Ісмет  Язиджи

Ісмет Язиджи в інтерв’ю для LDaily ділиться, як війна в Україні вплинула на операційну діяльність та інфраструктуру компанії...

Ісмет Язиджи в інтерв’ю для LDaily ділиться, як війна в Україні вплинула на операційну діяльність та інфраструктуру компанії lifecell. Він відзначає втрату об’єктів через постійні російські атаки, значні матеріальні втрати і складнощі, пов’язані з продажем компанії. Водночас він висловлює гордість за здатність lifecell продовжувати обслуговування населення країни в складні часи, незважаючи на тимчасові знеструмлення, і підкреслює відданість компанії своїм зобов’язанням перед Україною та її народом.

Ісмет  <span>Язиджи</span>

Наприкінці 2023 року нам вдалося збільшити нашу абонентську базу приблизно на 12%, і в 2024 році ми продовжуємо спостерігати її зростання

04.07.2024 (№ LDaily #22)

Ісмет Язиджи в інтерв’ю для LDaily ділиться, як війна в Україні вплинула на операційну діяльність та інфраструктуру компанії lifecell. Він відзначає втрату об’єктів через постійні російські атаки, значні матеріальні втрати і складнощі, пов’язані з продажем компанії. Водночас він висловлює гордість за здатність lifecell продовжувати обслуговування населення країни в складні часи, незважаючи на тимчасові знеструмлення, і підкреслює відданість компанії своїм зобов’язанням перед Україною та її народом.

LDaily: Будь ласка, розкажіть трохи про свій досвід і як ви потрапили в індустрію, в якій нині працюєте?

І. Язиджи: За освітою я інженер-електронік. Це була моя перша спеціальність, і в студентські роки я мріяв працювати в певній компанії. Я був радий, що моя мрія здійснилася, коли я почав працювати в Nortel Networks в Туреччині. Моя кар’єра почалася з посади інженера з тестування в науково-дослідному відділі, що стало основою для мого подальшого розвитку. Тестування надало мені величезну перевагу в можливості розглядати явища з усіх боків, включаючи аналіз першропричин.

Ця роль стала основою моєї кар’єри. Я почав працювати у телекомунікаційній галузі і відтоді залишаюся в ній. Моя кар’єра розпочалася з науково-дослідної роботи, продовжилася у відділі міжнародних продажів, а згодом я займався розвитком бізнесу та продуктовим маркетингом. П’ятнадцять років тому я приєднався до індустрії GSM і з того часу працював у всіх її сферах: від інфраструктури до ІКТ, маркетингу та продажів.

Паралельно я здобував додаткову освіту, щоб зміцнити свою кар’єру. Я отримав ступінь магістра політичних наук і МВА в Техаському університеті, США. Згодом  закінчив юридичний факультет і став ліцензованим адвокатом. Кожне досягнення в освіті значно сприяло виконанню моїх професійних обов’язків, додаючи значну цінність моїй роботі.

Я маю великий досвід роботи в різних країнах світу, таких як Казахстан, Азербайджан, росія, Білорусь, а також Україна, Румунія, США та Канада. Це була цікава подорож, яка продовжується.

LDaily: Ви згадували про вашу різнобічну освіту. Чи завжди вашою метою була телекомунікаційна індустрія, чи це сталося само собою?

І. Язиджи: Ні, телекомунікаційна індустрія завжди була моєю метою. Як я вже згадував, Nortel Turkey була моєю компанією мрії. На той час лише кілька компаній в Туреччині займалися науково-дослідною роботою, і я прагнув працювати в міжнародній та багатонаціональній компанії. Це був усвідомлений вибір, і мені пощастило реалізувати свої плани. Це не було випадковістю.

LDaily: Ви оголосили про свій намір залишити компанію після її продажу. Чи змінили ви свої плани з того часу? Чи готові ви назвати дату, коли плануєте піти?

І. Язиджи: Насправді, я планував піти протягом останніх шести місяців. Ця угода займає більше часу, ніж очікувалося. Я все ще не знаю точної дати завершення угоди. Ні, я не змінив своїх планів. Коли я складаю плани, вони незмінні, оскільки базуються на певних міркуваннях і факторах. Я все ще чекаю на завершення угоди, що означає, що Антимонопольний комітет України повинен її схвалити. Після цього я зможу передати компанію новим власникам. Тоді мої обов’язки щодо lifecell як компанії будуть завершені. Однак мої зв’язки і стосунки з людьми lifecell, яких я завжди називаю найкращою командою, триватимуть усе життя. Водночас професійно я більше не матиму жодного зв’язку з компанією.

LDaily: На що ви чекаєте після завершення цієї угоди? Чи очікуєте на нову посаду?

І. Язиджи: Ця частина історії вже вирішена і завершена. Я просто чекаю, коли зможу залишити компанію і передати свої обов’язки новому власнику. Після цього я знаю, що робити і де бути. Єдине питання тепер — коли, і це залежить від Антимонопольного комітету України. Я здивований, що це досі це питання не вирішене. Я думав, що більш критичною частиною був судовий процес щодо зняття арешту або санкцій з наших акцій. Але це було на диво швидко. Тепер ми вже два місяці чекаємо на рішення антимонопольного комітету. М’яч на їхньому полі. Як тільки вони схвалять угоду, вона буде завершена.

LDaily: А який зв’язок між lifecell і Фрідманом?

І. Язиджи: Насправді, я впевнений, що ви також дуже добре знаєте цю ситуацію. Ця людина, Фрідман, не має прямого стосунку до lifecell. Однак він має частку в структурі власності через два рівні компаній-посередників. Безпосередньо він не впливає на lifecell. Я ніколи не бачив його, ніколи не отримував від нього вказівок і ніколи не аналізував, як мої дії або дії lifecell можуть вплинути конкретно на цього акціонера. Він також ніколи не мав права ухвалення рішень у раді директорів Turkcell. У нашій раді директорів завжди були люди з Turkcell, а раніше з Telia Sonera. Був один визначний джентльмен — Ерік Бельфраже, дай йому Боже здоров’я. Крім нього, я не пригадую жодного представника компанії Фрідмана в раді директорів lifecell. Отже, немає жодного зв’язку. Припускають, що опосередковано він має акції, але опосередковано: через права акціонерів у Туреччині він є одним з кінцевих бенефіціарів компанії.

LDaily: Говорячи про lifecell, було б цікаво дізнатися, яка приблизно загальна сума інвестицій компанії на українському ринку.

І. Язиджи: З самого початку ми інвестували приблизно 3 мільярди доларів  загальних витрат lifecell. Більша частина цієї суми, звичайно, це інвестиції в інфраструктуру: базові станції, обладнання ІКТ, мережеве обладнання тощо. Частина коштів — це фінансові витрати, використані для операційної діяльності. Ця компанія не генерувала жодного чистого прибутку протягом багатьох років, і лише чотири роки тому ми змогли зробити її прибутковою. З того часу ми постійно збільшуємо дохід. Тож, грубо кажучи, це приблизно 3 мільярди доларів інвестицій за ці роки.

LDaily: Чи вплинула війна в Україні на прибутковість в останні роки чи на якісь з цих інвестицій?

І. Язиджи: На жаль, так. Ми втратили деякі об’єкти, які були атаковані російськими ракетами та бомбами. У багатьох випадках вони були у зоні бойових дій, оскільки ми завжди намагаємося забезпечити найкращий сервіс для нашої армії. Навіть під обстрілами ми прагнемо підтримувати роботу мережі. У таких районах наше обладнання перебуває під ризиком ураження. Ми втратили більше ніж 150 об’єктів, і близько 600 наразі не використовуються, і ми не можемо його контролювати. Число, яке я назвав, стосується обладнання, яке було безпосередньо уражене бомбардуваннями тощо. Крім того, близько 600 об’єктів перебувають на тимчасово окупованих теритроріях під контролем ворога.

Ми зазнали великих матеріальних втрат на місцях. Однак ми пишаємося тим, що навіть у найтяжчі дні війни ми ніколи не припиняли надавати наші послуги як в Україні, так і за її межами. За винятком деяких критичних проблем, пов’язаних з відключенням електроенергії, ми ніколи не припиняли обслуговування під час війни і продовжуємо це робити.

LDaily: Чи змінилася кількість абонентів з початку великої війни?

І. Язиджи: Так, у 2022 році ми втратили близько 8% нашої абонентської бази, оскільки багато людей змушені були покинути свої рідні міста, і близько 7-8 мільйонів людей були вимушені покинути країну. Однак завдяки нашій відданості та зобов’язанню надавати послуги населенню  країни, ми постійно збільшуємо нашу абонентську базу. Дійсно приємно бачити, що наші зусилля були оцінені українцями. До кінця 2023 року нам вдалося збільшити нашу абонентську базу приблизно на 12%, і у 2024 році ми продовжуємо спостерігати зростання.

LDaily: Чи могли б ви сказати, що згадані вами труднощі відіграли роль у продажу компанії?

І. Язиджи: Труднощі, безумовно, мали певну роль, але не таку значну, як можна було б подумати. На початку війни очевидно, що це був значний ризик для турецьких інвесторів, мати актив у зоні бойових дій. Однак через два роки ми всі усвідомили, що Україна рішуче налаштована боротися за свою свободу, і перемога буде нашою. Нічого не станеться з компаніями, що працюють у країні.

До того були спроби придбати lifecell, оскільки показники компанії постійно покращувались. Коли війна почалася, покупець призупинив цю ініціативу. Вони чекали майже рік, щоб побачити, що станеться. І коли зрозуміли, що компанія продовжує зростати навіть в умовах війни, їхній інтерес відновився, і вони знову розпочали переговори. Turkcell ухвалює реалістичне рішення щодо продажу. Сподіваємось, угода скоро буде завершена.

LDaily: Нещодавно Верховна Рада ухвалила законопроєкт про єдину зону роумінгу з Європейським Союзом. Що, на вашу думку, зміниться для lifecell та послуг, які ви надаєте, після прийняття цього закону?

І. Язиджи: Це рішення не змінить нічого. Чому? Тому що з початку війни завдяки нашим партнерам, особливо європейським, близько 30 країн нас відчутно підтримують, і ми надаємо послуги українцям, що живуть в Європі, без додаткових витрат. Вони використовують свої пакети послуг так, ніби перебувають в Україні, без додаткових роумінгових зборів. Отже, українці вже користуються цими послугами.

Однак ця ініціатива регуляторного органу та парламенту не враховує важливий аспект. Ми втратили багато обладнання та численні об’єкти. Збитки величезні. Через відключення електроенергії ми інвестуємо в генератори та літієві батареї, що збільшило наші витрати. Гроші за міжоператорське з’єднання від міжнародних операторів допомагають збалансувати це для всіх операторів. Спроба регуляторного органу скоротити наші міжнародні доходи збільшує наші додаткові  витрати.

Для абонентів ці послуги і так були безкоштовними. Але особливо під час війни регуляторний орган повинен враховувати виклики, з якими стикаються всі оператори, оскільки інвестиції ніколи не припиняються. Ви бачите ситуацію тут, так? Електрика є значною проблемою, і взимку вона може бути ще гіршою. Ми постійно інвестуємо в ці напрямки. Угода про зону роумінгу з ЄС звучить чудово, але я б очікував більшої підтримки від європейських операторів у продовженні виплат нам міжнародних міжоператорських зборів. На жаль, так не буде, і вони не будуть платити нам ці гроші. Ми зіткнемося з додатковими фінансовими викликами.

LDaily: Якою ви бачите стратегію lifecell у найближчі роки щодо інвестицій та проектів?

І. Язиджи: Я думаю, що це питання варто поставити новим власникам. Тому я не можу коментувати це. Я можу лише висловити свої побажання. Ця компанія зіткнулася з величезними викликами, і зробити її прибутковою було нелегко. Регуляторний орган намагався впровадити позитивні зміни, але завжди з затримками.

Наприклад, подивіться на перенесення мобільних номерів і ставки міжоператорського мобільного з’єднання (MTR). Регулятор також тисне на нас, щоб зробити тарифи на міжмережеве з’єднання нульовими для всіх європейських операторів, але це не стосується місцевих тарифів на завершення дзвінків. Це нелогічно. З одного боку, мене просять зробити нульові ставки міжоператорського з’єднання з багатьма європейськими операторами, але на місцевому рівні я повинен платити Kyivstar і Vodafone. У цьому немає логіки.

Ставки міжоператорського з’єднання знижуються, але це займає занадто багато часу. Регуляторне середовище ніколи не було сприятливим для третього оператора. Зазвичай треті оператори є важливими для підвищення конкуренції на будь-якому телекомунікаційному ринку. Ми працювали зі “зв’язаними руками”. Я хочу, щоб нові власники боролися за свободу прав мобільних абонентів, забезпечували рівне ставлення до всіх операторів та підвищували конкуренцію. Вони також повинні продовжувати інвестувати. Я читав, що вони планують значні інвестиції. Сподіваюсь, lifecell продовжить інвестувати в мережу і надавати ще кращі послуги клієнтам.

LDaily: Ви згадали, що вам вдалося збільшити і покращити деякі показники під час війни. Яку стратегію ви використовували?

І. Язиджи: Коли велика війна почалася, ми відклали всі бізнес-стратегії. Нашим девізом було продовжувати обслуговувати людей, тому що телекомунікаційні послуги, особливо мобільні телекомунікації, можуть рятувати життя. Зв’язок став критичною потребою поряд з житлом і їжею. З першого дня ми вирішили зосередитися на країні та її народі, а не на бізнесі.

Ми впровадили національний роумінг, щоб будь-хто, хто потребує зв’язку, незалежно від того, чи є він нашим клієнтом, чи ні, отримував послуги. Ми підтримували армію та людей, які не могли поповнити свої рахунки, скасовуючи всі правила, пов’язані з грошима. Компанія стала орієнтуватися на обслуговування українського народу. Забезпечення людей зв’язком стало основою нашої стратегії з 24 лютого 2022 року.

Зрештою, ми хочемо бачити кінець цієї війни. Я з нетерпінням чекаю на Україну після перемоги. Народ України переписує світову історію своєю стійкістю та відданістю. Мені дуже болить за всіх, хто втратив життя або отримав поранення. Нічого не може їх повернути і нічого не може змусити нас забути їхню безмежну відданість і служіння країні. Я сподіваюся, що ця жертва буде добре усвідомлена і оцінена нинішніми та майбутніми поколіннями українців. Подивимось, що принесе майбутнє.