Інтерв'ю Фармринок

“Процедура ввезення препаратів до України дещо роздута … Але я не вважаю таку скрупульозність великим недоліком”

Андрій Дейнеко

Про ринок фармацевтики зсередини очима лікаря і успішного сьогодні бізнесмена – Country Manager, Ukraine, Андрія Дейнеко

Чи існує бізнес більш відповідальний, ніж фармацевтичний? Адже зазвичай, в основі будь-якого комерційного проекту лежить бажання заробляти. Як бути в ситуації, коли підприємницька діяльність – це не просто гонитва за прибутком, а ще й важлива соціальна місія? Про це бізнес-виданню LawyersDaily розповів Андрій Дейнеко – керівник фармацевтичної компанії Aspen в Україні, а в минулому – практикуючий хірург.

LDaily: Андрій, розкажіть трохи про Aspen Ukraine: яке місце на ринку займає компанія сьогодні, і як все починалося?

А. Дейнеко: У нашої компанії – дві історії. Одна з них бере свій початок з заснування перших фармацевтичних виробництв в Африці, і має багаторічну тривалість. Нова історія – це сучасний Aspen, який почав свою роботу ще у 90-х роках минулого століття, і спрямований на високотехнологічне виробництво.

Коли компанія підійшла до піку свого розвитку на ринку Південної півкулі, бізнес почав розширюватися, а менеджмент – придивлятися до західноєвропейського споживача. Будувати рейтинги – не вдячна справа. Але я не помилюся, якщо скажу що сьогодні Aspen – лідируюча фармацевтична компанія у південній півкулі. У масштабах світу Аспен входить до ТОП-25 найбільш інноваційних компаній світу до рейтингу Forbes під номером 12.

Aspen – організм з абсолютно нестандартною історією і незвичайною психологією як для фарми. Якщо проаналізувати ринок, то сьогодні у даній галузі існує 2 типи підприємств: це – R&D-компанії та генеричні компанії або виробничі

Ми спробували об’єднати в собі обидва напрямки шляхом придбання оригінальних молекул та виробничих потужностей, які їх виробляють.

LDaily: Так Aspen – це два в одному?

А. Дейнеко: Так. І в цьому контексті я б зробив акцент на роботі нашого європейського офісу: він ближче до нас, ближче до України. Тому що ті продукти, з якими Aspen працював в Африці, нерелевантні для європейського ринку. Там дійсно інші першочергові потреби щодо охорони здоров’я, інший світ .. У Африці Aspen працює для малозабезпеченого споживача, намагаючись надати йому найнеобхідніші медикаменти за доступною ціною.

Але Європа вимагає іншого підходу: інших продуктів, іншої упаковки, іншого комфорту. Та й лікуються європейці по-іншому. Тому, коли постало питання розширення бізнесу, необхідність змінитися стала очевидною.

В Європі наша робота заснована на M&A-транзакціях. Тобто, ми займаємося придбанням виробництв і просуванням добре відомих ринку, але унікальних, товарів.

LDaily: Як давно Aspen зайшов в Україну?

А. Дейнеко: У 2014 році. Дуже молода компанія. Представництво в Києві, як і в багатьох інших європейських столицях, з’явилося протягом року після відкриття центрального офісу в Мюнхені.

LDaily: І в Москві?

А. Дейнеко: Так, і в Москві. Там теж є наш офіс. Ми маємо досить велику мережу. Але також, варто додати, що навіть це не дозволяє нам забезпечити всі запити, що надходять від лікарів на адресу компанії. Я сам лікар, і моєму розумінню близька ця проблема: проблема нестачі препаратів на ринку. Особливо в галузі дитячої онкології.

LDaily: Як багато таких запитів?

А. Дейнеко: Вони є. Можливо, це – не так багато у грошовому еквіваленті, але з точки зору кількості пацієнтів проблема набуває значних розмірів. Почасти, така тенденція також пов’язана з тим, що процедура поставки лікувальних препаратів в Україні не найпростіша.

LDaily: На чому базується ваша модель управління бізнесом в Україні?

А. Дейнеко: Я будую модель, спрямовану на людей. У цьому і полягає соціальне призначення фармацевтичного бізнесу, який повинен діяти і розвиватися в інтересах кожного з нас. З іншого боку, це також стосується організації роботи всередині компанії.

LDaily: Що стосується українського ринку фармацевтики, про які його особливості ви б могли розповісти?

А. Дейнеко: Відповідаючи на це питання, я постараюся відштовхнутися то того, що мені відомо найкраще: тобто від особливостей фармацевтичного ринку. Для початку хочу підкреслити, що

бізнес Aspen в Україні побудований на основі просування антикоагулянтів. В Україні ринок таких препаратів приблизно у 15 разів менше від необхідного рівня. І це ще одна особливість ринку фармацевтики в Україні – це специфічні закони конкуренції в рамках даної галузі бізнесу

Так, у рамках українського ринку у нас є конкуренти. Але ми боремося за те, щоб наші препарати виписували тільки у тих випадках, коли це необхідно. Ми прагнемо розвивати ринок за рахунок створення умов, наближених до європейських, а не шляхом нав’язування своїх препаратів. Йдеться про відповідальність.

Звичайно, набагато простіше натренувати лікарів виписувати твій препарат всім підряд. Так можна отримати більше призначень і продажів.

З іншого боку, такими діями можна поставити під загрозу не тільки репутацію власної компанії, але і життя пацієнтів. Тому, ми вибрали для себе інший шлях: шлях відповідальної промоції та навчання.

LDaily: Що Ви маєте на увазі під промоцією в умовах фармацевтичного бізнесу?

А. Дейнеко: Що для нас промоція? Ми не змінюємо колір упаковки або якийсь  окремий напис. Для нас промоція це – навчити лікарів краще піклуватися про своїх пацієнтів і правильно (у всіх випадках, коли це дійсно необхідно) призначати препарати. А в Україні з останнім є проблеми. Багато хто не отримує необхідних препаратів і необхідної тривалості лікування або профілактики у тому числі.

LDaily: На початку розмови Ви згадали про те, що в Україні діє досить складна процедура імпорту лікарських засобів на територію країни. У чому полягає складність і чи є це серйозним недоліком?

А. Дейнеко: Система дійсно складна. Йдеться про величезний перелік вимог до документів які необхідно дотримуватися. Так, процедура ввезення препаратів в Україні насправді дещо роздута і багато в чому формальна. Це впадає в очі, якщо порівнювати нашу країну з іншими європейськими державами. Але я не вважаю таку скрупульозність великим недоліком. Ввезти в Україну правильно зроблений, якісний препарат не складає великих труднощів. Питання частіше виникають до оформлення, а не до складу.

Зрозуміло, іноді навіть імениті виробники потрапляють у негарні історії з бракованої продукцією. Але, найчастіше, такі проблеми є наслідком порушення правил транспортування або зберігання, а не провиною самого виробника. І повірте мені, у такому випадку будь-яка фармацевтична компанія надасть перевагу тому, щоб цей шлюб виявили на етапі ввезення в країну.

Застосування неякісного препарату буде коштувати у рази дорожче. Тому, я схиляюся до думки, що дуже суворе регулювання – це краще, ніж відсутність будь-якого контролю.

LDaily: І останнє запитання: які перспективи для розвитку фармацевтичного бізнесу є в Україні?

А. Дейнеко: Можливості чудові. Якщо говорити про ту галузь, в якій працює Aspen, то це перспективи росту у 15-ть разів. Звичайно, такі тенденції характерні не для кожного сегмента фармацевтичного ринку. Але, тим не менш, перспективи – колосальні, і їх потрібно використовувати.

  •  
  •  

Напишіть коментар