Інтерв'ю Українська макроекономіка

В Україні ми намагаємося не відставати, тож практично всі продукти, які з’являються, відразу виводимо на ринок

Генеральний директор компанії «АВТ Баварія Україна», офіційного імпортера автомобілів BMW в Україні, Олександр Тимофєєв розповів про місце вітчизняного авторинку в глобальній системі BMW, перспективи інвестицій у місцеве виробництво, екологічну складової бізнесу й соціальні проекти компанії.

: Розкажіть, будь ласка, про «BMW Україна».

А. Тимофєєв: «BMW Україна» працює з 1997 року, а я в цій компанії з 2000-го. Починав роботу на підприємстві комерційним директором, потім став генеральним директором.

Зараз «BMW Україна» – це вже група компаній, які займаються окремо ритейлом і окремо – хол-сейлом. Ми починали з 45 машин, а 2017 року дійшли до майже трьох тисяч продаваних автомобілів. Загалом, досить багато проектів реалізували: компанія інвестувала в Україну чималі кошти, зокрема, в новий комплекс, в якому ми зараз розміщуємося (комплекс на Бориспільському шосе), а також у наші дилерські пункти. Нині наше завдання – довести їх до європейського рівня, щоб вони мали сучасний вигляд і в усьому відповідали стандартам корпорації, концерну.

: Яку частину «BMW Україна» займає серед усіх ваших відділень світу?

А. Тимофєєв: Крапля в морі. Звичайно, що зовсім маленьку частину, адже BMW випускає на рік 1 млн 300 автомобілів, а три тисячі – це крапля.

: Яка взагалі світова структура BMW?

А. Тимофєєв: Заводи BMW розташовані переважно в Європі – у Німеччині, Великій Британії, Австрії. Працює завод у Південній Африці, є в Сполучених Штатах Америки, а також у Китаї та ще кількох країнах. Я перерахував лише ті країни, в яких справді великі виробництва.

Сам завод – це досить велика структура, з бюджетом, порівнянним з бюджетами деяких країн. Підприємство тільки на нові розробки витрачає мільярди – понад 15-16 млрд євро. Наш концерн володіє кількома брендами – BMW, MINI, Rolls-Royce, BMW Motorrad.

Крім того, ще маємо електричні автомобілі – це доволі великий підрозділ, абсолютно новий для BMW. Але ми продаємо в Україні вже й ці автівки. Тобто тут ми намагаємося не відставати ні від кого, тому практично всі продукти, які з’являються, відразу виводимо на місцевий ринок.

: Скільки всього виробників електромобілів представлено в Україні?

А. Тимофєєв: Офіційно зараз представлені ми, Renault, Hyundai і, гадаю, найближчим часом буде Jaguar. На жаль, поки що інших немає.

: BMW поставляє в Україну тільки один електромобіль?

А. Тимофєєв: У нас узагалі один електромобіль, називається BMW i3 Electro. І ми вже торгуємо цими машинами в країні – цього року плануємо продати сотні три.

: З якими труднощами зіткнулися, коли виводили електромобілі на ринок України?

А. Тимофєєв: Найважче було – переконати людей, що це добре. Ми провели багато піар-кампаній і тест-драйвів – неймовірну кількість у різних містах. Були одними з учасників, які просили парламент пролобіювати закон про скасування акцизу й ПДВ на ці автомобілі, і нам вдалося це зробити на нинішній рік. Насправді це нам досить серйозно допомогло й завдяки такому рішенню ми ними доволі активно торгуємо.

: До чого варто готуватися людині, яка захотіла купити електромобіль? У нас не так багато заправок, є інші проблеми…

А. Тимофєєв: Заправки, великою мірою, не потрібні.

: Тобто водії можуть заправлятися вдома?

А. Тимофєєв: Так. Річ у тому, що 80 % європейців на день проїжджають не більше 180 кілометрів, тоді як будь-який електричний BMW їде набагато далі й довше. Тому його можна просто заряджати від розетки дому. Ось такий гаджет: приїхали, увімкнули, – це міський автомобіль. Безумовно, це дає змогу зручно користуватися ним, щоб не заряджати протягом дня: можна впоратися з усіма справами, ввечері повернутися додому та поставити на зарядку.

: Наші автосервіси готові до електромобілів? Вони вміють їх ремонтувати?

А. Тимофєєв: По-перше, ми навчили весь персонал, тому на всіх станціях техобслуговування маємо фахівців з електромобілів. По-друге, ці машини не так часто вимагають автосервісу. Вони не містять мастила, а відтак, не потрібна його заміна. Крім того, електромобіль має режим так званої рекуперації.

Через перелічені речі ми практично не бачимо електромобіль на сервісі. Ми їх бачимо, тільки якщо з автівкою сталася ДТП, аварія, – тоді вони до нас приїжджають. А так, нам не відомо, що таке електромобіль у ремонті.

: А акумулятори? У нас важко їх замінити, з документами проблеми виникають, складно правильний підібрати.

А. Тимофєєв: У нас такого не виникає, особливо з документами. До нас завозять автомобілі, які завозили з американського ринку. Вони були несправні, дуже часто після дорожньо-транспортних пригод. І якщо в якійсь із машин був несправний акумулятор, ми його ремонтували. Тобто в BMW, на відміну від інших автомобілів, акумулятор секційний. Його можна зняти, розібрати, відремонтувати потрібну частину та повернути хазяїнові автівку в справному стані.

: Яка відмінність українського автомобільного ринку від подібних ринків інших країн? Чи є особливості законодавства?

А. Тимофєєв: У нас існує досить серйозний «сірий» ринок автомобілів. Крім того, «чорний» ринок – це машини з так званими євробляхами. А ще несамовита контрабанда. Однак такого немає в багатьох країнах. Правду кажучи, у нас офіційним імпортерам і дилерам досить важко втриматися на цьому ринку, оскільки конкуренція – саме з боку громадян, які не платять податки.

Ми платимо всі податки, оскільки автомобіль має номер кузова. І тут ніхто з дилерів не може нічого вдіяти. Ми розмитнюємо наші автомобілі, бо інакше не завезеш, та й загалом дорожимо репутацією. Тому тут ми перебуваємо в нерівних умовах з іншою частиною ринку. І на жаль, останнім часом ця «інша частина» досить серйозно зростає.

: Популярні «євробляхи» – Mercedes і BMW. Як вони впливають на продажі? Наскільки вони тиснуть на вас?

А. Тимофєєв: Вони на нас не так сильно тиснуть. На нас тисне інше. На нас тисне те, що ввозять биті машини із США, возять всілякий мотлох, неймовірну кількість непотребу.

Знову ж таки, якщо ви запитуєте, чим відрізняється авторинок, то на Заході є вид спорту – виїхати на новій машині та не заплатити ні цента. Тобто там є такі кредитні продукти, кредитні програми, які це дозволяють зробити, а ми їх просто не маємо. Маємо трохи іншу пропозицію для покупців, але від заводу, разом із нами і банком. Ідеться про кредитування покупки звичайних, гібридних та електромобілів BMW на умовах авансу від 30 % вартості, процентної ставки від 0,01 % річних на термін до 7 років.

Однак, по правді, трапляється це дуже рідко, і сьогодні фінансування автомобілів практично немає. А купувати під 25 % річних – це просто безумство, абсолютно нерентабельно для власної кишені.

: Чим український попит відрізняється від світового? У нас начебто люблять об’ємніші двигуни, а у світі вже відходять 6-7-літрові машини.

А. Тимофєєв: Це так здається – у нас теж не купують 6-літрові, 7-літрові машини, їх мало. Зараз просто на великі автівки ставлять маленькі двигуни. І це факт, бо справді, купують великі машини, і це зрозуміло; купують LCV (Light Commercial Vehicle – легкий комерційний автомобіль. – Ред.) – це теж зрозуміло, бо якість наших доріг залишає бажати кращого. Крім того, народ у нас досить прагматичний. LCV зручний з погляду того, що туди можна багато чого покласти.

У нас іще люди знають, що мало хто дотримується правил дорожнього руху, тому ті, хто купує автомобіль, зазвичай розуміє, що вижити набагато простіше в автівці з довшим капотом.

: Як Ви оцінюєте інвестиційний клімат в Україні?

А. Тимофєєв: Не дуже добре.

: З чим це пов’язано?

А. Тимофєєв: Він ніколи не був хорошим. Розумієте, до мене в будь-який час зненацька, без попередження може прийти якась перевірка. Хоча існує мораторій на них, вони все одно вигадують, як прийти, перевірити й тому подібне. Повірте, ці візити нерідко просто сміховинні.

: Нам про це часто говорять. Особливо білий бізнес скаржиться на те, що навіть коли й ведеш діяльність повністю прозоро, все одно ти не захищений від раптових перевірок.

А. Тимофєєв: Так, абсолютно правильно. Одне заспокоює, що ти ведеш бізнес по-білому, тому можеш цілком спокійно спати. Хоча це теж не факт. Але, попри те, бажання вщипнути, «заробити» вони мають постійно. Тим більше, що в нас великий і красивий комплекс стоїть. Поки не буде нормального судового захисту, інвестиційний клімат не може бути тут нормальним. Будь-яка людина, яка інвестувала в Україну гроші, повинна мати можливість ці гроші репатріювати, якщо треба буде. І при цьому не має мати жодного головного болю.

: Чи планує BMW відкривати завод в Україні, ще якісь дилерські центри?

А. Тимофєєв: Завод – не думаю. Дилерські центри, безумовно, ми відкриватимемо. Ми відкриваємо наступного року в Івано-Франківську. І поки що ми в цьому напрямку сильно не нарощуватимемо кількості дилерських пунктів. З однієї простої причини: ринок ще не так розвинений, щоб відкриватися в обласних містах. Це просто нерентабельно.

: А чому немає зацікавленості розгорнути виробництво? В Україні ж нібито дешевша оренда землі під завод, ніж в Європі.

А. Тимофєєв: Може бути оренда вигіднішою, може бути й робоча сила дешевшою, але, розумієте, існує поняття ризику. А як потім вивести все це у разі чого? При цьому не забувайте, що в нас у країні йде війна, – це теж грає велику роль. Ті інвестиції, які вкладаються, ідуть на заводи, які стоять у нас на західному кордоні, і в разі чого звідти їх легше виводити. Там немає великих інвестицій в устаткування, якщо так розібратися, бо побудували заводи там, де потрібна велика кількість ручної праці. І поки до минулого року ми мали дешеву робочу силу, потрібно було в середньому 7-10 тисяч гривень платити, то сьогодні з відкриттям кордону всі фактично кинули все та й поїхали працювати на Захід. І це закономірно. Трагедії, безумовно, з цього робити зараз не можна, але думати про це міцно треба. Бо завтра в нас просто не буде кому тут працювати.

: Які відносини компанії з владою? Влада якось допомагає?

А. Тимофєєв: Ми з владою жодних конфліктів не маємо. Іноді бувають несподівані перевірки. Не те щоб несподівані – певною мірою очікувані. Але я просто, знаєте, іноді дивуюся тому, що вони перевіряють і як вони перевіряють.

Із владою ми взагалі не співпрацюємо. Ми не продаємо машин держорганам, бо не беремо участі в жодних тендерах. Ми якось багато років тому продали пару автівок одному з міністерств і нас перевіряли потім через ці машини кілька разів. І я для себе вирішив, що краще продавати приватному бізнесу чи приватним особам – так значно спокійніше. Хоча ми нічого негожого не робили загалом.

: Які останні зміни відбулися в «BMW Україна»?

А. Тимофєєв: Ми розділили компанію на хол-сейл і ритейл, аби структурувати роботу таким чином, щоб кожен займався своєю справою. Ми мали одну компанію, яка займалася хол-сейлом: переважно завозила автомобілі та запчастини; і компанію, яку становив персонал, що безпосередньо займався обслуговуванням клієнтів, продажем товару вроздріб. Ми відділили роздріб на нашому ринку, щоб активізувати відповідні обов’язки й функції. І очікуємо, що це найближчим часом дасть певний поштовх у тому, що ми зможемо ефективніше працювати.

: Чи є якісь соціальні проекти, які підтримує BMW?

А. Тимофєєв: Ми нещодавно брали участь у благодійному проекті з дітками, які гарно малюють. Вивезли до Німеччини групу дітей, щоб вони вчилися там малювати.

Крім того, був конкурс, по завершенні якого ми відправили дітей у табір до Баварії, також проводили екскурсії. Вони там перебували якийсь час, у цьому таборі, де їх теж навчали, тож вони отримували нові мистецькі знання. У таких проектах ми періодично беремо участь.

Свою соціальну відповідальність вбачаємо в тому, що просуваємо електромобілі, а також ведемо різноманітні «зелені» проекти. Усе, що в нас виробляють на підприємствах, ми досить активно апробуємо, щоб воно було екологічно безпечним. Ми розсортовуємо всі відходи, все технологічне сміття, і здаємо його за окремими напрямами. У нас це досить строго контролюється й заводом, а крім того, це перевіряється всіма нашими інвесторами, щоб ми не були забруднювачами нашої країни.

Читайте також: Формування чесних та прозорих правил гри починається безпосередньо із самого бізнесу

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар