Інтерв'ю Українська макроекономіка

Юлія Завалішина: «За умови раціонального акцизного податку та збалансованого регулювання, ринок сигарет може зберегти обсяги»

Юлія Завалішина, директор департаменту корпоративних та юридичних питань ПзІІ «Імперіал Тобакко Юкрейн», у розмові з порушує актуальні питання розвитку тютюнової галузі: це і проблема нелегальної торгівлі, і необгрунтована акцизна політика, і непрогнозоване законодавче поле для роботи виробників тютюнової продукції в Україні.

: Наскільки скоротився загальний обсяг ринку сигарет в Україні 2019 року та що на це вплинуло?

Ю. Завалішина: Минулого року на ринку України було вироблено й реалізовано 51 млрд штук сигарет. У 2019-му році зниження обсягів виробництва сигарет становило 15%, цей рік став найменш успішним для тютюнового виробництва. Цьому є кілька причин. Насамперед — акцизна політика, яку здійснює уряд. На жаль, після того як він запровадив план підвищення акцизу 20% на рік до 2025-го, ми не спостерігали жодного року, коли ця вимога дотримувалася. Уже 2018-го підвищення акцизу становило 30% порівняно із запланованим 20%. А минулого року підвищення акцизу відбувалось у два етапи: перший — у січні на 20%, другий етап — у липні ще на 9%. Тобто загалом 29% на рік.

Також 2019-й відзначився зростанням нелегальної торгівлі. За даними TNS Kantar, обсяг нелегальної торгівлі становив 7%. На сьогоднішній день держава щороку втрачає лише від несплати акцизного податку 5 млрд грн. Це шалена сума, якщо врахувати, що наша компанія минулого року заплатила разом податків, у тому числі акцизного збору, обсягом понад 7 млрд грн.

: Як узагалі держава бореться з тіньовим ринком сигарет? Чи залучає тютюнові компанії до співпраці?

Ю. Завалішина: Нині ми помічаємо дуже позитивну тенденцію в тому, що держава, справді, приділяє чимало уваги цьому питанню. Держава розуміє, що втрачає шалені суми, які не надходять до бюджету.

У грудні 2019 року чотири найбільші виробники, які представлені в Україні (у тому числі «Імперіал Тобакко»), і Уряд країни підписали Меморандум про співробітництво. Одним із пунктів цього документу є співпраця у сфері протидії нелегальній торгівлі.

Продовжуючи тему нелегальної торгівлі, хотілося б озвучити два аспекти. Перше — те що ми – тютюнова індустрія – спільно привернули увагу Уряду на існування такої схеми ухилення від сплати податків, як Duty free. За цією схемою сигарети виробляються ніби-то для продажу в магазинах безмитної торгівлі, але чомусь перебувають у вільному продажу на митній території України. При цьому, згідно з дослідженням нелегального ринку тютюну агенцією TNS Kantar, рівень власне контрабанди в Україні надзвичайно малий, тобто він на межі похибки, а превалює внутрішшнє незаконне виробництво

: Уряд запропонував для боротьби з нелегальним ринком сигарет ввести електронну акцизну марку. Як до цього ставитеся ви?

Ю. Завалішина: Насправді існує декілька ідей, як імплементувати систему Track&Trace, яка покликана відстежувати рух тютюнової продукції від виробника до споживача. Була ідея про те, щоб наносити QR-код на акцизну паперову марку, але, насправді, ми не думаємо, що це може бути ефективним рішенням. З технологічного погляду, якщо наносити QR-код на паперову акцизну марку, це може призвести до зміни її розміру. Якщо змінюється розмір, відповідно, нам потрібно робити зміни в обладнанні, вносити технологічні корективи, що завжди дороговартісно. Крім того, є світові аналоги системи Track&Trace, які успішно працюють. Оскільки наша фабрика працює не лише на внутрішнє виробництво, а й на експорт, то є країни, в яких свої вимоги до системи Track&Trace, і ми також маємо їх дотримуватися. Це питання доволі комплексне, і ми дуже дякуємо Кабінету Міністрів за те, що вони залучають нас до обговорення, й ми маємо можливість розказати, як усе працює на практиці. Зі свого боку, ми завжди запрошуємо представників Уряду відвідати нашу фабрику, щоб подивитися, як уже імплементовані деякі елементи Track&Trace. На нашу думку, змінювати саме паперову акцизну марку немає сенсу.

: За вашими прогнозами, 2020 року продаж сигарет зросте чи знизиться?

Ю. Завалішина: За умови раціонального акцизного податку та передбачуваного регуляторного середовища ринок сигарет може зберегти обсяги на рівні 48 мільярдів штук. Це – оптимістчний сценарій, і хочеться вірити, що він реальний. Надзвичайно обнадійливим для нас стало рішення Президента України щодо ветування законопроекту 1049, яким вводилась фіксована торгівельна націнка на сигарети. Це було одна з найсуперечливіших ініціатив останніх п’яти місяців, яка висіла над індустрією дамокловим мечем. Представники міжнародних тютюнових компаній зустрічалися з Президентом і Прем’єр-міністром для обговрення цих питань, і ми вдячні владі за конструктивний підхід та зважене рішення. Тож ми як компанія віримо, що 2020 рік буде періодом більшої стабільності та прогнозованості для нас як виробника.

: Що вдалося досягти під час зустрічей із прем’єр-міністром і президентом?

Ю. Завалішина: Це був доволі конструктивний діалог, під час якого ми порушили питання передбачуваного регуляторного поля і зрозумілих законодавчих ініціатив, адже тютюнова галузь є бюджетоформуючою в Україні. Тож для нас дуже важливо те, щоб ми передбачали й знали, в якому полі ми працюватимемо.

: Узагалі, в які країни ви експортуєте?

Ю. Завалішина: Ми пишаємося тим, що одна з фабрик Імперіал Тобакко розташована в Києві і є одним із найсучасніших підприємств у структурі компанії. Ми працюємо як на внутрішнє виробництво, так і на експорт.

Ми експортуємо в понад 20 країн світу. А найбільшими нашими ринками збуту є ОАЕ й Ліван. І до речі, для того, щоб мати можливість експортувати в ці країни, минулого року в нас відбулася модернізація виробництва. Компанія інвестувала додатково $2,5 млн у встановлення обладнання для кодування й так званої системи «фреш-лок» — системи пакування сигарет.

: Як зараз в Україні бачиться пропорція ринку за сегментами, і як вона змінилася останнім часом?

Ю. Завалішина: Якщо говоримо про ринок України, то ми спостерігаємо, що стабільно й позитивно почувається сегмент преміальних сигарет, а також розвиваються нові продукти.

Ми бачимо, що наші конкуренти зробили успішний запуск певних продуктів, які показують постійне зростання. Ми теж дивимось у цьому напрямі. Але знову ж таки, наголошуємо на тому, що тут хотілося б розуміти, як уряд бачить розвиток цих новітніх тютюнововмісних і нікотиновмісних продуктів. Тому що нещодавно парламент прийняв законопроєкт №1210, який прирівнює новітні продукти в оподаткуванні до сигарет. Ми не підтримуємо такий підхід. Ми вважаємо, що тютюн для нагрівання є продуктом, який менш ризикований. Відповідно вважаємо, що в руслі євроінтеграційних процесів країни урядові потрібно застосовувати підхід зваженої політики, коли продукти з потенційно меншим ризиком мають менше оподаткування.

: У Кабміні запропонували заборонити ароматизовані сигарети. Ви вже підрахували можливі втрати, якщо все-таки заборонять?

Ю. Завалішина: Насправді, дуже цікаво спостерігати за динамікою розвитку цієї ситуації. Нині в парламенті зареєстровано близько десяти законопроєктів, які мають на меті у той чи інший спосіб імплементувати директиви ЄС, в яких передбачено регулювання тютюнового ринку. Однак зараз доволі складно оцінити наслідки, тому що, наскільки я знаю, Міністерство охорони здоров’я також готує свій законопроєкт, яким передбачено імплементувати цю директиву.

Ми ще не бачили тексту цього проєкту, тому не можемо прокоментувати, який він матиме вплив. Ми бачили тексти законопроєктів, які пропонуються народними депутатами і які зареєстровані в комітеті. Вони абсолютно різні, але в принципі там спостерігається певна динаміка. Насамперед є хибне тлумачення директиви. Неправильне застосування її норми, оскільки на сьогоднішній день немає офіційного перекладу директиви. То ми, напевно, радили б спочатку здійснити офіційний її переклад, щоб у всіх було єдине розуміння, єдиний глосарій, єдиний підхід, а тоді вже імплементувати в Україні.

І крім того, ще хотілося б зазначити, що в цьому напрямі важливо взяти до уваги досвід країн ЄС, оскільки законопроєкт є комплексним і стосується виробничої й технологічної сфери діяльності тютюнових компаній і фабрик, які присутні тут, в Україні. Відповідно, повинен існувати перехідний період для того, щоб ми встигли здійснити відповідні зміни. Тому, на нашу думку, уряд повинен надати індустрії щонайменше 5 років, щоб підготуватися.

Стосовно вашого запитання про ароматизовані сигарети, то це насправді дуже складно, адже поки що достеменно невідомо, що уряд розуміє під ароматизованими сигаретами. А наше розуміння і розуміння уряду зазвичай різняться. Тож поки що ми таких оцінок не робили, лише спостерігаємо.

: Розкажіть, будь-ласка, про інноваційні продукти компанії.

Ю. Завалішина: Наразі світовий тютюновий ринок активно трансформується в бік продуктів нового покоління, оскільки вони є більш безпечною альтернативю традиційним сигаретам.
В глобальному продуктовому портфелі нашої компанії інноваційні продукти представлені такими сильними брендами як blu, Pulze, zoneX, які відповідно представляють категорії електронних сигарет, систем для нагрівання тютюну та оральний нікотин або нікотинові подушечки.

Якщо оцінювати перспективи запуску цих продуктів в Україні, то варто розуміти, що у глобальної компанії в пріоритеті ринки з прогнозованою і збалансованою регуляторною та акцизною політикою, де законодавчі ініціативи приймаються виважено і на підставі детального вивчення ринкових та економічних чинників, а також наслідків. В Україні, де законодавство змінюється по кілька разів на рік, часто без належних на те підстав, у порушення чинних законодавчих норм, доцільність інвестицій у запуск інноваційних продуктів – під великим питанням. В таких умовах надто важко прогнозувати окупність інвестицій.

: І наостанок. Які плани в компанії на найближчі три роки? Чи можливо розширення виробництва, чи хочете збудувати ще одну фабрику?

Ю. Завалішина: Плани компанії — утримувати частку ринку, розвивати виробництво продукції на експорт – це особливо важливо, адже на фоні зниження внутрішнього споживання нарощення експорту дозволяє нам компенсувати падіння і зберегти робочі місця. Щодо розширення виробництва, то напевно, ще рано про це говорити. Нині потужність фабрики становить 35 млрд штук сигарет у рік, а виробляємо 10,1 млрд.

Втім, ми продовжимо інвестувати у розвиток технічної та технологічної бази, установку нового обладнання для забезпечення виконання експортних замовлень, ми й надалі будемо інвестувати у розвиток наших працівників, адже наші люди – наша найбільша цінність і конкурентна перевага.

Ми як соціально відповідальний бізнес продовжимо реалізацію наших програм зменшення впливу на довкілля. Зокрема, минулого року наша фабрика в Україні зменшила викиди в повітря на 20%, що є результатом посилення контролю за енергоресурсами. Крім того, ми скоротили кількість відходів від нашої виробничої діяльності на 16% і збільшили частку відходів, які відправляються на подальшу переробку, до 70%.

Якщо говорити про компанію як соціально відповідальний бізнес, то звісно, ми продовжуємо трирічну співпрацю з благодійною організацією «Кран», якій надаємо фінансову адресну допомогу на нейрореабілітацію учасників АТО з особливо важкими спинномозковими травмами. І також ми робимо все для того, щоб громаді Голосіївського району було комфортно з нами співмешкати. Зокрема, минулого року було виділено кошти на реконструкцію пішохідного переходу біля фабрики.

Читайте також: Успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар