IT і електроніка Інтерв'ю

Я не кажу, що в Україні немає ніяких труднощів, однак немає таких труднощів, яких неможливо вирішити

Ярослав Ніцак, директор компанії Ericsson в Україні, Грузії та Вірменії, розповів нам про збалансованість ринку обладнання операторів зв’язку та якість послуг зв’язку в Україні порівняно з Європою, а також про розвиток галузі мобільного зв’язку загалом.

: Компанія Ericsson на ринку України з 1995 року, можете назвати суму інвестованих коштів за цей час?

Я. Ніцак: Складно порахувати суму інвестицій, витрачених саме в Україні. Ми в Україні працюємо з 1995 року, але наше перше обладнання було встановлено ще 1893-го. Якщо говорити про наш період активної діяльності тут із 1995 року, то ми постійно розвиваємося, зростає штат, з’являються все нові й нові замовники. І звичайно, ми сплачуємо абсолютно всі податки. За останні три роки компанія наростила свою присутність в Україні: ми інвестували в R&D центр у Львові. Суму інвестицій не можу назвати, оскільки це є комерційною таємницею, однак можу з упевненістю сказати, що простежується позитивна динаміка нашої присутності в країні.

: Який нині має вигляд ринок операторського обладнання в Україні?

Я. Ніцак: В Україні він точно такий самий, як і в будь-якій іншій країні світу. У нас є чотири основні конкуренти, і в Україні їх розподіл плюс-мінус в паритеті. Ми працюємо з усіма основними операторами мобільного зв’язку тією чи іншою мірою.

: З якими операторами працюєте?

Я. Ніцак: Наш основний вид діяльності все-таки прив’язаний до операторів мобільного зв’язку: ми працюємо з Lifecell, Kyivstar та Vodafone. Із фіксованого зв’язку у нас є договори та зобов’язання перед Vega Telecom.

: Kyivstar планував перейти на IT-рішення для білінгу від Ericsson, чому цього так і не відбулося?

Я. Ніцак: Тому що ще не час, однак це обов’язково станеться. Нещодавно наші компанії переглянули обсяг і часові рамки переходу на нову ІТ-інфраструктуру. Проект зараз у роботі. У нас зобов’язання є і ми їх безсумнівно виконаємо.

: Чи готовий український ринок до впровадження 5G?

Я. Ніцак: Згідно з дослідженнями, які проводила наша компанія спільно з Imperial College, кожні 10% збільшення до проникнення широкосмугового доступу в країні додає від 0,6 до 2,8% до ВВП країни. Існує пряма кореляція між проникненням широкосмугового доступу і зростанням ВВП. Що таке мобільний широкосмуговий доступ? Це насамперед технології 3G і 4G. Ми бачимо, що для України основним завданням нині є подальший розвиток технологій 4G для того, щоб якомога більше абонентів в країні мали доступ до технологій четвертого покоління, перш ніж ми почнемо говорити про технології 5G. Потрібно розуміти, що в усьому світі розвиток телекомунікаційних технологій відбувається приблизно кожні 9-10 років. Я маю на увазі, що технологія GSM (2G) почала активно запроваджуватися на початку 1990-х, технологія 3G — на початку 2000-х, технологія 4G — перші мережі були побудовані в 2009–2010 роках, і зараз ми через десять років вже бачимо впровадження технології 5G. В Україні ми цей весь шлях, який інші країни пройшли за 20-30 років, проходимо «екстерном» за 3-4 роки. У нас 3G мережі з’явилися тільки 2015 року, перші LTE мережі — в березні 2018-го, а загальнодоступні мережі на частоті 1800 мегагерц — 1 липня. Тобто ще й року не минуло, як ми запустили 4G в Україні. Тому в нас проникнення цієї технології дуже обмежене, тільки у великих та середніх містах — в обласних і районних центрах. Але якщо ми говоримо про покриття автомобільних шляхів, залізниць, сіл, — то його там немає. Виходячи з цього, нам потрібно займатися насамперед тим, щоб розвивати 4G. І звичайно, коли ринок буде готовий, то ми зможемо підтримати операторів у розвитку технології 5G. Але, що істотно, до цього повинен бути готовий ринок і споживачі.

: Ви можете спрогнозувати терміни цієї готовності ринку?

Я. Ніцак: Це залежить від того, наскільки швидко ми пройдемо шлях еволюції 4G, щоб бути на рівні західних країн. 5G — це не тільки технологія, пов’язана зі смартфонами й абонентами, це технологія, пов’язана з усіма сферами життєдіяльності, промисловістю. Щойно буде запит, ми обов’язково на нього реагуватимемо як розробники й постачальники обладнання спільно з операторами, що надають послуги зв’язку.

: Наскільки 5G буде дорожчим для українських користувачів?

Я. Ніцак: Додаткові послуги коштуватимуть стільки, скільки за них будуть готові платити абоненти. Крім того, поширення 5G залежатиме від наявності абонентських терміналів. Наприклад, у Швейцарії кілька тижнів тому компанія Ericsson і компанія Swisscom, оператор мобільного зв’язку, запустили послугу 5G, яка надається тільки на одному типі смартфона. Швидкість передачі даних досить суттєво відрізняється від 4G, однак це не є революційною зміною, скоріше, просто еволюція. Тому дуже важливо, щоб ми пройшли всі етапи розвитку 4G перед тим, як наш ринок буде готовий до зв’язку п’ятого покоління.

: А Ви можете назвати компанії, з якими ви співпрацюєте?

Я. Ніцак: Насамперед ми співпрацюємо з операторами мобільного зв’язку — це наші основні партнери й замовники, ті, з ким ми розвиваємо нові послуги й будуємо мережі третього, четвертого і п’ятого поколінь. В Україні це три основні оператори. В інших країнах нашими головними партнерами теж є основні оператори мобільного зв’язку. Ми також працюємо з представниками всієї екосистеми в телекомі. Це і виробники смартфонів, і чіпсетів — усі ланки, які потрібні для того, щоб абонент отримував послугу.

: Наскільки якість зв’язку в нашій країні відрізняється від середньоєвропейських показників?

Я. Ніцак: Якщо судити виключно суб’єктивно, то там, де в нас є доступ до мережі четвертого покоління, наприклад, у великих містах, якість від європейського зв’язку практично не відрізняється. Якщо ми стверджуємо, що у них покриття й проникнення зв’язку четвертого покоління краще, ніж у нас, то це насамперед відбувається тому, що їм доступні низькі частоти — 700–900 мегагерц. У нас поки що ці частоти для 4G операторам недоступні. Різниця полягає лише в покритті. Якщо порівнювати ті місця, де є покриття, то я сказав би, що в нас дуже хороша якість зв’язку.

: Яка реальна частка проникнення смартфонів в Україні?

Я. Ніцак: Згідно з нашими дослідженнями, частка смартфонів розвивається дуже динамічно. Якщо років 2-3 тому це було близько 25-30%, то нині це понад 40%, але знову ж таки, у кожного оператора це по-різному. І ми бачимо позитивну динаміку: практично всі нові телефони є смартфонами, тому що абоненти реагують на надання нових послуг операторами. Якщо раніше вам без смартфона можна було обійтись, оскільки мобільного інтернету, окрім WiFi, не було, то зараз 4G все-таки спонукає абонентів переходити на більш сучасні термінали.

: Можете назвати споживчі тренди 2019 року?

Я. Ніцак: Основним споживчим трендом, який ми бачимо і в Україні і в світі, є збільшення споживання відео. Складова відеотрафіку в загальному трафіку мобільного інтернету нині зростає й сягає більш ніж 40%. За нашими прогнозами, це може досягти 60% усього споживання інтернету. Це той тренд, в якому складно помилитися, споживання відео буде однозначно зростати.

: Упровадженням яких інновацій компанія Ericsson в Україні може пишатися?

Я. Ніцак: Ми можемо пишатися нашими глобальними досягненнями, які використовуємо і в Україні. Все-таки Ericsson — це глобальна компанія, і наш підрозділ в Україні — це частина великого Ericsson. Предметом гордості можуть бути комерційні 5G контракти, які ми укладаємо. Нині ми вже уклали 18 комерційних 5G контрактів з операторами зв’язку по всьому світу. Також підписано близько 40 меморандумів і близько 80 пілотних 5G мереж. Якщо говорити про Україну, то предметом нашої гордості є те, що ми працюємо з усіма операторами. Близько 50% всіх дзвінків проходить через обладнання Ericsson. Також ми є однією з країн, де Ericsson відкрив R&D центр — один із 34-х по всьому світу.

: Скільки осіб у Вас працює і як Ви мотивуєте персонал?

Я. Ніцак: Нині у штаті близько 350 співробітників. Основними мотиваційними чинниками є те, що ми міжнародна компанія, ми дуже відкрита компанія, тому в наших співробітників є відчуття того, що їм відкриті всі можливості й масштаби світової корпорації. У Ericsson працює понад 95000 осіб. У нас офіси в 180 країнах світу, контракти й партнерства теж, окрім Північної Кореї. Це справді мотивує людей, коли ти є частиною такої інноваційної і високотехнологічної корпорації. Ми платимо абсолютно всі податки, виконуємо всі вимоги локального законодавства, пропонуючи своїм працівникам чимало додаткових переваг. Нам вдається утримувати й залучати найсильніші і найяскравіші таланти на ринку.

: Наскільки легко вести бізнес в Україні?

Я. Ніцак: Це все дуже суб’єктивно. Ми є великою компанією і великим платником податків, у нас є певна вага. Одне те, що ми тут присутні з 1995 року, свідчить, що бізнес в Україні вести можна і потрібно. Я не кажу, що зовсім немає ніяких труднощів, але немає таких труднощів, які ми не можемо подолати.

: Ви є ще керівником офісів у Грузії та Вірменії. У чому різниця ведення бізнесу там і тут?

Я. Ніцак: Плюс-мінус однаково: я б не стверджував, що в нас якісь значні відмінності. Звісно, що Україна більша за розмірами, тому й обсяги більші. У нас є можливість тримати більший штат і бути певним хабом ресурсів і талантів. Якихось значних регуляторних чи законодавчих відмінностей ми не бачимо.

: Які ринки є пріоритетними для компанії Ericsson?

Я. Ніцак: Україна є одним із пріоритетних ринків однозначно, і належить вона до переліку країн, де відкрито R&D, а це свідчить про те, що Україна як ринок і як локація дуже важлива. За обсягом бізнесу я не сказав би, що ми серед лідерів, однак ми далеко не в числі відстаючих.

: Чи розширюватиметься Ericsson в Україні?

Я. Ніцак: Рішення про розширення стратегічної присутності ухвалюється на рівні штаб-квартири. Наше завдання — надавати об’єктивну інформацію про ринок, тож такі рішення залежатимуть як від внутрішніх чинників (як у компанії складатиметься фінансова ситуація і наскільки розвиватимуться плани експансії в Східну Європу), так і від зовнішніх (яка буде геополітична і макрофінансова ситуація в країні).

: У яких секторах плануєте розвиватися й куди інвестуватимете в найближчому майбутньому?

Я. Ніцак: В Україні наш основний пріоритет — допомагати операторам розвивати мережі 4G, щоб якомога більше абонентів, незалежно від того, де вони проживають, мали доступ до цієї технології, щоб ми забули про таке явище, як цифровий розрив. У світовому масштабі перед нами стоїть пріоритет на мережі п’ятого покоління, на розвиток напряму 5G там, де це може бути застосовано, там, де це релевантно. Природно, що коли ринок буде готовий, 5G прийде і в Україну. Одним із напрямів, куди ми зараз дивимося, це Enterprise LTE/Private LTE. Є випадки, коли можна побудувати LTE/4G мережу для якихось великих підприємств, забезпечити покриття десь у кар’єрі, на шахті чи на якомусь великому підприємстві, тобто забезпечити покриття LTE/4G для якихось виробничих цілей, — починаючи від віддаленого доступу до техніки й закінчуючи інтернетом для тих, хто на цьому підприємстві перебуває.

Читайте також: Ведення бізнесу в Україні в період політичної нестабільності: що потрібно взяти до уваги

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар