Інтерв'ю Вибір редакції Українська макроекономіка

Найважливішим активом є команда. Працівники повинні пишатися своєю компанією

Генеральний директор компанії Nestlé в Україні Ансгар Борнеманн про довгостроковий бізнес в нашій країні, який протягом 20 років виріс до рекордних прибутків, і продовжує активно розвиватися, постійно вдосконалюючи та розширюючи лінійку продуктів.

Nestlé бачить в Україні необмежені можливості. І результати, які компанія показує за 22 роки присутності в Україні, лише підтверджують правильність прийнятого рішення. Допомагають зберегти лідерські позиції Nestlé незмінні принципи компанії — якість та безпечність виробленої продукції, а також регулярний моніторинг потреб та вподобань споживачів. Ансгар Борнеманн розповів про найважливіший актив будь-якого бізнесу — команду, про чесну конкуренцію, якої в Україні так не вистачає, і про готовність українців дотримуватися своїх переконань, що викликає повагу, в ексклюзивному інтерв’ю журналу LDaily.

: Ансгар, розкажіть, будь-ласка про походження компанії Nestlé? Як вона починалася? В чому полягала ідея створення цього бізнесу?

A. Борнеманн: Компанія Nestlé була заснована фармацевтом Генрі Nestlé в 1867 році у місті Веве, Швейцарія. Під час своєї роботи він зіткнувся з великою проблемою того часу, багато новонароджених вмирали через несприйняття материнського молока організмом. Вони не могли набрати вагу та помирали. У одного із близьких друзів Генрі була та ж сама проблема із новонародженою дитиною. Будучи фармацевтом, Генрі Nestlé розробив формулу для годування дітей з такою особливістю, і ця формула виявилася засобом, що допоміг врятувати їхнє життя.

Отже, компанія Nestlé почала шлях з виробництва дитячого харчування, вже потім розширивши асортимент товарів до шоколаду, солодощів, кави, локшини й холодних соусів.

А щодо розширення діяльності компанії до України, то після того, як комуністичному ладу не вдалося покращити якість життя людей, Україна прийняла рішення вести та розвивати вільну економіку. Nestlé визначила Україну як гарну можливість та потенційний ринок, оскільки в Україні є 42 мільйони споживачів та ці мільйони споживачів мають власні бажання, очікування та вимоги, що мають бути задоволені. Ми виявили, що ми можемо зробити для них, які їхні переваги в їжі і що ми можемо зробити для них як компанія-виробник харчових продуктів.

: Компанія Nestlé задоволена результатами своєї діяльності в Україні?

A. Борнеманн: Так, звісно. Nestlé працює в Україні вже 22 роки, і ми розвинули наш бізнес з нуля до приблизно 7 мільярдів гривень обороту. Протягом цього часу ми зростали з кожним роком за рахунок внутрішнього розвитку та шляхом придбання потужностей виробництва: шоколадної фабрики «Світоч», фабрики «Торчин», яка виробляє холодні соуси, майонез та кетчуп, останнім придбанням є фабрика Мівіна.

: Змагаючись з конкурентами, Nestlé є першою компанією-виробником продуктів харчування в Україні. Чи є цінності компанії Nestlé Україна такими ж, як цінності компанії Nestlé у всьому світі?

А. Борнеманн: Безумовно, всі компанії Nestlé по всьому світу мають однакові цінності. Все, що ми робимо у всьому світі, повинно відповідати нашим цінностям та цілям — підвищити якість життя та сприяти здоров’ю в майбутньому.

Ми працюємо заради покращення якості життя та сприяння здоровому майбутньому українських споживачів через нашу продукцію та соціальні ініціативи, оскільки ми є активним членом українського суспільства.

Однією з програм є програма початкової школи, яка навчає українських дітей розуміти основи збалансованого харчування та фізичної активності та допомагає дітям розвивати здорові харчові звички, щоб переконатись, що ожиріння, як один з головних викликів у розвинених країнах, не торкнеться українського суспільства.

: Чи означає це, що компанія Nestlé проводить спеціальні дослідження?

A. Борнеманн: Звичайно, в Україні у нас є департамент з маркетингових досліджень, і ми постійно проводимо дослідження, щоб визначити зміни потреб та очікувань споживачів, що допомагає нам пропонувати кращі продукти для українського споживача. Оскільки ми працюємо в конкурентному середовищі, ми боремося за споживача в точці продажу, тому що саме там більшість із них вирішує, який саме продукт купити.

: Ви очолили компанію Nestlé Україна в 2015 році. Як компанія змінилася з Вашим приходом? Чи змінили Ви бізнес модель та модель керівництва?

А. Борнеманн: Ні. Я прийшов через рік після Майдану, і мій попередник зіткнувся з іншими проблемами, ніж ті, з якими я зіткнувся, коли прийшов. Я не змінив систему управління. Ми й далі працюємо за принципами управління Nestlé. Що я роблю — я впроваджую і керую, і я керую організацією згідно зі своїми особистими переконаннями. Моє переконання полягає в тому, що найбільшим активом компанії є люди. Кожен може купити промислове устаткування, ІТ-забезпечення, але як ви працюєте з машинами, як вони використовуються, це залежить від людей. Тому я переконаний, що найбільші зусилля треба скеровувати в управління персоналом, його розвиток, надання співробітникам можливостей. Я хочу бути впевненим, що наші працівники отримують задоволення від роботи та почувають себе комфортно, вони мотивовані і кожен день насолоджуються своєю роботою на фабриці або у головному офісі Nestlé.

: Це означає, що в Nestlé панує дружня сімейна атмосфера?

A. Борнеманн: Так, я хочу створити атмосферу, де ми відчуваємо себе як сім’я. І в родині теж бувають не завжди приємні дні. Також бувають і розбіжності у поглядах. Бувають проблеми і розчарування, але люди люблять працювати з нами через сімейну атмосферу. Загалом, це моє розуміння основ успіху та великого майбутнього. Всі інші елементи також потрібні. Потрібно слідкувати за конкурентами, забезпечити працівників технікою, програмним забезпеченням, але найголовнішим показником гарної роботи є те, коли ви бачите, що в кінці кінців ви стали успішнішим, ніж інші. Основні цінності Nestlé полягають у повазі до себе, до оточуючих, до різноманіття та до навколишнього середовища. Кожні два роки всі 360 000 працівників компанії Nestlé, а також 5500 співробітників Nestlé Україна мають можливість брати участь в опитуванні та надавати зворотній зв’язок керівництву. Вони анонімно розповідають те, що не працює в Nestlé, що прекрасно працює, і надають свої рекомендації щодо вдосконалення роботи в компанії. Ми приймаємо ці результати з усією уважністю, аналізуємо їх, розуміємо, що ми маємо вдосконалити та плануємо програми та заходи, щоб змінити те, де ми можемо стати краще.

: Отже, це опитування працівників компанії є досить корисним?

A. Борнеманн: Це один із прикладів нашої основної цінності — поваги: запитати наших працівників про те, що добре, що погано, про що ви очікуєте, про те, що має бути іншим, про те, що ми повинні робити краще, щоб вони мали більше мотивації працювати краще в Nestlé. Те саме ми робимо з нашими споживачами. Ми просто йдемо та запитуємо: «Чи подобається вам цей смак?», «Ви хочете купити цей продукт?», «Що нам потрібно змінити?», «Як ми можемо це покращити?». Те саме стосується і наших співробітників. І люди шанують, що їх поважають, що їх сприймають серйозно і що рада директорів їх слухає та чує. Ми намагаємося виконати те, що ми можемо змінити. Це створює атмосферу поваги та довіри. Але це не повинно відволікати нас від нашого головного завдання — розвивати прибутковий бізнес, а з зацікавленими та мотивованими працівниками ви зможете досягти своїх цілей набагато легше.

: Назвіть, будь ласка, топ 5 викликів, з якими Ви зіткнулися, працюючи в Україні?

А. Борнеманн: П’ять — це дуже багато, спробую дати вам три.

Я б сказав, що на даний момент найбільшою проблемою є купівельна спроможність споживачів. Від початку революції, Україна сильно постраждала від економічної кризи, підвищилися ціни на комунальні послуги, транспорт, продукти харчування. Але заробітна плата не збільшувалася пропорційно до збільшення цін.

Зменшилася купівельна спроможність населення, що призвело до зменшення споживання взагалі. Продажі категорій, в яких ми працюємо, зменшилися на 25-30 %. Розмір ринку, в якому працює Nestlé, зараз є меншим, ніж раніше, тому нам довелося зменшит  обсяги виробництва. Якщо у вас є фабрики, вони повинні виробляти продукцію, і якщо ви виробляєте менше, ви стикаєтеся з великими проблемами. За останні три роки середній дохід у доларах США або в Євро значно зменшився, і споживач відреагував. Сьогодні найбільшим завданням є допомогти споживчому ринку та споживанню знову зростати.
Другим викликом для нас є боротьба за кваліфікованих і талановитих працівників. Як я вже казав вам, нам потрібні найкращі люди в нашій компанії. Якщо у нас є найкращі вмотивовані працівники — у нас є більше можливостей для зростання та досягнення наших очікувань. Боротьба за таланти зростає щодня. На сьогоднішній день ми стикаємося з проблемами на наших фабриках. Наприклад, на нашій кондитерській фабриці у Львові ми бачимо труднощі з найманням достатньої кількості кваліфікованих працівників, тому що з гарною новиною про безвізовий режим до ЄС багато людей поїхали працювати в Польщу, яка спростила процедуру отримання дозволу на роботу. Також ми стикаємося з конкуренцією з новими заводами, які в основному виробляють продукцію для європейського ринку, і, звичайно, отримують доходи в Євро, оскільки ми в той самий час , виробляємо для України і отримуємо доходи у гривні. Таким чином, ці компанії можуть легко виплачувати більші заробітні плати, ніж ми, тому що якщо ми підвищимо зарплату, ми повинні будемо збільшити ціну на нашу продукцію, що ускладнить споживачам покупку наших продуктів харчування.
Наступним пунктом є чесна конкуренція. Ми точно знаємо, що існують компанії, які не дотримуються закону. Ми знаємо, що вони сплачують частину заробітних плат в конвертах та іншу частину як офіційну зарплату. Таким чином, уряд не отримує необхідної кількості податків. У таких компаній менші витрати, ніж у нас. Ми також знаємо, що не всі так ведуть бізнес, є навіть невеликі компанії, які дотримуються правил і поважають закон.
Четвертим викликом Nestlé є створення гарного іміджу України за її межами. Коли люди бачать новини про Україну, вони, насамперед, чують про війну, корупцію, та я завжди наголошую, що Україна значно краща, ніж про неї говорять. І ми також маємо переконувати і пояснювати нашому головному офісу справжню ситуацію тут. Це полегшить залучення іноземних інвесторів та переконати штаб-квартиру Nestlé вкладати кошти саме в український підрозділ.
Зараз ми конкуруємо з Nestlé Польща, Nestlé Румунія, Nestlé Угорщина, з Nestlé Німеччина, оскільки головний офіс не може інвестувати в усі підрозділи одночасно, він інвестує в найкращі можливості, тому імідж та сприйняття країни відіграють головну роль.

: Чи можете Ви сказати, що ці виклики, що були названі, є головними перешкодами для потоку інвестицій в Україну?

А. Борнеманн: Чотири пункти, які я назвав, є викликом для сфери, в якій ми працюємо. Оглядаючи макроекономічні дані, ми можемо сказати, що маємо позитивну тенденцію. Україна з 42 мільйонами споживачів є великим ринком, і інвестори дивляться на економічні факти, податки, закони та фінансову стабільність. Ми бачимо, що протягом останніх двох-трьох років відбулося більше змін, ніж протягом попередніх 22 років. У Європі немає жодної країни, подібної до України, яка так сильно змінилася та ініціювала стільки змін. Вона стала кращою. І про це потрібно говорити всьому світу.

: Україна рухається у правильному напрямку?

A. Борнеманн: Звичайно. Завжди можна працювати краще, але політика і бізнес – це різні речі. Три роки тому українці прийняли серйозне рішення, і це рішення було спрямоване на Захід. Українці хотіли розділити такі європейські цінності, як стабільність, можливості, свобода, економічне зростання, та багато заплатили за це. Але Україна на правильному шляху, але багато чого ще необхідно зробити. Швидкість повинна бути збережена або прискорена.

: Чого українці не могли собі дозволити десять років тому?

А. Борнеманн: Я не можу сказати вам, якою ситуація була в Україні десять років тому, але з економічної точки зору, за останні двадцять років з’явилося більше можливостей для зростання, підвищення рівня життя та споживання порівняно з часами Радянського Союзу. Україна розпочала свій шлях двадцять п’ять років тому, і якщо порівнювати її з іншими країнами, наприклад, з Польщею, то вона ще не досягнула того рівня, якого б мала. Зміни не можуть відбутися в один момент, вони вимагають невеликих повсякденних кроків.

: Які риси характеру українців Вам найбільше подобаються?

A. Борнеманн: Те, що мені особисто подобається в людях, і те, що показав Майдан, це те, що

українці хочуть самі вирішувати свою долю, боротися за свої переконання, працювати і мати чітке бачення того, де вони хочуть бути, що вони хочуть досягти, і що їм потрібно для цього зробити.

: На території України знаходиться багато фабрик та виробничих потужностей. Яку роль Nestlé в Україні відіграє у загальному виробництві Nestlé у світі?

A. Борнеманн: Україна відіграє дуже важливу роль у Європі, тому що ми виробляємо продукт дуже високої якості, оскільки у нас кваліфіковані працівники, ефективне виробництво та конкурентоспроможна продукція. 30 % продукції фабрики «Мівіна», яку ми виробляємо в Харкові, експортується в інші компанії Nestlé у Європі. Ми нещодавно побудували нову виробничу лінію на нашому заводі Tорчин, яка виробляє товари тільки на європейський ринок. У Львові ми маємо найбільший сервісний центр з 1200 співробітниками, що обслуговують інші ринки Nestlé, виконуючи функції бек-офісу.

: Чого б Вам хотілося побажати Україні?

A. Борнеманн: Я хочу, щоб усі бажання та мрії українців, які вони загадали під час революції на Майдані, де багато людей загинуло за свободу, за краще майбутнє, — здійснилися.

Читайте новости в нашем приложении!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

  •  
  •  

Напишіть коментар