Інтерв'ю Уроки для бізнесу

Успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища

Наталія Осадча, співзасновниця S&P Investment Risk Management Agency, поділилася з найпоширенішими помилками, яких припускаються компанії, працюючи на українському ринку, і надала поради, як їх мінімізувати.

: Що ви, як компанія, яка займається управлінням ризиками будь-якої складності та їх мінімізацією, можете порадити новим інвесторам, які планують вийти на український ринок?

Н. Осадча: Україна апріорі є країною з високими ризиками. Але, водночас, варто взяти до уваги той факт, що розмір прибутку, який можна отримати в нашій країні, значно перевищує стандартні відсотки, які іноземні компанії можуть отримати в інших європейських країнах. В Україні окупність проєктів становить 3-7 років.

При визначенні інвестиційної привабливості нашої країни не можна не враховувати величезної площі України: кількість населення на сьогоднішній день — 37 млн осіб (без окупованих територій), населення освічене, а вартість робочої сили мінімальна порівняно з країнами Європи.

Плюсів в України дуже багато, але вони справді зараз нівелюються тими ризиками, від яких реально страждає не тільки іноземний, а й український бізнес.

  • До головних ризиків ми відносимо втрати інвестицій і/або активів на території України.
  • Другим за списком, але не менш важливим ризиком, є конфлікти з українськими партнерами, які так само можуть призвести до втрати активів та/або бізнесу.
  • Третім суттєвим ризиком нині є конфлікти з державними органами, особливо за участю правоохоронних органів.

У будь-якому разі незалежно від складнощів, які зараз присутні в нашій країні, не можна не враховувати, що в Україні вже тривалий час успішно функціонує великий і середній іноземний бізнес. Причому в доволі різних галузях.

Але потрібно зазначити, що успішним буде той бізнес, який витратив час на вивчення нового бізнес-середовища, провів аналіз ризиків, а також здійснив їх мінімізацію. Очевидно, що бізнес не може провести такий обсяг робіт самотужки. Тому для успішності бізнесу необхідна командна гра із залученням експертів на всіх етапах реалізації інвестиційного проєкту.

: Як мінімізувати вищевказані ризики?

Н. Осадча: Насправді наявність вищевказаних ризиків в економічно привабливому середовищі не є чимось притаманним виключно Україні. Будь-яка країна, що розвивається, — це ринок із потенційно високими ризиками за одночасно високих ставок прибутку. Щоб бути успішним у будь-якій країні, що розвивається, потрібно просто навчитися правильно прораховувати ці ризики, тобто свідомо прийняти факт їх існування й навчитися ними керувати.

Щоб захистити свій бізнес від втрати активів та інших ризиків, перше правило — необхідно чітко усвідомити наявність ризиків, визначити загрози, які вони несуть у собі, і потім визначити способи управління ними.

Як фахівець з мінімізації ризиків та бізнес-консультант із понад 20-річним досвідом у захисті активів і мінімізації ризиків в Україні, можу сказати, що чимало ризиків можна не тільки прорахувати, а й успішно мінімізувати. А якщо після проведеного аналізу виявиться, що ризики дуже високі і їх мінімізація чи запобігання їм неможливі, то можна зберегти час, фінанси й здоров’я, просто відмовившись від такого невиправдано ризикованого бізнес-проєкту.

Якщо процес управління ризиками імплементується компаніями в ході формування бізнес-плану, то це дає високі шанси його успішної реалізації. На стадії ж функціонування бізнесу управління ризиками має бути вже імплементоване безпосередньо в бізнес-процеси компанії і, особливо, у процеси ухвалення управлінських рішень.

Наприклад, ухвалення рішення про початок будівництва великого бізнес-об’єкта має як включати в себе аудит ризиків, так і бути предметом обговорення на найвищому рівні компанії СЕО та власників бізнесу, усвідомленого прийняття на себе виявлених ризиків і проведення заходів щодо їх мінімізації.

Успішними були й залишаться ті компанії, які не тільки займаються довгостроковим плануванням, а й мають точну систему координат, яка допомагає потрапити в заплановане майбутнє. Однак без усвідомленого прорахунку ризиків це просто не уявляється можливим.

: Які основні помилки іноземного бізнесу можна виділити саме на стадії входження?

Н. Осадча: Першою помилкою, на мій погляд, є те, що заходячи в Україну, компанія прагне отримати так зване благословення високопосадовців. Чомусь серед іноземних інвесторів дуже поширена думка, що саме така «комунікація» допоможе уникнути проблем, а новостворена інвестиція буде успішною. Вважаю, що така позиція є нічим іншим, аніж ілюзією. В Україні як президенти, так і парламент, керівники всіх органів влади змінюються настільки швидко, що мова може йти тільки про доволі короткострокові комунікації та «гарантії». Бо кожні п’ять років у нас нова влада, а тому сподіватися, що надані в попередньому періоді гарантії виконуватимуться, щонайменше нерозумно. Крім того, як показує практика, навіть у межах одного короткострокового періоду «гарантії» не завжди виконуються. Тому покладатися тільки на отримані запевнення держчиновників при входженні в Україну просто помилково.

Державні чи чиновницькі гарантії не є юридичним документом, а часто взагалі не фіксуються на папері. Але якщо й фіксуються, яким чином держава може їх виконати? Держава не є страховою компанією. Ми нерідко спостерігали, як у компаній, що мають «комунікацію» з політичними силами, у певний період починалися значні проблеми, іноді навіть у той самий період, в якому й були укладені домовленості. Тож, на моє глибоке переконання, підприємству не варто «домовлятися» з владою. Тобто можна отримати певні гарантії, мати діалог із представниками влади, але «домашню роботу» інвестора ніхто не скасовував. Інвестор просто не може вкласти гроші в неперевірений об’єкт без певного аудиту, аналізу.

Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади.

Друга важлива помилка іноземного інвестора — це відсутність схеми прорахунку ризиків саме на стадії входження в інвестиційний проєкт в Україні. Я не кажу, що інвестори ухвалюють легковажні рішення. Ні, я впевнена, що практично всі вони отримують від своїх радників попередні консультації та проходять юридичний аудит перед тим, як ухвалити рішення — інвестувати чи ні. Попри те, як показує практика, не так легко побачити та змоделювати ризики втрати об’єкта та/або настання корпоративного конфлікту. Тому нині так багато гучних справ про втрату активів саме іноземними компаніями.

Виступаючи бізнесовими та інвестиційними радниками іноземних компаній, ми завжди радимо дотримуватися простого правила: перед тим як інвестувати, чітко прорахуйте, чи буде об’єкт проблемним, змоделюйте ризики втрати активу та дайте собі відповідь — потрібен вам такий актив чи ні?

Ви можете заперечити, мовляв, неможливо прорахувати всі ризики, деякі виникають тільки після придбання або навіть через декілька років. Я принципово не згодна з таким твердженням. Абсолютно точно, це те, що з досить високою вірогідністю можна змоделювати: де, як і коли почнуться проблеми з тим чи іншим активом.

Питання, напевно, у тому, що досить мало людей можуть прорахувати ці ризики.

: Що, на вашу думку, необхідно зробити бізнесу, щоб успішно функціонувати на ринку України?

Н. Осадча:

Рекомендація №1. Управління ризиками стане важливою конкурентною перевагою.

Ми стверджували й далі стверджуватимемо, що успішним буде той бізнес, який використовуватиме управління ризиками незалежно від розстановки політичних сил у державі. Система управління ризиками, інтегрована в процедури ухвалення бізнес-рішень, — це реальна конкурентна перевага. У всьому світі компанії приймають певні ризики, але використання нових бізнес-можливостей і моделей дає можливість уникнути невиправданих ризиків, особливо ж якщо йдеться про нові країни та ринки. Нинішні реалії — ринок для сильних гравців, а ризик — це частина гри. І ті компанії, які приймають ризики як частину бізнес-процесу, завжди будуть попереду. Проблем у таких компаній буде в рази менше, ніж у тих, які звикли працювати по-старому.

Наведу приклад: керівнику компанії необхідно ухвалити рішення й затвердити стратегію щодо захисту активів чи репутації. У більшості компаній рішення ухвалюється на підставі рекомендацій відповідного департаменту, зазвичай юридичного, безпеки чи PR — тобто того, у компетенції якого перебуває дана сфера діяльності компанії. Рішення, які пропонують окремі департаменти, за своєю суттю є правильними, але часто обмеженими вузькопрофільною сферою. Водночас будь-яке важливе бізнес-рішення матиме наслідки для більше, ніж однієї, сфери діяльності компанії. Наприклад, ухвалення банком рішення про спір із клієнтом з юридичної і фінансової позиції може бути правильним. Але з позицій репутації та захисту бізнесу від втрати ліцензії — може бути абсолютно помилковим. Крім того, дуже часто як керівники компаній, так і начальники відповідних департаментів навіть не бачать причинно-наслідкового зв’язку між ухваленням рішень і їхніми наслідками. Особливо якщо наслідки для компанії настають не в тій сфері, якої стосувалося ухвалене рішення.

Рекомендація №2: Подумайте про звуження горизонту планування.

Вибори, можлива зміна політичних гравців, керівників державних і правоохоронних органів, скасування мораторію на проведення перевірок порушать довгострокове стратегічне планування компаній.

Рекомендація №3: Своєчасне та оперативне реагування на інциденти/конфлікти стане пріоритетом для бізнесу.

2019 року атаки на бізнес не були рідкістю. Траплялися й зупинки господарської діяльності через накладення арештів на рахунки та активи, і вилучення первинних документів та даних під час обшуків й інших слідчих дій. На жаль, ці дії не тільки вплинули на репутацію й фінансові показники залучених у них компаній, а й загалом відбилися на кліматі для ведення бізнесу в Україні. Усі гучні кейси й конфлікти, які виникали в Україні за останні роки, підштовхують бізнес до розуміння того, що в кожної компанії має бути сильний план управління ризиками та виходу з кризових ситуацій. Оперативне і своєчасне реагування компанії на інциденти / конфлікти, незалежно від їх джерел, має входити в межі основних бізнес-функцій.

Читайте також: Щоб не мати проблем з активами й проблем із контролюючими державними органами, необхідно вибудувати абсолютно однакову послідовну стратегію комунікації з усіма органами влади

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар