Інтерв'ю Вибір редакції Туризм

Павло Григораш: «Закон, який регулює туристичну сферу, застарів і вимагає термінової заміни»

Про реалії українського ринку туристичних послуг, їхню відповідность європейським нормам і здоровому глузду, недоліки й перспективи з говорив директор Української Асоціації Туристичних Агентств Павло Григораш.

: Будь ласка, розкажіть про УАТА. Чи всі турагентства можуть мати членство?

П. Григораш: УАТА (Українська Асоціація Туристичних Агентств) – це об’єднання незалежних туристичних мереж і сильних туристичних агентств України для відстоювання спільних інтересів. Нині в Асоціацію входять 6 незалежних мереж і 26 туристичних агентств. Всього близько 750 точок продажів. Мету маємо одну: виведення туристичного ринку України в цивілізоване русло.

Ми відкриті для всіх, хто відповідає наступним нехитрим умовам:
1. Поділяє мету Асоціації, головно – цивілізований ринок туризму (прозорість, “білі” оплати і т.п.)
2. Є турагентом чи незалежною мережею турагентств в Україні. Не може бути членом Асоціації центральний офіс мережі, афілійованої з туроператором через потенційний конфлікт інтересів.

: Скільки взагалі в Україні асоціацій турагентств? Які між ними стосунки?

П. Григораш: В Україні є цілий ряд асоціацій. В основному поділ йде за видами туризму (діловий, медичний, екологічний, внутрішній). Ми – єдина асоціація для турагентств, основний бізнес яких будується на виїзному туризмі. Частка продажів наших учасників на 95+ % це продаж турів по закордонних напрямках, в тому числі масових (Туреччина / Єгипет). З іншими асоціаціями спілкування дуже епізодичне.

: У чому специфічність туристичного бізнесу в нашій країні. Яка різниця ведення бізнесу з іншими країнами?

П. Григораш: Якщо порівнювати з Європою, в яку ми прагнемо, то туризм там чітко регламентований, зокрема з червня 2018 року набула чинності нова директива ЄС N2015 / 2302. Основний акцент робиться на захист туриста. На жаль, в Україні головний закон, що регулює туристичну сферу, давно морально застарів та вимагає термінової заміни. Фактично, турист зараз ніяк не захищений, що ми бачимо на прикладах “Ідріски-тур” в минулому році чи “Оазис” і “Наталі Турс” в цьому.

: Назвіть, будь ласка, головні проблеми галузі.

П. Григораш: Не зупинятимуся на проблемах внутрішнього і в’їзного туризму, яких маємо забагато, а розповім про 3 основні, з якими стикаємося на ринку виїзного туризму:

  • Неадекватність законодавства про туризм сучасним реаліям. Як я згадував, турист і турагент не захищені від неправомірних дій туроператорів.
  • Фактично 90+ % турпотоку наймасовіших напрямків виїзного туризму контролюють всього 8 компаній, в той час як турагентів – понад 10 тисяч. Природно, виникає спокуса «перетягнути ковдру» на себе, наприклад, в агентсткій угоді частина обов’язків туроператора (згідно закону) перекладається на турагента. Не хочеш – не підписуй.
  • Робота «начорно». Так як поріг входу в галузь дуже низький, на ринку спостерігається велика кількість нефахвців, які не можуть надати щось варте клієнтам, залучаючи натомість виключно знижками.

: Чого бракує законодавству України? Що гальмує розвиток?

П. Григораш: Пропозиції наші прості й прозорі, повністю в тренді змін, що відбуваються в ЄС через імплементацію директиви N2015/2302. Зокрема це:
а) вироблення робочого механізму фінансового забезпечення відповідальності туроператора в обсязі, достатньому для компенсації всім постраждалим в разі можливого припинення діяльності туроператором;
б) максимальне обілення ринку туризму, в тому числі і «білі» оплати за тури;
в) посилення відповідальності за непоселення туристів;
г) створення реєстру всіх учасників ринку.

Ми активно співпрацюємо як з профільним департаментом МЕРТ, так і з керівником підкомітету з туризму у Верховній Раді для внесення змін у закон.

: Назвіть, будь ласка, основні показники галузі. Яка динаміка останніх років за цими показниками?

П. Григораш: 2017 року ринок повернувся до рівня 2013 року після істотного падіння, яке спостерігалося 2014 року. Цього року фіксуємо вже стійке зростання. За інформацією Міністерства інфраструктури, в першому півріччі 2018 року обсяг авіаперевезень виріс на 26% (!) До відповідного періоду 2017 р. У багатьох наших учасників, цифри приросту ще більш вражаючі та складають + 30-40 % щодо минулого року.

Ті проблеми зі збоями в польотних програмах, які ми всі пережили в літньому сезоні, пов’язані в першу чергу з браком авіатранспорту для задоволення потреби в чартерному перевезенні.

: Відколи Ви працюєте в асоціації? Завжди на цій посаді?

П. Григораш: Я в УАТА прийшов в кінці травня 2017 року, відразу на посаду виконавчого директора, до цього мав досвід роботи в туроператорских компаніях в маркетингу і продажах, тому маю різнобічне уявлення про ринок виїзного туризму.

Читайте також: Щоб бути успішним в Україні, потрібно забути все, що ти знав до входження на її рино

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».

 

  •  
  •  

Напишіть коментар