Юрій Тромса, СЕО «Пейкко Україна», розповів LDaily про наявні та майбутні зміни на ринку робочої сили, стратегію компанії щодо закріплення в будівельній галузі України, а також логістичні особливості нових виробничих потужностей.
LDaily: Розкажіть про діяльність Peikko Group в Україні.
Ю. Тромса: В Україні Peikko Group працює не так давно, приблизно рік. Юридичну особу зареєстровано наприкінці березня, і з того моменту ми розпочали комерційну діяльність. Наразі вже маємо продажі — імпортуємо товари і продаємо їх клієнтам. Розвиваємо мережу, шукаємо нових клієнтів і найбільше переймаємося розвитком ринку, інформуємо про наш продукт і методи будівництва. Тобто, просуваємо та популяризуємо продукт. Наразі наша робота не приносить прямої комерційної вигоди — звісно, ми щось продаємо, щось заробляємо, але зараз триває період інвестицій.
Бізнес Peikko це рішення для збірних залізобетонних конструкцій. Чому я згадав про популяризацію? Тому що на нашому ринку для будівництва комерційних і житлових будинків масово використовується монолітний залізобетон — технологія, коли каркас будівлі фактично будується безпосередньо на будівельному майданчику. Наприклад, у Європі, особливо в Північній, цей метод не є таким поширеним — там переважно використовують збірні залізобетонні конструкції. Ідея полягає в тому, що деталі будинку виготовляються на заводі залізобетонних виробів, а потім доставляються на об’єкт і швидко монтуються. Це дає можливість значно скоротити час будівництва порівняно з монолітним будівництвом.
Ідея подібна до тієї, яку використовували за радянських часів для будівництва панельних будинків, але сучасні технології значно відрізняються від радянських. Вони дозволяють створювати комфортні будівлі з кращою теплоізоляцією, пропонують більше архітектурних можливостей, і головне — забезпечують значну економію часу. Це контрольоване будівництво з точки зору ціни, термінів та інших факторів. Це важливо для Європи, де робоча сила є дорогою, і багато зусиль спрямовано на мінімізацію цих витрат.
В Україні розповсюджене монолітне залізобетонне будівництво — це також якісна і надійна технологія, але вона потребує значної кількості висококваліфікованих робітників. Коли було багато вільної робочої сили, це було доцільно, оскільки було багато часу, адже фінансування будівництва часто відбувалося коштом інвесторів, майбутніх власників квартир. Люди платили, і, зрозуміло, забудовник не мав на меті побудувати швидко, бо в цей час тривали продажі квартир, і саме з цих грошей він продовжував будівництво. Можна було будувати й три роки — ніхто не бачив у цьому нічого критичного. Зараз, вважаємо, ця парадигма зміниться, у першу чергу через те, що немає таких ресурсів, як до війни. Робітники — це категорія, яка першочергово пішла на фронт. Усі на будівельному ринку скаржаться на нестачу робочої сили, і це дійсно так. Ймовірно, ця ситуація може навіть погіршитися після перемоги, оскільки одночасно можуть відбуватися два паралельні процеси: збільшення обсягів будівництва та відтік робочої сили. Відкриті кордони можуть сприяти тому, що частина робітників, у тому числі чоловіки, поїдуть до Європи, де вже перебувають їхні сім’ї. Звісно, дехто повернеться, але це буде досить складний процес.
Наприклад, наші партнери фіни свого часу пережили щось подібне — згадаймо про радянсько-фінську війну. Вони ще добре пам’ятають це, є люди, які пережили ті події. Вони знають і попереджають, що відтік робочої сили буде значним. Зруйнована країна, економіка в стані розвалу та відкриті кордони можуть призвести до значних міграцій робочої сили. Тому ми вважаємо, що будівництво має зміщуватися в бік збірних конструкцій. Це додає швидкості та нівелює нестачу робочої сили.
LDaily: Які основні цілі й очікування Peikko Group від роботи в Україні?
Ю. Тромса: Зараз період інвестицій у майбутнє, тому наші очікування такі, що Україна переможе і стане частиною європейського ринку. Навіть якщо вона рано чи пізно не увійде до Євросоюзу формально, ця війна чітко продемонструвала, що ми є частиною європейської спільноти і, зокрема, європейського ринку. Тому, коли настане перемога і почнеться не тільки відбудова, але й перебудова країни, тут відкриються великі можливості для бізнесу та ринку.
Я контактую з багатьма іноземними компаніями, які хотіли б ввійти на цей ринок, але не готові діяти зараз – вони чекають закінчення війни. Мені подобається, що наші інвестори, на відміну від багатьох інших, вже зараз інвестують, готові приймати ризики, щоб бути присутніми на ринку, створювати робочі місця та сплачувати податки. Звісно, що рано чи пізно треба почати заробляти – це нормально для бізнесу.
LDaily: На початку 2025 року заплановано відкриття заводу…
Ю. Тромса: Так, у другому кварталі 2025 року плануємо відкриття заводу. Йдеться про завод у Білоцерківському індустріальному парку. Це досить невелике виробництво порівняно з тим, яке Peikko Group має в інших країнах, хочемо розпочати з пілотного проєкту. Однак у майбутньому розраховуємо, що ринок в Україні буде достатньо великий, і ми збільшуватимемо свою присутність тут. Наразі це лише 2,5 тисячі квадратних метрів виробничих приміщень. Сфокусуємо наші зусилля на оснащенні виробництва сучасним, роботизованим обладнанням, щоб збалансувати дефіцит робочої сили. На першому етапі працюватиме приблизно 20 робітників, технічний персонал та адміністрація.
LDaily: Чому обрано саме Білу Церкву?
Ю. Тромса: Ми вважаємо, що центр України найбільш привабливий з огляду на майбутні можливості для будівництва. З одного боку, це досить близько до територій, які постраждали й потребуватимуть значної відбудови. Крім того, це розташування забезпечує досить рівномірну логістику по всій країні. Західний регіон зараз перенасичений – там постійно шукають виробничі майданчики, а також є проблеми з робочою силою. Наше завдання – знайти працівників і закріпити їх, щоб вони працювали в нас. Тому вирішили, що цей регіон підходить краще. Багато людей, які релокуються зі сходу, осідають у центрі України. Це кваліфіковані кадри, яким тут комфортно й які хочуть тут жити.
Крім того, підприємство в індустріальному парку – це чудова ідея. Ми не впевнені, що будемо використовувати всі привілеї, які він надає, наприклад, звільнення від податку на прибуток. Побачимо – можливо, скористаємося звільненням від ПДВ на ввезення обладнання. Але бути частиною спільноти сучасних виробників у розвиненій інфраструктурі – це добре. Розташування зручне – лише п’ять хвилин до Одеської траси, що полегшує логістику. Київ також розглядався, але там дорожче й складніша логістика, хоча були непогані пропозиції щодо приміщень.
LDaily: Про яку суму інвестицій зараз ідеться?
Ю. Тромса: Йдеться про кілька мільйонів. Точної суми поки не можемо назвати, бо багато залежить від факторів на які ми не можемо впливати – маємо лише приблизні плани. Але так чи інакше, кілька мільйонів євро буде проінвестовано протягом року.
LDaily: Продукція запланованого заводу постачатиметься тільки на внутрішній ринок чи й на зовнішній також?
Ю. Тромса: Також на зовнішній ринок. Було б чудово, якби ми могли забезпечити наше виробництво внутрішнім ринком. Ми популяризуємо наш продукт – одного лише бажання й присутності недостатньо, важливо, щоб архітектори, інженери, проєктанти використовували наші рішення у своїх проєктах і взагалі приймали ідею збірних конструкцій. Крім того, виробники залізобетонних конструкцій теж мають бути готові це впроваджувати.
Зараз в Україні є кілька виробників, які вже використовують нашу продукцію й готові розвивати цей напрямок. Але вони кажуть: “Якщо клієнт прийде і попросить, ми запроєктуємо й зробимо”. Важливо, щоб створилася критична маса компаній, які бачать у цьому сенс і готові змінювати власні підходи. Наразі багато хто визнає, що збірний залізобетон – це хороше рішення, але коли справа доходить до практики, починаються відмовки: “Давайте спробуємо, але ж це треба змінювати підходи, проводити сертифікацію, адаптувати проєкти, це складно. Давайте пізніше…”
Коли ринок зіткнеться з нестачею робочої сили, люди будуть змушені пробувати нові підходи. І, спробувавши, вони зрозуміють переваги. Це технології, які давно використовуються на Заході – там так будують всі, і немає нічого складного чи суперінноваційного. Це звичайна практика. До речі, цього року компанії Peikko виповнюється 60 років. Тобто, протягом 60 років ми реалізуємо свою продукцію та просуваємо наші ідеї й рішення. Ми точно знаємо, що це працює!
LDaily: З якими труднощами ви зіштовхнулися при будівництві заводу?
Ю. Тромса: Наразі не можу сказати, оскільки будівництво тільки розпочалося. До того ж завод готують для нас. Тобто, поки що складнощів немає. Ясно, що в межах індустріального парку вже є земля та комунікації – все необхідне присутнє. Це найлегший спосіб, адже якби ми вирішили будувати самі, десь у полі або шукати іншу ділянку, то зіткнулися б із безліччю проблем.
LDaily: Ви маєте на увазі підготовчі документи та дозволи?
Ю. Тромса: Так. При такому підході ми не маємо цієї проблеми, тому наразі жодних перепон із будівництвом не бачу. Однак чудово розуміємо, що основні труднощі виникнуть на етапі запуску. Йдеться про пошук кваліфікованого персоналу – як інжинерно-технічного персоналу (ІТР), так і робітників, а також питання бронювання цих людей, що є дуже важливим. Це основний виклик і ризик для компанії.
Коли я спілкуюся з робітниками, кожен запитує: “А чи будете нас бронювати?” Це важливо. Сьогоднішні рішення щодо бронювання 50% працівників не вирішує проблеми повністю. Воно дає певні можливості, але не вирішує питання в корені. Тому з’явилася ідея максимально використовувати обладнання, наприклад, роботизовані системи або верстати з ЧПУ, щоб можна було залучати жінок, де немає важкої фізичної праці. В принципі, у тих виробах, які ми плануємо виготовляти, не повинно бути нічого масивного. Ми намагатимемося залучати молодь, навчати жінок, чоловіків, які заброньовані.
Це головний виклик, що стоїть перед компанією – створити виробничий колектив з нуля в цих умовах. Начебто ще є час, але вже на початку нового року почнемо наймати людей і готуватися до запуску. Тоді почнеться найцікавіше.
LDaily: Які плани компанії щодо розширення присутності в Україні? Чи розглядаєте можливість відкриття додаткових потужностей?
Ю. Тромса: 100%, оскільки те, що ми зараз відкриваємо, – це невеликий пілотний проект, і зі всієї лінійки продукції, яку виробляє компанія, наразі будемо виробляти буквально, 10-15%. Тому у нас є плани на розширення. Теоретично, за умови стабілізації ситуації в країні та розвитку ринку, виробництво може збільшитися в кілька разів. Наприклад, якщо зараз у нас є 2,5 тисячі квадратних метрів виробничих приміщень, то в Литві ми маємо майже 25 тисяч квадратних метрів виробництва. Звісно, це один із найбільших заводів, але якщо додати кілька ліній і продуктів, то можемо спокійно збільшитися принаймні до 7-10 тисяч квадратних метрів.