Інтерв'ю Логістика і перевезення

Незабаром традиційні підходи до ведення бізнесу не працюватимуть, тож нам потрібно бути готовими до грандіозних змін

Олександр Санін, директор ТОВ з іноземними інвестиціями «Вольво Україна», розповів про найближче майбутнє — електричні та безпілотні вантажівки, засилля вживаної техніки в Україні та готовність до неймовірного й незвичного майбутнього, що нас очікує.

: Volvo Group — це величезна компанія, яка охоплює безліч сфер в транспортній і фінансовій галузях. Чи всі вони представлені в Україні й чи багато інвестицій вкладено за 20 років діяльності тут?

О. Санін: Компанія «Вольво Україна» на 100% належить Volvo Group. За структурою підрозділів до Volvo Group належить Volvo Trucks, Volvo Construction Equipment — будівельна техніка, Volvo Penta — індустріальні та морські двигуни, Volvo Financial Services — корпоративна фінансова структура, яка фінансує нашу продукцію, та Volvo Buses. Є також Mack Trucks та Eicher, але не всі підрозділи однаково представлені в Україні, тому що в нас ще немає умов та ринку. Тоді, коли передові країни й міста зараз проводять повну електрифікацію свого громадського транспорту, й автобусів у тому числі, у нас поки що працюють маршрутки.

Щодо інвестицій в український підрозділ, то насамперед варто визначитися, що вважати інвестиціями. Якщо ми говоримо про прямі інвестиції, які є основними засобами нашої компанії, то це сама компанія і те, що ми за цей період часу зробили. 2001 року ми побудували перший Truck Centre, 2014-го подвоїли його потужності й цей об’єкт оцінюється у близько €7 млн. Так як ми займаємося комерцією, то в нас є власна фінансова структура, яка фінансує наші продажі. Це теж можна вважати інвестиціями, і за роки нашого існування ми напевно профінансували понад €200 млн.

: Скільки автомобілів в рік Ви продаєте? Яку частину ринку в Україні займаєте?

О. Санін: Протягом 20 років наша компанія завжди була серед лідерів ринку. Зараз наша частка ринку четверта в Україні й це зумовлено тим, як ми структуруємо портфель своїх клієнтів і в які сегменти ми йдемо. Природно, наше прагнення бути першими, але коли це занадто дорого або не зовсім вигідно компанії, то ми віддаємо перевагу більше якості, ніж кількості.

: У Вас можна замовити збирання машини під замовлення — скільки це займе часу?

О. Санін: Оскільки ми маємо справу з B2B, то практично всі наші замовлення — індивідуальні. Працюємо в різних галузях, в різних сегментах, тому дуже складно задовольнити попит клієнтів із різних сфер якимось одним стандартним продуктом. Наш бізнес дуже відрізняється від бізнесу легкових автомобілів, коли можна піти в салон, вибрати підходящу машину і на ній же поїхати. Наш клієнт дуже прискіпливо ставиться до вибору техніки, практично наче діти вони люблять занурюватися в процес складання і «збирати» свій автомобіль як конструктор: пробувати різні варіації комплектацій і специфікацій та обирати оптимальний варіант для свого виду діяльності та виду перевезень, для того, щоб використовувати цю техніку з максимальною ефективністю. Залежно від завантаження заводу в середньому одну вантажівку під замовлення можна зібрати за 2-3 місяці.

: Що Ви надаєте такого, чого немає у Ваших конкурентів?

О. Санін: Нині така тенденція, що технічна частина «підтягла» конкурентів один до одного, тож усі можуть надати продукт, який відповідає сучасним вимогам. Чим наш продукт відрізняється від інших — тим, що ми вважаємо за краще надавати клієнту комплексне рішення. Ми не говоримо тільки про техніку, ми говоримо також про зручність співпраці з нами як із партнером по бізнесу — це і сам продукт, і фінансування, і післяпродажне обслуговування, і навчання та всілякі пропозиції, які дають змогу клієнту отримувати максимальну вигоду від інвестицій. Зазвичай це системи управління парком та інструменти, які дають змогу ефективно використовувати транспортну одиницю й контролювати роботу водія з погляду безпечного та економного водіння.

: Якщо техніка Volvo вийшла з ладу в дорозі, через який час можна розраховувати на отримання кваліфікованої допомоги?

О. Санін: Ми працюємо за внутрішніми стандартами, за якими допомога має бути надана упродовж шести годин. У нашому випадку це загалом складне завдання через відстані. Україна все-таки чималенька за територією. Те, над чим ми повинні працювати в найближчі роки, — це розвиток сервісної мережі, щоб заповнити карту України достатньою кількістю сервісних центрів. На сьогодні у нас 8 сервісних центрів по всій країні: Київ, Харків, Дніпро, Краматорськ, Одеса, Львів, Луцьк і Ковель.

Також існує й віддалена діагностика. Якщо клієнт дає нам дозвіл на доступ до техніки, то ми вже можемо віддалено перевірити деякі параметри та рекомендувати відвідати сервіс до виникнення поломки.

: Ви можете порівняти український ринок із європейським? Я підозрюю, що в Україні вантажівок продається менше, ніж у тій же Польщі, наприклад.

О. Санін: На жаль, тут пишатися практично нічим. На дворі 2019-й, а ринок досі не досягнув рівня розвитку докризового періоду. За статистикою, якщо взяти для порівняння весь обсяг ринку європейських брендів важкої техніки понад 16 т, то в 2008 році було продано 3300 автомобілів. Це рекордний рік. А минулого, 2018-го, ми навіть не дотягли до 2000. Це всі європейські бренди разом. Якщо порівнювати нас як країну з населенням 42 млн осіб — і Польщу, вдвічі меншу за територією та з населенням 37 млн, то там продається в рік 27 000 вантажівок, тобто в 13 разів більше.

: З чим Ви пов’язуєте таку тенденцію?

О. Санін: Тут чимало причин: і загальний стан економіки, і кордони, і фінансування, і недосконалі екологічні та технічні вимоги до транспорту. Особливістю українського ринку є превалювання імпорту вантажівок, що були у використанні. Порівняно з продажами нових автомобілів, ринок б/в машин був у шість разів більшим та становив 12 000, більшість яких є старішими за 10 років. Доти, доки нашу країну наповнюватимуть такі машини, ми достеменно не зможемо навіть мріяти про чисте повітря.

: Представники яких галузей є Вашими найбільшими клієнтами?

О. Санін: Ми працюємо практично у всіх транспортних сегментах. Спочатку, коли компанія створювалася, ми співпрацювали тільки з одним сегментом — міжнародні транспортні перевезення. Упродовж довгих років цей сегмент був домінуючим у нашому портфелі. Що є характерним і дуже хорошим сигналом зараз, це те, що якісною технікою стали цікавитися не тільки міжнародні перевізники, а й клієнти з внутрішнього сегменту, де більшість техніки вже дуже застаріла. Внутрішній сегмент є просто величезним: це і регіональна дистрибуція, і будівельний сегмент, і сільське господарство, і спеціальна техніка… Для нас неораним полем поки що залишається комунальна техніка, де нині переважають ще радянські машини, які вимагають термінового оновлення. В цій сфері дуже багато треба зробити насамперед міській та регіональній владі щодо підходу до цього бізнесу, натомість а ми як виробник маємо і досвід, і техніку, яка підвищить якість обслуговування населення.

: Які інновації Ви вже впровадили в машини і які плануєте? Відомо, що у Вас уже є безпілотні автомобілі.

О. Санін: Так, гаслом компанії Volvo Trucks є «Driving progress» і, звичайно, ми позиціонуємо себе як компанію, що надає передові та інноваційні рішення. Наші рішення можуть бути в різних сферах. Деякі пов’язані з безпекою, деякі з максимальною ефективністю. Ви правильно заначили, що ми рухаємося в майбутнє, а майбутнє відрізнятиметься від того, що ми бачимо нині. Компанія ухвалила рішення приділяти значно більше уваги абсолютно новим рішенням — це будуть електромобілі й автономні (безпілотні) машини. І це не просто заява, наша компанія просуває ці рішення вже зараз. Є вже діючи проекти: Volvo Trucks підписала з норвезькою компанією Brönnöy Kalk AS договір про поставку свого першого комерційного автономного рішення для транспортування вапняку від кар’єру до розташованого неподалік порту. Шість автономних вантажівок Volvo FH здійснюватимуть для Brönnöy Kalk AS транспортування вапняку п’ятикілометровим маршрутом, що проходить через тунель від родовища до дробильного комплексу. Ця інновація полягає не стільки в застосуванні безпілотних вантажівок, скільки в самому підході до бізнесу, та є продовженням успішних проектів з автоматизації у галузі видобутку корисних копалин, збирання цукрової тростини і збору сміття. Якщо ми сьогодні надаємо клієнту інструментарій для заробляння грошей, то, можливо, в майбутньому нашою місією буде сама транспортна складова будь-якої індустрії. Я не можу сказати, що це вже тренд, однак це два напрямки, на які ми робимо ставку в недалекому майбутньому.

: Коли в Україні ми зможемо побачити електричні вантажівки Volvo?

О. Санін: Їх серійне виробництво почнеться тільки цього року, однак відверто кажучи, я не бачу перспективи їхньої появи на дорогах України в найближчі кілька років. Чому? Це на сьогодні найкраще рішення для міського комунального транспорту та дистрибуції в межах міста. Але воно буде ще й дорогим рішенням, тому що обсяги виробництва ще замалі, а вартість рішення висока. Розвинені країни звертають увагу на електрифікацію транспорту і вже обмежують використання автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння в деяких районах міст. Сьогодні вони впроваджують електрифікацію громадського транспорту, а завтра це може поширитися і на комерційний транспорт. В Україні потрібно працювати над концепцією розвитку і громадського транспорту, і комунальної галузі загалом, над створенням інфраструктури та, насамперед, умов для появи такого транспорту.

: Як Ви боретеся зі шкідливими викидами в атмосферу?

О. Санін: Ми виробляємо свої вантажівки згідно з найсуворішими європейськими і світовими стандартами вмісту шкідливих речовин у вихлопних газах. Я не можу сказати, що найсуворіші вимоги саме в Європі й можна було б обмежитися ними. Ми — європейський виробник, однак ми продаємо вантажівки по всьому світу. Припустимо, в Північній Америці в деяких штатах значно суворіші правила щодо вмісту шкідливих речовин у вихлопних газах, ніж й Європі. Ми абсолютно відповідаємо найсучаснішим нормам. Також щороку, за тих самих норм, змінюються способи контролю й гарантування забезпечення граничного вмісту шкідливих речовин у вихлопних газах. Цей фактор теж вимагає певних зусиль й інвестицій в розробку продукту, щоб відповідати цим самим суперсучасним вимогам. Наприклад, зовсім недавно, ще до того, як законодавча норма набула чинності, ми почали виробляти вантажівки стандарту Євро-6 із двигуном Step-D, і це не тільки ми, а й усі європейські виробники так почали робити. Але ми намагаємося це робити значно раніше, щоб відповідати новим правилам ще до того, як вони вступлять у законну силу. Щодо останніх змін у європейському законодавстві, то вони не всі обов’язкові для дотримання у країнах Європи, чимало з них не є обов’язковими і в Україні. Наприклад, норма Євро-6 була запроваджена в країнах ЄС ще 2014 року, а в Україні досі діють норми Євро-5. А хотілося б, щоб наше покоління вже сьогодні дихало чистішим повітрям, тож бажано, щоб наш уряд уважніше поставився до цього питання.

: Розкажіть про соціальні проекти, в яких Ви берете участь.

О. Санін: У SBA я розповідав про проект, який отримав світове визнання, він називається Stop. Look. Wave. Це програма, яка була розроблена співробітниками Volvo Truck і впроваджується для дітей у школах. Програма передбачає навчання дітей технічним особливостям вантажівки і специфіці поведінки поряд із вантажним транспортом. Оскільки вантажівка є активним учасником дорожнього руху і становить небезпеку для дітей на дорозі, тому надзвичайно важливо розповісти їм про те, що бачать вони і як бачать їх під час руху. Ця програма в ігровій інтерактивній формі була представлена по всьому світу. Із 2015 року понад 100 000 школярів були навчені специфіці поведінки щодо вантажівок і пройшли цю програму.

: Що стосується безпеки водіїв, розкажіть, які технології Ви використовуєте?

О. Санін: Я пишаюся тим, що працюю в компанії Volvo, адже саме Volvo подарувала світові ще 1959 року триточковий ремінь безпеки, який врятував мільйони життів. Так як безпека є найважливішою цінністю для нас, у цьому напрямі ведуться постійні роботи, розробляються системи як активної, так і пасивної безпеки. Серед рішень, які були застосовані в наших вантажівках уже дуже давно і нині є стандартним обладнанням, — це адаптивний круїз-контроль, який регулює безпечну дистанцію між машинами (для забезпечення достатньої дистанції для гальмування). Також є системи попередження про можливість зіткнення (collision warning) та екстреного гальмування (emergency breaking), коли навіть водій ще не встиг відреагувати, але автомобіль «прочитав» дорожню ситуацію й увімкнув усі гальмівні системи для того, щоб запобігти зіткненню з якимось об’єктом. Ця система попереджає найпоширенішу аварію – на автобанах в Європі, коли вантажівка в’їжджає в колону, яка стоїть, або ж у транспортний ряд, що повільно рухається. Ми пропонуємо нашім клієнтам перейти від звичайного круїз-контролю (простої підтримки крейсерській швидкості) до адаптивного круїз-контролю, який автоматично пригальмовуватиме вантажівку в разі виникнення певної дорожньої ситуації. Щодо інших систем, то варто зазначити, що вони майже однакові з тими, які є на легкових автомобілях, однак деякі є специфічними саме для нашої галузі: наприклад, Volvo Dynamic Steering, що працює для запобігання зриву автопоїзда в занос чи так званого складання (jack-knifing). А робоче місце сучасного водія вантажного автомобіля, можливо, навіть комфортніше, ніж робоче місце водія легковика.

: Як Ви працюєте зі сліпими зонами?

О. Санін: Для початку потрібно проводити освітню роботу про те, що сліпі зони існують. Неможливо сучасний вантажний автомобіль обважити достатньою кількістю дзеркал, щоб стовідсотково позбавитися сліпих зон. За допомогою дзеркал це не вирішується. Я гадаю, що в найближчому майбутньому дзеркала будуть замінені камерами з оглядом на 360 градусів, і це дасть змогу бачити об’єкти, які поки що опиняються в сліпій зоні.

: Заводи Volvo є Гьотеборзі у Швеції та Генті в Бельгії. Також є завод в Калузі, який обслуговує російський ринок. Є заводи в Північній Америці, в Південній Африці, у Китаї. Практично по всьому світу. Чи планується відкриття заводу на території України?

О. Санін: Поки що таких планів немає. Для розгляду такого питання повинні бути певні передумови, щоб наша компанія, як і будь-який інший виробник, визнала це за потрібне. Ми щойно обговорили обсяги ринку в Україні та за кордоном, тож навіть наявність заводу не створить тут ринок. Наші заводи в Генті та Гьотеборзі повністю задовольняють попит на зростаючому ринку Європи. Якщо в Україні були б зроблені привабливі інвестиційні умови, поліпшена інфраструктура, були створені прозорі умови для ведення бізнесу у міжнародному масштабі, це могло б зацікавити світові бренди на розміщення виробництв саме тут, а кваліфікований український персонал не шукав би щастя за кордоном.

: Скільки людей у Вас працює? Як Ви мотивуєте співробітників?

О. Санін: Нині у «Вольво Україна» працює 80 осіб. Я гадаю, що успіх будь-якого підприємства залежить від команди, яка працює. З гордістю хочу сказати, що в нашій компанії дуже молоді співробітники — сучасні люди, які мають знання та прагнення розвиватися самим і розвивати бізнес в Україні. Звичайно, що компанія інвестує в навчання співробітників: є обов’язковий мінімум тренінгів, які наші працівники зобов’язані пройти. По кожній спеціальності розроблено свої курси навчання. Також обов’язковим є проходження тренінгу із сучасного законодавства типу GDPR або ж антикорупційних тренінгів. Мотивуємо ще, надаючи привабливий соціальний пакет, намагаємося створити комфортне середовище для роботи, щоб людям подобалося у нас працювати, щоб вони прагнули досягати хороших показників у своїй діяльності в комфортному середовищі. Ми граємо разом у футбол на власному трав’яному майданчику, проводимо інші заходи у позаробочий час.

: Чи є якийсь обмін досвідом серед співробітників? Відправляєте персонал у Швецію?

О. Санін: З гордістю зазначу, що чимало наших колег їздили на стажування до Швеції і, на наше «нещастя», були дуже високо оцінені там і залишилися на хороших інженерних посадах. Також ми звертаємо увагу на талановитих співробітників: завжди даємо їм можливість не тільки працювати на проектах національного масштабу, а й брати участь у міжнародних. Навіть на своєму прикладі, пройшовши шлях від продавця до керівника відділу продажів, а нині й до керівника «Вольво Україна», я показую своїм співробітникам, що в нашій компанії можливо все.

: Чи відчуваєте брак кваліфікованих кадрів?

О. Санін: Це питання варто розкрити з погляду того, що ми не тільки займаємося маркетингом і продажом, а ще й надаємо сервісне обслуговування та здійснюємо ремонт техніки. Із чим ми зіткнулися останнім часом, так це тим, що важко знайти справжніх технічних спеціалістів: електромеханіків, та й загалом простих механіків. Нині такі спеціальності не є престижними серед молоді. Усе менше й менше стає професійних училищ, технікумів, які навчають відповідним спеціальностям. Офісного працівника знайти значно легше, ніж кваліфікованого механіка.

: Чи є у Вас навчальні курси для персоналу?

О. Санін: Ми пишаємося тим, що разом із розширенням нашого трак-центру в Києві побудували свій власний тренінговий центр. Це наша гордість. Ми навчаємо і своїх співробітників, і співробітників наших дилерів. Нині це, напевно, одна з унікальних пропозицій в нашій сфері. Завдяки тому, що наша компанія приділяє питанням навчання співробітників дуже велику увагу, один раз в два роки Volvo проводить найбільше технічне змагання в світі VISTA, — в якому по всьому світу беруть участь понад 5 000 команд та 20 000 учасників. Українські команди теж постійно беруть участь, нерідко вигравали в регіональних півфіналах та їздили на світові фінали. Востаннє це було минулого року в Ріо-де-Жанейро, де наша команда була серед сорока найкращих команд-фіналістів світу.

: Із якими ризиками Ви, як велика міжнародна компанія, зіткнулися, працюючи в Україні?

О. Санін: Ризики у нас, напевно, не дуже відрізняються від ризиків інших компаній. Нашою діяльністю є не тільки продаж, а й фінансування техніки, тому можливість застосування чинного законодавства до тих суб’єктів господарської діяльності, які порушують договірні зобов’язання, є важливою частиною привабливості нашої країни до інвестицій та розвитку бізнесу. Наші ризики також пов’язані з геополітичною ситуацією в країні, будь-які інші ризики ми можемо подолати.

: Які у Вас плани на найближчі три роки?

О. Санін: Я обмірковував це питання. У кожного керівника повинні бути плани більші, ніж досягнення поточних показників, та абсолютно відмінні від звичних планів на майбутнє. Коли я говорив, що ми розраховуємо на електрифікацію в транспортних рішеннях, а також про автономні рішення, нам потрібно готуватися до того, що таке «завтра» настане різко й несподівано. Сьогодні я впевнений, що це майбутнє вже дуже близько, і не за горами часи, коли традиційні підходи до ведення бізнесу треба буде змінювати. Нам потрібно це усвідомлювати вже зараз і бути готовими до грандіозних змін.

: Що Вам дає членство в SBA? Чим ви один одному корисні?

О. Санін: Мені подобається працювати на шведську компанію і привносити цінності та якості, які є в компанії, в наше українське суспільство. Ми стверджуємо, що передовий світовий досвід у тому, щоб робити бізнес максимально ефективним, з максимальною віддачею, але водночас із повагою до навколишнього середовища, до людського життя, з відповідальним ставленням до суспільства загалом. Шведська бізнес-асоціація приваблює нас тим, що вона акумулює скандинавський досвід компаній, їхню культуру та філософію, і працює над активним упровадженням позитивного досвіду цих компаній в Україні.

Читайте також: Ведення бізнесу в Україні в період політичної нестабільності: що потрібно взяти до уваги

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар