Інтерв'ю Уроки для бізнесу

«Вкорінена модель поведінки заважає Україні будувати ідеальний бізнес»

Відверта розмова з Миколою Сюткіним, засновником і CEO S&P Investment Risk Management Agency, про різні картини світу, які бізнес створює для себе сам

S&P Investment Risk Management Agency — єдина компанія в Україні, яка спеціалізується на комплексних рішеннях у сфері захисту бізнесу. Працюючи на ринку ризикованих інвестицій понад 10 років, компанія пропонує українському та іноземному бізнесу підтримку в питаннях захисту активів і мінімізації ризиків їх втрати, антирейдерства, управління кризами, консультування у сфері інвестиційних ризиків, профілактики корпоративних конфліктів, підтримки «чистоти» бізнесу тощо.

Скарги бізнесу в Україні типові: корупція, законодавство, яке не працює, правила гри, що занадто часто змінюються, жорстка регуляторна політика, незахищеність бізнесу. Все це, на думку багатьох представників як українського, так і іноземного бізнесу, не залишає сумнівів у тому, що вести бізнес в нашій країні чесно практично неможливо. Микола, як засновник і CEO S&P Invetment Risk Management Agency, спростовує таке твердження, запевняючи, що все в наших руках і світ, який ми будуємо навколо себе, — питання винятково особистого вибору.

: Миколо, бізнес в Україні скаржиться багато на що — на корупцію, нечесні правила гри, інвестиційні ризики, рейдерство… Як бізнесу працювати у таких умовах?

М. Сюткін: Ці скарги не нові для України, і на все те, що ви перерахували, українські бізнесмени скаржаться понад 20 років. Сьогодні так само, як і вчора, бізнес насамперед хоче вирішувати свої проблеми швидко, а це і є головна причина процвітаючої корупції в країні. Працює проста схема — значний попит на швидке вирішення питань і, відповідно, пропозиція.

А тепер розберемося, як працює бізнес. Якщо зобразити це графічно, то вийде дві картини світу ведення бізнесу в Україні. Перша — це саме та, про яку ви сказали — зі звичними скаргами на корупцію й недосконале законодавство. А поруч із нею існує ще одна картина світу, інша, кардинально протилежна першій, і в ній працює чинне законодавство й відсутня корупція.

: Чому в одній і тій самій країні існують два такі різні світи? У чому причина?

М. Сюткін: Це винятково питання вибору, тобто бізнес сам для себе визначає, в якій системі жити. Більшість обирає звичний усім «не екологічний світ», де одна сторона за звичкою дає, а інша — за тією ж звичкою бере, навіть не підозрюючи, що може бути й по-іншому. Це ще раз підтверджує правило, що корупція існує лише за двох умов — наявності попиту й пропозиції.

Майже три десятки років тому, коли тільки починала формуватися нова система незалежної України, ситуація була іншою. Тоді чиновників просили про «швидку допомогу», їх навіть умовляли погодитися взяти винагороду. Згодом попит на «швидке вирішення» проблем почав підвищуватися, терміни — скорочуватися, а ставки й апетити — зростати. І все це набрало таких обертів, що перетворилося на загальноприйняту систему, яку ми зараз спостерігаємо

Звичайно, на ринок виходять нові компанії, але вони й далі грають за тими самими правилами, які формувались упродовж останніх майже 30 років. І нині ця корупційна схема настільки глибоко вкоренилася в суспільство, що майже ніхто навіть не замислюється, чому все працює саме так і як можна з неї вийти.

: Ви хочете сказати, що така модель поведінки працює на генетичному рівні?

М. Сюткін: Саме так. Корупційна система в Україні вкоренилася настільки глибоко, що не тільки почала передаватися з покоління в покоління, а й стала нормальною моделлю поведінки. І відповісти на питання «чому?» мало хто може. Хоча досвід попередніх поколінь заснований зовсім на інших обставинах: Україна тільки починала ставати незалежною, а зараз ми активними темпами наближаємося до входження в Євросоюз, і реалії 20-річної давнини жодних чином не зачіпають вимог, що висуваються до України з боку зарубіжних інвесторів.

На підтвердження розмов про модель поведінки наведу приклад.

  • Під’їзна дорога до котеджного селища розбита. Люди, які там живуть і щодня їздять цією дорогою, навіть і не намагаються щось робити. Вони розбивають машини, сваряться, обурюються, але так нічого й не роблять. На питання «чому нічого не робите?» відповідають: «Держава погана, Укравтодор — нікчемна структура, чиновники нездари» і так далі… І серед тисяч місцевих жителів знаходиться лише одна єдина людина, яка, знаючи законодавство, пише заяву до відповідної інстанції про необхідність ремонту дороги. Вoнa акцентує на тому, що в разі, якщо її заява буде проігнорована, то наступна (абсолютна законна вимога) буде подана до прокуратури. Капітальний ремонт дороги (він не проводився приблизно років із 20 або й узагалі ніколи) почався наступного ж дня. Ніхто нікому нічого не платив. Просто людина скористалася тими можливостями, які передбачені чинним законодавством — саме тим, що «не працює», на думку більшості.

Не має значення розмір, масштаб тієї чи іншої ситуації. Механізм працює незалежно від того, рятуєте ви дорогу чи бізнес. Має значення усвідомлений вибір бізнесу: за якими правилами грати і в якому світі жити. Наш досвід показує, що можна вести успішний бізнес виключно в рамках законодавства, застосовуючи ті механізми, які це ж законодавство надає, і справді, реально у найкоротші терміни отримати максимально ефективний і чесний результат.

: Ви хочете сказати, що застосовуючи одні й ті ж інструменти ми самі будуємо абсолютно різні картини світу?

М. Сюткін: Звичайно. Маючи один і той самий арсенал, його можна використовувати зовсім по-різному. Перевага Агентства S&P полягає в тому, що ми використовуємо ті самі інструменти, що й інші, але будуємо при цьому абсолютну екосистему, не схожу на звичний усім «не екологічний світ».

: Що необхідно для побудови такої екосистеми?

М. Сюткін: Насамперед необхідно прийняти рішення залишити звичний спосіб життя, попрощатися з так званою зоною комфорту й почати змінюватися. «Підчищати» бізнес-процеси, шукати «дірки» всередині й латати їх. Бізнес має ухвалити для себе внутрішнє рішення, що компанія справді хоче перейти зі звичного усім «не екологічного світу» у нову екосистему. Особливо це стосується українських компаній. І насправді чимало українських компаній уже не тільки прийняли для себе таке рішення, а й поводяться відповідно. І це не може не радувати, бо формується нове покоління, нове бачення й нова система ведення бізнесу.

Стосовно ж іноземних компаній, для яких такий екосвіт не лише звичний, він є єдиною прийнятною моделлю ведення бізнесу і, звичайно ж, прийшовши до іншої країни, вони хочуть побудувати для себе такий самий зрозумілий і звичний світ.

: Яка в цьому роль Агентства S&P?

М. Сюткін: Для першої категорії компаній — українських — S&P допомагає вирватися зі звичного й замкненого «не екологічного світу». Для другої — показує й доводить на практиці, що в цій країні екологічно вести бізнес, заробляти й співіснувати з державою реально.

Ми для таких компаній — ніби місцевий інструктор. Для того щоб вижити тут, не борсатися, а отримувати задоволення, перепливаючи ріку під назвою «бізнес в Україні», новенькому потрібен місцевий інструктор, який його навчить, розкаже про підводне каміння та невидимі течії, і про те, яких правил треба неухильно дотримуватися для успішного ведення справи. І коли новачок фінішує, він отримає і приз, i досвід, і вже перестане бути новачком. Найбільше задоволення для нас — бачити, як наші клієнти продовжують розвиватися та інвестувати в Україну.

  •  

Напишіть коментар