Інтерв'ю Українська макроекономіка

Чим менше влада втручатиметься в роботу бізнесу й намагатиметься якимось чином його відрегулювати, тим краще

Ігор Червак, генеральний директор Lantmannen AXA, розповів про відсутність потреби в мотивації співробітників, про попит споживачів на сухі сніданки та про очікування великого бізнесу від нової влади.

: Розкажіть, будь ласка, чим займається Ваша компанія у світі й де розташовані найбільші потужності виробництва?

І. Червак: Штаб-квартира компанії розміщується в Стокгольмі. Lantmannen AXA — шведська компанія, заснована фермерами, а за своєю структурою — це кооператив. Потужності розташовані по всьому світу, переважно це район Скандинавії й Північного моря. Ми представлені і в Австралії, і в Сполучених Штатах, є бізнес в Китаї, Японії, Кореї. Потужності, в основному ж, у Швеції, Норвегії й Данії.

: Ви розповідали про пекарні, чому їх досі немає в Україні?

І. Червак: Тому що підрозділ, який займається випічкою, поки що не бачить можливостей інвестувати в Україну. Тут ринок хлібобулочних виробів надто корумпований і має занадто великий вплив з боку політики. Поки що в планах такого немає, але вони приїжджають сюди, спостерігають, як усе розвивається.

: Як змінився попит на готові сніданки в Україні за останні роки?

І. Червак: Дивлячись, що вважати останніми роками. Минулого року ми вийшли на рівень 2013-го за обсягами продажів. У 2014 році був спад, сталося це після того, як ми втратили Крим, частину Донецької та Луганської областей, звідки ми отримували чималий прибуток. Спад відбувся ще й через те, що українці стали витрачати менше. Однак за останні п’ять років ми бачимо, що продажі постійно зростають. А ось якщо взяти останні сім років, то приросту немає.

: Чим відрізняється український ринок сухих сніданків від європейського?

І. Червак: З позицій законодавчого регулювання, то не відрізняється нічим. Істотно відрізняється споживанням на душу населення. Є в нас, звичайно, міста-лідери зі споживання сухих сніданків, однак така різниця пов’язана переважно з культурними особливостями. Є країни Європи, де досить високе споживання наших продуктів, є східноєвропейські країни, де споживають значно менше, ніж у Німеччині чи Австрії, однак значно більше, ніж у нас. В Україні дуже низьке споживання на душу населення через те, що загалом низький рівень споживання будь-яких продуктів харчування на одну особу, тому що в нас доволі низький рівень доходів. Але з іншого боку, це великий перспективний ринок і нам є куди рости й розвиватися.

: Як за останні роки змінився обсяг експорту сухих сніданків з Ваших виробництв і в які країни експортуєте?

І. Червак: До 2015 року основний експорт був у Росію, Казахстан і Білорусь. Якщо до 2014-го експорт у ці країни становив близько 40% всього обороту нашого бізнесу, то нині це близько 5%. Але в нас істотно зріс експорт в інші країни. Ми наростили продажі в країни Балтики — це Естонія й Литва. Також багато відправляємо в Китай. Ми непогано почуваємося й на Кавказі (це Вірменія, Грузія, Азербайджан), і в Молдові. Водночас намагаємося освоювати інші ринки — країн Африки, Близького Сходу.

: Як Ви пережили кризу 2014 року? Можливо, були скорочення?

І. Червак: У нас не було суттєвих скорочень. Зараз ми й далі нарощуємо обсяги, однак нам потрібно відшкодувати ті втрати, які сталися 2015-го, за рахунок інших ринків.

: Розкажіть, будь ласка, про виробництво: як часто оновлюєте обладнання, вкладаєте інвестиції?

І. Червак: Завод був побудований 1998 року і практично щороку ми вкладаємо в нове обладнання, нові машини.

: Наскільки нині завантажені потужності заводу?

І. Червак: Щоб вичерпно пояснити, зазначу, що ми працюємо цілодобово, без вихідних.

: Де купуєте сировину? Використовуєте українську чи імпортуєте?

І. Червак: Те, що ми робимо для України, — намагаємося купувати в цій країні. Однак є деякі види сировини, які ми не можемо придбати тут, їх доводиться імпортувати. Також є сировина, яка за якістю нас не влаштовує, тож ми теж змушені її імпортувати.

: Скільки людей працює у Вашій компанії?

І. Червак: Станом на 1 квітня в нас працювало близько 250 осіб.

: Чи відчуваєте брак кваліфікованих кадрів?

І. Червак: Ні, не відчуваємо. Я вважаю, що людей немає сенсу мотивувати: якщо вони приходять на роботу, отже, вони вже досить мотивовані. Тому я гадаю, що наше головне завдання — це не демотивувати людей. Зробити так, щоб їм було цікаво працювати й подобалося, щоб їх улаштовували умови роботи, умови оплати, атмосфера в колективі, відносини з керівництвом. І коли люди до нас приходять, то вони працюють на підприємстві доволі тривалий час. Серед співробітників середній термін роботи в компанії — майже вісім років. У нас дуже низька плинність кадрів. Разом із персоналом намагаємося робити все, щоб робітникам хотілося щодня приходити на роботу.

: Ви, напевно, єдина компанія, яка не скаржиться на відсутність кваліфікованих кадрів?

І. Червак: Ну й який сенс скаржитися? Треба працювати з тим, що є. Ми дуже велику увагу приділяємо підготовці кадрів: самі їх ростимо. У нас є внутрішні навчальні програми, також для цього ми залучаємо ще й підрядників. Є власні майстер-класи, які проводяться для співробітників. І в обов’язки кожного менеджера входить професійний розвиток його працівників.

: Компанія планує розширювати виробництво сухих сніданків в Україні?

І. Червак: Так, ми плануємо розширення. Інвестуємо в додаткові виробничі потужності на заводі в Борисполі.

: Ви залучаєте позикові кошти з банків для збільшення оборотного капіталу чи кредитуєте в материнської компанії?

І. Червак: На сьогоднішній день у нас достатній фінансовий потік для того, щоб не залучати кредитних коштів. Ми самостійно заробляємо собі гроші. Їх вистачає, щоб задовольняти наші потреби в оборотному капіталі, за винятком того, що в нас сезонний бізнес. Є періоди, коли досить серйозні витрати й обсяги продажів, — відповідно, й велика дебіторська заборгованість. Особливо це лютий-березень, перед Великоднем. Коли Великий піст — у нас пікові продажі. І ось до травня ми залучаємо кошти українських банків.

: З якими банками співпрацюєте?

І. Червак: Ми співпрацюємо з SEB банком.

: З якими ризиками стикаються великі підприємства, працюючи на ринку України, і як Ви їх мінімізуєте?

І. Червак: У нас усі ризики рівні: це непередбачуваність розвитку української економіки, висока волатильність, залежність від ситуації на зовнішніх ринках, волатильність валюти: оскільки ми імпортно-експортна компанія, нам важливо передбачити курс, працювати з курсовими ризиками, хеджувати їх. Дуже багато можна говорити про проблеми із захистом прав власності, але ми поки що з такою проблемою не стикалися: може, через те що нашу компанію стовідсотково кредитують іноземні інвестори.

: Чи часто трапляються раптові перевірки з боку державних органів?

І. Червак: Після Майдану ми не стикалися з таким. Перевірки проходили, але вони були плановими й ми заздалегідь про них знали.

: Чого очікуєте від зміни влади?

І. Червак: Я дуже сподіваюся, що зміна влади не матиме жодного впливу на діяльність бізнесу, принаймні негативного. Що ми нарешті прийдемо до того стану, коли неважливо, хто президент, а важливо, що економіка залишається стабільною. Чим менше влада втручатиметься в роботу бізнесу й намагатиметься якимось чином його відрегулювати, тим краще. І радий, що люди при владі змінюються, тому що коли при владі тривалий час перебувають одні й ті ж самі, то це ні до чого доброго не приводить.

Читайте також: Ведення бізнесу в Україні в період політичної нестабільності: що потрібно взяти до уваги

Читайте новини в нашому додатку!
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.com.grodas.ldaily&hl=ru
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/ldaily/id1354384907?l=uk&ls=1&mt=8

Зверніть увагу!
«СНН ГРУП» володіє винятковими авторськими правами на інформацію, розміщену в даній статті.
Автор має виключне право контролювати використання даного матеріалу, що означає заборону на використання даної інформації без його згоди. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, фото, малюнки, інші матеріали.
Будь-яке використання матеріалу/інформації  або будь-яку його частину з даної статті без письмової згоди автора заборонено.
Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо. У разі виявлених порушень автор має право на захист авторських прав в порядку, передбаченому ст. 50-53 Закону України «Про авторське право і суміжні права».
  •  

Напишіть коментар