Інтерв'ю Авторинок

«Автомобіль в Україні все більше споживачів почали розглядати як елемент ведення бізнесу: корпоративний напрямок продажів продовжував рости навіть в період кризи»

Яна Міненко

Хто сказав, що автомобільний бізнес – тільки для чоловіків? Редакція бізнес-видання Lawyers Daily готова посперечатися з цим твердженням, надавши читачам вагомі аргументи.

Голова правління компанії «Рено Україна» Яна Міненко – не просто успішний, молодий керівник, але і жінка, чиї знання в галузі автомобільного бізнесу можуть стати предметом заздрості для багатьох представників сильної статі. Про те, як розвивається автомобільний ринок в Україні, у чому полягають його особливості, і чому автомобіль у сучасному світі – це не тільки необхідність, але й спосіб самовираження? Про це була наша розмова.

Lawyers Daily: З якими показниками компанія «Рено Україна» закінчила 2016 й рік? Нас цікавить тенденція.

Яна Міненко: Відповідаючи на Ваше запитання, я хочу почати з передісторії автомобільного ринку в Україні. У країні існує величезний потенціал для розвитку автомобільного бізнесу. Автомобілізація населення досягає показника 200 машин на тисячу людей. Це – середній результат у масштабах глобального ринку. Але, якщо ми спробуємо порівняти Україну з більш розвиненими країнами – такими як Франція або Сполучені Штати, де рівень автомобілізації населення досягає 500-600 автомобілів на тисячу чоловік, – то нам, безумовно, є, куди рости.

В Україні – безліч перспектив. За 2016-й рік автомобільний ринок країни виріс на 38%. Я зараз говорю про реалізацію нових машин. Для порівняння: у 2015 році в Україні було продано 50 тисяч автомобілів, а це, у свою чергу, – у 4 рази менше, ніж було у 2013 році.

У період з 2011-го по 2013-й рік ринок перебував на рівні 200 тисяч реалізованих автомобілів на рік. Під час кризи 2014-го року ця цифра перетворилася в 100 тисяч, а потім – у 50 тисяч. Тобто, ми спостерігали різкий спад.

Тому 2016-й рік є успішним хоча б тому, що було отримане довгоочікуване зростання. Так, 70 тисяч проданих машин – не так багато, але зростання на 38% за рік – відмінний результат.

Якщо ж говорити про максимальні показники автомобільного ринку в Україні в принципі, то на піку він знаходився в 2008. У цьому році було реалізовано 660 тисяч машин, і український авторинок навіть опинився в рейтингу ТОП-7 серед європейських країн.

Lawyers Daily: Але, наскільки я розумію, у 2009 році тенденція змінилася, адже, по суті, далі настала економічна криза?

Яна Міненко: Так, Ви маєте рацію. У 2009 році ринкові показники впали на 75%. Тому, я ще раз хочу підкреслити, що 70 тисяч реалізованих авто – це скромний результат в умовах українського ринку, але ринок почав рости, і в цьому потрібно бачити позитив.

Lawyers Daily: Який відсоток з тих цифр, які Ви озвучили, належить компанії «Рено Україна»?

Яна Міненко: Якщо говорити про показники Renault у 2016 році, то наша частка в рамках українського ринку становить 11%. Це 8036 проданих автомобілів. Результатами ми задоволені.

Порівнюючи з результатами 2015-го року, який закінчився для компанії Renault в Україні на рівні 10% від загального числа реалізованих нових автомобілів, можна сміливо стверджувати, що ми встигли за динамікою зростаючого українського ринку, збільшивши свої показники на один пункт.

Lawyers Daily: Які плани будуєте на майбутнє: чого очікуєте від 2017 року року?

Яна Міненко: (посміхається) Ну, звичайно ж, ми розраховуємо на зростання. Адже, що сталося під час кризи? Автомобільний ринок у будь-якій країні можна розділити на 2 канали продажів. Перший із них – це приватні клієнти.

Другий – це корпоративні клієнти, які купують машини для бізнесу. У період економічного спаду ми помітили, що приватні споживачі відклали покупку. Тобто, якщо до кризи, клієнти могли дозволити собі міняти машину раз на 4 роки, то зараз це відбувається з періодичністю раз на 7 років. Багато хто вирішив відкласти придбання автівки.

Lawyers Daily: Ця тенденція, про яку Ви сказали: автомобілями стали користуватися довше. До цього підштовхнула виключно криза?

Яна Міненко: Не тільки. Існує безліч факторів. Серед них – і девальвація гривні, політична і економічна нестабільність, а також – криза банківської системи. Люди не наважуються вкладати гроші в придбання авто.

Lawyers Daily: Якщо порівнювати сучасні показники українського автомобільного ринку з європейським: чи проявилася тенденція до спаду продажів за кордоном?

Яна Міненко: За кордоном падіння як такого не було.

Європейський ринок виріс на 7% за минулий рік. І варто зазначити, що продажі Renault в Європі збільшилися на 12%.

Що стосується попередніх років, я не можу згадати прикладів такого значного спаду, як був в Україні, на європейському ринку.

Lawyers Daily: Яна, враховуючи, що компанія «Рено Україна» є дочірньою структурою французького концерну, Вам, напевно, доводиться взаємодіяти як з іноземними партнерами, так і з представниками українського бізнесу. З ким домовлятися простіше, з ким легше вести бізнес?

Яна Міненко: (посміхається) Якщо потрібно, домовляюся і з тими, і з тими. Чим відрізняються підходи до ведення бізнесу в Україні та в Європі? Звичайно, такі відмінності є.

В Україні – більше потенціалу, менше досвіду. Тому проект можна запустити набагато швидше. Менше фокусу на конкретику, і більший акцент робиться на емоційну складову бізнесу.

Якщо ж ми говоримо про Європу, то там – все навпаки. В Європі набагато більше правил, яких потрібно дотримуватися. Реалізація проекту вимагає набагато більше часу, адже потрібно все порахувати, аргументувати кожне рішення.

Lawyers Daily: Опираючись на власні спостереження, як Ви вважаєте, з яких мотивів складається основа споживчого ринку авто в Україні? Придбання машини – це як і раніше показник певного рівня достатку або вже питання необхідності, продиктоване сучасними умовами життя?

Яна Міненко: Розглядаючи ті тенденції, які є зараз на ринку, незважаючи на кризу, сьогодні автомобіль став доступнішим, ніж, наприклад, 10 років тому. Автомобіль став не тільки показником певного статусу, але також – засобом самовираження свого власника.

Друга тенденція на ринку полягає в тому, що продажі корпоративним клієнтам продовжували рости навіть в період кризи.

У 2008 вага корпоративного каналу становила – 8%, у 2016 – 34% в обсязі продажів нових автомобілів. Можна сказати, що автомобіль в Україні все більше є затребуваним як елемент ведення бізнесу.

Lawyers Daily: Чи можна розцінювати таку тенденцію, як показник того, що в Україні, не дивлячись на складне економічне становище, бізнес розвивається?

Яна Міненко: Якщо говорити про автомобільну промисловість, то, потрібно зазначити, що за останній час з українського ринку не пішов практично жоден автомобільний бренд. Тому є підстави говорити, що автомобілісти вірять у потенціал і майбутнє нашої країни.

  •  

Напишіть коментар