була частиною Радянського Союзу, на відміну від більшості країн Східної Європи, хіба що за винятком країн Балтії. Тож для України, на мій погляд, цей процес просто забирає більше часу, але я вважаю, що вона на правильному шляху.

: Як саме Ви підтримували Україну?

Х. Тауш: Наведу приклади ближче до сьогодення. Ми могли б розглянути питання регулювання економіки шляхом удосконалення, зміни або введення законів, які дають змогу легше розпочати підприємницьку діяльність. Таким чином, ми підтримали ініціативи в створенні більш привабливого бізнес-клімату для інвесторів. Зазвичай більшість із цих аспектів допомагають компаніям, зокрема, стосовно заощаджень, тому що вони стикаються з меншою бюрократією та виграють час. Наразі ми працюємо над цими темами з партнерами високого рівня, такими як Міжнародна фінансова корпорація (IFC) Групи Світового банку.

Ми також підтримуємо сільське господарство, яке дуже потужне, оскільки Україна наділена значнимими ресурсами й забезпечена компетентними підприємцями в цій сфері. Зазвичай ми намагаємося працювати з меншими суб’єктами господарювання, особливо з тими, що мають найбільші потреби. Тут варто уточнити, тому що, можливо, це порівняння є кумедним , але для людини зі Швейцарії, коли йдеться про малі та середні земельні ділянки, то мається на увазі від 10 до 50 га, натомість тут ви починаєте відлік, припустимо, від 1000 га. У сільському господарстві ми також розглянули деякі перспективи в торгівлі, що стосуються позитивних заходів у Швейцарії для допомоги виробникам, які імпортують до нашої країни. Ці питання були в центрі уваги нашої підтримки органічного сільського господарства. На початку були переважно зернові культури, але потім ми додали молочні продукти. Якщо ви подивитеся на нинішню статистику, то побачите вражаюче зростання органічних виробників та виробництва загалом. Це добре для експорту, адже виробництво в Україні ще є дешевим, також знаходить попит на внутрішньому ринку , адже ви є великою країною з різноманітними споживчими звичками, зокрема, у великих містах. Це один із прикладів сфери, в якій Швейцарія має досвід. Ми прагнемо поділитися нашими знаннями та досвідом, які можуть бути корисними для країн, із якими працюємо.

Також ми працюємо над питаннями врядування, що зараз дуже добре відображається на реформі децентралізації, яку ми підтримуємо. Ми показали конкретні приклади в сільських громадах у різних регіонах країни. Продемонстрували, наприклад, як поліпшувати надання послуг водопостачання та модернізувати інфраструктуру в сільській місцевості шляхом створення нових систем або відновлення існуючих. Це дало вражаючі результати з погляду сприйняття людьми та покращення перспективи місцевого самоврядування. Своєю чергою, це дало змогу Швейцарії підвищити довіру місцевих, регіональних та національних органів влади. Вони переконалися, що Швейцарія підтримує місцевих жителів, які справді почали вірити, бо вони відчули зміни. Звичайно, трансформація мислення та виникнення думок на кшталт «Можливо, мій голос є важливим, я можу щось зробити» — це повільний процес.

: Яка галузь економіки є найпривабливішою для інвестицій?

Х. Тауш: Багато пов’язано із залученням приватного сектору, що не є сферою моєї компетенції. Ми державна організація, яка допомагає у впровадженні реформ. Я вважаю, що сільське господарство є фундаментальним для України, оскільки у вас унікальний природний ресурс та великий потенціал для розвитку додаткових продуктів. ІТ-сектор теж украй важливий і в ньому можна зробити ще багато, особливо на ширшій інституційній базі. А виробничий сектор потребує модернізації. Коли ви зможете забезпечити необхідні робочі сили, які залишатимуться в Україні, то матимете більше можливостей реалізувати потенціал для відновлення вторинного сектору, що нині не є таким розвиненим, як це могло би бути.

В Україні розвивається автомобільна промисловість, усе більше й більше деталей виробляється для європейського, а також інших ринків. З погляду експорту, Україна вже виходить за межі Європи завдяки великій виробничій базі та зростаючій ставці на міжнародні стандарти. Коли ми дивимося на стандарти, встановлені ЄС у договорах про вільну торгівлю, то бачимо, що Україні вдається експортувати в інші країни, оскільки вона є надійнішим виробником, який дотримується стандартів високого рівня. Це підвищує частку експорту, зокрема, до Індії, Китаю, країн Африки.

З погляду співпраці ми зазвичай маємо справу з невеликими суб’єктами підприємництва, намагаючись допомогти менш захищеним людям. Отже, хоча співпраці з великими корпораціями не так уже й багато, ми завжди дивимося н картину загалом та враховуємо середовище, в якому працюємо. Останнім часом для підтримки малого й середнього бізнесу ми впроваджували програми грантів у Східній Україні, щоб заохотити людей залишатися у своїх містах, відчуваючи перспективи .

: Які інші програми були реалізовані Швейцарським бюро співпраці в Україні?

Х. Тауш: Наприклад, електронне урядування — інноваційний підхід, який змінює спосіб надання адміністративних послуг. Ми маємо дуже тісний партнерський зв’язок із державними органами з електронного урядування. Ідея полягає в тому, щоб полегшити повсякденне життя громадянам завдяки використанню різноманітних онлайнових послуг. На мій погляд, в Україні IT-спеціалісти настільки добре освічені, що ви можете зробити прорив набагато швидше, ніж деякі прогресивні європейські країни. Ми робимо все можливе, щоб зробити ці послуги доступними у всіх областях України. Інша частина програми — це електронна демократія для надання кожному громадянину можливості сформувати ідею, знайти людей та підписати петиції. Ми можемо це робити в старий спосіб, прохаючи людей на вулицях, як ми звикли це робити у Швейцарії тривалий час. В Україні ми розробили електронний інструмент під назвою «Е-петиція». Усе це ще на експериментальній стадії, оскільки існує безліч різних петицій, навіть такі, що не можуть бути схваленими, як от можливість носити зброю чи інші оригінальні побажання громадян. Нам треба шукати шляхи, щоб переконатися, що петиції слід упроваджувати, а також знаходити способи управління для місцевого уряду. Ми працюємо в багатьох регіонах країни, особливо в маленьких та середніх містах.

: Чи вдається впливати на державні органи?

Х. Тауш: Так, ми в захваті від цих програм. Радіємо нашому прогресу з погляду успіху та ефективної співпраці.

: Чи важко співпрацювати з нашою владою?

Х. Тауш: Я сказав би, що у сферах децентралізації та місцевого самоврядування нам дуже пощастило. Відколи я тут, ми працювали з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України й далі працюємо навіть після зміни уряду 2016 року. У будь-якому разі співпраця відбувається в обох напрямках, і я вважаю, що нам удалося налагодити дуже гарне співробітництво. Ми змогли допомогти організувати донорів, зокрема 2015 року, коли суттєві додаткові кошти надійшли від ЄС та США для підтримки цієї реформи. Швейцарія вже протягом багатьох років працювала у сфері місцевого самоврядування та була визнаним і шанованим донором у цій сфері . Радою донорів, в якій співголовували уряд та, по черзі, один із донорів (Швейцарія була першою), були створені різні робочі групи, які дали змогу започаткувати сприятливу діалогову платформу для заповнення досить порожнього поля під назвою «децентралізація» конкретними послугами з охорони здоров’я, освіти, безпеки, а також адміністративними послугами.

Ми також фінансуємо проекти у сфері енергоефективності, включаючи інфраструктуру для покращення комунальних систем опалення, де ми налагодили плідну співпрацю, зокрема з керівництвом Вінниці. В інших сферах, таких як охорона здоров’я, де ми впродовж тривалого періоду проводили успішні програми охорони здоров’я дітей та матерів, ми досягли значного зниження материнської та дитячої смертності. Тепер більше зосередили увагу на неінфекційних захворюваннях та підтримуємо чудову співпрацю з міністром охорони здоров’я Уляною Супрун, яка відкрила шлях для важливих реформ. Нарешті, економіка є ще одним напрямом, де ми спостерігаємо багато реформ, які відбуваються у тісній співпраці з урядом. Однією зі сфер, в якій ми зараз поки що не працюємо, є судова система, хоча верховенство права та дотримання прав людини є без сумніву фундаментально важливими. Я мушу підкреслити, що з часів Революції гідності ми також започаткували програму безпеки людини. Ми застосовуємо підходи, що спрямовані на гарантування безпеки людини та відновлення миру, підтримуючи Мінський процес, Спеціальну моніторингову місію ОБСЄ та Управління Верховного комісара з прав людини, яке здійснює моніторинг ситуації щодо прав людини по всій території східної України. Нарешті, через конфлікт і складну ситуацію на сході ми надавали гуманітарну допомогу всім українцям по обидві сторони від контактної лінії та надсилали, наприклад, хімікати для унікального постачальника води Донецької області «Вода Донбасу».

: Чи зіткнулися Ви з певними труднощами або тиском, коли надавали цю гуманітарну допомогу?

Х. Тауш: Наша гуманітарна допомога була повністю узгоджена з українською владою. Отже, були задіяні відповідні установи й усе було ретельно підготовлено. Звичайно, ми також потребуємо згоди з «іншої» сторони, яку зазвичай шукали через організації, яким надавали допомогу (водоканал або лікарню – для медичного обладнання), таким чином уникаючи офіційного визнання місцевих владних структур. Ми вважаємо, що маємо важливу роль як надійний та нейтральний посередник на користь кожного громадянина, який проживає в Україні.

: Ви даєте їм те, чого вони справді потрібують, чи тільки те, що можете дати?

Х. Тауш: Звісно те, що вони просять. Тут ідеться про взаємодію. Наприклад, ми не даємо їм хімічних реактивів, які вони вже мають з інших джерел, таких як МКЧХ, ми радше реагуємо на їхні потреби, спираючись на факти та попередні оцінювання. Ми постачали сухий хлор, а також невеликі спеціальні пристрої, які можуть локально виробляти його. Навіть удалося один раз доставити пісок потягом для станції фільтрації води. Ми також підтримуємо лікарні в регіоні конфлікту необхідним медичним обладнанням. Тут слід сказати, що хоча частина цього обладнання надходить зі Швейцарії, більшість нашої гуманітарної допомоги придбавається на місцевому рівні, а це підтримує також й українську економіку.

: Повертаючись до теми бізнесу, як Ви оцінюєте інвестиційний клімат в Україні? Що потрібно для залучення інвесторів?

Х. Тауш: Хоча я не маю відповідної кваліфікації, щоб судити про інвестиційний клімат, але можу спиратися на думки, які чув в Україні останнім часом. Щодо співпраці, як уже згадувалося, ми підтримуємо низку кроків у напрямку дерегулювання. Україна досягла значних успіхів у цій сфері, покращивши інвестиційний клімат. Утім, великими проблемами, з якими стикаються підприємці зі Швейцарії, Франції та інших країн, є судова система, повага до верховенства права та суди, які функціонують неналежним чином для забезпечення безпеки інвестицій. Корупція, яку я ще не згадував, безумовно, є частиною цього широкого кола проблем. Не так легко змінити ставлення до корупції, і саме тому ми повинні зосередитись на судовій системі. Однак я твердо переконаний, що Україна досягла прогресу, оскільки удалося скоротити простір для корупції, наприклад, із впровадженням електронної системи закупівель (ProZorro) та підвищенням цін на енергоносії до рівня ринкових. Таким чином, щодня відбуваються значні зміни, але це займає деякий час. На жаль, заголовки міжнародних видань, де йдеться про Україну, занадто часто є негативними, змушуючи інвесторів не раз подумати, перш ніж наважитися працювати в Україні.

: Високий ризик — це високий прибуток.

Х. Тауш: Так, може бути. Але подивіться також на компанії, які залишалися в Україні під час та після революції: вони мали втрати, але розмірковували на довгострокову перспективу. Тому ми повинні мати збалансованішу картину бачення. У будь-якому разі після того, як верховенство права шануватиметься більше, буде більше іноземних прямих інвестицій, які сприятимуть економічному буму.

: Які галузі економіки потребують інвестицій?

Х. Тауш: Наприклад, ІТ, але, як я вже сказав, ця галузь має бути насамперед більш інституціоналізованою. Сьогодні я нерідко чую, що є чимало хороших фахівців, але які працюють зі своїх домівок, є надзвичайно мобільними та, імовірно, просто переїдуть до іншої країни.

: Чи правильно, що Посольство Швейцарії підтримує Омбудсмана?

Х. Тауш: Так. Ми підтримували їх офіс через Європейський банк реконструкції й розвитку. Як і інші донори, ми приєдналися до спільного банку (називаємо його мультидонорським рахунком) для підтримки деяких реформ, також важливих для ЄБРР. Таким чином ми підтримували й офіс Омбудсмана. Багато хто з найбільших донорів надавали кошти, щоб підтримати ці реформативні дії.

: Які Ваші плани на наступний рік?

Х. Тауш: Ми маємо низку планів. По-перше, готуємо наступну стратегію на період, який триватиме з 2020 до 2023 або 2024 року. Сьогодні ми працюємо в тих напрямках, де, на нашу думку, ми найбільш результативні та ефективні з погляду співпраці. Тепер ми розглянемо наші програми та визначимося , що повинні підтримувати, а що потрібно змінити. Одним із напрямків, який збираємося впроваджувати далі, є професійна освіта та навчання . На цьому етапі ми маємо цікаве партнерство з приватною компанією «Geberit». Зараз, завдяки дуже гарній співпраці з Міністерством освіти та розширенню початкової ініціативи, наша навчальна програма для підготовки сантехніків, яку 2015 року було запроваджено у 6-ти школах, наразі поширена на 25 шкіл по всій Україні. Професійна освіта справді є сферою, де ми можемо розширити свою діяльність. Нині ми також запускаємо програму медичної освіти з метою вдосконалення системи медичних стандартів та навчальних програм для лікарів і медсестер, а також ефективної практики управління. Інший напрямок роботи, який розпочнемо, стосується підтримки реформи психічного здоров’я, зокрема з акцентом на психічних розладах, що виникають унаслідок воєнного конфлікту (з особливою увагою до сходу України в питаннях посттравматичних стресових розладів), включаючи дітей, бо ми часто недооцінюємо того, що відбувається в їхніх головах. Ми розраховуємо на продовження довготривалої плідної програми співробітництва Швейцарії в Україні, виходячи з потреб країни та наших можливостей.

Читайте також: Формування чесних та прозорих правил гри починається безпосередньо із самого бізнесу

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  
  •  

Напишіть коментар