Мирослава  Козачук

Намагаючись з’ясувати усі тонкощі ведення бізнесу за франшизою, видання LDaily продовжує колекціонувати думки людей, чий...

Намагаючись з’ясувати усі тонкощі ведення бізнесу за франшизою, видання LDaily продовжує колекціонувати думки людей, чий професійний досвід заслуговує на увагу. Цього разу ми звернулися за коментарем до співзасновника та керуючого партнера компанії Franchise Group Мирослави Козачук.

img 7562 1

«Я визначаю франчайзинг як каталізатор українського бізнесу, адже він дає можливість будувати економіку і швидко розвиватися»

05.03.2017

Намагаючись з’ясувати усі тонкощі ведення бізнесу за франшизою, видання LDaily продовжує колекціонувати думки людей, чий професійний досвід заслуговує на увагу. Цього разу ми звернулися за коментарем до співзасновника та керуючого партнера компанії Franchise Group Мирослави Козачук.

Franchise Group – консалтингова компанія, що надає повний спектр послуг у сфері франчайзингу, лідер галузі з 9-річним досвідом роботи.

Історія компанії бере початок у 2007 році, коли явище франчайзингу в Україні лише зароджувалося. Сьогодні Franchise Group – це сучасна компанія, яка активно сприяє розвитку ринку франчайзингу в Україні та за кордоном.

Серед досягнень Franchise Group:

  • 107 заходів по франчайзингу, організованих у регіонах України;
  • 407 створених франшиз;
  • 9 років стабільної та успішної роботи;
  • 4 600 проданих бізнесів;
  • 567 франчайзингових партнерів.

Компанія позиціонує себе як проект, розроблений для тих, хто хоче масштабувати свій бізнес і має на меті створити своєрідну культуру ведення бізнесу за моделлю франчайзингу в Україні. У чому полягає секрет успіху? Про це сьогодні і поговоримо.

LDaily: Мирославо, Ваша компанія – одна з перших в Україні почала займатися франчайзингом. Чим ця модель ведення бізнесу принципово відрізняється від інших? У чому її перевага і новаторство?

М. Козачук: Я визначаю франчайзинг – як каталізатор українського бізнесу. Це тому, що він дає можливість будувати економіку і швидко розвиватися… Франчайзинг в Україні розвивається уже 16 років: першою франшизою (із того, що відомо) була франшиза «Челентано».

Сказати, що франчайзинг – це абсолютно нове явище для України, я не можу. Навпаки: сьогодні скоріше цікавляться відразу франчайзингом, ніж створенням власного бізнесу самостійно. І ця тенденція зрозуміла, оскільки наша держава знаходиться в постійному стані ризику. Я б навіть сказала, що станом на сьогодні жодної впевненості в тому, що той чи інший бізнес буде успішним – немає. Наважуються виключно ті, хто свято вірить, і новатори за своєю природою.  Усі ж хто мріє про бізнес, але не знає як почати або просто хоче спочатку повчитися, – ідуть у франчайзинг.

Таким чином, франчайзинг – це

  • процес масштабування успішного досвіду,
  • купівля готового бізнесу,
  • старт з успішною бізнес-моделлю.

Для франчайзера – це можливість швидкого охопити значну долю ринку, це – популяризація бренду, залучення інвестицій у мережу, отримання нового досвіду за рахунок діяльності франчайзі. Це – можливість стати «великою компанію» за досить незначний період часу, не витрачаючи зайвого.

Якщо порівнювати дану ситуацію з традиційним бізнесом, то у другому випадку знадобилося б набагато більше часу: плюс 5 – 10 років для розвитку. Окрім цього – значно більші суми інвестицій та команда управлінців, яка б обслуговувала бізнес.

У випадку з франчайзингом – інакше. Візьмемо, наприклад, клієнта Franchise Group –  компанію «Франс.у»: мережа зі 180 об’єктів побудувалася за 4 роки і невпинно продовжує рости.

Для франчайзі франчайзинг – це можливість швидко і безболісно почати бізнес, маючи при цьому дуже велику перевагу – він починає з того досвіду, який уже пройшов франчайзер. При цьому франчайзі, як правило, передається все, що потрібно: концепція, фінансові прогнози, дизайн-проект, меню, CRM-програма, навчання персоналу, franch book, у якому розписано, що і як робити у будь-якій ситуації. Це – можливість швидко почати власний бізнес і навіть ,будучи маленькою компанією, користуватися всіма перевагами великого гравця ринку.

LDaily: Звучить справді досить привабливо. А як щодо недоліків: до яких труднощів має бути готовим підприємець, який вирішив займатися франчайзингом?

М. Козачук: Що стосується, недоліків, то їх скоріше можна визначити як «ризики». У франчайзингу більше ризикує франчайзер (той, хто продає), оскільки саме він передає конфіденційну інформацію незнайомій людині (франчайзі). І у цьому є справді значна кількість ризиків: репутація, що є найціннішим для франчайзера, конфіденційна інформація про бізнес, авторські технології і так далі.

Франчайзі ж у даному випадку ризикує лише грошима.  Франчайзинг передбачає, що франчайзі грає за правилами франчайзера, але це – не ризик. Це – особливості ведення такого бізнесу. Хоча багато хто, купуючи франшизу, цього не розуміє.

LDaily: Існує позиція, що бізнес за франшизою здатен стати прибутковим дуже швидко. Як це відбувається насправді? 

М. Козачук: Тут багато залежить від особливостей самого проекту, який продається за франшизою. Якщо проект успішний і самодостатній сам по собі, а компанія до франчайзингу добре підготовлена, то успіх не змусить на себе чекати. З іншого боку, якщо продається проект, який досить недавно на ринку (наприклад 6 місяців), і для його власників це – перший досвід, то зрозуміло, що успіх такого проекту викликає сумніви.

LDaily:  Скільки необхідно інвестувати в такий бізнес, щоб він став успішним?

М. Козачук: Дуже по-різному. Це залежить від того, що це за бізнес. Якщо це – виробництво плюс фірмові магазини, то потрібно бути готовим витратити сотні тисяч доларів.

Якщо це – ресторанний бізнес, то необхідна сума інвестицій складе від 40 000 до 250 тисяч доларів: залежно від концепту.  У сфері послуг необхідний об’єм інвестицій – від 20 до 400 тисяч доларів.

LDaily: Назвіть приклад успішних франшиз в Україні? У чому полягає їх секрет?

М. Козачук: До успішних франшиз в Україні можна віднести такі комапнії як: «Франс.уа», «Еко-Лавка», «G.Bar», «Woka», «Helen Doron»,  “Технічна студія Винахідник», «Львівська майстерня шоколаду», «Челентано», «Нова Пошта», «Чашка», «Львівські пляцки», «Майстерня карамелі», “Burger club”, «Булочна № 1», «Dream Hostel», «Наш Край», «ІнТайм»,  «Хінкальня», «Oh My Look», «Мафія», «Вегано Хулігано», «FreshLine» та інші…. Цей список можна продовжувати ще досить довго,  адже успішних проектів досить багато. Особливість цих проектів полягає у їх власниках та командах. Цитуючи одного зі своїх клієнтів: «…секрет успіху – в цінностях, які закладенні в проект, у корпоративній культурі та в цілях проекту».

Якщо власники живуть проектом, надихають та вливають у нього життя, і якщо команда, яка реалізовує проект,  – це люди-ідеологи по духу, проект не може бути не успішним.

LDaily: Чи виникають труднощі на рівні законодавства, що заважають розвитку такої бізнес-моделі в Україні?

М. Козачук: Так, це – власне відсутність такого законодавства. В Україні сферу франчайзингу регулює комерційна концесія. Не можна сказати, що погано, але все ж вона не враховує досить багато факторів, які могли б захищати франчайзерів та франчайзі.

Окрім цього, серед перешкод – часткова відсутність захисту авторських прав, адже для франчайзера дуже важливою є реєстрація не тільки ТМ, але й інших елементів корпоративної візуалізації: дизайну, брендбуку, специфічного обладнання, своїх фішок, які асоціюються у гостя з певною ТМ. Це все реєструється і передається як пакет інтелектуальної власності разом з franch book. У нас, якщо приходить клієнт і в нього на момент старту франчайзингу є зареєстрована ТМ – це щастя.

2 – 3 роки тому ми сформували законопроект “Про франчайзинг”, який би регулював відносини сторін договору франчайзингу, але, на жаль,  він не був прийнятий.

Тим не менше, ми зініціювали відміну реєстрації договорів концесії, що значно полегшило життя багатьом франчайзерам та їх франчайзі. Усі інші складнощі стосуються ведення бізнесу в цілому і створення умов для зростаючих компаній на рівні традиційного бізнесу!