Інтерв'ю Топ інтерв'ю Українська макроекономіка

Україна є недооціненим активом: ринок, де понад 40 мільйонів людей, не може бути непривабливим

Віталій Бульда, генеральний директор ТОВ «Роберт Бош Лтд», віце-президент Bosch Thermotechnik GmbH в країнах Балтії та СНД (крім РФ), повноважний представник Групи Bosch в Україні, поділився думками про зміни споживчих потреб у суспільстві, про цифрові новації в бізнесі та про майбутнє України.

: Компанія Bosch є найбільшим постачальником технологій і послуг для кількох галузей промисловості. Як розвиток інформаційних технологій змінює звичні індустрії? Які напрямки в бізнесі Bosch розвиваються найдинамічніше?

В. Бульда: Традиційний бізнес є важливим для компанії Bosch, ми залишаємося провідним постачальником компонентів та рішень в автомобільній індустрії, гідравлічних промислових систем Bosch Rexroth, систем безпеки, енергозберігаючого обладнання для виробництва тепла і пари, електроінструментів та побутової техніки.

Однак за останні десять років компанія Bosch стала провідною у світі системою IoT (Інтернет речей), яка докорінно змінює не тільки виробничі процеси та технології, а й наше з вами життя.

Bosch із цих позицій є унікальною компанією, яка одночасно має і розробки у сфері штучного інтелекту, і власне виробництво MEMS-сенсорів, які підключаються безпосередньо до інтернету, а також різноманітні сервіси, такі як BigData або ж IoT Cloud.

Саме ця унікальність компанії дає змогу відкривати нові ринки та освоювати нові напрямки в бізнесі, такі як Industrie 4.0, мобільність, Smart House, Smart City, сільське господарство.

Кількість згаданих MEMS-сенсорів, що вже підключені до інтернету, досягла 8,5 млн. і далі стрімко зростає.

Саме тут, у сфері IoT, ми маємо найбільшу динаміку. За десять років кожен електронний продукт Bosch або сам використовуватиме штучний інтелект, або буде розроблений та виготовлений за його допомогою.

: Тобто автономне водіння та елементи штучного інтелекту у звичних нам речах – це вже найближче майбутнє? Чи поки що експериментальні розробки? Як ці тренди впливатимуть на розвиток бізнесу, на можливості компаній?

В. Бульда: Компанія Bosch розвиває декілька напрямків у автономному водінні. Перший – це системи допомоги водіям, які частково автоматизують водіння у приватних автомобілях (2-й та 3-й рівні автоматизації). Другий – розвиток безпілотного автотранспорту в містах, реалізація якого розпочнеться на початку наступного десятиліття (рівні 4-й та 5-й автоматизації). І останній, третій, це розвиток екосистеми Bosch у сфері мобільності, що вже поєднує в собі різноманітні рішення та послуги. А саме: бронювання, оплату, паркування, підзарядку, адміністрування, технічне обслуговування та інформаційно-розважальні послуги.

Щодо штучного інтелекту, то він є одним з елементів розвитку й подальшого зростання Інтернету речей. Як я вже казав, це один зі стратегічних напрямків для нашої компанії. Нині співробітники Центру Bosch із вивчення штучного інтелекту працюють над 150 проектами. Штучний інтелект буде частиною всіх наших технологій і використовуватиметься у виробничому процесі.

Одним із прикладів інновацій у цій галузі є протипожежні детектори з функцією відео, які аналізують зображення та здатні виявити пожежу за лічені секунди – ще до того, як сенсори системи безпеки вловлять підвищення температури або ж дим. У такий спосіб пожежу можна виявити значно швидше, що заощаджує безцінні хвилини, які дадуть змогу врятувати життя.

Ми зараз живемо в дуже цікавий час, коли ці зміни поступово й непомітно входять у наше життя. Але ми їх не відчуваємо, і не завжди можемо зрозуміти, що це означає для нас. Тому ключове питання полягає в тому, як сприймати ці зміни – як загрозу чи як можливість? Маю надію, що людство зможе сприйняти це як можливість.

: Що змінила діджиталізація в житті та роботі компанії Bosch? Які запровадили новації, від чого відмовилися? Що плануєте на найближчі 3-5 років?

В. Бульда: Парадокс діджиталізації полягає у тому, що цифрові технології розвиваються по експоненті, а наші з вами звички лінійно, з подальшими стрибками змін, які бувають достатньо болючими. Додайте до цього ще й очікування клієнтів, що також зростають стрімко, то діджиталізація набуває нових кольорів. З технологічної точки зору Bosch Україна поступово проходить процес діджиталізації як усередині компанії, так і в роботі з партнерами. Наша мета – це офіс, що може опрацьовувати замовлення цілодобово та протягом усього тижня, включно з вихідними та святами. Ми маємо відповідати вимогам ринку та ефективно працювати також в онлайн-каналі збуту. Не все йде швидко, тому що є певні обмеження з погляду інформаційної безпеки та необхідних ресурсів, але ми впевнені, що на правильному шляху. Але найбільш важливими є зміни як у культурі компанії, так і кожного з нас. Це завдання є значно важчим, але поступово ми бачимо зміни також й у цій сфері.

: Ви наголосили на «Bosch Україна». Чому? Може, в Україні є щось таке, що українським підприємцям варто наполегливіше просувати на європейські ринки?

В. Бульда: Bosch Україна є доволі невеликим підприємством порівняно з іншими європейськими дочірніми компаніями, які, до того ж, працюють на стабільних ринках. Так, ми дещо відстаємо за рівнем технологій діджиталізації, що впроваджені, але ментально ми пройшли набагато далі, що дає змогу нам бути швидшими та проактивнішими. Тому упродовж останніх років ми впевнено демонструємо високі темпи зростання продажів, випереджаючи чимало країн.

В Україні є багато такого, чому ми навчилися за останні роки, і є досвід, яким ми могли б поділитися із сусідами. Підприємці, які змогли розвинути свій бізнес, заслуговують детального аналізу, як їм це вдалося.

Ми значно швидше ухвалюємо рішення навіть за відсутності повної інформації, краще готові до ризиків, уміємо швидко сконцентруватися, створюємо короткі ланцюжки прийняття рішень та й загалом, ми просто більш драйвові.

: А чи є послуги, які Bosch пропонує в Європі, а в Україні їх немає?

В. Бульда: Так, звісно, але це залежить не тільки від нас, а й від рівня розвитку ринку. Нові технології швидше приходять через приватних користувачів, які використовують їх, наприклад, в автомобілях або у Smart House, але поступово ми бачимо розвиток Smart City, коли кожен із нас зможе використати шерінг електричних скутерів або цілу низку сервісів, пов’язаних з автономним водінням чи адмініструванням паркування.

Цікаво спостерігати за тим, як ми з вами змінюємося. П’ять років тому в Україні нові розробки компанії були майже нікому не цікаві, а ось нині ми бачимо чимало позитивних відгуків на наші пости в соціальних мережах про безліч нових рішень – від автоматичної стабілізації мотоциклів при проходженні поворотів до технології SoundSee, яка дає змогу ідентифікувати поломку в машині за допомогою аналізатора звуку.

Просто завдяки інформаційним технологіям світ став відкритим, а географічні відстані для інноваційних рішень уже не є перепоною.

: Як вплинула криза на ведення бізнесу компанії Bosch в Україні? Що вона змінила для Вас?

В. Бульда: Якщо маються на увазі події 2014 року, то після Чорнобиля в 1986-му це був найбільший шок у моєму житті. Невизначеність умов ведення бізнесу зростала дуже швидко, крім того, на Донбасі залишалася частина родини, і це все треба було якось одночасно вирішувати.

Материнська компанія підтримувала нас, але було зрозуміло, що прибутковість ніхто не відміняв.

Тому разом із суто бізнесовими завданнями, такими як підтримка клієнтів, зниження витрат, компенсація коливань валютного курсу, ціноутворення, балансування заборгованості та рівня складських залишків, було вкрай важливо зберегти команду та втримати бійцівський дух.

Ми допомагали колегам переїжджати разом із родинами до Дніпра, Краматорська та Одеси, сплачували оренду, знаходили рішення з повернення кредитів та просто підтримували морально.

Хочу подякувати ще раз усім, хто був поруч та виконував професійно свою роботу.

На той момент питання зниження витрат було найболючішим, і ми мали вибирати між скороченням персоналу та пошуком інших резервів.

Криза мала колись закінчитися, тому найважливішим, як і в інших компаніях, які продають високотехнологічні продукти, було зберегти компетенцію, яка була в кожному з нас. Тому ми вибрали шлях скорочення інших витрат і вирішили проблему спільними зусиллями.

Ми зберегли команду без звільнень, що дало нам змогу піднятися вже 2015 року, коли ринок пожвавішав, натомість більшість конкурентів ще потерпала від скорочень персоналу.

Наша компанія є фінансово стабільною, прибутковою, такою, що динамічно розвивається. 2017-го ми переїхали до нового офісу, який є одним із найкращих у концерні Bosch.

Дуже важливим чинником нашого успіху була також низка соціальних проектів, які ми почали реалізовувати з 2014 року. Саме ці проекти, спрямовані на допомогу тим, кому значно важче, зміцнюють команду та сприяють персональному розвитку.

: А як змінилися Ваші споживачі? Що змінилося в потребах суспільства за останні пя- ть років?

В. Бульда: Уподобання споживачів змінюються постійно, але завдання в тому, як пристосуватися та сформувати попит на свої продукти.

Насамперед, це початок домінування онлайн-торгівлі. Якось зробив опитування в компанії, і виявилось, що співробітники віком до 25 років купляють в інтернеті майже все. Відразу постає питання: як споживачі цієї вікової групи знаходять нас у віртуальному просторі, як адаптувати логістику, підтримку та інші бізнес-процеси під таку категорію споживачів?

Інший приклад – це продаж запчастин та гаражного обладнання, де ми теж упевнено розвиваємося, пропонуючи нашим партнерам додатково інформаційну підтримку та франшизу на Bosch Service. Запит на надійного та високотехнологічного постачальника зростає й ми завжди надаємо підтримку в умовах, коли постійно змінюється парк автомобілів та впроваджуються нові технології.

Ще один цікавий приклад – це зміни в ставленні до енергозбереження. Споживачі починають рахувати не тільки ціну котла на полиці, а й експлуатаційні витрати. Це дуже великий крок у свідомості й ми раді, що разом з ЄБРР взяли участь у впровадженні програми фінансування iQ Energy, яка дає можливість встановлювати приватним особам енергоефективне обладнання.

: З якими ризиками стикається компанія, працюючи в Україні?

В. Бульда: Найбільший ризик для кожного бізнесу, у тому числі й для нас, є ринкова та фінансова нестабільність. Стосовно суто українських ризиків можу сказати, що за 26 років існування компанії ми не мали критичних ситуацій, пов’язаних із державними структурами. Принцип легальності бізнесу є найважливішим для нас, ми завжди відкриті, ведемо наші справи відповідно до чинного законодавства та кодексу ділової поведінки. Безумовно, час від часу виникають дискусії, але ми завжди знаходимо порозуміння та рішення в легальній площині й надалі напрацьовуємо репутацію сумлінного платника податків.

Ми впевнені, що легальність ведення бізнесу має переваги також і в довгостроковій перспективі.

: Є чимало тверджень, що наш ринок має значний потенціал для розвитку бізнесу – тобто для приходу сюди іноземних компаній. І водночас наші підприємці недостатньо активно просувають себе на німецькому і європейському ринках. Що є найперспективнішим напрямком для бізнесу в Україні? А що потрібно українцям пропонувати  в Європі?

В. Бульда: Україна є однією з країн, куди можна вкладати гроші, тому кожен з інвесторів прораховує свої ризики та рентабельність повернення.

За останні п’ять років в Україні не тільки відкрилося понад двісті заводів та пішли інвестиції в енергетичну галузь, ми також бачимо позитивні зміни й у багатьох інших сферах, які підвищують інвестиційну привабливість країни. Але нам багато ще треба зробити, у тому числі й у комунікації з материнськими компаніями щодо розширення присутності в Україні. Не впевнений, що буде розміщений новий завод Bosch із виробництва компонентів або готових виробів, а от задіяти український потенціал в IT та сільському господарстві було б доречно.

До нас ніхто не прийде, якщо нікого активно не запрошувати та не демонструвати наші конкурентні переваги. Україна нині є недооціненим активом. Ринок, де понад 40 мільйонів людей, не може бути непривабливим.

: Що ви плануєте для компанії Bosch Україна на найближчі п’ять років?

В. Бульда: І надалі динамічно й прибутково розвиватися.

Якщо ви запитуєте про мої особисті побажання й сподівання, то я мрію, щоб в Україні запрацював R&D-центр штучного інтелекту. Це не є фантастикою, особливо в Україні, яка серед лідерів в IT-галузі та в якій працюють висококласні спеціалісти з цього напрямку.

Окрім того, саме мрії рухають усе в цьому світі.

Читайте також: Найважливіші рекомендації на 2019 рік щодо захисту бізнесу в Україні

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар