Інтерв'ю Вибір редакції Українська макроекономіка

Стратегічна мета «Google Україна» – щоб країна отримала всі продукти Google, які існують у світі

Директор «Google Україна» Дмитро Шоломко в інтерв’ю для поділився тонкощами ведення інформаційного бізнесу, розповів про особливості українського цифрового ринку, а також про те, коли наша країна відкриє для себе продукти Google, доступні в провідних економіках світу.

: Що собою являє «Google Україна»? Скільки років компанія існує в Україні?

Д. Шоломко: Насправді ми мали кілька етапів розвитку. Якщо рахувати з моменту запуску веб-сторінки 2005 року, що вже означає присутність в країні, то фактично 14 років. Я став консультантом Google в кінці 2006-го, але не був частиною компанії, а тільки виконував роботу на замовлення. Це був тимчасовий проект, буквально на кілька місяців. І Google сподобалося те, що для них зробили, тож вони вирішили тут повноцінно працювати. 2007-го відкрили офіційний офіс, юрособу, а перший працівник після мене з’явився в 2009 році.

: Скільки часу ви очолюєте компанію?

Д. Шоломко: Від 2007 року, а юридично компанію очолюю десь із 2011-го.

: Як змінювалася компанія?

Д. Шоломко: Починали ми з того, що працювали з кількома нашими ключовими партнерами і клієнтами. Згодом у нас стали з’являтися нові напрямки, сформувалася команда PR, Policy, маркетинг, а з цього року і Cloud.

: Що входить в обов’язки підрозділу «Google Україна»?

Д. Шоломко: Якщо говорити загалом, то наша функція – представляти в країні інтереси Google. Ми не займаємося управлінням продуктами в Україні. Google делегував нам частину повноважень, тому від імені компанії ми можемо говорити, а також допомагати ринку. Багато роботи ведеться з інших офісів і віддано зовнішнім компаніям.

: Як швидко Google реагує на динаміку українських реалій? Наприклад, на зміну законодавства, введення санкцій?

Д. Шоломко: На будь-якому ринку наша компанія безумовно виконує всі вимоги локального законодавства. Це важливе правило повністю «білого» підприємства.

: Ви не відчуваєте змін?

Д. Шоломко: Ми адаптуємо свою поведінку, наші сервіси до того, що потрібно за законом, потрібно з позицій певного суспільного запиту. Це залежить і від типу продукту. Деякі зміни йдуть швидше, деякі – повільніше.

В Україні відбуваються фінансові зміни, йде дуже масштабна реформа, нововведення в бухгалтерії – просто величезні. Від подібних явищ і заходів залежить узагалі можливість нашої роботи, тому реагуємо швидко.

Якщо говорити на теми, пов’язані з ліцензуванням, із митним регулюванням, – ви знаєте, що офіційно Google тут не продає свої телефони, гаджети типу Google Home тільки тому, що правила настільки складні, що нам просто на даному етапі це нецікаво робити. Якщо ж умови зміняться чи в українському законодавстві відбудеться синхронізація з Європейським Союзом або зі США, стане значно легше й тоді ми це зможемо робити швидше.

: Для Google цікавий наш ринок для продажу телефонів, але компанія не може на нього зайти?

Д. Шоломко: Не можна сказати, що Google щось цікаво чи нецікаво. Google має своє бачення куди рухатися, як розвиватися в глобальному світі, що започатковувати, які речі важливіші. Зараз наш головний напрямок руху – штучний інтелект.

Google фактично планує роботу, виходячи з пріоритету, який видається головним саме глобально. Якщо якийсь ринок не відповідає запитам компанії, щось у ньому не синхронізується або ж методи роботи на цьому ринку не зовсім зручні, компанія просто на ньому не працюватиме. Тому говорити про те, що Україна цікава чи нецікава… звичайно, вона цікава. Тут живе понад 40 мільйонів людей, та й ринок швидко зростає.

А останнім часом компанія зробила дуже багато для України. Той же Google Pay запустили швидше, ніж будь-хто очікував. Це пов’язано насамперед із тим, що Україна – великий, видимий ринок, який цікавий таким компаніям, як Google. Інша річ, що деякі явища з позиції законів і правил є досить складними.

: Як ви відчули заборону російських ресурсів?

Д. Шоломко: На нас упала велика відповідальність. Прибутки – не збільшилися. Якщо люди вважають, що Google невимовно радів та розпивав шампанське в офісі – ні, звичайно. Без конкуренції працювати складно, прямо скажу. Крім того, відповідальності стало значно більше.

: Які маєте зараз проекти на стадії розробок? Або які поки що в планах і хочете розробляти в майбутньому?

Д. Шоломко: Насправді, ми ніколи не розголошуємо своїх планів щодо старту нових проектів, щоб не створювати зайвих очікувань і ажіотажу. Я маю такий план, стратегічний намір, який існує вже років десять. Щойно я зрозумів, як працювати з Google, та отримав певні повноваження, у мене з’явилася дуже важлива

стратегічна мета – зробити так, щоб Україна отримала всі продукти Google, які існують в США, Великій Британії, Європейському Союзі, у світі загалом.

У Google насправді для України вже започатковано дуже багато рішень. Найкращий приклад, напевно, – це Google Pay, платіжна система, яка дає змогу робити оплату через мобільний телефон. Україна стала 15-ою країною в світі, де працює це рішення. Зараз маємо щороку по кілька дуже цікавих стартів. Також важливим для ринку став старт Google Shopping, який представили цього літа.

: З якими проблемами стикалася компанія за час діяльності в Україні?

Д. Шоломко: Увага держави до цифрових технологій з’явилася тільки в останні роки. Раніше більшість інтернет-компаній працювали, як хотіли. Нині важливість технологій значно зросла, і в певних організацій виникла необхідність досить близько працювати з технологічними компаніями, що, звичайно ж, додає чимало дискомфорту в життя численних інтернет-компаній.

: Як ви оцінюєте інвестиційний клімат в Україні?

Д. Шоломко: З позиції інвестицій, ринок високих технологій працює трохи не так, як цього очікує суспільство. Багато хто скаржиться, що інвестиції не йдуть в країну, не зростають. Гадаю, це пов’язано з думкою людей, які вважають, що інвестиції – це коли хтось приїхав із мільйоном доларів та завод побудував.

Насправді Україна має досить великий прошарок компаній, які тут щось виробляють, продають за кордоном чи залучають сервісний інтерес іноземних компаній. І вони доволі сильно впливають на зростання економіки, інвестицій. З погляду роботи з технологічним бізнесом тут усе добре, інвестиційний клімат сприятливий.

З погляду, наприклад, сприйняття технологій суспільством – теж усе чудово. Розвиток соціуму, розвиток бізнесу відбувається як? Спочатку заходять технології чи активізуються ентузіасти, тобто спільнота, якій подобається користуватися технологіями. Незабаром з’являється велика група користувачів, які починають активно працювати. Потім усе технологічне поступово проникає в бізнес.

Зараз український ринок проходить стадію активної адаптації технологій до бізнесів. І що більше компаній їх застосовує, то краще ведеться їхньому бізнесу. Ми проводили відповідні дослідження кілька років тому (сподіваюся, зможемо провести їх іще найближчим часом) про вплив технологій на розвиток економіки, розвиток бізнесу, взагалі на бізнес-спільноту. Так ось, ми виявили, що

використання інтернету із бізнес-метою позитивно впливає на зростання ВВП.

Власне, я бачу, що використання технологій зростає, причому все більше й більше. І гадаю, це триватиме ще кілька років. Тому сказати, ніби є якісь фактори, що негативно впливають на ринок, напевно, не можу.

: З якою метою Ви стали членом правління Європейської бізнес асоціації?

Д. Шоломко: Ця Асоціація – одна з найвпливовіших, якщо не найвпливовіша, серед бізнес-спільнот в Україні, яка грає за чіткими правилами, має серйозних учасників високого підприємницького рівня. Якщо ви проаналізуєте склад правління, то в ньому я – єдиний представник IT-бізнесу. А в основному – це досить традиційний бізнес: банки, консультанти, металурги і т.д.

Бачу, що моя участь у раді директорів допомагає Асоціації іти в ногу з часом, розуміти сучасні технології, усвідомлювати їхній вплив на економіку. Це найголовніша причина того, що я перебуваю в управлінні організацією, хоча насправді дуже багато часу займає основна робота. Це важливо, це доволі ефективний спосіб правильно й позитивно впливати на бізнес-спільноту.

LDaily: Як давно Ви є членом правління?

Д. Шоломко: Уже багато років – явно не перший термін. Здається, чотири роки. Вважайте, старожил: серед керівництва лише три особи працюють довше, ніж я.

: Повернімося до Вашої компанії. Розкажіть, що за останній час уже реалізовано в Україні?

Д. Шоломко: Із великих стартів минулого року, як уже згадувалося, ми мали Google Pay, цього року – Shopping. Це рішення, яке дає змогу місцевим онлайн-продавцям ефективніше отримувати замовлення безпосередньо через пошук Google. Як це працює? Приміром, ви хочете придбати навушники. Тож зазвичай вводите ключову фразу – «купити навушники». Надаються адреси магазинів, ви заходите на сайт котрогось із них, шукаєте навушники, які вас цікавлять, вибираєте з асортименту, потім робите покупку. Якщо вам не сподобалося те, що побачили в першому магазині, йдете назад, переходите в інший магазин і повторюєте описаний процес.

Однак Shopping дає змогу в пошуковику Google, прямо в результатах пошуку, побачити в одному форматі весь ряд навушників, які вас цікавлять, і безпосередньо там зробити замовлення. Це корисна штука і для користувачів, і для власників магазинів. Ми вважаємо, що вона привносить дуже істотне поліпшення в сервіс для е-комерції.

Крім стартів продуктів ми здійснюємо кілька освітніх ініціатив. Наша маркетингова команда проводить чимало різноманітних курсів – як для бізнесменів, потенційних користувачів наших сервісів, так і для агентств, які працюють з нашими сервісами і продуктами. Причому ми не просто навчаємо правильно використовувати Google, а вчимо їх правильно вести бізнес. Тобто тренуємо їх.

Серед наших ініціатив і заходів, які впроваджуються на ринку, мій улюблений проект, що називається «Цифрове перетворення регіонів України». Ми вибираємо якийсь регіон і активно працюємо над його цифровізацією, створюючи відповідний набір продуктів і сервісів і водночас демонструючи важливість технологій для роботи. Найчастіше це, звичайно, туристичний потенціал – залучаємо туристичні потоки в області. Але це також пов’язано і з інвестиційною привабливістю, з екологічною безпекою, з інклюзивністю. Таких ініціатив досить багато.

Ми освоїли 14 областей за 4 роки. Останньою була Харківська, передостанньою – Сумська. Виконано чимало. Я побачив, наскільки позитивно впливають такі речі на регіон. Ми знаходимо активних людей, ентузіастів чи фахівців певної справи, хороших фотографів, волонтерів, представників громадських організацій, які цікавляться темою, та допомагаємо їм технологіями реалізувати певні проекти. Це відчутно й дуже швидко приносить практичну користь суспільству в конкретному регіоні, а також доволі добре сприймається місцевими мешканцями. Я був приємно здивований, наскільки різнобічно ефективною є така діяльність. Ось простий приклад. Ми провели експедицію картографів Google у Херсонську область та зняли фільм про місцеву красу, включаючи острів Джарилгач. Десь через рік отримали вдячне повідомлення від департаменту туризму Херсонської обладміністрації, в якому йшлося про те, що в них у рази збільшилися туристичні потоки.

: А щодо освітніх проектів серед дітей?

Д. Шоломко: Якщо говорити про дітей, то є дуже важлива тема, якою ми зараз активно займаємося, – безпека в інтернеті. Бо це не тільки задоволення, щастя і якісь красиві штучки. У мережі можуть траплятися і шахраї, і злочинці. Інтернет ховає в собі небезпеки, які наше суспільство через досить низьку технологічну грамотність навіть не відчуває. А за нинішнього часу – це ще й дитяча безпека в інтернеті. Ми постійно ведемо проекти з цієї проблематики та тренуємо вчителів.

Що стосується IT-освіти, то ми не навчаємо дітей і педагогів IT-кодингу, мови програмування. Охочі самі їх опанують. Ми радше намагаємося показати, як краще, як ефективніше ці знання подавати та використовувати. Причому це стосується не тільки кодингу чи програмування, а в принципі, загалом інтернету як механізму, який може дати щось корисне, а також вберегти, в першу чергу, дітей від того, що в ньому може бути некорисним чи небезпечним. Тобто застосовуємо дещо інший підхід. Більше виступаємо в ролі вчителів початкових класів.

Проводимо також усі онлайн-курси і конкурси, вони навіть локалізовані під Україну, тож охочі можуть брати участь. Маємо рекордну кількість заявок з України на Code Week, завжди є українці-переможці. Ми дуже добре вбудовані в міжнародну палітру.

Зараз продовжуємо велику кампанію проти кібербулінгу, під час якої наші топ-ютубери виступили та зняли тематичні ролики. Проект називається YouTube Voice for Good – «Голос за добро». Адже дуже багато молоді страждає від того, що інтернет захоплює епідемія ненависті. Хоча, на мою думку, в Україні проблема підліткового кібербулінгу не така велика, як, наприклад, у Великій Британії чи США. Але з цим треба боротися, це треба зупиняти. І в такий спосіб впливати на суспільство. Тобто ми робимо все, щоб нести позитив.

Читайте також: Щоб бути успішним в Україні, потрібно забути все, що ти знав до входження на її рино

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».

 

  •  
  •  

Напишіть коментар